Gå til innhold
Hundesonen.no

Resultater, letohallen 29. og 30. desember


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Ja? Anyone? :D

Vi dro tilbake tidlig da Angus var veldig berørt av hallen. Fikk hilse på kai og akita i dag da, så vi er fornøyde.

I ringen løp han rart da han var litt påvirket av hallen og alt rundt han. Ellers var dommeren hans bestevenn fra første sekund, og han fikk en ordentlig belgerhilsing!

Kritikken:

Good head with good proportions, ears well set, good eyes, strong topline, sufficient (?) in chest, good angulation in front and rear, loose in front, scissor bite. Very good.

Vi endte, som det står i kritikken, opp med en very good blåslufse, og det er jeg veldig fornøyd med :D

Jeg lurer dog på om noen kan forklare meg hva "loose in front" vil si? Det skjønner ikke jeg hva er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vakreste Tjukkågo ble BIR så ble han jammen meg BIG 1 og så kronet han et fantastisk år med å bli BIS 3. Og på toppen av kransekaka ble han mestvinnende bernersennen hann 2011 !!! Fantastiske Gross

Da er vi hjemme etter en lykkelig utstillingsdag. Mest lykkelig for Foenix, kanskje, hun synes det var såååå moro med alle som var der. Hun er bare nysgjerrig, sosial og lykkelig, rett og slett. Helt

Daaa har jeg snakka med Yodel, og Kamaren ble BIR og BIG-3 i en innmari stor gruppe! Pen fyr, den lille!

Ja? Anyone? :D

Vi dro tilbake tidlig da Angus var veldig berørt av hallen. Fikk hilse på kai og akita i dag da, så vi er fornøyde.

I ringen løp han rart da han var litt påvirket av hallen og alt rundt han. Ellers var dommeren hans bestevenn fra første sekund, og han fikk en ordentlig belgerhilsing!

Kritikken:

Good head with good proportions, ears well set, good eyes, strong topline, sufficient (?) in chest, good angulation in front and rear, loose in front, scissor bite. Very good.

Vi endte, som det står i kritikken, opp med en very good blåslufse, og det er jeg veldig fornøyd med :D

Jeg lurer dog på om noen kan forklare meg hva "loose in front" vil si? Det skjønner ikke jeg hva er..

Loose in front betyr løs i fronten, det :) Han mangler antakeligvis muskler i fronten. Chessea fikk dette mye da hun var ung. Det er vel egentlig ganske vanlig på unge hunder, om jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel overstått debut, selv om Angus ikke syntes det var like gøy. Det er mye rart å se i en slik hall for første gang, så forhåpentligvis blir han mer komfortabel med situasjonen med mer trening.

Kan det være sufficient depth in chest? Tilstrekkelig brystdybde?

Løs front handler om skulderplassering i forhold til brystkasse, og hvis ikke skulderbladene ligger korrekt plassert, vil hunden få padlende frambeinsbevegelser - frambein som slenger i mer eller mindre grad, som en liten eller stor hjulvisp. Skuldrene har ingen eller mindre støtte enn de skal ha, og får dermed ikke et logisk bevegelsesmønster slik et perfekt skjelett ville gitt.

Dette kan være en utviklingsgreie - om han enda ikke er ferdig utviklet i brystkassen og sin bredde, har heller ikke skulderpartiet den hvilen det trenger for å ligge korrekt - en smal brystkasse vil kunne skyve skuldrene framover (det kalles framskutt skulder), og da får en dette løse bevegelsesmønsteret. Det kan selvfølgelig også være at skuldrene HAR feil plassering, men på unge hunder kan en håpe at de blir bedre tilbagelagt og får mer hvile i korrekt posisjon når hunden blir bredere og presser skuldrene på plass.

I og med at dommer sier hunden har gode vinkler framme, er det ikke for kort overarm som er problemet - det kan også ødelegge fronten.

