Gå til innhold
Hundesonen.no

Buss med hund = usikkerhet og stress!


Shlush
 Share

Recommended Posts

Nå må jeg si at jeg blir mer og mer usikker i forkant av bussturen før jeg drar avgårde for å ta buss med hunden min! Det skal være unødvendig å stresse med å tenke "Får jeg være med bussen i dag?"

jeg reiser hjem til foreldrene mine et par helger i mnd samt i ferier o.l. jeg er student :)

jeg tar forst timeekspressen for deretter å ta en nettbussrute videre!

Noen ganger må jeg betale andre ganger ikke, og den summen jeg betaler for å få med hunden min er fra 40-100kr... Det er ikke det som plager meg, men rett og slett usikkerheten rund dette med busd og hund!

Skulle gå på timesekspressen og stod i kø som alltid! Stod utenfor litt, bussjåføren ser meg og jeg går rolig inn. Da bussjåføren blir kjempesint og gir klar beskjed at med hund skulle man gå inn BAK i bussen og at jeg skulle ha avtalt å ha med hunden på forhånd! Paff som jeg ble beklaget jeg og sa at jeg ikke hadde sett den regelen og rygget ut og tuslet inn bak i bussen!

Flere ganger står jeg og betaler og får spørsmålet "Skal du ha med DEN?" Noe negativ mine når jeg bekrefter dette...

Jeg har flere ganger gått på bussen og fått klar beskjed om at om der kommer allergiker ombord så må jeg hoppe av bussen! jeg som er stressa nok fra før når det kommer til buss og reise blir selvsagt litt småstressa og nervøs og får lyst til å gjemme hunden under setet for å ikke risikere å bli kastet av ute i ødemarka! Er det virkelig så vanlig at dette skjer??

I dag derimot ble jeg veldig usikker på om jeg fikk være med i heletatt! Jeg gikk ombort og bussjåføren sier "Skal du ha med hund?" jeg nikker "Det er nok ikke lov med hund på bussen her!!" jeg sier nervøst "ja men jeg har tatt denne bussen mange ganger? og sendt mail til nettbuss som sier at det er lov!" Sjåføren sier "det står i reglementet at det ikke er lov med hund her, er pga alergikere og slikt" Jeg fikk heeldigvis være med til nød med klar beskjed "hunden må ligge i gulvet da!" Selvsagt! med en stor dalmatiner har jeg ikke planer om å ha den i setet...

Jeg sitter på bussen nå enda! I sted kom det på en dame med en liten hund!! Greit han har allerede en hund på bussen, men denne dama fikk IKKE beskjed om at det ikke egentlig var lov med hund? Hvorfor aner jeg ikke...

Jeg skal bytte buss etterpå og kjenner faktisk at jeg er nervøs på om denne bussjåføren kanskje sier noe :-O Jeg får lett hodepine av å være stressa, anspent og nervøs og hodepinen har allerede troppet opp gitt :/

Jeg sendte med engang mail til nettbuss møre med spørsmål angående hund på denne strekningen!

Skal ting være så usikkert??

Skal ikke sjåførene kunne reglene? Derav de RIKTIGE reglene??

Hilsen reisesyk med hodepine :) Som heeeldigvis sitter på bussen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettbuss tillater hund på de fleste rutene sine, men jeg vet det er enkelte expressruter der de ikke er tillat. Og det er maange sjåfører som ikke kan reglene, har vært endel "rusk i systemet" her i Trondheim også, men det har bedret seg kraftig det siste året. Men det hender med ujevne mellomrom at jeg må vise reglementet til sjåfører som sier det er tillat med hund, men de må bet voksenbillett osv osv. (Her i byen er det barnebillett uansett størrelse, og gratis lør/søn og helligdager, unntatt 17 mai)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det er kjipt å reise med hund egentlig. Jeg kan også bli lett stressa og litt uvel hvis noen påstår ett eller annet. Jeg tror rett og slett det er fordi noen ikke liker hunder, og at det er derfor de er krasse. Heldigvis har jeg bare hatt hyggelige folk på tog osv. Selv på t-banen her i Oslo er jeg ukomfportabel pga mange blikk osv, og jeg gjør ALT jeg kan for å ikke være iveien eller til bry for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorWay Bussekspress, som har langdistanserutene her på Vestlandet (Sognebussen, Kystbussen m.m.) tillet ikkje hund på sine bussar. Her står det spesifisert i regelverket, og ein finn det greit om ein går inn for å sjekke opp i det. Har ein derimot sjekka det, og det ikkje står noko om det, kan dei jo ikkje nekte for det.

Om du har mail frå Nettbuss om at det er lov med hund, ville eg òg skrive ut denne og teke med meg på bussen i tilfelle. Men om sjåføren kan vise at det står i regelverket at det ikkje er lov, har du jo ikkje så mykje du skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.. Jeg skulle for et par uker ta bussen fra trondheim til sunde, ca 10 mil tror jeg, og største delen av strekningen er rimelig øde og det går kun buss en gang om dagen... Jeg fikk ha med hund på bussen, men kom det en allergiker måtte vi av. Jeg tok ikke buss... Det går jo ikke an og bare gå av bussen flere mil fra nermeste sted som har noenlunde kollektivtransport hjem igjen, så jeg droppa det. Og skal man snu litt på det så gjør det vell egentlig ikke så mye fra eller til for en allergiker om jeg går av når hunden, mest sannsynlig, allerede har lagt fra seg både hår, spytt og flass.. Synes det er litt diskriminerende egentlig, det er jo kollektivt og alergikere dør ikke av og dele buss med det de er allergiske mot, med mindre de er hyperalergiske, men da er det vell ca like ille om jeg har hår på gensern etc.. Så i det minste burde det vært enten eller.. Slik at man ikke risikerer og bli stående mitt uti ingensteds..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...