Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt aller beste kobbel!


Recommended Posts

Har dette og liker det godt, men skulle ønske det jeg hadde en lengre versjon og. Ikke at det er et stort problem, for han går stort sett løs, men lell. Praktisk og godt å holde i - men så har jeg ikke verdens største og sterkeste hund heller, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har litt forskjellig, men ett jeg er veldig glad i å bruke om vinteren er ett som er heldekket i gummi. Det glir med andre ord ikke ut av hendene dine selv om du har på votter/hansker Ellers kjøp

Mitt yndlingsbånd er faktisk Hurtta Pro kobbelet! Det er godt å holde i, passelig lengde, solig og slitesterkt. Det er engelt å henge rundt seg på tur og lydighetsstevner! jeg digger det (henger det

Lær, åff kårs!

European-Lead-Latigo-72DPI.jpg

Dette er for meg det perfekte kobbelet. Synes fester i begge ender er utrolig praktisk, både når det kommer til binding av ham og å ha det rundt skulderen på tur når han er løs. Justering av lengde er og et pluss. Jeg kjøper sjeldent kobbel uten feste og ringer i begge ender lenger. Så et slikt som på bildet er definitivt favoritten, av lær og messing. Jeg synes og lær er penest, og ikke minst best å holde i. Må få kjøpt meg et nytt snart, Casper rev av den ene kroken fra festet sitt (altså var det ikke læret som røk, men selve kroken gikk i to :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange lærbånd! Jeg har et fra Dingo som er tykt nok og var mykt nok fra dag 1. Jubi har behov for kvalitet, og jeg bruker derfor kun bånd med solide kroker og sterke materialer.

Jeg har noen kanalsydde web-bånd som er ekstra krise-bånd om lærbåndet er i bilen el.lig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange lærbånd! Jeg har et fra Dingo som er tykt nok og var mykt nok fra dag 1. Jubi har behov for kvalitet, og jeg bruker derfor kun bånd med solide kroker og sterke materialer.

Jeg har noen kanalsydde web-bånd som er ekstra krise-bånd om lærbåndet er i bilen el.lig.

hvor får man tak i det? Jeg tenker egentlig å kjøpe fra kenjan, men ser litt på andre ting og, kanskje dingo og har sånn som jeg vil ha? Viktig at jeg kan stole på kvaliteten iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt på Hund Som Hobby på Lade, de hadde masse Dingo-utstyr der, både i lær og nylon.

Jubi har testet kvaliteten og den holder ;) Både lærbåndet og sporlina :) Men jeg så ikke etter om de hadde med ringer jeg da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt aller beste er et lærkobbel fra Hurtta, rundsydd og ca. 180 cm. langt og 5-6 mm. tykt med én ring på håndtaket. Det har vært perfekt mykt fra jeg fikk det. Hadde to, men dessverre er det ene borte. Har et brunt som er litt tynnere, men det blir litt tynt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også liker jeg det flettede fleecekobbelet Benedicte har fra Cleanrun veldig godt (er det det samme du har, Marie?), men jeg er litt usikker på om det er sterkt nok? Det har vel litt nylon i seg, og det hjelper jo på kanskje, men allikevel. Er det noen som har prøvd det på hunder som er litt sterke og kan legge seg litt fram i båndet?

Nei, mitt er det 2 jenter som nettopp er begynt å lage kobbel og leker som har laget. Jeg har ikke testet det på noe sterk og stor hund nei, men du får høre om Benedicte har prøvd sitt på noe. Jeg har nettopp bestilt to fra Cleanrun også. Hvis du liker blå og gul farge, så kan du få kjøpe det ene :whistle: Men det kjennes ut som de kan tåle en del.

Det er blitt prøvd på en sterk DSG som legger seg mye i båndet da :P Men det er vel ikke helt det samme. Det hjalp ihvertfall på at det ikke var noe vondt å holde henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også liker jeg det flettede fleecekobbelet Benedicte har fra Cleanrun veldig godt (er det det samme du har, Marie?), men jeg er litt usikker på om det er sterkt nok? Det har vel litt nylon i seg, og det hjelper jo på kanskje, men allikevel. Er det noen som har prøvd det på hunder som er litt sterke og kan legge seg litt fram i båndet?

Jeg har også det kobbelet, men bruker det kun til agility trening, osv. Synes det er for kort å gå tur med, pluss at det ikke føles sterkt nok om hun skulle trekke til. Har prøvd å gå ett par turer med det, men blir ikke helt fortrolig med det. Det er vel laget mest som ett kobbel å bruke på hundetrening, og synes det egner seg best til det.

