Gå til innhold
Hundesonen.no

Wallstickers på kjøkkeninnredningen


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg skal foreta en enkel overflateoppussing av kjøkkenet i februar.

Jeg er ikke veldig imponert over kjøkkeninnredningen, og skal bestille nye knotter - det manger på en del skuffer og skap fra før av, noen er i ferd med å løsne, og da bytter jeg like godt ut alle med helt nye nå.

Jeg ser for meg at å male kjøkkeninnredningen ikke er så lett, jeg innbiller meg at overflaten ikke vil la malingen ta så lett. å male krever også både penger og tid. Derfor har jeg tenkt at wallstickers på et par av skapdørene kan være et alternativ.

Jeg har søkt litt rundt i kveld og funnet noen alternativ, men tenker at kanskje flere her inne vet om flere alternativ? Jeg ser først og fremst for meg tekst.

Jeg vil ikke ha wallstickers som har med vin og kaffe å gjøre, siden jeg ikke drikker noen av delene. Jeg vil ikke ha de som snakker om kjøkkenet som familiens hjerte og alt sånt - det blir litt for lykkelig kjernefamilie for meg.

Foreløpig har jeg disse på vurderingslista, og vil gjerne ha tilbakemelding på hva folket synes om de:

image_4734.jpg

(Jeg ville nok fjernet "Alf Prøysen")

image_1745.jpg

Og tre jeg ikke får limt inn bildet til:

Dessert First

Bon appetit!

For mye av det gode

Edit:

Jeg ser altså for meg å ha wallsticker på en, maks to, skapdører. Jeg har ikke så stort kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tyckte dem var söta allihop men jag själv hade kanske valt mellan den första, den tredje eller den sista. Men jag hade inte valt alla 3 för det kan gärna bli lite för mycket. Men det är ju en smaksak :ahappy:

Det med å byta ut knotter gör mycket så det blir säkert väldigt bra!

Du kan ju också ta bilder av hur det ser ut nu och lägga ut här, så kanske vi är fler interiörintresserade som kan komma med fler tips och ideer på vad som kan bli fint? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tyckte dem var söta allihop men jag själv hade kanske valt mellan den första, den tredje eller den sista. Men jag hade inte valt alla 3 för det kan gärna bli lite för mycket. Men det är ju en smaksak :ahappy:

Det med å byta ut knotter gör mycket så det blir säkert väldigt bra!

Du kan ju också ta bilder av hur det ser ut nu och lägga ut här, så kanske vi är fler interiörintresserade som kan komma med fler tips och ideer på vad som kan bli fint? :)

Jeg har presisert nå at jeg skal ha wallsticker på en, maks to skapdører - jeg ser for meg en stor over to skapdører eller en mindre på en dør i midten.

Akkurat nå ser ikke kjøkkenet ut, men jeg kan få ryddet og vasket litt, og legge ut bilder.

Jeg har ei skapdør med ventilalor og krydder over komfyren - og dette står tvers overfor kjøkkendøra og er derfor lett synlig fra stua. Så jeg har lurt på å ha en wallsticker der.

Til høyre for komfyren er det en kortvegg, hvor jeg har kjøleskap og fire skapdører - men den fjerde er veldig smal. Så det kunne vært et alternativ å ha noe på de to dørene som utgjør et dobbeltskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har presisert nå at jeg skal ha wallsticker på en, maks to skapdører - jeg ser for meg en stor over to skapdører eller en mindre på en dør i midten.

Akkurat nå ser ikke kjøkkenet ut, men jeg kan få ryddet og vasket litt, og legge ut bilder.

Jeg har ei skapdør med ventilalor og krydder over komfyren - og dette står tvers overfor kjøkkendøra og er derfor lett synlig fra stua. Så jeg har lurt på å ha en wallsticker der.

Til høyre for komfyren er det en kortvegg, hvor jeg har kjøleskap og fire skapdører - men den fjerde er veldig smal. Så det kunne vært et alternativ å ha noe på de to dørene som utgjør et dobbeltskap.

Okej hehe beklagar att jag inte fick det med mig, koncentrationen min sviktar. Har nu läst inlägget ditt 5 gånger haha.

Men ja jag tror det blir lättare för oss som inte har sett hur det ser ut, att komma med tips och input när man har bilder att se på :ahappy:

Är kul att fundera kring hur man vill ha det, bolla med ideer och ordna :yes: blir nog fint ska du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg sett kjøkkenet ditt, og med det i mente så tenker jeg male. Jeg tror du da får et mer homogent kjøkken som du blir mer fornøyd med over tid. Og så wallsticker på veggen mot naboen. My five cents osv..

