Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly fra England til Norge


minimoo
 Share

Recommended Posts

Vurderer nå sterkt å flytte hjem til Norge igjen etter 3 år i UK.

Har noen flydd med hund fra UK til Norge?

Det er vel ikke lov å ha med hunder på flyene fra UK til Norge, om jeg har funnet rett info. du må sende de som cargo. Jeg vet at SAS Cargo er veldig dyrt. Brukte disse da jeg flyttet til England, for å sende over mine 8 rotter (ja, de måtte være med) og det kostet meg 3000 i spesiallagde bur, og 3000 for selve flyturen.

Flyr man på samme fly om man sender som cargo?

Hvor lang tid før man letter og etter man lander er hunden 'alene'?

Såvidt jeg vet er det en valpekjøper her som skal ha valp fra UK nå i slutten av januar og drar via Gøteborg? På svenske flyselskapet stod det ingen dyr til UK, men det betyr kanskje at de kan fly FRA UK?

Det er mr. Jack russell som skal ut å fly, han veier 8-9 kg og er stor for rasen.

Jeg tror han blir for stor for kabinen

Hvilket reisebur anbefaler dere? Både til kabin og lasterom. Priser, nettbutikker?

Kan man låne reisebur av flyselskapene?

Mange spørsmål, kommer sikkert flere også, men jeg begynner å bli rimelig nervøs.

Gjør ikke saken bedre at lillemann er en litt nervøs type (skvetten, usikker på fremmede) og at jeg dermed er redd for hvordan han vil takle det. Særlig med tanke på hvor lenge han må vente i bur før vi letter, og hvor lenge han blir stående når vi lander før jeg får plukket han opp. Dessuten har han aldri vært i bur, så det blir en prøvelse i seg selv. Har andre flydd med nervøse hunder?

Vil gjerne vite alt om hvem hva hvor og hvordan :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir han nok for stor på Skyways. Der er det maks 8 kg inkludert bur.

Pokker :( Da blir det vel SAS cargo. Det er veldig dyrt. Koste hva det koste vil egentlig, så lenge det går greit for seg.

Flyr man da på samme fly?.

Noen som har brukt SAS Cargo fra England og kan fortelle hvordan det gikk for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hjulpet til med å få en liten sak på 8 kg fra Manchester til Norge. Brukte firmaet Skymaster. Det kostet 5600 kr. Da var flykasse (Vari) inkludert. Han reiste med SAS. Hentet han på SAS Cargo på G.moen.

Han måtte leveres tre timer før avreise på Manchester Airport. Da fikk ikke oppdretter være med han mer. Da vi fikk hentet han ut på Cargo hadde han sittet 7 timer i kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryn & Tuva, kan du videresende mail på at Skyways flyr fra UK til Norge med hund i kabin/cargo hold? En av oss her i huset jobber ganske høyt i et flyselskap og synes det høres HØYST suspekt ut.

I tillegg etterlyser jeg andre som har fått info på at det ikke er Engelsk regjering som har satt disse reglende ang. ikke hund med som baggasje (både i kabin og i cargo) fra UK til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det fullt lov å fly med hund til/fra UK. Det er bare ikke lov å ha de i kabinen, uansett hvor liten hunden er. Tok du også flyet som rottene når du fikk de over? Eller ble de sendt som cargo? Om du selv tar fly og sender også med deg hunden blir det billigere. Da koster det ikke så mye å sende hunden i tillegg. Hunden tar det samme flyet som deg, og min erfaring er at de er raske med å levere deg hunden når dere har landet. Ved avgang må hunden sjekkes inn en stund i forveien.

Skriver på mobilen, så dette ble rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryn & Tuva, kan du videresende mail på at Skyways flyr fra UK til Norge med hund i kabin/cargo hold? En av oss her i huset jobber ganske høyt i et flyselskap og synes det høres HØYST suspekt ut.

Jeg sjekket ut dette og fant ut at Skyways flyr til Sverige med hund i kabin men ikke til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får søke litt på forumet, dette har nettopp vært diskutert. ;)

Slik jeg har forstått det er det fullt lov å fly med hund til/fra UK. Det er bare ikke lov å ha de i kabinen, uansett hvor liten hunden er. Tok du også flyet som rottene når du fikk de over? Eller ble de sendt som cargo? Om du selv tar fly og sender også med deg hunden blir det billigere. Da koster det ikke så mye å sende hunden i tillegg. Hunden tar det samme flyet som deg, og min erfaring er at de er raske med å levere deg hunden når dere har landet. Ved avgang må hunden sjekkes inn en stund i forveien.

Skriver på mobilen, så dette ble rotete.

