Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av Orientaleren min, Scott på tre år. Jeg overtok ham fra noen oppdrettere. Han gikk desverre ikke overens med den andre hankatten deres, så vi overtok ham. Han er fantastisk på alle punkt. nysgjerrig, livlig, ernærgisk, kosete, en skikkelig akrobat med lite ro i rumpa. Han har alltid noe for seg og trives kjempegodt sammen med de andre kattene våre. Her er litt bildespam :)

44_1575218442.jpg

44_48494290.jpg

44_1096804317.jpg

44_427287719.jpg

44_282520265.jpg

44_-233247629.jpg

44_84212769.jpg

• Like 2
Skrevet

Stilig!

Men si meg, liker han ikke bli tatt bilde av? På bikkjene mine betyr slike ører at de "hater" de jeg gjør mot de :lol:

Skrevet

Han har noen flotte uttrykk og legger ikke skjul på hva han føler, men siamesere og orientalere får lett sånne flate ører når det er ett eller annet. Tror ikke han var sur der, han kan ha flate ører når han er ydmyk og skal gi myke ansiktsuttrykk for å tiltrekke seg jenters oppmerksomhet.

Edit: Flate ører og rooolig blunking blir ofte kombinert :) En slags demping kan det også være.

Skrevet

Då fantastisk vakker han er! :wub:

Har en forkjærlighet for Orientaler, Siameser og Sphynx, blir garantert sistnevnte på meg - en dag.

Skrevet

OI!

Jeg har tenkt litt på katt i det siste, da jeg gjerne skulle hatt et dyr til, men hund er uaktuelt før Yaris er blitt en to år ihvertfall, og endel roligere, Men tror han hadde satt pris på selskap.

Denne pusen var jo bare heeelt rå! Ser ut som en panter i nesepartiet jo!

Skrevet

Ja, hannene er litt kraftigere her og der enn hunnene.

Orientaleren er en livlig katt, men den er ikke så ekstrem som siameseren, verken i lyd eller oppførsel.

Han ER en pratsom type, da. Prater og svarer, gjør han. Du får ikke en kjedelig dag med en orientaler i hus.

De atletiske kattene er med over alt og elsker å finne på ting sammen med deg.

Jeg tror nok at de er i aller høyeste grad dresserbare, klikkertrening er det beste ettersom katter ikke liker tvang.

En hærlig rase jeg anbefaler til de som vil ha det lille ekstra.

Skrevet

Åååh Orientaler og c.rex står øverst på ønskelista mi over katter, og han der er jo bare fantastisk nydelig. :wub:

Ta en av hver. Orientaleren er ikke noe særlig til alene- pus. Den vil ha venner ;)

Skrevet

Ta en av hver. Orientaleren er ikke noe særlig til alene- pus. Den vil ha venner ;)

Rexen og. :wub: Men har to skjønne kattefrøkner, så rasekatter får vel bli når jeg ikke orker hunder mer. :lol:
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...