Så, dette kan være en utviklingsgreie på en ung hund som endrer seg etter hvert som han legger seg ut og får voksenmasse. Mer muskler kan også gi fronten bedre støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi ble beste tispe i sterk konkuranse med seg selv, så ble hun BIR mot en hannhund :-D veldig fin kritikk også. Så da er første cert i boks. Tusen takk til jeanetteh som handlet hun. Issi vant en fin vann karafell!

Amiga fikk blå pga halen og så løp dommeren på do med diaré :-P

Dro hjem 11 da jeg begynner å bli forkjøla og t er. Velg koselig å se igjen soniser og prate med litt corgi folk. Nå er det noen timer på øyet med prinsessen som etter bedømming ble helt yr og glad :-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Loose in front betyr løs i fronten, det :) Han mangler antakeligvis muskler i fronten. Chessea fikk dette mye da hun var ung. Det er vel egentlig ganske vanlig på unge hunder, om jeg ikke tar helt feil?

Ja det høres jo egentlig veldig logisk ut sånn sett :)

Grattis med vel overstått debut, selv om Angus ikke syntes det var like gøy. Det er mye rart å se i en slik hall for første gang, så forhåpentligvis blir han mer komfortabel med situasjonen med mer trening.

Kan det være sufficient depth in chest? Tilstrekkelig brystdybde?

Løs front handler om skulderplassering i forhold til brystkasse, og hvis ikke skulderbladene ligger korrekt plassert, vil hunden få padlende frambeinsbevegelser - frambein som slenger i mer eller mindre grad, som en liten eller stor hjulvisp. Skuldrene har ingen eller mindre støtte enn de skal ha, og får dermed ikke et logisk bevegelsesmønster slik et perfekt skjelett ville gitt.

Dette kan være en utviklingsgreie - om han enda ikke er ferdig utviklet i brystkassen og sin bredde, har heller ikke skulderpartiet den hvilen det trenger for å ligge korrekt - en smal brystkasse vil kunne skyve skuldrene framover (det kalles framskutt skulder), og da får en dette løse bevegelsesmønsteret. Det kan selvfølgelig også være at skuldrene HAR feil plassering, men på unge hunder kan en håpe at de blir bedre tilbagelagt og får mer hvile i korrekt posisjon når hunden blir bredere og presser skuldrene på plass.

I og med at dommer sier hunden har gode vinkler framme, er det ikke for kort overarm som er problemet - det kan også ødelegge fronten.

Så, dette kan være en utviklingsgreie på en ung hund som endrer seg etter hvert som han legger seg ut og får voksenmasse. Mer muskler kan også gi fronten bedre støtte.

Hallen var ekkel. Så ekkel at han ikke ville gå videre en stund. Skjalv og hadde halen langt mellom beina. Håper dette er noe som kommer seg etter hvert :)

001.jpg

SFX: Jeg klarer ikke se hva det står der med "sufficient". Jeg er nå veldig fornøyd med kritikken, og takk for en god oppklaring for hva "loose in front" vil si :) Om det er muskelmasse han mangler, så kan vi jo alltids biffe han litt opp, men om det er noe som er kommet for å være så er jo det.. dumt? Vondt? Farlig? Hakkje peiling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres jo egentlig veldig logisk ut sånn sett :)

Hallen var ekkel. Så ekkel at han ikke ville gå videre en stund. Skjalv og hadde halen langt mellom beina. Håper dette er noe som kommer seg etter hvert :)

001.jpg

SFX: Jeg klarer ikke se hva det står der med "sufficient". Jeg er nå veldig fornøyd med kritikken, og takk for en god oppklaring for hva "loose in front" vil si :) Om det er muskelmasse han mangler, så kan vi jo alltids biffe han litt opp, men om det er noe som er kommet for å være så er jo det.. dumt? Vondt? Farlig? Hakkje peiling..

Jeg leser det som at han er sufficient in chest - tilstrekkelig brystkasse.

Han er ung, og skal utvikles, om et år vil han kunne ha fått en bredere og dypere brystkasse. Muskler er ikke alt, de må få tid til å utvikle seg også.

