Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksschæfer VS Malle


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Jada, jeg utelukker ikke finn, men ser for meg at ikke alle havner der heller, de fleste kjente oppdrettere har kanskje noen på hånden om de skulle få en hund i retur eller noe. Ikke har jeg funnet så mange oppdrettere heller, og jeg er ikke kjent i schæfermiljøet så av de jeg finner vet jeg ikke hvem som er seriøse og hvem som evt ikke er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

3 år siden jeg skrev denne tråden :D Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for rase, men har forsåvidt snevret valget inn på 3 raser.

Jeg står mellom Kelpie, Schæfer og Hvit gjeterhund.

I skrivende stund heller det mot Kelpie, men det kan skifte. hehe Jeg har for lang tid til å tenke på :P 2016 er det magiske årstallet, jeg HÅPER at det klaffer og at jeg kan få meg en konkurransehund da!

Tips og råd angående de tre rasene mottas med takk! Når det gjelder HG har jeg noen linjer i kikkerten som ser interesange ut, men Schæfer og Kelpie kjenner jeg ikke så veldig mye til når det kommer til linjer, bare at jeg ser på oppdrettere som bruker hundene aktivt og som krever at kommende valpekjøper bruker hunden aktivt osv

Jeg har lest en del MH beskrivelser og MT på de rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ville gått for malle eller hollandsk gjeterhund om du tenker seriøs brukshund. Det er enklest få tak i og de fleste er per dags dato gode brukshunder. Men dette endrer seg stadig. Men skal du ikke bruke den til noe annet enn familiehund med litt bruks som hobby så ville jeg utelukket de. Da de mest sannsynlig vil bli rastløse og hundeholdet blir mer stress enn kos. En hvilken som helst rase innen tjenestehund kategorien vil kunne brukes til det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for malle eller hollandsk gjeterhund om du tenker seriøs brukshund. Det er enklest få tak i og de fleste er per dags dato gode brukshunder. Men dette endrer seg stadig. Men skal du ikke bruke den til noe annet enn familiehund med litt bruks som hobby så ville jeg utelukket de. Da de mest sannsynlig vil bli rastløse og hundeholdet blir mer stress enn kos. En hvilken som helst rase innen tjenestehund kategorien vil kunne brukes til det aller meste.

Uten at jeg har veldig kjennskap til schæfer så er intrykket mitt på boxer at de er flinkere til å ivareta bruksegenskaper i sverige iallefall. skader ikke å sjekker svensk schæferklubb også om det blir schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år siden jeg skrev denne tråden :D Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for rase, men har forsåvidt snevret valget inn på 3 raser.

Jeg står mellom Kelpie, Schæfer og Hvit gjeterhund.

I skrivende stund heller det mot Kelpie, men det kan skifte. hehe Jeg har for lang tid til å tenke på :P 2016 er det magiske årstallet, jeg HÅPER at det klaffer og at jeg kan få meg en konkurransehund da!

Tips og råd angående de tre rasene mottas med takk! Når det gjelder HG har jeg noen linjer i kikkerten som ser interesange ut, men Schæfer og Kelpie kjenner jeg ikke så veldig mye til når det kommer til linjer, bare at jeg ser på oppdrettere som bruker hundene aktivt og som krever at kommende valpekjøper bruker hunden aktivt osv

Jeg har lest en del MH beskrivelser og MT på de rasene.

Hvor mye alvor vil du ha i en hund da? Det er jo relativt store forskjeller på rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye alvor vil du ha i en hund da? Det er jo relativt store forskjeller på rasene.

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med alvor i trenings sammenheng, men hunden jeg har nå er ikke særlig alvorlig ivertfall :P Hun er litt fjollete rett og slett :D

Så, jeg vet ikke hvor mye alvor jeg vil ha, men ivertfall noe må vi ha. Jeg vil ha en hund som vil jobbe sammen med meg i skogen og på banen. Den må ha være lett å belønne, det betyr vel at den må ha en del kamp, jakt og byttedrift. Og være glad i mat ;)

Jeg vet at en del av det kan trenes opp, det er det jeg har måttet jobbe veldig mye med nå med hunden jeg har, men ønsker at det skal være enklere å hente det frem i neste hund, samt at den ikke skal være så miljøberørt i trenings sammenheng/konkurranse.

Jeg har fremdeles 3 hunder i hodet, det er Kelpie, Schæfer og Hvit gjeter. Har ikke bestemt noe enda.

Malle og Hollender er raser som er utelukket for oss.

