Gå til innhold
Hundesonen.no

Julegaveideer!

Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg er egentlig veldig flink til å gi gaver! Jeg finner gjerne på personlige ting som blir godt tatt i mot, og liker å legge litt flid og tanke i gavene jeg gir. Men i år er jeg for det første HELT tom for ideer, og for det andre har jeg heller ikke innmari mye tid på å kjøpe gaver. Jeg kan gjerne bestille ting på nettet allerede nå, men hvis jeg skal kjøpe ting fysisk i butikk, må det planlegges litt. Enten må jeg ta turen til Ski eller Oslo for å shoppe (og da blir det i så fall bare én tur, som går utover eksamenslesing), eller så må jeg kjøpe alt etter at jeg kommer opp til Trøndelag, noe som gir meg litt knapp tid i tilfelle jeg ikke finner det jeg vil kjøpe (jeg kommer hjem sent den 19. desember).

Uansett - det jeg først og fremst trenger, er ideer til hva jeg kan kjøpe eller lage i julegaver! Jeg legger ca. 300 kroner i hver gave (dvs 300 kr til mamma, 300 til pappa, 300 til søsteren min, 300 til onkel og 300 til sammen til mormor og morfar). 1500 kroner i julegavebudsjett er nok for en stakkars studentlommebok... I tillegg til å kjøpe kan jeg gjerne lage noe selv, da! Jeg er blitt ram på å strikke votter i løpet av høsten, men det er jo litt kjedelig å strikke votter til ALLE sammen, da. Men kanskje jeg kan strikke noe annet, også? Det må være små prosjekter i så fall, for jeg har begrenset med strikketid nå om dagen. Hjemmelagede, brente mandler på glass også videre er selvfølgelig også koselig, men den har jeg safet på noen år nå, så jeg føler snart jeg må finne på noe nytt. :P

De jeg skal gi gaver til er altså:

- Mamma og pappa - begge ca. femti år. Har nettopp flyttet til nytt, stort hus hvor de har mer plass enn det de hadde tidligere, men de er litt kresne på hva de vil ha der, så det meste jeg har råd til vet jeg ikke helt om kan passe inn. Dessuten har de jo det meste de trenger, uansett. Begge er forøvrig glad i musikk, bøker, filmer, friluftsliv, kulturopplevelser og trening, og bruker veldig mye tid på rydding og fiksing i det nye huset. Mamma spiller piano, synger i kor, løser kryssord, leser om amerikanske presidenter, vil bli bedre i geografi, sykler på spinningsykkel, blogger, går turer og er flink til å engasjere seg og mene ting. Pappa har reist en del i høst og gleder seg nok litt til å være mer hjemme over jul. Ellers er han veldig glad i å gå turer både på ski og til fots. Han er glad i alt fra Pondus (har allerede kjøpt Ponduskalender til ham!) til historie, andre verdenskrig-filmer, å oppdage ny musikk, lage mat og følge med på dagsaktuelle debatter.

- Søsteren min - 23 år og student, bor med kjæresten som jeg ikke kjøper egen gave til, men det er ingenting i veien for at det jeg gir til henne også kan gagne ham litt. Hun er veldig glad i å lese, liker historie, filmer, puslespill, kulturopplevelser også videre, og det ser ut til at hun kan ha arvet mer av mammas viktig-å-ha-det-hyggelig-der-man-bor-gen enn det hun tidligere trodde. Hun er et veldig sprudlende, livlig og omtenktsomt menneske!

- Onkel - i midten av førtiårene. Bor alene, men er veldig aktiv og sosial. Liker å trene og være ute. Er glad i bøker - særlig krim - og selv om han er glad i å høre på musikk, har han nok ikke vondt av å utvide horisonten litt på det området. Også han er glad i å gå på kino, konserter, teater også videre, men slike ting koster det jo fort litt å gi gavekort/billetter til...

- Mormor og morfar - begge ca. åtti år. Jeg vil gi dem noe som viser at jeg virkelig setter pris på dem, men de har jo alt de trenger og mer til. I fjor fikk morfar fotokalender og mormor fotobok, og sånne ting liker de veldig, veldig godt å få! Men det er kanskje litt kjedelig å gi den samme type tingen i år, eller? Dessuten har jeg ikke tatt så veldig mange bilder i år at det gjør noe... Hmhm.