X'en er løs i sin front, jeg har ikke klart å få den helt bra - med mye mer muskeltrening ville hun sikkert blitt fastere, men jeg har ikke kapasitet til å klare det på det nåværende tidspunkt.

Det er ingenting som plager eller smerter henne - men det er klart at det er ikke det mest effektive og avlastende bevegelsessettet for en hund som skal yte over lang tid, og det vil sikkert kunne bli slitasjeskader hos for eksempel en trekkhund som avlegger mangfoldige mil daglig. Men i hverdagen i et normalt hundehold har det ikke noe å si - det henger ikke sammen med AA og OCD, for eksempel.

Mange, mange hunder har løs front, og for mange blir den bedre med alderen. Mens for andre er det snakk om konstruksjon. Fronter er veldig kompliserte for det er så mange element som henger sammen og påvirker hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg leser det som at han er sufficient in chest - tilstrekkelig brystkasse.

Han er ung, og skal utvikles, om et år vil han kunne ha fått en bredere og dypere brystkasse. Muskler er ikke alt, de må få tid til å utvikle seg også.

X'en er løs i sin front, jeg har ikke klart å få den helt bra - med mye mer muskeltrening ville hun sikkert blitt fastere, men jeg har ikke kapasitet til å klare det på det nåværende tidspunkt.

Det er ingenting som plager eller smerter henne - men det er klart at det er ikke det mest effektive og avlastende bevegelsessettet for en hund som skal yte over lang tid, og det vil sikkert kunne bli slitasjeskader hos for eksempel en trekkhund som avlegger mangfoldige mil daglig. Men i hverdagen i et normalt hundehold har det ikke noe å si - det henger ikke sammen med AA og OCD, for eksempel.

Mange, mange hunder har løs front, og for mange blir den bedre med alderen. Mens for andre er det snakk om konstruksjon. Fronter er veldig kompliserte for det er så mange element som henger sammen og påvirker hverandre.

Tusen tusen takk for svar :D Får alltid gode svar av deg! Da skal jeg ikke bekymre meg hvert fall, og håper på at han utvikler seg riktig veit :) Gleder meg ille til å bygge muskler på han merker jeg.. Klør i snørekjørings- og trekkarmen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja? Anyone? :D

Vi dro tilbake tidlig da Angus var veldig berørt av hallen. Fikk hilse på kai og akita i dag da, så vi er fornøyde.

I ringen løp han rart da han var litt påvirket av hallen og alt rundt han. Ellers var dommeren hans bestevenn fra første sekund, og han fikk en ordentlig belgerhilsing!

Kritikken:

Good head with good proportions, ears well set, good eyes, strong topline, sufficient (?) in chest, good angulation in front and rear, loose in front, scissor bite. Very good.

Vi endte, som det står i kritikken, opp med en very good blåslufse, og det er jeg veldig fornøyd med :D

Jeg lurer dog på om noen kan forklare meg hva "loose in front" vil si? Det skjønner ikke jeg hva er..

Angus er 9 måneder og har aldri vært inne i en sånn hall, det er normalt å reagere - men at du da velger å dra tidlig istedet for å være der å bruke dagen til å faktisk trene på at han skal skjønne at han overlever det skjønner jeg ikke... Det ville jeg gjort liksom. Satt meg ned og latt bikkja finne ut at den ikke kommer til å dø sånn med det første.

Forøvrig så blir skjelden sånne haller noe særlig mer morsomme av at "mor" har litt skuldre i ørene og pittelitt høyt adrenalin heller :).

Når det gjelder løs front så er det helt vanlig på forvokste 9 måneder gamle belgervalper. Det blir som tenåringsgutter i puberteten der alt henger og slenger - ikke spesielt sexy det heller - det ordner seg etterhvert. De aller fleste belgere vokser seg til, men med tanke på størrelsen til Angus så vil han nok trenge ett år eller to til før han har "satt seg" i kroppen.