Kommer til å besøke noen oppdrettere etterhvert, så det blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med alvor i trenings sammenheng, men hunden jeg har nå er ikke særlig alvorlig ivertfall :P Hun er litt fjollete rett og slett :D

Så, jeg vet ikke hvor mye alvor jeg vil ha, men ivertfall noe må vi ha. Jeg vil ha en hund som vil jobbe sammen med meg i skogen og på banen. Den må ha være lett å belønne, det betyr vel at den må ha en del kamp, jakt og byttedrift. Og være glad i mat ;)

Jeg vet at en del av det kan trenes opp, det er det jeg har måttet jobbe veldig mye med nå med hunden jeg har, men ønsker at det skal være enklere å hente det frem i neste hund, samt at den ikke skal være så miljøberørt i trenings sammenheng/konkurranse.

Jeg har fremdeles 3 hunder i hodet, det er Kelpie, Schæfer og Hvit gjeter. Har ikke bestemt noe enda.

Malle og Hollender er raser som er utelukket for oss.

Kommer til å besøke noen oppdrettere etterhvert, så det blir spennende :)

Jeg tenker ikke bare i trening men også i hverdagen, for meg er den trivselen den aller viktigste. Trening er jo bare en liten del av hundeholdet :)

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at vi valgte kelpie ift andre raser med mye mer skarphet og vokt, men det er jo bare en smakssak.

Psst, du har fått pm! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med alvor i trenings sammenheng, men hunden jeg har nå er ikke særlig alvorlig ivertfall :P Hun er litt fjollete rett og slett :D

Så, jeg vet ikke hvor mye alvor jeg vil ha, men ivertfall noe må vi ha. Jeg vil ha en hund som vil jobbe sammen med meg i skogen og på banen. Den må ha være lett å belønne, det betyr vel at den må ha en del kamp, jakt og byttedrift. Og være glad i mat ;)

Jeg vet at en del av det kan trenes opp, det er det jeg har måttet jobbe veldig mye med nå med hunden jeg har, men ønsker at det skal være enklere å hente det frem i neste hund, samt at den ikke skal være så miljøberørt i trenings sammenheng/konkurranse.

Jeg har fremdeles 3 hunder i hodet, det er Kelpie, Schæfer og Hvit gjeter. Har ikke bestemt noe enda.

Malle og Hollender er raser som er utelukket for oss.

Kommer til å besøke noen oppdrettere etterhvert, så det blir spennende :)

Du skriver jo ikke så voldsomt mye om hva du vil eller hva du ønsker i hunden, men de to første er ihvertfall sikre valg ifht trening og konkurranse (Litt avhengig av hva du vil og hvor langt du vil), HG er jo sikkert egnet greit nok om du finner linjer som er avlet for bruks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo ikke så voldsomt mye om hva du vil eller hva du ønsker i hunden, men de to første er ihvertfall sikre valg ifht trening og konkurranse (Litt avhengig av hva du vil og hvor langt du vil), HG er jo sikkert egnet greit nok om du finner linjer som er avlet for bruks.

Det jeg vil er å trene bruks (rundering, spor) hunden vil nok også bli brukt i rally, LP, Agility, fjellturer og joggeturer.

Jeg vil som sagt ha en hund som er veldig førerorientert, men trenger ikke en skarp hund, men litt vakt takler vi.

Jeg tenker ikke bare i trening men også i hverdagen, for meg er den trivselen den aller viktigste. Trening er jo bare en liten del av hundeholdet :)

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at vi valgte kelpie ift andre raser med mye mer skarphet og vokt, men det er jo bare en smakssak.

Psst, du har fått pm! :)

Skal lese den, må bare spise middag først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil er å trene bruks (rundering, spor) hunden vil nok også bli brukt i rally, LP, Agility, fjellturer og joggeturer.

Jeg vil som sagt ha en hund som er veldig førerorientert, men trenger ikke en skarp hund, men litt vakt takler vi.

Alle vil nok egne seg fint til bruksen, kelpie er nok bedre i LP, ag og slikt, om det er noe du også ønsker å komme noen vei med. Alle vil jo kunne egne seg til å pusle med det, men kelpie vil være mer egnet utenom bruks enn de to andre. Mindre, raskere og smidigere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil nok egne seg fint til bruksen, kelpie er nok bedre i LP, ag og slikt, om det er noe du også ønsker å komme noen vei med. Alle vil jo kunne egne seg til å pusle med det, men kelpie vil være mer egnet utenom bruks enn de to andre. Mindre, raskere og smidigere.

Ja, jeg liker kjappheten til Kelpien, vi får se. Så lenge jeg har litt tid på meg vil jeg nok vingle litt frem og tilbake. Skal bli deilig når valget er tatt. Kelpie skal oppleves litt mer først :) Kjenner til både HG og Schæfer. Om det blir Schæfer, så blir det av brukslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja det er så mange flotte brukshunder å velge blant. Tenker du bør ha litt innsikt i hvilken gren du kommer til å drive mest med å velge hund deretter. Det er viktig være klar over at alle ulike raser har negative og positive ting ved seg. Ikke en er best på alt men du kan ha noen raser som er kjempe gode på noe men ikke så gode på andre ting så har du de mer allsidige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har vært i tankene det også, men jeg klarer ikke den pelsen. Vil ha en korthåret hund :)

Skjønner. :) (Men må hviske at man får jo belgere med moderat pels også som sikkert ikke er så langt fra kh HG :aww: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

3 år siden jeg skrev denne tråden :D Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for rase, men har forsåvidt snevret valget inn på 3 raser.

