Gå til innhold
Hundesonen.no

9 beagler reddet fra laboratorie


Linepip
 Share

Recommended Posts

Fordi beaglene tilgir så lett, sier de her: http://www.youtube.com/user/BeagleFreedomProject#p/u/3/fXcL_gt7L-A (film av de 2 første beaglene de reddet)

Beaglen er jo liksom "min" rase.. kjenner det river ekstra i hjerteroten ja :cry: Skulle gjerne hatt beaglebølla mi her nå og gitt ham en gooood klem :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å se på linken grunnet høy grinefaktor her, men er ekstremt trist.

RETT ved der moren min bor og som jeg har bodd (i Asker) drives medisinsk dyreforsøk på hunder, har søkt det opp, og det avles blant annet valper der med sjeldne sykdommer med VILJE for å forske på disse, helt forferdelig! På sommertid er de ganske ofte ute i en stor inngjerdning heldigvis, så ekstremt mange hunder, sikkert rundt 30 stk som jeg så der en gang iallefall når jeg gikk tur. Helt inntil gjerdet ned mot veien satt en nyydelig Schæferhanne og kikket meg rett inn i øynene med sine dype/triste øyne og virket som han bare satt og sturet/ventet, huff så lei meg jeg ble da, hadde så insides lyst til å hoppe over gjerdet og få han med meg hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi beaglene tilgir så lett

Jeg må si det høres ut som en pussig forklaring, faktisk ganske lite troverdig i mine øyne.

Når det er sagt..

Jeg synes hele greia her er ganske betenkelig.. Det er rart hvordan folk reagerer når hunder brukes i forsøk..

Hva tenker de samme menneskene om de mus, rotter, kaniner og fisk som brukes? Eller hva med kyr, hester, geiter og sauer?

Det gjøres mange dyreforsøk over hele verden, og vi kommer ikke bort fra det på mange mange år.

Når det er sagt er jeg selv delvis positiv til dyreforsøk, men da kun når det er for å fremme liv og helse hos dyr eller mennesker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å se på linken grunnet høy grinefaktor her, men er ekstremt trist.

RETT ved der moren min bor og som jeg har bodd (i Asker) drives medisinsk dyreforsøk på hunder, har søkt det opp, og det avles blant annet valper der med sjeldne sykdommer med VILJE for å forske på disse, helt forferdelig! På sommertid er de ganske ofte ute i en stor inngjerdning heldigvis, så ekstremt mange hunder, sikkert rundt 30 stk som jeg så der en gang iallefall når jeg gikk tur. Helt inntil gjerdet ned mot veien satt en nyydelig Schæferhanne og kikket meg rett inn i øynene med sine dype/triste øyne og virket som han bare satt og sturet/ventet, huff så lei meg jeg ble da, hadde så insides lyst til å hoppe over gjerdet og få han med meg hjem..

Luftegården som brukes mest på Dal er vekk fra veien, jeg trodde faktisk det var den eneste jeg.

De har blant annet gjort et seriøst forsøk på Dachs der, de har avlet frem dagblinde hunder med vilje.. Dette har nå ført til at man har muligheten til å ha kontroll med spredning av sykdommen.

Jeg tror nok egentlig vi skal være svært glad for det som foregår der.. Det er dessverre langt mindre produksjon nå enn tidligere, og etter hva jeg har forstått er planen å legge ned driften.

Hvis du ser noen staffer som løper rundt i luftegården der er det IKKE forsøkshunder, bare så du vet det, da er det bare mine som er der for å ha det litt artig.. (Nei, området er ikke til bruk for hvem som helst!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det høres ut som en pussig forklaring, faktisk ganske lite troverdig i mine øyne. Når det er sagt.. Jeg synes hele greia her er ganske betenkelig.. Det er rart hvordan folk reagerer når hunder brukes i forsøk.. Hva tenker de samme menneskene om de mus, rotter, kaniner og fisk som brukes? Eller hva med kyr, hester, geiter og sauer? Det gjøres mange dyreforsøk over hele verden, og vi kommer ikke bort fra det på mange mange år. Når det er sagt er jeg selv delvis positiv til dyreforsøk, men da kun når det er for å fremme liv og helse hos dyr eller mennesker.

Ja ikke vet jeg, det var det jeg fikk med meg i filmen jeg linket til.

Ang dyreforsøk er jeg villig til å ofre dyr til medisinske forsøk. Forsøk ift kosmetikk som ikke går på å fremme livskvalitet(som f.eks fuktighetskremer som jeg selv er avhengig av) syntest jeg er forkastelig.

Har selv møtt og hatt med å gjøre en fjordhest hoppe som hadde føllet sitt med i et slikt forsøk. (de brakk alle fire bena til føllet og derreter avlivet det, mens moren var i någenlunde nærheten) Og hun er totalforandret fra før og etter oppholdet der hvor forsøket fant sted. Dette var ver osteodrose eller va det nå heter de forsket på, hvorfor fjordhesten ikke var utsatt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøket på fjordhest omhandlet OCD (osteochondrose) og har vært mye omstridt...de brakk ikke alle fire beina på føll - de påførte dem bruskløsning - dette fordi at fjorhesten er den eneste hesterasen som ikke får OCD...husker ikke alle detaljene, men det var et verdifullt prosjekt (selv om jeg fikk vondt i magen av det). Hestene fikk smertelindring hele veien, og ble avlivet humant etterpå...

