Gå til innhold
Hundesonen.no

God STOR bil


tm100021
 Share

Recommended Posts

Caravellen vi har er en drøm å kjøre langt med, i sommer kjørte vi til nederst i Danmark en gang, og langt til ******* i Sverige en annen gang :lol: Og det er en gammel modell, 99 ell no sånt tror jeg. Den er faktisk bedre å kjøre langt med en Benzen vi hadde, og Benz er kjent for comforten sin :D Itilegg så bruker den ikke mer enn ca 0.65 på mila på langkjøring, i Danmark brukte den litt mer siden fartsgrensa var 130 :lol: Men tror den kun lå på 0.7 da. Det er diesel vi har da, med manuell gir. 102 hester TDI.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravelle er veldig god å sitte lenge i. Baksetene er dog ikke særlig gode... Men jeg, moren og søsteren min kjørte norge på langs i caravelle og det var ikke noe problem :)

Med en caravelle får man masse plass, og god komfort og kjøreegenskaper. Det er helt klart den bilen mine foreldre er mest fornøyd med - man kan putte alt fra flyttelass til 2-3 kalver i bagasjerommet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva slags Caravelle du har prøvd med hvilken seter?

Er det noen biler som har vært god på langkjøring av de jeg har hatt så er det Caravelle og Suburban. Det er jo rene sofaen sammenlignet med de fleste personbiler.

(da ikke medberegnet bakseter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Transporter 2006 modell, og den er veldig god å kjøre langt med :) Vi kjører norge rundt, og gjerne sverige og danmark også, og det er ikke noe problem med den bilen vi har nå :) Prøvekjørte også Hiace og Vito, men transporteren var best ;)

Hva er forskjellen på Transporter og Caravelle?

Jeg aner ikke hvordan vi prøvde, kanskje jeg bare er kresen? Prøvde å kjøre den også, men nja... :P Jeg kan vel kanskje ikke få alt jeg ønsker meg i en stor bil, får vike litt på kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hiace og er svært fornøyd :) Men har hørt at caravellen skal være hakket bedre å sitte i da :) Ellers har du jo flere typer merce da og ikke er så ille ;)

Hvis du vil ha en litt mindre bil, kan du jo sjekke ut Previa.. Ikke sikkert den er stor nok for dere, men da vi så på bil, virket den som en grei kandidat for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia, Dina og jeg satt i baksetet på en gammel Caravelle ned til Vejen i sommer, og selv om det ikke akkurat var noen sofa så syns jeg ikke at den var så ille. Aner ikke hvordan de er å kjøre da, jeg satt som nevnt i baksetet :P

Sånn ellers så er jeg veldig glad i Chrysleren min, men der er baksetet ubehagelig å sitte i på langtur om du er normal voksen. Du får de dog med stoler bak også, men da har du bare 4 sitteplasser. Jeg er litt usikker på om den er stor nok til alle bikkjene dine da, det er mer enn plass nok for mine to, men det er ikke plass til mere bur på den størrelsen bak der enn de to jeg har. Jeg har plass til mye annet ræl der da, som omtrent alt treningsutstyret vårt, all bagasje jeg måtte finne på å stappe inn i den (samt litt av Carina sitt, når vi dro til Stavanger i sommer :P ). Men den er dritdigg å kjøre, stolene i den er nesten som stuemøbler, og den er stor uten å bli lastebil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på Transporter og Caravelle?

Jeg aner ikke hvordan vi prøvde, kanskje jeg bare er kresen? Prøvde å kjøre den også, men nja... :P Jeg kan vel kanskje ikke få alt jeg ønsker meg i en stor bil, får vike litt på kravene.

Det som er forskjellen på caravelle og transporter, er at caravellen hovedsakelig produseres som familiebil med 5 seter +, mensTransporteren hovedsakelig produseres som varebil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå vet ikke jeg hvordan nye versjoner av Caravelle er, men om det ikke har blitt noen bedre løsning på vinduer og dører så ville jeg styrt unna den bilen. Den er fullstendig ok å sitte i når man kjører langt, selv når bilen er stappet - men når det ikke er mulig å ha opp vinduer bak og det bare er dør på en side bak så blir det håpløst synes jeg.

HiAce - lang versjon - god å kjøre langt, bruker lite og har rikelig med plass. (jeg liker HiAce jeg).

