Gå til innhold
Hundesonen.no

Fattighuset i Oslo tar imot julegaver.


Ia
 Share

Recommended Posts

Fattighuset i Oslo tar imot julegaver til barn som ikke regner med å få noen. Avlevering skjer mellom klokken 10:00 og klokken 16:00 alle hverdager.

Synes dette var et fint tiltak, og ville dele det her. Spre det gjerne rundt. Tanken om å kunne gjøre julen litt bedre for de som fortjener det mest og forventer det minst er veldig fin, synes jeg. Det er jo det julen handler om, ikke sant, å ta vare på hverandre? Hvem fattighuset er og hva de gjør kan dere lese mer om på hjemmesiden :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjempeflott jobb de gjør!

Man vil jo så gjerne tro at det ikke skulle være nødvendig i Norge i dag at folk må henvende seg på et slikt sted for å kunne feire det vi andre synes er en "normal" Jul. Men sannheten er jo dessverre slik at det er kun en naiv ønsketenkning.

Husker de viste noen klipp i fjor (før jul) og intervjuet tilsynelatende normale folk (i normale klær og både så og hørtes ut som folk flest) ang. dette. Om hvordan det faktisk var å måtte gå dit for å få tak i julegaver til barna, hjelp til å få mat osv.

Fryktelig rørende, trist, leit og jeg kjente et stikk av dårlig samvittighet, ja. Man burde jo gjort så mye mer selv!

Det tenker jeg hver morgen når jeg kjører forbi "boksen" med innsamling av klær til Fretex også. Så utrolig mye klær man har liggende i skuff, skap, loft og kjeller som er fullt brukbart, helt og pent.. Likevel blir det så alt for lett å tenke "jeg tar det en annen gang"...

Skjerpings, meg!

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg pakket sammen rubbel og bit for å flytte nå nylig fant jeg ut hvor mye jeg hadde som jeg ikke hadde bruk for. Klær til store og små gikkt il Freetex. Tallerkner, glass, kopper og kar, samt en mengde bøker gikk til loppemarked hvis inntekt går til barn i Norge (barnehjem etc). Leker ble donert til barnehjem.

Hvert år har guttungen og jeg opprydning i lekene hans, finner ut hva han skal ha og ikke ha, det han ikke skal ha leverer vi til Fattighuset. Synes det er greit at han får vite at det finnes barn som ikke har så mye, selv om han har lite i forhold til andre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkens bymisjon har hatt samme opplegg i flere år her i Tromsø.

Og man kan levere inn pakker på flere av byens kjøpesentre i ukene fram mot jul.

Man kan også gi matvarer som bymisjonen legger i matposene de leverer ut like før jul.

Så de siste årene har vi kjøpt en del ekstra gaver, samt litt matvarer som vi har levert.

I år har jeg kjøpt leker for drøye 700 kr.

Samt strikka 10 par Lovikkavotter i voksen str.

Et par votter, og en marsipangris er vel ikke all verden av gave, men for de som har så mye mindre enn de fleste av oss så må det jo være koselig å få en liten ting til jul.

Nå har de ikke enda åpna for innlevering, men når de gjør det skal vi også handle inn litt matvarer som kaffe, julegodt osv og legge ved.

Dette har blitt en hyggelig tradisjon for oss.

Og som vi har snakka om her hjemme, min 20-årige datter og jeg, så er vel dette noen av de julegavene vi koser oss mest med å handle inn. :D

Synes dette er et flott tiltak for å hjelpe de som sliter økonomisk!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg ikke har klær jeg ikke bruker og trenger , og barneklær og leker går i arv i familien vår. Tror vi alle er langt under middels materialistiske * ler* Men i fjor kjøpte jeg og Ask 2 leker som vi pakket inn ( gutt og jente ) og leverte på fattighuset på Grønlandsleiret i Oslo. Det skal jeg finne ut om det er mulig å gjøre i Drammen også, det kan bli en fin førjulstradisjon å vokse opp med..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, synes sånt er så fint. Hadde en kompis når jeg var yngre, der var foreldrene riktignok ikke fattige, bare ekle og slemme, men han fikk aldri julegaver. Når jeg ga en til han 15 år gammel var det den første, liksom. Og hvilken glede det var :-)

Om noen har tenkt å kjøpe noen gaver og levere der og har lyst til å handle for et par hundringser for meg også så skrik ut så vi kan fikse noe. Kjedelig å bo så langt unna Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fantastisk koselig å gi gaver til Fattighuset, de ber deg gjerne inn på en kopp kaffe og en prat. -Anbefales! :)

Tidligere pleide jeg å kjøpe gaver fra Sølve til hele familien min, som er takk at de passer på han når jeg er ute og reiser osv, men i fjor gikk gavene fra Sølve til Fattighuset i Oslo. Jeg er alltid på Rikshospitalet i Desember og har hatt god muligheten til å stikke innom med en pose med gaver.

I år skal jeg til Riksen mye tidligere og har ikke rukket å komme igang med julegavene, så planen i år er å gi til det lokale krisesenteret. Så for de av dere som bor et stykke unna og ikke skal til Oslo før jul er det likevel en god mulighet å gi til barn og voksne som ikke får en fantastisk jul på krisesenter ol. Jeg vet også at asylmottak og natthjem for hjemløse/rusmisbrukere gjerne tar i mot gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Se om jeg klarer å få avlevert noe neste gang jeg er i Oslo - vet mamma har vært og levert der. Jobbet også litt på Alternativ Jul i fjor - supert tiltak det også! Jeg ble i hvert fall innmari overrasket over hvor mange mennesker som møtte opp - av både folk som jobbet og stod på, og besøkende. Det er tiltrengt for så utrolig mange som ikke har noe annet å gå til, eller noen å være sammen med.

http://www.alternativjul.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen har tenkt å kjøpe noen gaver og levere der og har lyst til å handle for et par hundringser for meg også så skrik ut så vi kan fikse noe. Kjedelig å bo så langt unna Oslo.

Eller så kan du jo sjekke med Kirkens bymisjon om de har innsamling i din by?

For som skrevet i mitt tidligere innlegg så har de i hvertfall her samme opplegg som fattighuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott tiltak! Er det teit/frekt å gi leker/klær osv som er brukt, men i helt god stand? :ermm: Tror nemlig at moren min har en del slikt liggende på loftet.. Hadde vært fint å få kjøpt en gave iallefall, skal ta det opp til helgen på shopping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott tiltak! Er det teit/frekt å gi leker/klær osv som er brukt, men i helt god stand? :ermm: Tror nemlig at moren min har en del slikt liggende på loftet.. Hadde vært fint å få kjøpt en gave iallefall, skal ta det opp til helgen på shopping!

De tar kun i mot nye ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...