Gå til innhold
Hundesonen.no

Energi: Border Collie vs Groenendael/Terv


Silky
 Share

Recommended Posts

Kort spurt: Er det mer eller mindre energi i en Border Collie i forhold til en langhårs belger? Eller omtrent det samme? (Hvis man tar et gjennomsnittlig utgangspunkt)

Jeg bruker lang lang tid på å finne ut hvilken rase som vil passe meg perfekt i framtiden (har brukt 2 år så langt). Jeg har nå kommet fram til hva jeg ønsker å gjøre sammen med hunden, hvor mye tid jeg kommer til å ha og også hvor mye erfaring jeg ønsker å ha før jeg skaffer meg hunden. Det har alltid vært hunder i familien så jeg har relativt grei erfaring så langt. Jeg ønsker å bruke hunden aktivt innen lydighet og kanskje etterhvert IPO, og vil selvfølgelig trene meg selv før jeg finner på å trene hunden. Det er også mulig jeg velger å søke meg inn på K9 innen millitæret. (Tar utgangspunkt i å bli god i lydighet så jakt og forsvar vektlegger jeg ikke like mye.)

Spørsmålet er mest rettet mot energinivå fordi jeg vet jeg ønsker en relativt aktiv hund, men trenger noe å måle opp mot ettersom jeg vil finne noe som passer meg perfekt. Kjenner allerede en god del border collier og skal besøke noen som driver med belgere, men tenkte jeg kunne få med meg litt av andres erefaringer også. Kan jo ikke skade:) Som sagt er jo alle hunder forskjellige, og dermed kan jo erfaringene variere også, men jo mer info jeg har, jo letter blir det å lete på de rette stedene.

Legg bare til andre ting hvis det er noe du tenker jeg burde vite, tips eller ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun lurer på hvor på skalan ligger terv/groendal i forhold til bordercollie, slik at hun har noe og sammenligne med.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye da jeg ikke har noe serlig erfaring med noen av dem.

Ja, mener energinivå. Tusen takk for bra formulering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du Malle eller Schäfer isteden?

Første du bør tenke på er hva du vil med hunden, før jeg skal anbefale det ene eller det andre. Vil du trene på lydighet, ja da er terv eller BC veldig fint. Skal du i IPO, ja da må du se på brukshundrasene. Hvilken rase du da velger, ja det må gå på dine erfaringer me hund og ambisjoner.. Men å anbefale malle, gjør jeg som regel ikke til folk.. Det er for spesielt interesserte i hund og trening.. For mye hund for gjennomsnittet.. Alle brukshundrasene kan brukes til IPO, forskjellen er bare hvor langt du når.. Det blir også feil å kjøpe seg en hund for IPO hvis du ikke har prøvd eller sett.. Det er en del arbeid i en god IPO-hund og det er mer enn bare bitearbeid.. Så da ville jeg heller ha dratt på treninger og blitt kjent med sporten først :)

Skal du inn i forsvaret, ja da er det kanskje ikke sikkert det er like enkelt med egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du i IPO, ja da må du se på brukshundrasene. Hvilken rase du da velger, ja det må gå på dine erfaringer me hund og ambisjoner..

Sånn bortsett fra at jeg er enig med deg, så må jeg bare pirke litt: alle de belgiske fårehundene er pr def. brukshundrase. Det er rett nok litt variabelt hvor brukbare de er, men allikevel, både terv, groenendael, laekke og malle er varianter av samme rase, og alle er i teorien brukshunder :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra at jeg er enig med deg, så må jeg bare pirke litt: alle de belgiske fårehundene er varianter av samme rase, og alle varianter pr def. brukshundrase. Det er rett nok litt variabelt hvor brukbare de er, men allikevel, både terv, groenendael, laekke og malle er varianter av samme rase, og alle er i teorien brukshunder :)

Det er jo klart ;) Du har helt rett :) Men hvis man skal kjøpe hund i norge, så er det kanskje ikke like lett å finne en terv eller groenendael som vil gjøre det bra i IPO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart ;) Du har helt rett :) Men hvis man skal kjøpe hund i norge, så er det kanskje ikke like lett å finne en terv eller groenendael som vil gjøre det bra i IPO :)

Alright, men som sagt, hvis man tar utgangspunkt i aktiv lydighetstrening da (ikke IPO), da er Border Collie og Terv/Groenendael aktuelle, ikke sant? Har du noen andre ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er vanskelig med BC er at de er så himla forskjellige... Jeg vil tro at en belger etter aktive linjer er ca lik en gjennomsnitts Bc.