Hopper fratas føllene sine hele tiden, så om en hoppe forandrer personlighet av den grunn, bør hun kanskje ikke avles videre på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse forsøk på dyr som er "ok", det vil si at jeg synes det er greit at noen veldig få dyr må lide litt for kanskje å redde veldig mange andre dyr eller mennesker. Veldig mange laboratorier er flinke med dyrene, og i Norge er de vel underlagt rimelig strenge regler for sånt. Selvfølgelig er det noen verstinger også, men det er ikke alltid dyrevernsorganisasjonene er så flinke til å skille mellom de som gjør det ordentlig, og de som faktisk behandler dyrene ille, og ikke minst de som forsker på viktig medisin kontra de som forsker på f.eks. sminke...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøket på fjordhest omhandlet OCD (osteochondrose) og har vært mye omstridt...de brakk ikke alle fire beina på føll - de påførte dem bruskløsning - dette fordi at fjorhesten er den eneste hesterasen som ikke får OCD...husker ikke alle detaljene, men det var et verdifullt prosjekt (selv om jeg fikk vondt i magen av det). Hestene fikk smertelindring hele veien, og ble avlivet humant etterpå...

Hopper fratas føllene sine hele tiden, så om en hoppe forandrer personlighet av den grunn, bør hun kanskje ikke avles videre på??

Aha, jeg fikk høre alle bena, men det er vel blitt overdrevet da. Hoppen har aldri hatt problem med å bli avvent føll tidligere, men etter oppholde på hvor de nå enn var er hun veldig forandret i sin oppførsel på stall (ifølge ei som jeg kjenner som hadde med henne å gjøre før forsøket). Om hun har hatt føll i senere tid aner jeg rett å slett ikke. Den andre hoppa på stallen som var med i forsøket har ikke forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftegården som brukes mest på Dal er vekk fra veien, jeg trodde faktisk det var den eneste jeg.

De har blant annet gjort et seriøst forsøk på Dachs der, de har avlet frem dagblinde hunder med vilje.. Dette har nå ført til at man har muligheten til å ha kontroll med spredning av sykdommen.

Jeg tror nok egentlig vi skal være svært glad for det som foregår der.. Det er dessverre langt mindre produksjon nå enn tidligere, og etter hva jeg har forstått er planen å legge ned driften.

Hvis du ser noen staffer som løper rundt i luftegården der er det IKKE forsøkshunder, bare så du vet det, da er det bare mine som er der for å ha det litt artig.. (Nei, området er ikke til bruk for hvem som helst!)

Ja, er Dal forsøksgård jeg snakker om, og det er veldig synlig langs veien.

Håper virkelig det legges ned, ingen valper skal bli dømt til en slik skjebne med vilje for å kunne redde andre, da må de heller gjøre humane forsøk på hunder som NATURLIG er født med sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at beagler er de mest brukte hundene i forsøk fordi de er veldig vennlige og har få arvelige sykdommer. Jeg har også hørt at det er fordi de har høyere smerteterskel enn andre hunder, men vet ikke helt om jeg trur på akkurat det.

Det er en del forskningsbeagler på skolen min, til alle studentenes fortvilelse. Men de er visst ikke tilknyttet skolen, men forskere som jobber der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er Dal forsøksgård jeg snakker om, og det er veldig synlig langs veien.

Håper virkelig det legges ned, ingen valper skal bli dømt til en slik skjebne med vilje for å kunne redde andre, da må de heller gjøre humane forsøk på hunder som NATURLIG er født med sykdommer.

Du vet at med den tankegangen vil mange arvelige lidelser ALDRI bli løst opp i? Man vil aldri finne ut hvorfor de får slike sykdommer..

Hva tenker du om kreftforskning og forskning på andre alvorlige lidelser hos mennesker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at med den tankegangen vil mange arvelige lidelser ALDRI bli løst opp i? Man vil aldri finne ut hvorfor de får slike sykdommer..

Hva tenker du om kreftforskning og forskning på andre alvorlige lidelser hos mennesker da?

Er fortsatt imot dyreforskning på den måten som forklart. Det finnes alternativer, mange mennesker med sjeldne lidelser/sykdommer selv velger å gjerne ville hjelpe til med å finne en årsak/kur til sykdommen, forskning etter sin død osv, eller som sagt human forskning på dyr som er født med en sykdom på naturlig vis.

Men nå orker jeg ikke ta denne diskusjonen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde like ved en forsøkskennel i min barndom, hvor de forsket på bl.a parvo. Jeg veit ikke helt hvor mange av dere som har sett valper dø av parvovirus, men jeg er i hvertfall glad for at de forsket på dette, sånn at mine fremtidige kan slippe lettere unna den sykdommen.

Jeg er også en av de som har en forholdsvis sjeldent sykdom, og sorry - jeg er faktisk glad for de medisinske forsøk på dyr de har hatt for å finne de medisinene jeg tar også jeg. Etter 7 år med smerter i varierende grad, har jeg hatt ett smertefritt år nå, fordi de har funnet en supermedisin som faktisk funker. Jeg klarer ikke å mene at dyreforsøk er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt imot dyreforskning på den måten som forklart. Det finnes alternativer, mange mennesker med sjeldne lidelser/sykdommer selv velger å gjerne ville hjelpe til med å finne en årsak/kur til sykdommen, forskning etter sin død osv, eller som sagt human forskning på dyr som er født med en sykdom på naturlig vis.

Men nå orker jeg ikke ta denne diskusjonen lenger.

Du har en svært merkelig tilnærming til dette..

Dersom forskning skulle foregått på dine prinsipper hadde det fortsatt dødd mennesker av tuberkulose i den vestlige verden.

Vi hadde også hatt kopper og en haug av andre kjipe sykdommer..

Og vaksiner? De hadde vi heller ikke hatt noe særlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...