Men må jeg ikke grunne og styre for å få malingen til å sitte? Det er jo både glatt og strukturert overflate.

Tanker om farge, i så fall? Jeg skal ha en gråblå farge på veggene.

Og du - jeg har naboer på begge sider :D

Men om du mener veggen uten skap, så skal jeg skru opp ei lang hylle, og under den IKEA-stang med kroker for å henge opp krus og andre ting med hanker/hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må jeg ikke grunne og styre for å få malingen til å sitte? Det er jo både glatt og strukturert overflate.

Tanker om farge, i så fall? Jeg skal ha en gråblå farge på veggene.

Du må pusse, sparkle sår, pusse, og grunne før du kan male ja. Det er mer jobb, men resultatet blir mye bedre. Og det er fullt overkommelig. Jeg gjorde dette på 17 skapdører og 10 skuffefronter i fjor på 3 dager. Brukte rull på flatene og skrogene der jeg fikk det til. Jevnt og fint resultat.

Jeg malte også ene veggen på stua i en blågrå farge, og jeg ville nok ikke hatt en så mørk farge som min på kjøkkenet ditt. Husk at mørkere = mindre, og det er jo ikke akkurat en ballsal til å begynne med det kjøkkenet ditt :lol: Blågrå er greit, men velg en lys blågrå. Jeg har en ecrufarget gardin og det passer fint sammen med den fargen hos meg.

Og du - jeg har naboer på begge sider :D

Men om du mener veggen uten skap, så skal jeg skru opp ei lang hylle, og under den IKEA-stang med kroker for å henge opp krus og andre ting med hanker/hull.

Aha! Men jeg mente veggen uten skap ja :lol:

Veggen mot stua da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må pusse, sparkle sår, pusse, og grunne før du kan male ja. Det er mer jobb, men resultatet blir mye bedre. Og det er fullt overkommelig. Jeg gjorde dette på 17 skapdører og 10 skuffefronter i fjor på 3 dager. Brukte rull på flatene og skrogene der jeg fikk det til. Jevnt og fint resultat.

Tok du av skapdørene?

Jeg malte også ene veggen på stua i en blågrå farge, og jeg ville nok ikke hatt en så mørk farge som min på kjøkkenet ditt. Husk at mørkere = mindre, og det er jo ikke akkurat en ballsal til å begynne med det kjøkkenet ditt :lol: Blågrå er greit, men velg en lys blågrå. Jeg har en ecrufarget gardin og det passer fint sammen med den fargen hos meg.

Blågrå er jo ikke én farge :D Jeg fikk et spann av ei venninne som hadde igjen plenty av liter etter å ha pusset opp sitt bad. Jeg kan sjekke på spannet hva fargen heter mer presist neste gang jeg er i kjelleren.

Kan det være et alternativ å bruke den fargen på innredningen, også ha en lys gråfarge på veggen?

Jeg har blå gardiner og duk på kjøkkenet, så det må matche det :innocent:

Aha! Men jeg mente veggen uten skap ja :lol:

Veggen mot stua da?

Veggen mot stua skal ha den furuskjenken som sto der sist, og over den skal jeg henge opp en gammeldags hyllesak jeg har, en stang med kroker, og et par bilder.

Jeg har også liggende ei gammel syltepresse som jeg tenkte å skru opp på veggen opp-ned for å ha som hylle - me likes old stuff. Den så jeg for meg å henge opp innerst i hjørnet over kjøkkenbenken, mot vinduet, i stedet for det malplasserte blå skapet. You see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du av skapdørene?

Jepp

Blågrå er jo ikke én farge :D Jeg fikk et spann av ei venninne som hadde igjen plenty av liter etter å ha pusset opp sitt bad. Jeg kan sjekke på spannet hva fargen heter mer presist neste gang jeg er i kjelleren.

Kan det være et alternativ å bruke den fargen på innredningen, også ha en lys gråfarge på veggen?

Jeg har blå gardiner og duk på kjøkkenet, så det må matche det :innocent:

Da ville jeg malt veggene hvite faktisk, eller tilnærmet hvite i alle fall.

Og klart det må matche duk og gardiner :lol:

Veggen mot stua skal ha den furuskjenken som sto der sist, og over den skal jeg henge opp en gammeldags hyllesak jeg har, en stang med kroker, og et par bilder.

Jeg har også liggende ei gammel syltepresse som jeg tenkte å skru opp på veggen opp-ned for å ha som hylle - me likes old stuff. Den så jeg for meg å henge opp innerst i hjørnet over kjøkkenbenken, mot vinduet, i stedet for det malplasserte blå skapet. You see?