Gratulerer med debuten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ååå jeg dobbeltposter jeg - Angus sin halvbror Morris ble forøvrig BIR - i tillegg røsket oppdretter med seg BIR på tervueren valp, og hun er oppdretter til BIR tervueren - Sky som forøvrig er halvsøster til Noah..... Noahbarna gjorde det ikke særlig bra i dag, Harley hadde for kort hale og Vega var for lang, tynn og smal osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus er 9 måneder og har aldri vært inne i en sånn hall, det er normalt å reagere - men at du da velger å dra tidlig istedet for å være der å bruke dagen til å faktisk trene på at han skal skjønne at han overlever det skjønner jeg ikke... Det ville jeg gjort liksom. Satt meg ned og latt bikkja finne ut at den ikke kommer til å dø sånn med det første.

Forøvrig så blir skjelden sånne haller noe særlig mer morsomme av at "mor" har litt skuldre i ørene og pittelitt høyt adrenalin heller :).

Nå ble "mor" faktisk ikke så veldig stressa og nervøs som hun trodde hun skulle bli :P Vi kjørte oss vill den ene gangen, men fant fram, og da var det rett i ringen så det hadde jeg ikke tid til, å være nervøs altså.

Og ja, jeg er enig med deg, vi burde ha vært der lenger. Vi dro nå ikke pga Angus da, vi dro fordi vi følte vi hadde sett det vi skulle se. Ser jeg har skrevet at vi dro tidlig da Angus var veldig berørt av hallen. Han var altså ikke grunnen til at vi dro, det var bare en teit formulert setning av meg. Jeg tror han synes det var ekkelt først og fremst pga at han hater å gå på glatte gulv uansett hvor de er, og han viste det tydelig at han ikke likte gulvet. Ellers skjedde det mye rundt han, men jeg tror det var mest pga gulvet. Dette er noe jeg bare leder han forbi her hjemme da gulv ikke er farlige, men vi har hatt vanskeligheter med å få han til å ikke være redd for gulv. Dette er jo veldig logisk iogmed at når vi sto der det var åpent, så brøt han sammen da han ikke kunne "lene" seg til noen vegger, mens der det var trangt slappet han av da folk lagde mer naturlige vegger for han. Han går bare inntil vegger på glatte gulv så det er nå det jeg tror greia hans var.

Når det gjelder løs front så er det helt vanlig på forvokste 9 måneder gamle belgervalper. Det blir som tenåringsgutter i puberteten der alt henger og slenger - ikke spesielt sexy det heller - det ordner seg etterhvert. De aller fleste belgere vokser seg til, men med tanke på størrelsen til Angus så vil han nok trenge ett år eller to til før han har "satt seg" i kroppen.

Gratulerer med debuten :)

Han er en stor liten hannhund. Han vokste jo kjempefort i høyden på kort tid, men han mangler en del masse. Det ornær seg vel nok tenker jeg meg :)

Takk forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå kan jeg legge ut kritikken dems :D

Issi

Very nice head expression. Exp ears/eyes/bite - nice neck - excellent topline - strong ang - a deep chest - corr movement - nice temp

Er kjempefornøyd med kritikken!

Jeg sliter litt med Amiga sin hva alt mener menne, mye fra dommeren gikk i loose hos alle de andre også.

V. loose girl - vg type

vg exp and ears

g neck

Loose elbows but well ang in front

V soft back

To high and curly tail

corr tex og coak, but not in full coat

v nice temp.

Nå skal jeg lese hva Emma skrev om løs også lurer jeg på hva man mener med V soft back?