Edit: men jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt må jeg innrømme.. Er det hvor egnet det er i lydighet el hvor mye de krever utenom du mener? En god Bc vil jeg tro er en bedre lp hund enn en belger, men mitt inntrykk er at belgeren gjerne har et høyere aktivitetsnivå på tur etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er vanskelig med BC er at de er så himla forskjellige... Jeg vil tro at en belger etter aktive linjer er ca lik en gjennomsnitts Bc.

Edit: men jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt må jeg innrømme.. Er det hvor egnet det er i lydighet el hvor mye de krever utenom du mener? En god Bc vil jeg tro er en bedre lp hund enn en belger, men mitt inntrykk er at belgeren gjerne har et høyere aktivitetsnivå på tur etc.

Svaret ditt passet veldig bra! Det var egentlig akkurat det jeg lurte på. En gjennomsnitts BC er ca på energihøyde med en aktiv belger? Altså... energinivå... litt vanskelig å forklare. Mener vel hvor mye de krever utenom. Begge har jo høyt aktivitetsnivå, men lurte på om det var noen forskjell på dem? Aktivitetsnivå er nok et bedre ord for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart ;) Du har helt rett :) Men hvis man skal kjøpe hund i norge, så er det kanskje ikke like lett å finne en terv eller groenendael som vil gjøre det bra i IPO :)

Det vil være veldig vanskelig å "garantere" noe i hvertfall, siden det er ytterst få som konkurrerer i IPO med terv eller groenendael i Norge i dag :)

Må blande meg litt mer jeg altså. Jeg ser ikke helt for meg at BC'en er mindre aktiv/har et lavere aktivitetsnivå enn belgeren har. Jeg antar vi går ut fra gjennomsnittet av rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være veldig vanskelig å "garantere" noe i hvertfall, siden det er ytterst få som konkurrerer i IPO med terv eller groenendael i Norge i dag :)

Må blande meg litt mer jeg altså. Jeg ser ikke helt for meg at BC'en er mindre aktiv/har et lavere aktivitetsnivå enn belgeren har. Jeg antar vi går ut fra gjennomsnittet av rasene?

Gjennomsnittet ja, aktivitetsnivået er jo individuellt. Tenker bare å få en pekepinn og litt å måle opp mot hverandre.

Kanskje også noe info som kan lede meg i riktig retning når jeg skal begynne å finne oppdrettere. Om jeg skal velge en belger eller noe i retning av en BC. Vinn meg over dere belger-kjennere! Hehe.

(Tusen takk for svar så langt forresten, er fint å få noen syn fra folk med egne erfaringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka pc... Den nekter å poste når jeg quoter..

T.S : jeg er fortsatt litt forvirret over spørsmålet?

Jeg tror ikke prestasjonene på banen avhenger så mye av aktivitetsnivået, heller motivasjon og konsentrasjon. Som sagt så er nok en Bc bedre, hvis du har høye ambisjoner.

Det sagt så har mine belgere vært "usynlige" inne, selv den siste som helst ville være vill og gal hver tur.

2ne: nei, jeg skreiv at jeg hadde inntrykk av at de mest aktive belgerne var mer aktiv enn en gjennomsnitts bc på tur..

Jeg har aldri hatt en Bc (og hva er en gjennomsnitts Bc?) men jeg har aldri sett noen av de løpe som gale bare for å løpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De BC'ene vi har hatt, så har det vært stor forskjell på gemytt og aktivitet. Det er også veldig mye drit ute blant rasen..

Så jeg hadde nok valgt en god belger istedenfor..

Edit: Ene bc'n vi har nå er heeeelt gal og løper gjerne til han stuper.. fart har han også :lol: Og veldig rask i alt egentlig.. Den andre bc'n er roligere.. Så det er veldig stor forskjell..