Mitt favorittkobbel er forøvrig ett kobbel i rundsydd elgskinn. Det var rådyrt, og har ikke sett det i noen butikken siden, men det kobbelet er helt suverent. Mykt fra dag en, og ser fortsatt helt nytt ut etter snart to års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 meters flexi-lina vår! Herremin det er så godt, velplassert i Baggenbeltet. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten...

De 5% av gangene jeg ikke bruker det er det et imitert(?) lærbånd fra Clas Ohlson som er the shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ulike preferanser, ser jeg. Det er kanskje ikke så rart, det er jo en grunn til at det finnes ørten forskjellige kobbel... Men kan ikke noen finne ut hva jeg liker best, da? :aww: Jeg liker kanalkobbel av nylon veldig godt egentlig, jeg syns jeg har greit grep med det, og det er mykt og behagelig å holde i. Men så kunne jeg altså tenke meg et regulerbart et med ringer, og jeg tror aldri jeg har sett et kanalkobbel med ringer før?

Jeg er ikke glad i helt flate/flatvevde nylonkobbel, de syns jeg svir i hånda når hunden drar, og har ubehagelige kanter. Runde nylonkobbel er jeg heller ikke så innmari begeistret for, jeg syns ikke jeg får bra nok tak i det til å bruke det til Tinka. Lærkobbel har jeg bare hatt én gang, og det ble etterhvert nokså stivt etter å ha blitt brukt i regnvær. Jeg prøvde å smøre det inn med lærfett, men det endte bare med at det ble så fettete å ta på at jeg ikke hælte å bruke det lengre. Det er litt synd egentlig, for jeg opplevde det ikke som glatt når det ble vått. Det kan jo hende jeg behandlet det litt feil da, så jeg vil gjerne ha tips til hvordan man behandler lærkobbel på best mulig måte, for da kan jeg jo vurdere å kjøpe det igjen.

Ellers - har dere linker til disse gummierte koblene dere snakker om? Det kunne definitivt vært av interesse.

Ja, også liker jeg det flettede fleecekobbelet Benedicte har fra Cleanrun veldig godt (er det det samme du har, Marie?), men jeg er litt usikker på om det er sterkt nok? Det har vel litt nylon i seg, og det hjelper jo på kanskje, men allikevel. Er det noen som har prøvd det på hunder som er litt sterke og kan legge seg litt fram i båndet?

Hva er kanalkobbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Knot-a-leash fra RuffWear, ingen over, ingen ved siden av.

Dette er første generasjon:

5755-default-m.jpg

Nå har jeg dette:

LK_S_obsidianblack_500.jpg

Det er helt fantastisk å holde i, åpner seg ALDRI opp om man skrur fast lukkemutteren, og har en helt fantastisk refleks. Anbefales!

Noen anbefaling på hvor det lønner seg å bestille fra? Det så vanvittig ålreit ut, greit med ett alternativ til mitt elskede skinnkobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen anbefaling på hvor det lønner seg å bestille fra? Det så vanvittig ålreit ut, greit med ett alternativ til mitt elskede skinnkobbel.

Jeg kjøpte mitt på canis :)

HAr det som SandyEyeCandy har og liker det utrolig godt, men mitt beste er : http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=HK744_var#

Har den gamle typen uten den låsen der, og det er helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen anbefaling på hvor det lønner seg å bestille fra? Det så vanvittig ålreit ut, greit med ett alternativ til mitt elskede skinnkobbel.

Det er virkelig helt supert! Jeg har til gode å komme over et annet kobbel som er så godt å holde i. Jeg bruker mine hver dag, også når vi er på trekkturer, så de holder seg utrolig godt også med røff og hyppig bruk. En annen ting som gjør at jeg liker det så godt, er at det knapt veier noen ting, så man kan fint bruke det på valper også.

Det kommer i to tjukkelser, hvorav jeg har den tynne varianten. Du som har retriever vil sikkert like det tjukke bedre. Mine har jeg kjøpt hos Canis og på en dyrebutikk, men hvis du søker opp knot-a-leash på nettet, finner du mange forhandlere og kan sammenligne priser. :)

Har også det som Henriette linker til, men det er overhodet ikke like godt å holde i, det blir for breidt og firkanta for meg, sjøl om jeg liker muligheten for å feste det til ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR har jeg et av, fantastisk deilig med hund som trekker.

I tillegg digger jeg kobbel av rundsydd elgskinn (forsterket med tau inni)

De av elgskinn koster gjerne 6-800,- pr. stk, og er verdt hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lær av god kvalitet syntes jeg er fantastisk, også blir det bare bedre med årene. Fordelen er jo at dersom det er vanlig flettet ende, så kan man bytte krok etter hva man foretrekker, jeg pleier å bytte BGB-kroken med en solid messingkrok da jeg har endel halsbånd med messing.