Herlighet som jeg skriver. Poenget er - alt av gaveideer mottas med takk! Hva som helst. Om ikke akkurat ideen du kommer med er den jeg går for, kan det jo gi meg assosiasjoner og inspirasjon til den perfekte gaven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brettspill til søsteren? Carcassonne er en fin klassiker som hun kan spille med kjæresten. Brettspill med pusle-element som er veldig populært i brettspillkretser.

Kinogavekort eller bøker til onkel hørest jo saklig ut. Man får vel et par kinobilletter for 300 kr. Har han lest Jo Nesbø?

Mamma og pappa: medlemsskap i turistforeninga, om de ikke alt er det?

Besteforeldre er det vanskeligste som fins å finne gaver til! De har jo som oftest det de trenger. Lillesøster lagde "strikkenett" i tøy til bestemor med trykt bilde av oss jentene på. Bestefar får ofte sokker og konfekt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mor og far: Gå sammen me søskene dine, og ta enten et bilde av dere sammen og bestill et lerett.. Det blir nok under budsjettet ditt til og me ;) Hvis det blir problematisk å ta et slikt bilde, kan du finne en ramme og få fremkalt noen bilder og heng inn ;)

Dette kan du også gi til besteforeldrene dine.. Hvis ikke, så kan du ordne en liten "matkurv". Kjøp litt spesielle matvarer, feks oster ifra rørosmat, hjemmelaget flatbrød, litt spekeskinke osv. Kanskje en flaske vin også hvis de drikker det.. Dette er ikke nødt å koste all verden, og fin gave til noen som har alt.

Til onkelen din kan du gå inn på bladkongen.no og finne et blad som kunne vært interessant for han og gi i gave :)

Til søsteren din kan du jo finne en fin filmdokumentar eller lignende. Det finnes jo mye interessant i filmbokser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Søsteren min - 23 år og student, bor med kjæresten som jeg ikke kjøper egen gave til, men det er ingenting i veien for at det jeg gir til henne også kan gagne ham litt. Hun er veldig glad i å lese, liker historie, filmer, puslespill, kulturopplevelser også videre, og det ser ut til at hun kan ha arvet mer av mammas viktig-å-ha-det-hyggelig-der-man-bor-gen enn det hun tidligere trodde. Hun er et veldig sprudlende, livlig og omtenktsomt menneske!

De har tilbud på en bokhandel med en bokserie, der alle bøkene i serien koster 99 stykket. Det er en populær bokserie, som jeg ikke husker hvem som har skrevvet. Bøkene er innrammet, og ordninærprisen er fra 299-599,-

Kjøp 3 stykker bind de pent inn i en rødt bånd og pakk det inn? :)

Jeg har kjøpt 2 bøker, har ikke helt bestemt meg hvem som skal få de enda, for min del :)

edit: Serien er av Jo Nesbø, på bokhandelen Norli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Noen av dem har jeg tenkt på - og slått fra meg - tidligere, og noen er ikke helt midt i blinken (min søster er overhodet ikke glad i krim, mens onkelen min for lengst har slukt alt av Jo Nesbø :P ). Men jeg fikk et par nye ideer, da! Det blir vanskelig å få tatt bilder med søsteren min i tide, men jeg kom på at jeg kan jo gi henne et fotolerret med et koselig bilde som jeg tok av henne og kjæresten tidligere i år. Sammen med et spill jeg kjøpte for halv pris tidligere i høst og et par hjemmestrikkede votter tror jeg det kan bli en koselig gave. :)

Jeg tror abonnement på magasin eller avis er midt i blinken til min onkel! Og mormor og morfar også, forsåvidt. Da må jeg bare finne noe som passer, og en eller annen "småting" som er koselig å legge ved siden av.

Så er det mamma og pappa, da. Hm. Jeg tror kanskje pappa kunne likt denne boken (ja, han er litt småsær), men sammen med det jeg allerede har kjøpt har jeg plutselig passert 500 kroner. Jeg kunne kanskje spleise sammen med min søster, da. Ellers så slår vel en bluray alltids an. Jeg må fundere litt mer på hva jeg skal gi dem, men tankeprosessen er definitivt i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Meny her har de i år flere forskjellige typer gavekort på magasiner. Man kjøper et gavekort, og så kan mottakeren velge hvilket magasin de vil abonnere på. Koster 199 og kan være en kjempefin gave, det var et ganske variert utvalg av magasiner man kunne velge mellom på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...