Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekslende dårlig mage. Hva kan det være?


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Hunden min har de siste ukene hatt mye diarè, noe som ikke er likt han å ha.

Har hele tiden fått håp om at NÅ er det endelig over for godt, grunnet det går flere dager mellom hver gang, og han da har normal/hard avføring i flere dager, før det bryter ut igjen.

Han har helt normal allmenntilstand (like leken som normalt osv.), han har god apetitt som alltid, ikke fått noen form for ny kost eller fått tak i noe rart, ikke gått ned noe i vekt, virker ikke oppblåst og har ikke sett tegn til noe blod i avføringen (da hadde jeg ikke sittet her nå og skrevet..)

Det har heller ikke vart lenge før han har normal avføring igjen, f.eks èn gang rennende, så neste dag helt normal igjen, som gjerne medvarer flere dager før det bryter ut igjen.

Han har gått på ZooLac og mild kost de dagene det har vært, eller bare delt opp posjonene veldig små.

Kastopp har han midlertidig hatt èn gang for kanskje 10 dager siden, da kom det kun opp litt slim (mer som litt gulp), og i dag igjen rett etter at han hadde spist, kom kun en stor kjøttbit opp uten antydning til noe gult eller annet rundt (så den siste regner jeg altså kun med kom opp siden han hadde svelget en altfor stor bit kjøtt.) Altså veldig lite av dette.

Skal nå snart til veterinær for å få sjekket ut hva dette kan være, burde nok ha dratt med en gang alt startet, men hadde virkelig håp om at det var "magasjau" eller noe som skulle gå over av seg selv med hjelp av ZooLac og siden han ikke har vist tegn til å være dårlig på noen annen måte. Håper virkelig ikke på dømmende kommentarer for dette, for nå er jeg bekymret selv, og vil selvsagt alt det beste for han..

Mitt spørsmål er vel egentlig om noen vet noe hva dette kan være, mage-/tarminfeksjon?

Hvordan undersøkelser foregår hos veterinæren for dette, og hva er behandlingen?

Om jeg f.eks burde ta med en avføringsprøve til veterinær, slik at det ikke blir utsatt unødvendig.

Håper på noen svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden her hadde noe lignende fra jul og utover. Hun var nok dårligere, hun hadde mer diare og færre dager med fast avføring enn din hund, men hadde dager hvor jeg trodde jeg hadde tatt knekken på det. På henne måtte det en antibiotikakur til. Nå ser det ut til at hun er ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden her hadde noe lignende fra jul og utover. Hun var nok dårligere, hun hadde mer diare og færre dager med fast avføring enn din hund, men hadde dager hvor jeg trodde jeg hadde tatt knekken på det. På henne måtte det en antibiotikakur til. Nå ser det ut til at hun er ferdig med det.

Takk for svar! Fikk ingen forklaring på hva som kunne feile henne?

Håper det kun er det som skal til her også, og at det går helt over med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hardnakket bakteriell mage/tarm-infeksjon. Håper dere finner ut av det :)

Godt det "bare" er det, er jo redd selv for at det i verstefall kan være snakk om nyreproblemer o.l, men får virkelig håpe jeg er paranoid i natt (morgen?) og at det ikke er snakk noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være flere årsaker, hadde diarèn vært vedvarende kunne det ha vært en indikasjon på at hunden kanskje har spist et eller annet som sitter litt fast inni der, men siden det kommer hard avføring med jevne mellomrom tror jeg ikke det er det. (Vetrinærer vet nok slikt bedre.)

Så tenker ihvertfall jeg at hunden kanskje ikke tåler noe av ingrediensene i foret, mulig det er noe der som må kikkes litt nærmere på? Mine får litt ris hvis de en sjelden gang har lausmage, for det binder sammen avføringen litt. Så gir jeg for det meste RC mini adult blandet med litt V&H til hverdags, magen dems er vanligvis helt fin og de går på do (nummer 2) gjennomsnittlig 1 gang hver dag.)

Så kan det jo være, som noen nevnte ovenfor, en bakteriell mage/tarm infeksjon.

Jeg håper det ordner seg og dyrlegen kommer til bunns i hva som er problemet, God bedring til hunden din Havanaislove, du får holde oss oppdatert når dere har fått det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått en heftig mage/tarm infeksjon rundt i Oslo/Akershus siden før jul. Jeg hadde en runde på alle mine og to av dem er fremdeles litt av og på. Har hørt om flere som har hatt samme greia. Min vet har også sagt h*n har hatt maaaange tilfeller inne og de fleste har blitt bra av Zoolac og skånekost, men hos noen sitter det litt kraftigere enn andre.

Lykke til hos vet og gi oss tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Gir han ikke samme mat hver dag, men ikke noe unormalt som han har reagert på tidligere (fått lik kost i nærmere 3 år nå.)

Og har tatt fett til bektraktning, han får ikke mye fett i kosten heller, men innimellom får han jo koteletter som har ganske mye fett på seg.

Tørrfôr eller noen form for "unaturlige" godbiter o.l får han ikke, alt av mat er helt rent fra kjøtt og litt grønt.

Og har ikke hendt noe som helst her som skal gi han stressmage, rolige og vanlige dager her som vanlig og ikke noen store forandringer.

Får håpe veterinæren fort finner ut av det, og har hørt det er utrolig mange hunder som har hatt dårlig mage i vinter rundt her, men synes det er merkelig at det har medvart så lenge og at det går så opp og ned, men får satse på en mage-/tarminfeksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Får håpe det ordner seg;) Mi slet også periodevis med dårlig mage og etter litt prøving av forskjellig mat/allergi undersøkelse kom det fram at hun er allegisk mot det meste ja!Er 5 år nå så ble brått allergisk gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Glemt å oppdatere her, men hos veterinæren fikk vi svar om at hun trodde det kunne være innvolsorm eller en type parasitt, så fått ormekur, så håper han ikke får noe dårlig mage mer og blir kvitt det for godt.

Ellers må vi inn for ny time med avføringsprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...