Gå til innhold
Hundesonen.no

Melk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Leste en artikkel om salukiene i helgen, der (blant andre) følgende "fun facts" ble listet opp:

  • Salukis eat what their masters eat, sharing their tents and their food.
  • Milk head the diet list, followed by rice, dates, olives, chicken and meat.

Ble litt overrasket over at melk stod på den listen. Har hørt melk gir løs mage? Nå kan det godt hende denne melken det snakkes om er noe helt annet enn Tine lettmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med noen fra Marokko som har holdt Sloughi (og kjenner til), og der spiser hundene hva eierene deres eter, også drikker de geitemelk. De har i hvert fall et litt annerledes hundehold enn hva vi er vant med, og de ser også på Sloughi som den eneste "rene" hunden, den får ergo. lov til å bo inne, og "betaler" for seg når den jakter. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med noen fra Marokko som har holdt Sloughi (og kjenner til), og der spiser hundene hva eierene deres eter, også drikker de geitemelk. De har i hvert fall et litt annerledes hundehold enn hva vi er vant med, og de ser også på Sloughi som den eneste "rene" hunden, den får ergo. lov til å bo inne, og "betaler" for seg når den jakter. ;)

Ja, har lest litt forhold til dette med islam og hund, jeg også. Disse hundene er nevnt i både Koranen og Hadith, men ble hverken omtalt som saluki eller sloughi den gangen, ikke i disse tekstene i hvert fall (i dag finner man nok nomader som kaller hundene sine saluki eller sloughi, selv om vi ville kalt akkurat disse hundene for azawakh i stedet for - saluki er ikke en moderne rase, på den måten, selv om det er det i FCI, og vi der skiller mer mellom saluki, afghansk mynde, sloughi, og azawakh... og Tuareg, etc.). Muslimer har jo ganske strenge regler for mat og måten dyrene de spiser skal slaktes på, likevel brukte og bruker de saluki og andre mynder i jakt (og disse hundene). Har lest at det bl.a. var vanlig å ha jern på halsbåndene, som skulle symbolisere kniven som brukes i tradisjonell halalslakt :)

Ellers er det ikke uvanlig at muslimer har hunder i sine hjemland. Har marokkanske venner som har besteforeldre som hadde hunder, og ikke bare sloughi eller saluki. Det er nok forskjeller på teori og praksis også her :)

Fant et sitat fra Hadith, altså lovtekstene:

Narrated abu Huraira Allah’s Messenger said ‘If anyone gets a dog except a sheepdog or a hunting dog or a farm dog a qirat of his reward will be deducted daily from his good deeds . Whoever keeps a(pet) dog neither for hunting, nor for guarding livestock . Hunting for the purpose of earning, profitability or eating is allowed. But the same is undesirable if done merely as a recreation or pastime . it is permissible to use either a dog or other animals of prey in hunting However , there are two conditions governing it First of all the dog must be unleashed by reciting Bismillah and secondly the dog thus released should be a trained one for a purpose of hunting , if the dog eats off the hunted animal it turns unlawful for human consumption otherwise the same is lawful . .

Men melk? Er det sunt da?

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest litt forhold til dette med islam og hund, jeg også. Disse hundene er nevnt i både Koranen og Hadith, men ble hverken omtalt som saluki eller sloughi den gangen, ikke i disse tekstene i hvert fall (i dag finner man nok nomader som kaller hundene sine saluki eller sloughi, selv om vi ville kalt akkurat disse hundene for azawakh i stedet for - saluki er ikke en moderne rase, på den måten, selv om det er det i FCI, og vi der skiller mer mellom saluki, afghansk mynde, sloughi, og azawakh... og Tuareg, etc.). Muslimer har jo ganske strenge regler for mat og måten dyrene de spiser skal slaktes på, likevel brukte og bruker de saluki og andre mynder i jakt (og disse hundene). Har lest at det bl.a. var vanlig å ha jern på halsbåndene, som skulle symbolisere kniven som brukes i tradisjonell halalslakt :)

Ellers er det ikke uvanlig at muslimer har hunder i sine hjemland. Har marokkanske venner som har besteforeldre som hadde hunder, og ikke bare sloughi eller saluki. Det er nok forskjeller på teori og praksis også her :)

Men melk? Er det sunt da?

Ganske interessant er det! Den marokkanske jeg snakket med omtalte ikke hunden som Sloughi, men etter litt bildevisinger av både saluki, azawakh og slough, kom vi frem til at det var Sloughi det var snakk om (den lyse hunden uten masse ekstrapels pels og rene hodet, som ble sagt ;)).

Melken vår er nok mye mer behandlet enn melken de hundene får, tenker jeg. Melken kom direkte fra geitene. Geitemelk inneholder jo mer fett også, fett = energi, noe derfra, kanskje? Lettere å fordøye enn kumelk også. Og jeg trooor (husker ikke) at geitemelk er "laktosefri", sånn at folk som ikke kan drikke kumelk, kan gjerne drikke geitemelk. Det gjelder vel for hunder også (de færreste tåler laktose i kosten). Jeg satt liksom ikke noe spørsmål ved det. Hundene lider nok ikke, de holdes i god kondisjon og får grei mat. Forholdene er jo ikke heeelt de samme som vi har her i Norge heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke hunder har fått melk helt fra ammeperioden fra valpestadiet, så skal de tåle det, men ellers (som normalt) utvikler hunder laktoseintoleranse, er derfor de ikke tåler melkeprodukter, og da er ikke hovedgrunnen til å unngå bl.a melk løs mage.

Men gul ost, smør, yoghurt(uten tilsatt sukker) og laktosefri melk kan gies til hund i moderate mengder, siden disse produktene inneholder lite eller ingen laktose (melkesukker). Selv gir jeg naturell yoghurt uten tilsatt sukker til min hund i maten ca. en uke av og en uke på, for at han skal få i seg kalsium i kosten, også sunne bakterier i yoghurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info. Hadde ikke tenkt å gi melk til hunden min, bare lurte :) Men melk kan jo være mye.

Yoghurt og surmelk har jeg gitt Hermes tidligere, i små porsjoner.

Det er nok bare sunt, f.eks hvis hunden går på antibiotikakur er det lurt å gi surmelk eller yoghurt i maten den perioden.

Så forresten at det ble litt feil, skulle være "OM hunden har fått melk fra ammerperioden, så tåler de det", altså om man ikke har sluttet å tilføye melk i kosten, men det forstod du kanskje, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...