Jeg står mellom Kelpie, Schæfer og Hvit gjeterhund.

I skrivende stund heller det mot Kelpie, men det kan skifte. hehe Jeg har for lang tid til å tenke på :P 2016 er det magiske årstallet, jeg HÅPER at det klaffer og at jeg kan få meg en konkurransehund da!

Tips og råd angående de tre rasene mottas med takk! Når det gjelder HG har jeg noen linjer i kikkerten som ser interesange ut, men Schæfer og Kelpie kjenner jeg ikke så veldig mye til når det kommer til linjer, bare at jeg ser på oppdrettere som bruker hundene aktivt og som krever at kommende valpekjøper bruker hunden aktivt osv

Jeg har lest en del MH beskrivelser og MT på de rasene.

Da er Schæfer og HG luket ut.... blir for stort akkurat nå.

Nå har en rase til begynt å spøke veldig i tankene mine, nemlig Border collie. Så for øyeblikket er det Kelpie og BC jeg ser på :)

Godt mulig det blir oppdretterbesøk i løpet av året for å se litt :) Har lest meg halvt i hel på MH beskrivelser av kelpie i det siste :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er AG, LP osv som er det du mest ønsker å bruke hunden til, så ville jeg kanskje helst gått for kelpie evt. BC heller enn schäfer. Med mindre det er sånn at det er schäfer du VIL ha liksom. På schäferen har du jo dette med vokt, skarphet, alvor osv. i større grad enn de to andre. Det er ikke uhåndterlig på noe vis(kan være noe utfordrende dog), men det er jo veldig greit å slippe om man ikke har veldig lyst på den rasen liksom.

Jeg har jo schäfer etter brukslinjer som jeg i hovedsak bruker i LP, noe smeller, noe spor og noe AG, men i hovedsak LP. Hun egner seg godt til alt sammen. Nå er hun en veldig liten og lett type, veldig atletisk, noe som ikke er typisk for rasen i den grad hun er, og jeg vil ikke si at schäfer er et dumt valg til de aktivitetene du ønsker, men det finnes raser som er enklere i hverdagen og som gir noenlunde like "enkle" å trene.

Jeg valgte schäfer fordi det var DEN rasen jeg ville ha, sånn i det store og hele. Men jeg hadde sikkert vært like fornøyd med en kelpie, BC, jaktretriever osv. om jeg bare tenkte treningsmessig og evt. ville ha en enklere hund i hverdagen med tanke på egenskaper.

RED: Personlig ville jeg nok valgt kelpie framfor BC, bare fordi jeg synes det er styr med all den gjetingen BCn har i hverdagen generelt. Men det er jo mine preferanser, det er ikke sikkert du synes gjeting er like plagsomt som meg XD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man faktisk skal ha en hund til sport eller tjeneste, ser jeg få grunner til å velge malle. Det er omtrent som å kjøpe motorsag når det man trenger er en brødkniv. Skarphet, mot, alvor og det skifter fra et sekund til et annet; man må vite hva man driver med 100% av tiden, og det er lite rom for å prøve og feile med metodevalg.

Schäfer er litt mer potet, der har du mange linjer å velge blant, og det er mange av brukslinjene som har verken jakt, forsvar, sosial kamp osv, men som fremdeles er rimelig driftige og konsentrerte. Personlig VIL jeg ha litt jakt og forsvar, men jeg ser at dette er i ferd med å forsvinne fra mange linjer. En schäfer skal ikke stå passiv og se på spøkelsene nå og da på en mentaltest...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man faktisk skal ha en hund til sport eller tjeneste, ser jeg få grunner til å velge malle. Det er omtrent som å kjøpe motorsag når det man trenger er en brødkniv. Skarphet, mot, alvor og det skifter fra et sekund til et annet; man må vite hva man driver med 100% av tiden, og det er lite rom for å prøve og feile med metodevalg.

Schäfer er litt mer potet, der har du mange linjer å velge blant, og det er mange av brukslinjene som har verken jakt, forsvar, sosial kamp osv, men som fremdeles er rimelig driftige og konsentrerte. Personlig VIL jeg ha litt jakt og forsvar, men jeg ser at dette er i ferd med å forsvinne fra mange linjer. En schäfer skal ikke stå passiv og se på spøkelsene nå og da på en mentaltest...

Som du ser lenger her nede har jeg kuttet ut Schæfer fra listen min :) Malle blir det nok heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...