Ellers har jeg tenkt litt på det som SandyEyeCandy har fra Ruffwear, liker godt kroken på enden siden den kan låses, og også er stor nok til å få plass til tjukke d-ringer, som f.eks. på Non-Stop sitt jakthalsbånd, der skal i tillegg to ringer inn i kroken.

Har også Hurtta sitt treningskobbel som er deilig på trening, og dersom jeg skal feste hunden et sted. Går jo an å feste rundt enhver stolpe, i et gjerde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Kenjan kobbelene i 12mm lær... :innocent: Noen som har bilde av et f.eks i hånden din, slik at jeg kan se akkurat hvor bredt 12mm er i forhold til noe? Eller noen andre typer kobbel som er 12mm selvsagt... Lurer nemlig på om det er noe bredt? Mulig jeg bare er helt svidd i hodet, og at jeg ikke helt klarer å se det for meg, men er ikke veldig fan av tykke lærkobbel.

Har forøverig ingen favoritt selv, og er derfor på jakt etter et! Men det jeg vet, er at jeg vil helst ha lær :ahappy:

Så om noen har favoritter innen merker og typer i lær (ikke slike stive typer helst) som ikke er så veldig tykke så er jeg meget åpen for forslag! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Kenjan kobbelene i 12mm lær... :innocent: Noen som har bilde av et f.eks i hånden din, slik at jeg kan se akkurat hvor bredt 12mm er i forhold til noe? Eller noen andre typer kobbel som er 12mm selvsagt... Lurer nemlig på om det er noe bredt? Mulig jeg bare er helt svidd i hodet, og at jeg ikke helt klarer å se det for meg, men er ikke veldig fan av tykke lærkobbel.

Har forøverig ingen favoritt selv, og er derfor på jakt etter et! Men det jeg vet, er at jeg vil helst ha lær :ahappy:

Så om noen har favoritter innen merker og typer i lær (ikke slike stive typer helst) som ikke er så veldig tykke så er jeg meget åpen for forslag! :P

Mitt er ganske smalt syntes jeg, altså det er jo litt bredde på det, ikke sånn fislebånd, men ikke massivt heller. Passer perfekt for en liten jakthund.

Husker ikke merke i farten, men kan sjekke det opp. Innmari mykt og godt, og har det har ikke blitt stivt selvom det har hengt etter bikkja i slaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best kobbel uten masse ringer, jeg syns de blir litt i veien, og til min hund blir de ofte litt tunge. Favoritten er et tynt lærbånd på 2,5 m, veldig lett og mykt å holde i .

Ellers liker jeg bånd med strikk i, syns det virker mer behagelig om hunden skulle få seg et rykk. Et av de jeg bruker mest er et smalt kjørestrikk jeg kjøpte hos jæger og hund, veldig lett, og god krok. Denne: http://www.jegeroghund.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=271&category_id=48&option=com_virtuemart&Itemid=56 bare i smal versjon, den på linken er sikkert god til større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt to nye kobbel hos Handlers, veldig fornøyd :)))!

Gummierte overflater så det sklir ikke, samme materiale som i arbeidslinene.

I tillegg var de superlette, anbefales!

http://handlers.no/product.php?prod_id=672

Prøvde å lime inn bildet, men fikk ikke til... *kløne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har lærkobbel i forskjellige lengder, 180 cm er det jeg bruker mest. (15mm bredde)

Mine lærkobbel blir aldri stive og ekle når de har vært våte, de er like myke og gode hele tiden. Det KAN komme av at de kostet nesten 400,- pr. stykk. Det lønner seg å legge litt penger i kobbel om du skal kjøpe de i lær. Mine er nå snart 4 år gamle og ser faktisk ikke brukt ut.

Jeg liker også retrieverbåndene godt, men jeg har hunder som ikke drar og da er det enkelt og greit å bruke for hurtiglufting og for transport til og fra bil/treningsplass.

Kobler med ringer, dill og dall er helt uaktuelt hos meg - de er tunge, klumpete og stort sett ****** vonde å holde i - som fersk hundeeier kjøpte jeg sånne - dyre som fy, og jeg synes de var sååååå stilige - dilletendensen min gikk fort over og siden har jeg bare hatt plaine bånd. Og fordi jeg stort sett har kjøpt bånd som har kostet litt over gjennomsnittet så har de faktisk vart lenge også. Det eldste skinnbåndet mitt er 2 meter lang 10mm som jeg kjøpte til min første hund - (samtidig som jeg kjøpte sånn kobbel med dingeldangel, ringer og driiiit på) og selv om man ser det er gammelt og velbrukt så er det fullt brukanes den dag i dag - dog synes jeg det er litt tynt å holde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...