Edit 2: må si at jeg hadde valgt belger hvis det kun var snakk om lydighet.. skulle jeg hatt gjeterhund igjen, ja da måtte det ha blitt en BC :D

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: nei, jeg skreiv at jeg hadde inntrykk av at de mest aktive belgerne var mer aktiv enn en gjennomsnitts bc på tur..

Jeg er litt usikker på om jeg er enig, jeg tror kanskje den største forskjellen er hvilke aktivitet de driver med når de er på tur? Norris f.eks er en sånn en som løper og løper og løper på tur (hvilket jeg er glad for, hun holder seg i form av seg selv *flir*), mens Dina snuser og tisser og spiser jord. Begge to er jo aktive på tur, selv om Dina er latere enn Nora når det kommer til løping, liksom. Dina er sliten i hodet når vi kommer fra tur, Norris er sliten i beina (håper jeg! :P )

Jeg har ikke veldig mye erfaring med BC, må jeg innrømme, men jeg ser ikke helt for meg at en rase som stort sett avles for å jobbes med, er mindre aktiv enn den aktive familiehunden langhårsbelgeren har blitt. Hvis vi snakker aktivitet, liksom. Hvis vi snakker stress, reint skjært stress, så er det nok mer av den hodeløse typen hos terven enn det er hos BC'en, men der har groenendaelen enda mindre enn både terv og BC igjen, tror jeg. Men stress og aktivitet er ikke nødvendigvis to sider av samme sak :)

Gjennomsnittet ja, aktivitetsnivået er jo individuellt. Tenker bare å få en pekepinn og litt å måle opp mot hverandre.

Kanskje også noe info som kan lede meg i riktig retning når jeg skal begynne å finne oppdrettere. Om jeg skal velge en belger eller noe i retning av en BC. Vinn meg over dere belger-kjennere! Hehe.

(Tusen takk for svar så langt forresten, er fint å få noen syn fra folk med egne erfaringer)

For meg så ville det jo vært mer et spørsmål om smak enn hva som er best av langhårsbelger og BC. En god BC og en god belger er begge bra arbeidshunder, men det er viktig å være nøye når man velger oppdretter - både på BC og belger. Hvis ikke utstilling er viktig (hvilket det neppe er, siden vi snakker om BC), så har man litt mer å velge i på belgeren også.

Men altså, jeg har en terv som både er aktiv (ref. hvordan hun "går" tur) og forholdsvis høy i stress, hun merker jeg ikke stort til når vi er hjemme (annet enn når hun ligger rett under beina mine ved stuebordet, for da dytter jeg bort i henne hver gang jeg skal reise meg opp). Jeg syns ikke belgeren er så aktiv at ikke en normalt aktiv hundeeier skal klare å ha en, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka pc... Den nekter å poste når jeg quoter..

T.S : jeg er fortsatt litt forvirret over spørsmålet?

Jeg tror ikke prestasjonene på banen avhenger så mye av aktivitetsnivået, heller motivasjon og konsentrasjon. Som sagt så er nok en Bc bedre, hvis du har høye ambisjoner.

Det sagt så har mine belgere vært "usynlige" inne, selv den siste som helst ville være vill og gal hver tur.

2ne: nei, jeg skreiv at jeg hadde inntrykk av at de mest aktive belgerne var mer aktiv enn en gjennomsnitts bc på tur..

Jeg har aldri hatt en Bc (og hva er en gjennomsnitts Bc?) men jeg har aldri sett noen av de løpe som gale bare for å løpe..

Sorry at jeg var så uklar på spørsmålet, men tror likevel jeg har fått svaret jeg lette etter. Som et siste forsøk på å forklare: si at sankt bernhardshund er kjent for å være relativt rolig og lav-energi, mens en BC kjent for høyere energi/intensitet. Om det er noen merkbar forskjell mellom en BC og en Belger på en liknende måte? I væremåte mer enn arbeidslyst. Men det kan jo være at det er så store forskjeller innen rasen (spesiellt BC) at det blir vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postene deres har egentlig svart veldig godt på det jeg lurte på, men hvis noen føler at det er noen flere ting som kan nevnes så tar jeg godt imot! Er veldig interessert i å finne ut så mye jeg kan.

