Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen har ikke ulveklør på forbeina.


KristinR
 Share

Recommended Posts

Jeg ville sett hva som står i rasestandarden også - dommer følger jo den også.

Jeg fjernet ikke ulveklørne på valpene mine som ble født i fjor sommer, og av fem valpeshow så er det én dommer hittil som har bemerket undrende/negativt at de er der. I norsk rasestandard står det at "sporer bør fjernes", men det betyr ikke at de MÅ fjernes, og dommer skal derfor ikke trekke for det, etter min mening.

Jeg antar at reaksjonene vil bli færre etter hvert som flere stilles med sporer, men det har altså hittil ikke vært noe stort stress å være den eneste (så langt jeg har kunnet se) som stiller med sporene intakt på valpen.

Sjekk hva som står i rasestandard, så får en heller få ettersendt en veterinærattest som bekrefter at valpen var født med sporer på frambeina om det står noe om det i standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFX. Er du sikker på at det står i rasestandard at de "bør fjernes", jeg tok opp denne problemstillingen med raseklubben når de nye reglene kom - å dette er nå endret i vår standard.

Edit: tror jeg - jeg skal sjekke!

Ja, jeg dobbeltsjekket før jeg postet her, så formuleringen er ordrett - men det står jo ikke identiske formuleringer i alle rasestandarder.

Jeg synes også det høres rart ut om din raseklubb kan få endret en norsk rasestandard, da den bare er en oversettelse av rasestandarden fra rasens hjemland - det er hjemlandets raseklubb som definerer, begrenser og avgjør rasestandarden, slik at den skal være lik i alle land.

Dog vil jeg tro at NKK kan nedsette en overordnet, overstyrende paragraf som dermed trumfer alle rasestandarder på akkurat dette punktet, på samme måte som en har ulike regler og praksiser for kupering av ører og haler i ulike land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at deg var normalt å fjerne ulveklør foran, jeg! Begge hundene her har foran. Husker ikke om Chess ble født uten eller om de ble fjernet bak, men Leja er født uten bak.

Fra England virker det være ganske normalt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da den nye dyrevelferdsloven ble innført, ble det forbudt å fjerne ulveklør. Mener også NKK presiserte dette for en tid tilbake.

Ang ulveklør foran og fjerning av dem- her er en intr artikkel som handler om sammenheng mellom håndleddsskader på hunder og fjernede ulveklør!

http://www.woodhaven...laws-injury.pdf

når det gjelder utstilling av hunden- du kan jo stile den ut og håpe at dommeren ikke er helt oppdatert på dyrevernlov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Gammel tråd, men... Jeg har noen venner som ønsker å kjøpe en hund fra USA. Planen er å bruke denne hunden i avl. Valpene i USA får fjernet ulveklørne når de er tre dager. Vennene mine har førstevalget hos oppdretter, men det er jammen meg ikke enkelt å finne ut hvilken av de tre dager gamle valpene som er mest lovende... Oppdretter vil uansett ikke la være å fjerne ulveklørne på valpen de evt måtte klare å velge, da de er redd for at de skal trekke seg hvis valpen ikke utvikler seg til det kjøperne vil ha. Og oppdretter vil selvfølgelig heller ikke la være å fjerne ulveklørne på alle valpene slik at mine venner skal kunne velge senere, da dette er helt vanlig i USA og de ikke får solgt valper med ulveklør...

Så mine venner lurer da på om du får stille ut en valp kjøpt i utlandet som har fått fjernet ulveklørne, og hvis ikke, får man registrere den i Norge?

Alternativt kan de la være å kjøpe valpen og bruke den beste i kullet (hvis han har det de ser etter) på sin Norske tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men... Jeg har noen venner som ønsker å kjøpe en hund fra USA. Planen er å bruke denne hunden i avl. Valpene i USA får fjernet ulveklørne når de er tre dager. Vennene mine har førstevalget hos oppdretter, men det er jammen meg ikke enkelt å finne ut hvilken av de tre dager gamle valpene som er mest lovende... Oppdretter vil uansett ikke la være å fjerne ulveklørne på valpen de evt måtte klare å velge, da de er redd for at de skal trekke seg hvis valpen ikke utvikler seg til det kjøperne vil ha. Og oppdretter vil selvfølgelig heller ikke la være å fjerne ulveklørne på alle valpene slik at mine venner skal kunne velge senere, da dette er helt vanlig i USA og de ikke får solgt valper med ulveklør...

Så mine venner lurer da på om du får stille ut en valp kjøpt i utlandet som har fått fjernet ulveklørne, og hvis ikke, får man registrere den i Norge?

Alternativt kan de la være å kjøpe valpen og bruke den beste i kullet (hvis han har det de ser etter) på sin Norske tispe.

Ja, de kan både registrere og stille ut den hunden. Min amerikanske valp har fått fjernet sine ulveklør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fjernes ulveklør på valper? Bindes det rundt dem slik at de faller av?

Den oppdretteren jeg snakker om, klipper de av og limer igjen såret. Akkurat hvordan de gjør er jeg ikke sikker på, men det gjør ihvertfall ikke vondt for valpene, og etter et par dager er det grodd. Dette iflg oppdretteren til mine venner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta ett motsatt eksempel. Min ene tispe har en ekstra ulveklo bak på benet (hvor det egentlig ikke skal være), og jeg var redd for at det skulle trekke ned på utstilling. Men det har aldri blitt nevnt engang :) (i tillfelle noen skulle lure på det engang og :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Den oppdretteren jeg snakker om, klipper de av og limer igjen såret. Akkurat hvordan de gjør er jeg ikke sikker på, men det gjør ihvartfall ikke vondt for valpene, og etter et par dager er det grodd. Dette iflg oppdretteren til mine venner.

Mener du at små valper ikke føler smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke et ord om hva jeg mener. Les igjen...

Dette er OT, men hvis du vil vite hva jeg mener, så mener jeg at det er helt unødvendig å fjerne ulveklør. Jeg mener også at valpene føler det, og har sett videoer på nett der de hyler i smerte! Oppdretteren i dette tilfellet mener at de gjør det på en måte som ikke gjør vondt, men jeg vet ikke hvordan. Det er jo ikke jeg som har vært i kontakt med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...