Hun padlet en del med bena fordi Marianne og hun var ikke heelt enig om hvordan de skulle gå så Amiga tok heller å tok en veldig perfekt FVF og da går beina i alle retninger :P

Morsomt var det, til og med Thorstein syntes dette var morro og det kunne han være med på igjen ja. Og han driver og prater med lille BIR hunden sin :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merksnodig dommer idag egentlig, veit ikke helt hva han likte. Begge mine fikk exelent, og Tuva blei også nr 4 i en grei stor åpen klasse. Hun var visstnok for kort i trynet idag, og Trym var almost in type :babybanana: :berner:

Veit om en sonis som fikk en sopp idag ihvertfall :queen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk ut med grønn i dag med en dommer som ikke visste hva slags rase hun dømte en gang,men her er kritikken :

Good prop,typical head,underbite,eyes need to be darker,correct topline and tail position,chest could be deper,narrow in front,lose in albows,freud position,correct behind,rolling, cout good colour and quality.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det sjetteplass av seks stykker! Å knurre til dommeren var dårlige ide ja! Sånn blir det når man stiler dyret kort tid etter man har trekt tenner og å sjekke tenner ikke har blitt terpa mye på :P Men bortsett fra det var han veldig fin fikk jeg beskjed om, men litt for stor! Men var forferdelig mange staffer, og ble mye venting, vi var seks staffer i ringen, og etter litt ble han bare lei merka jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte du lapp Aniria?

Var og så på lapphundene og miljøtrente min egen. Ergo ingen resultater å vise til, annet enn at han tok ståheiet med stoisk ro :) Stolt eier selv om det ikke blir noe sløyfe for sånt :P

Nei, min er en-balla så ikke no utstilling på det kreket! Var bare handler for en staffis. Min var hjemme og prøvde å ta knekken på typen min, for nå ligger han langstrakt og sover i sofaen! Prøvde og få med lappisene, men fikk bare små glimt dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min er en-balla så ikke no utstilling på det kreket! Var bare handler for en staffis. Min var hjemme og prøvde å ta knekken på typen min, for nå ligger han langstrakt og sover i sofaen! Prøvde og få med lappisene, men fikk bare små glimt dessverre!

Åh, skjønner. Kunne nemlig ikke helt forsto hvordan jeg skulle ha klart å overse din, for jeg mente jeg så alle de finske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vi gikk ut med grønn i dag med en dommer som ikke visste hva slags rase hun dømte en gang,men her er kritikken :

Good prop,typical head,underbite,eyes need to be darker,correct topline and tail position,chest could be deper,narrow in front,lose in albows,freud position,correct behind,rolling, cout good colour and quality.

Men skal rasen være underbitt?

I så fall er jo grønt kanskje litt å ta i - men om de ikke skal være underbitt og din er det så er jo grønt forståelig - uten at det betyr at hun ikke vet hva slags rase hun dømmer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag debuterte Mayah i valpesklassen 4-6 mnd. Hun var eneste i klassen, og vant den. Dommeren var hyggelig, og Mayah oppførte seg veldig bra! Travinga var ikke akkurat bra, men hun er en liten klovnevalp :D

Det var en tispe i klasse 6-9 mnd, og den tok biret. Hun var kjempeflott, og blir 9 mnd om kort tid. Rettferdig plassering :) Jeg er veldig fornøyd med dagen! Mayah var kjempeflink hele dagen :)

Kritikken:

Vakkert fem. valp. Nesten 6 mnd. Godt hode og uttrykk. Ganske bred skalle. Ganske god markert stopp. Flate kinn. Mørke skråstilte øyne, korr. ører. Sterk nakke og rygg for alder. Korr. ansatt hale og haleføring. Trenger mer volum i bryst, som vil styrke fronten i bevegelse og stående. Ønsker noe mer bengf (?veldig usikker på hva som står) framme og bak. Noe fransk i front. God pels og farge

Dette med fransk så jeg når hun stod. Hun står igrunn ganske franskt med frambeina. Er dette en utviklingsting stort sett?

Ellers er jeg kjempe fornøyd med kritikken. Som dommeren sa trenger hun mer tid på utvikling, og det skal hun få :) Pene jenta mi! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mackenzie fikk sitt (og mitt) første Cert idag for Suncica Lazic. :) Andre beste tispe, slått av sin Champion søster.

Prop. female, beautiful head, beautiful expr, exc ear position, good neck, exc topline and tail position. Good substance, good underline, good bone, par. position of legs, correct ang, good temp, free movement, coat good colour and quality.

383215_10150565303106111_580646110_11365492_699565706_n.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...