Jeg skjønner ideen din, men du kan fort ende opp med at kjøkkenet ser mer rotete og mindre ut med så mange forskjellige elementer. Ikke bestem deg for hyller og slikt før du er ferdig med resten, og så henger du opp en og en ting. Mellom hver hylle/stang osv så skal det gå en stund slik at du venner deg til hvordan det er og kan se på det med litt mer kritisk blikk. Gleder meg til å se det ferdig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal foreta en enkel overflateoppussing av kjøkkenet i februar.

Jeg er ikke veldig imponert over kjøkkeninnredningen, og skal bestille nye knotter - det manger på en del skuffer og skap fra før av, noen er i ferd med å løsne, og da bytter jeg like godt ut alle med helt nye nå.

Jeg ser for meg at å male kjøkkeninnredningen ikke er så lett, jeg innbiller meg at overflaten ikke vil la malingen ta så lett. å male krever også både penger og tid. Derfor har jeg tenkt at wallstickers på et par av skapdørene kan være et alternativ.

Male kjøkkeninnredning er en grei sak selv om overflaten er glatt. Bruk gjerne/helst heftgrunn først så går det så greit, atte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene min malte kjøkkeninnredningen sin - de brukte en sånn spraypistolmalesak og det ble riktig så fint og ikke tok det lang tid heller. Så det er jo en mulighet :)

Var ikke meningen å overse denne, du forsvant i skravlingen med Line! :D

Nå får jeg litt vibber til den Mot i Brøstet-episoden hvor Karl og Nils maler med høyttrykksspyleren, men det er kanskje mer ordnede former over en sånn spraypistolmalesak?

Eg synst den med kveitebollar var super, evt ein annan oppskrift på eitt eller anna :) .

Jeg har sett oppskrift for et par andre ting - men i og med at jeg ikke har smakt det selv, vet jeg ikke om jeg vil ha oppskrift for noe jeg kanskje ikke liker på kjøkkenet :D

Jepp

Bra, da blir det mindre klin med teip og shit, også kanskje jeg ikke må tømme alle skapene heller?

Da ville jeg malt veggene hvite faktisk, eller tilnærmet hvite i alle fall.

Og klart det må matche duk og gardiner :lol:

Jeg bare tenkte å unngå hvitt, fordi jeg generelt sett liker litt mer farge og fordi kjøkken så fort blir skitne. Så jeg tenkte at en lys grånyanse ville være bedre.

Men jeg tror ikke vi rekker både vegger og innredning mens mamma er her, så jeg kan jo male innredningen først, og deretter skaffe noen fargeprøver etterpå for å se hva som står til skap og skuffer. Hun sa hun skulle betale malingen, så da heller jeg mer og mer mot å male innredningen og gjøre det helt fint, ikke bare halvveis dekke med noen wallstickers. Jeg har tenkt å bo her en stund.

Jeg skjønner ideen din, men du kan fort ende opp med at kjøkkenet ser mer rotete og mindre ut med så mange forskjellige elementer. Ikke bestem deg for hyller og slikt før du er ferdig med resten, og så henger du opp en og en ting. Mellom hver hylle/stang osv så skal det gå en stund slik at du venner deg til hvordan det er og kan se på det med litt mer kritisk blikk. Gleder meg til å se det ferdig :D

Jeg er bare så møkkalei av å mangle skapplass på kjøkkenet :D Men du har nok rett, skynde seg langsomt og se hva jeg faktisk trenger.

Ny taklampe som ikke oser 1980 kunne jeg også tenkt meg, men det krever vel elektriker og penger...

Jeg likte den første best. Barndomsminner :heart: Kunne tenke meg den selv.

Den med hveteboller var jo også veldig søt.

Takk for tilbakemeldinger!

Male kjøkkeninnredning er en grei sak selv om overflaten er glatt. Bruk gjerne/helst heftgrunn først så går det så greit, atte. :)

Heftgrunn, det er notert - tusen takk!

Burde jeg male skapdørene på innsiden også, eller holder det med utenpå og sidene?

Jeg fikk skikkelig oppussingsboost og motivasjon etter litt vindusshopping i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftgrunn, det er notert - tusen takk!

Burde jeg male skapdørene på innsiden også, eller holder det med utenpå og sidene?

Jeg fikk skikkelig oppussingsboost og motivasjon etter litt vindusshopping i dag!

Det blir jo kjapt litt penere og "helhetlig" om du maler begge sider og alle kantene. Bruk den tiden det tar. :)

Som mora mi sier: "Alle spør hvem som har gjort det, men ingen spør hvor lang tid du brukte." :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Likte den med dessert best. Jeg er personlig glad i farger men ikke så glad i grått. I hvertfall ikke når du skal male vegger syntes den er bedre på tapet. Syntes Line kommer med gode forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømte ikke skapene når jeg malte, men et par av skuffene måtte jeg tømme.