Konkluderte man med at Skyways tar med hund som ekstrabagasje altså? Men ikke i kabinen?

For hvis ikke må de sendes som cargo.

TS: Hvis du søker på forumet er dette diskutert gjennomgående, ganske nylig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre - JA det er lov å fly med hund til/fra UK, men forskjellen er at sånn som i f.eks innenriks Norge kan du i dag bestille plass til bikkja samtidig som du bestiller billett. Da plasseres den enten i kabin sammens med deg, eller i cargo hold. (Det betyr ikke at den sendes som cargo :P )

Men fra UK til Norge/vice versa må bikkja sendes via cargo selskap, altså at flyselskapet selv ikke har ansvar for bikkja, det er cargo-selskapets ansvar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyways tar med hund i kabinen fra England til Sverige. Det finnes også selskap som tar med hund i kabinen fra England til Nederland. Jeg kjenner personlig en som har hatt med hund i kabinen.

Her er min mail fra Skyways:

Message: Hei, jeg lurer på om dere godtar hund i cabinen på flyvningen Manchester-Göteborg? Og hvor gammel må valpen være, går det bra med en 8 uker gammel valp? Og hvor mye koster det ca?

Mvh Stine Kollstuen

Hej,

Det går bra, reglerna är enligt nedan:

Vid transport i kabin

Endast katter och hundar får tas med i kabinen på Skyways plan. Glöm bara inte bort att uppge det vid bokningen. Om du gör bokningen via internet ringer du, efter genomförd bokning, till Skyways bokning på 0771-95 95 00. Alla katter eller hundar måste transporteras i en för husdjur godkänd vattentät mjuk eller hård väska/bur modell liten. Den ska vara stängd med lock och med nät så att djuret kan få luft, typ Sherpa bag. Maxvikt är 8 kg. Maxmått är 45x35x20 cm. Djur i kabinen kostar 150 SEK/NOK/DKK, 18 EUR sträcka. Djur och bur betraktas som ditt handbagage och du kan inte ta med ytterligare handbagage. Ledarhundar och andra servicehundar kan tas med utan extra kostnad, men det krävs fortfarande bokning och bekräftelse via Skyways bokning, 0771-95 95 00.

Mvh

EvaLena

Red: Så nå at det ble spurt etter dokumentasjon til Norge, jeg har aldri sagt at dem flyr til Norge. Men det står på siden dems at det er tillat med hund på alle dems flyvninger, så det hadde vært en ide å sjekke ut.

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre - JA det er lov å fly med hund til/fra UK, men forskjellen er at sånn som i f.eks innenriks Norge kan du i dag bestille plass til bikkja samtidig som du bestiller billett. Da plasseres den enten i kabin sammens med deg, eller i cargo hold. (Det betyr ikke at den sendes som cargo :P )

Men fra UK til Norge/vice versa må bikkja sendes via cargo selskap, altså at flyselskapet selv ikke har ansvar for bikkja, det er cargo-selskapets ansvar da.

Ah :)

Trym&Tuva: Vet du hvorfor det er slik? Og ikke til Norge? Det var veldig rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah :)

Trym&Tuva: Vet du hvorfor det er slik? Og ikke til Norge? Det var veldig rart!

Aner ikke, og flyselskapene har ikke noe godt svar på det. Jeg har spurt SAS, Widerøe og Norwegian, de sier bare at det ikke er lov :huh:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gå på noe med karantene/sykdommer som de mener Norge har og ikke andre har. Det er iallefall bare tull å si at det er noe flyselskapene har funnet på, kan love dere at det ekstra papirarbeidet.... neineinei, det vil ikke flyselskapene ha noe av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hjulpet til med å få en liten sak på 8 kg fra Manchester til Norge. Brukte firmaet Skymaster. Det kostet 5600 kr. Da var flykasse (Vari) inkludert. Han reiste med SAS. Hentet han på SAS Cargo på G.moen.

Han måtte leveres tre timer før avreise på Manchester Airport. Da fikk ikke oppdretter være med han mer. Da vi fikk hentet han ut på Cargo hadde han sittet 7 timer i kassen.

Det var veldig lenge :( Nesten uaktuelt tror jeg. Kan hunder dø av skrekk? Pokker altså..

Tryn & Tuva, kan du videresende mail på at Skyways flyr fra UK til Norge med hund i kabin/cargo hold? En av oss her i huset jobber ganske høyt i et flyselskap og synes det høres HØYST suspekt ut.

I tillegg etterlyser jeg andre som har fått info på at det ikke er Engelsk regjering som har satt disse reglende ang. ikke hund med som baggasje (både i kabin og i cargo) fra UK til Norge.

Etter min forståelse er det England som har satt reglene.

