KristinR Skrevet 13. Desember 2011 Rapporter Skrevet 13. Desember 2011 Jeg er engelsklærer så det er litt flaut å spørre. Men når vi sier at hunden har tendens til karperygg hvordan sier man det på engelsk? Siter
L8 L Skrevet 13. Desember 2011 Rapporter Skrevet 13. Desember 2011 Vet ikke om det hjelper noe, men på fransk bulldog kaller man karperyggen for "roach". Siter
Hermes Skrevet 13. Desember 2011 Rapporter Skrevet 13. Desember 2011 I FCI-standarden for whippet står det "Showing a graceful arch over loin but the dog is not humped." I den norske står det "Tydelig lendebue, men ikke karpet." Siter
tulip Skrevet 13. Desember 2011 Rapporter Skrevet 13. Desember 2011 Roached back er karperygg. 1 Siter
Guest Belgerpia Skrevet 14. Desember 2011 Rapporter Skrevet 14. Desember 2011 Da har jeg sjekket kritikker fra "gamle dager" - og på fire kritikker finner jeg ordet "arched" brukt om karperygg (på ett par unge belgere). Og det er fire forskjellige dommere - to er engelske, en belgisk og en fra langtvekkistan. "Topline slightly arched" "Arched topline, and falling croup" " Nice outline on the move, but slightly arching back while standing" "long back, arched" Siter
tulip Skrevet 14. Desember 2011 Rapporter Skrevet 14. Desember 2011 Arched er jo buet/krummet, så det kan jo brukes det også. Men den "medisinske/anatomiske" termen er roached. 1 Siter
KristinR Skrevet 14. Desember 2011 Forfatter Rapporter Skrevet 14. Desember 2011 Takker alle sammen. Jeg endte opp med roach back. det var det jeg hadde en anelse om og den engelske oppdretteren jeg snakket med forstod med en gang hva jeg mente. Siter
Hermes Skrevet 14. Desember 2011 Rapporter Skrevet 14. Desember 2011 Da har jeg sjekket kritikker fra "gamle dager" - og på fire kritikker finner jeg ordet "arched" brukt om karperygg (på ett par unge belgere). Og det er fire forskjellige dommere - to er engelske, en belgisk og en fra langtvekkistan. På en whippet er "arched" riktig. Lenden skal være fint buet. Men ryggen skal ikke være karpet. Så det er en forskjell her. Siter
KarpeSkrotum Skrevet 14. Desember 2011 Rapporter Skrevet 14. Desember 2011 ... og en fra langtvekkistan. OT: Yeahh, men de sier også «Belg. E. R. Pia» til deg Siter
Recommended Posts