Ja, skuffene er greit å tømme, men det står så mye i skapene...

Hvitt kan være så mangt - kritthvit er bare en av dem :ahappy:

Joda, det er sant.

Jeg kan jo ta med fargekoden til blågråfargen i en fargebutikk og høre om de har noen tips til fin matchende bakgrunnsfarge.

Hva slags taklampe har du igjen? Ikke sikkert du trenger elektriker til det altså :ahappy:

En sånn firkantet rektangulær med ruglete glass og lysstoffrør.

Ikke at jeg vet hva slags lampe jeg ser for meg på kjøkkenet, men noe freshere enn den der, i hvert fall...

Og *brannfakkel* jeg ville vurdert å male sjenken..

NEI! :frantics:

Det blir jo kjapt litt penere og "helhetlig" om du maler begge sider og alle kantene. Bruk den tiden det tar. :)

Som mora mi sier: "Alle spør hvem som har gjort det, men ingen spør hvor lang tid du brukte." :ahappy:

Godt poeng - det er vel ikke noe som heter en kjapp oppussingsjobb, alt baller på seg. Når jeg ser på kjøkkenet nå, kunne jeg jo tenkt meg å male listene også, som er mørkebrune. Og jeg kunne tenkt meg å gjøre vinduskarmen penere. Bytte gardinstanga. Trekke nye ledninger, siden noen er malt mørkeblå (som kjøkkenveggene er nå) og noen er hvite. Jeg kunne tenkt meg nye fliser. Jeg kunne tenkt meg sorte hvitevarer. Jeg kunne tenkt meg mye...

Likte den med dessert best. Jeg er personlig glad i farger men ikke så glad i grått. I hvertfall ikke når du skal male vegger syntes den er bedre på tapet. Syntes Line kommer med gode forslag

Jeg har tidligere forsøkt et par ulike grå fargeprøver på kjøkkenveggen, og likte det.

Det er et lite kjøkken og ikke mye vegg, så jeg tror ikke det vil bli verken dystert eller kjedelig. Men det er sikkert lettere å se når jeg får (ryddet og) tatt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den med dessert og er veldig glad i den! Gøy med wallstickers!

Ja, jeg har fått sansen for det for å friske opp litt overflater og skape et personlig preg - i den grad det er personlig å bruke poppis-stickers som alle andre har :D

Ang lampa så vil jeg tro det kommer noen ledninger ut i taket - disse kan du vel bare koble til en ny lampe.

Jeg bare trodde at det måtte elektriker til for å gjøre alt sånt - men om vanlige mennesker også kan gjøre det, er jo det flott!

Jeg vurderer denne taklampa:

9325935_KristinTakpendelNy.jpg

Det er samme serie som jeg har i stua, så blir det litt enhetlig i lampeinteriøret mitt.

Men jeg liker også godt denne stilen:

8150002_VissersTaklampe.jpg

Eller denne:

kroby-taklampe-dobbel__51455_PE151113_S4.jpg

Og nå ser jeg bare mer og mer jeg vil gjøre på kjøkkenet. Taket har noen fuktskader. Vifta over komfyren er utdatert og kjip. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bookmarks*

Ta ned lampen og ta taket før du begynner med resten.

Jeg har ikke råd til å ta taket nå :(

Jeg må rive alle platene, og håpe at fukten ikke har gått så langt opp at stendverket er ødelagt, men at det kan brukes om igjen. I stua måtte det byttes ut, men der var også stuetaket mye, mye styggere enn på kjøkkenet. Deretter må nye plater opp, og det er mulig jeg klarer det selv, men plater koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

SFX: Ikke sikkert du må bytte plater, kanskje det holder med en puss og ett par strøk med maling. Ta taket først, knepp av skap og skuffefrontene, mal alle kanter, mal veggene, til slutt tar du listene. De kan du plukke ned- male og sette opp igjen. Ledningene maler man over hvis de er malt fra før. Kjøkkenvifte kan du ønske deg i bursdagspresang, de koster ikke allverden. Ny lampe og voila så har du nytt kjøkken. Hvis flisene er stygge kan man kjøpe litexplate og lime opp i stedet. Alternativer med plexiglass etc etc, men det må ikke tas samtidig som det andre. WAllstickers i et uoppusset rom er bare "billig pynt" etter min mening..

Hvis du skaffer ett arbeidslag så kan jeg svinge pisken en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...