Jeg fikk for 3 minutter siden følgende svar fra Skyways:

Hejsan

Vi tar tyvärr inte med hundar i lastutrymme på City Airlines plan mellan Manchester och Göteborg. Vi tar heller aldrig med råttor.

Mvh Kicki

Jeg spurte kabin/lasterom, men fikk bare dette svaret. Om grensen er 8kg sliter vi litt uansett. Min hund er 9-10 kg tror jeg.

Slik jeg har forstått det er det fullt lov å fly med hund til/fra UK. Det er bare ikke lov å ha de i kabinen, uansett hvor liten hunden er. Tok du også flyet som rottene når du fikk de over? Eller ble de sendt som cargo? Om du selv tar fly og sender også med deg hunden blir det billigere. Da koster det ikke så mye å sende hunden i tillegg. Hunden tar det samme flyet som deg, og min erfaring er at de er raske med å levere deg hunden når dere har landet. Ved avgang må hunden sjekkes inn en stund i forveien.

Skriver på mobilen, så dette ble rotete.

Rottene kom senere, ettersom jeg måtte spesialbestille transportkassene og få de sendt til Norge. Så rottene kom på eget fly. Er usikker på om vi hadde hatt samme fly om vi dro samtidig.

Etter hva jeg forstår MÅ dyr sendes som cargo fra England til Norge. Og da betaler du for hund + bur for seg selv, pengene rett til cargoselskapet. Jeg finner ingen annen vei rundt det. Syns likevel 7 timer i bur høres vanvittig mye ut for en som aldri har vært i bur og som i tillegg er skeptisk til fremmede og nervøs rundt alt som er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god info minimoo, det er som jeg mistenkte :)

Synes forøvrig du har gode tanker ang bur-reise og en hund som er nervøs rundt nye ting / lyder og skeptisk til fremmede. Har du mulighet til å trene på å ha bikkja i bur og få venner (som ikke bikkja kjenner) til å komme gående forbi buret / håndtere buret? Bråke litt med stekepanner og slikt, og hele tiden positivt forsterke med enten lek eller mat etter opplevelsene? Eller om du tror det blir helt umulig, har du mulighet til å leie bil og kjøre til f.eks Danmark => fly derfra? Båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte jeg eventuelt ha kjøpt flyburet og så trent på det her hjemme. Det går jo ann.

Simira(?) har nevnt dette med å kjøre rundt, men som nevnt på annet forum har jeg ikke bil her i England og kjenner nok ingen som hadde vært interessert i å 'hente oss'. Det er jo forståelig. Ikke kommer jeg til å ha særlig med penger heller når alt er pakket og sendt, så jeg tror det blir vanskelig.

Det er jo det jeg har håpet på hele veien, at jeg på en eller annen måte kunne ha sluppet å fly med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ferge mellom Esbjerg i Danmark og Harwich i England hvor en får lov til å ha med hund. Jeg vet enkelte tar den strekningen for å stille på Crufts/i England. Ferga tar en tyve timers tid, men om tid ikke er et spørsmål, kan det jo være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ferge mellom Esbjerg i Danmark og Harwich i England hvor en får lov til å ha med hund. Jeg vet enkelte tar den strekningen for å stille på Crufts/i England. Ferga tar en tyve timers tid, men om tid ikke er et spørsmål, kan det jo være et alternativ.

Det er mulig å ta tog/buss til Harwich, båt over, buss fra Esbjerg til Fredrikshavn og båt derfra igjen. Veldig praktisk og enkelt er det ikke, men det er mulig. Det er lov med hund på begge båtstrekkene. Evt. så er det 3,5t å kjøre fra Fredrikshavn til Esbjerg, så det går jo an for noen å ta natt båten over med bil, kjøre til Esbjerg og plukke dere opp og tilbake, og så nattbåten fra Fredrikshavn igjen.

Hvor i Norge er det dere skal til, btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ta tog/buss til Harwich, båt over, buss fra Esbjerg til Fredrikshavn og båt derfra igjen. Veldig praktisk og enkelt er det ikke, men det er mulig. Det er lov med hund på begge båtstrekkene. Evt. så er det 3,5t å kjøre fra Fredrikshavn til Esbjerg, så det går jo an for noen å ta natt båten over med bil, kjøre til Esbjerg og plukke dere opp og tilbake, og så nattbåten fra Fredrikshavn igjen.

Så vidt jeg vet er det eneste alternativ om flybur er uønsket og biltur er umulig. Da er det DFDS eller en gummibåt igjen.

Dette ble sjekket ganske grundig av noen som skulle til Crufts, og jeg sjekket det veldig godt da jeg dro til Crufts noe før det igjen, det suger med land som er øyer og har mye kyst, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...