Så langt har jeg fått inntrykk av at det kommer veldig an på smaken min og hundens individuelle personlighet og at rasene ikke har en veldig stor forskjell når det kommer til gjennomsnittlig aktivitetsnivå. Noe er kjent, men det har vært fint å høre fra folk som faktisk har en hund av rasen, eller har erfaring. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg var så uklar på spørsmålet, men tror likevel jeg har fått svaret jeg lette etter. Som et siste forsøk på å forklare: si at sankt bernhardshund er kjent for å være relativt rolig og lav-energi, mens en BC kjent for høyere energi/intensitet. Om det er noen merkbar forskjell mellom en BC og en Belger på en liknende måte? I væremåte mer enn arbeidslyst. Men det kan jo være at det er så store forskjeller innen rasen (spesiellt BC) at det blir vanskelig å svare på.

Altså, jeg har en groenendael og en terv, groenendaelen er så lav-energi at vi ler når hun stresser, for selv det å stresse gjør hun uten noe større stress, om du skjønner hva jeg mener? Terven er så høy-energi at hun gjør alt stort, og gjerne masse av det. Når hun skvetter, skvetter hun skikkelig, når hun er glad, er hun skikkelig glad, er hun gira, så er hun skikkelig gira.

Stress er det mye av på terven, noen av dem er så høye i stress at hovedproblemet med å trene dem er å få dem til å samle hodet sitt såpass at de skjønner hva du ber de om. Nora (terven) er litt sånn. Det er gøy når man kan håndtere det, og skikkelig pes når man ikke gjør det. Groenendaelen har (jevnt over) ikke det helt store problemet med stress, men der er det derimot litt mer vanlig med maglende drifter - om vi ser bort fra jaktlyst, for det pleier groenendaelen å ha nok av (selv min lav-energi-Dronning har høy jaktlyst, så høy at vi ikke går på tur løs i områder med joggere og syklister). Du kan selvsagt få terver med manglende drifter og lite stress, og groenendael med mye drifter og høyt i stress, men jevnt over så er terven mer høy-energi enn groenendaelen.

Jeg kan ikke si så mye om aktivitetsnivået til BC'en, de er ganske uinteressante for min del (smaken er som baken, vettu), men igjen - jeg ser ikke for meg at en rase som avles stort sett kun for arbeidsegenskaper, skal ha lavere energinivå enn hva belgeren har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sorry at jeg var så uklar på spørsmålet, men tror likevel jeg har fått svaret jeg lette etter. Som et siste forsøk på å forklare: si at sankt bernhardshund er kjent for å være relativt rolig og lav-energi, mens en BC kjent for høyere energi/intensitet. Om det er noen merkbar forskjell mellom en BC og en Belger på en liknende måte? I væremåte mer enn arbeidslyst. Men det kan jo være at det er så store forskjeller innen rasen (spesiellt BC) at det blir vanskelig å svare på.

Både belgern og BC er raser med høyt energinivå. Men høyt energinivå er et veldig upresist begrep som det er vanskelig å vite hva du legger i. Og oppdragelse har mye å si for hvordan hunden fremstår i forhold til energinivå. Men om jeg har forstått deg rett tror jeg det er større variasjoner mellom individene innen belgern og bc enn det er mellom de to rasene i energinivå. Begge har et høyt energinivå hvis du tenker på at de er glad i (og krever) mye aktivitet. Ellers er terven min ekstremt rolig inne, men det er jo noe jeg har lært han. Han tusler også rolig forran meg når han går løs på sti, men løper tulling og klatrer rundt om vi går i terrenget. Sånne ting er tillært i stor grad tillært.

Væremåte og arbeidslyst er jo ting som henger sammen da. Du putter ikke bikkjas drifter i en skuff når du ikke trener. Har hunden mye jakt og kamp i trening, så har den det når du er ute på tur også. Du må bare styre det. Jeg har inntrykk av at belgern har litt mer happy vimseenergi, mens bordern ofte har litt mer retning på energien sin. De er litt mer seriøse. Ellers er det to aktive gjeterraser som er ganske forskjellige, men begge kan være like egna til det du etterlyser. BC har ikke en væremåte som appelerer til meg, derfor har jeg terv. Men en BC kunne helst sikkert egna seg like godt til det jeg bruker hunden min til. Snak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...