Ellers så er jo løsningen å kjøpe en helt vanlig personbil/stasjonsvogn og hunde-henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan nye versjoner av Caravelle er, men om det ikke har blitt noen bedre løsning på vinduer og dører så ville jeg styrt unna den bilen. Den er fullstendig ok å sitte i når man kjører langt, selv når bilen er stappet - men når det ikke er mulig å ha opp vinduer bak og det bare er dør på en side bak så blir det håpløst synes jeg.

HiAce - lang versjon - god å kjøre langt, bruker lite og har rikelig med plass. (jeg liker HiAce jeg).

Ellers så er jo løsningen å kjøpe en helt vanlig personbil/stasjonsvogn og hunde-henger.

Vår 99 modell (tror jeg fortsatt det er) har vindu som går ann å åpne i baksetet. Vi har dog bare en skyvedør, men vi bruker aldri baksetet så det driter jeg i :lol: Den vi har nå er 6 seter, men neste vi har planer om å kjøpe skal være en 2/3 (er det benk foran bytter vi ut den med en stol) med skyvedør på begge sider. Man får det og. Veit ikke om man får det i personbil utgaven, men man får ihvertfall det i varebil utgaven.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førersetet i Hiacen synes jeg er helt greit, selv på lange turer (og jeg var vant til franske biler med lenestol-komfort!). Benken ved siden av er IKKE bra (men bedre enn på mindre tre-setere, uten at DET sier stort)..

Har dog sittet i baksetet på en Hiace (gammel modell) til Herning i Danmark - og det var null problem. God plass til folk og dyr!

Hiacen har (ofte) dører på begge sider bak + vinduer man kan åpne (dog ikke elektriske, så man må gjøre det manuelt). Det gir helt fint klima til hundene baki "kassen" der (jeg har varebil).

Er veldig fornøyd med min Hiace, selv om jeg jo synes den er unødvendig stor å kjøre til/fra jobb og når man skal ut og handle...

Wolksvagen-setene føles ofte harde og rare ut når man ikke er vant med dem. Men min erfaring er at de er SUPRE når man skal sitte lenge. Så akkurat dèt hadde ikke uroet meg det minste. Vinduer som ikke kan åpnes, og ikke skyvedører på begge sider vet jeg dog ikke om jeg kunne ha overlevd uten, lenger...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet er gode biler og spesiellt til langkjøring! De er store også, som feks denne modellen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31778159. Det finnes også andre modeller som feks suburban http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=31510818&reference=2011/10/30/8/315/108/18_-1578375469.jpg

Jeg kunne tenke meg en sånn type bil selv, men de er desverre noe dyre i drift.

Som alternativ 2 har jeg VW Caddy maxi. Veldig stor plass i den, men ikke kassebilfølelse. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31887381 Den får du opp i 7 seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet er gode biler og spesiellt til langkjøring! De er store også, som feks denne modellen http://www.finn.no/f...nnkode=31778159. Det finnes også andre modeller som feks suburban http://www.finn.no/f...-1578375469.jpg

Jeg kunne tenke meg en sånn type bil selv, men de er desverre noe dyre i drift.

Som alternativ 2 har jeg VW Caddy maxi. Veldig stor plass i den, men ikke kassebilfølelse. http://www.finn.no/f...nnkode=31887381 Den får du opp i 7 seter.

Caddy blir for liten, selv med 7 seter, og de to chevrolene må jeg ha lett lastebil lappen :lol:

Vi har sett ut en Transporter 5 seter fra 02/03 (husker ikke) som vi skal prøvekjøre til uken. Synd de ikke er noe fine :lol: Kunne personlig tenkt meg en chrysler, men det er visst uaktuelt siden det er så mye rart med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter, kan du være heldig å finne er chevvyer som er reg som personbli. Her feks: http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&CAR_MODEL%2FMAKE=753&CAR_MODEL%2FMODEL=4338&YEAR_MODEL_FROM=&YEAR_MODEL_TO=&MILEAGE_FROM=&MILEAGE_TO=&REGISTRATION_CLASS=1&NO_OF_SEATS=5X5&sort=0(alle disse har 5 seter og personbils klasse) Jeg syns disse bilene er råe!

Det beste hadde vært en hiache sånn størrelsemessig (sånn for min del, siden jeg er på utkikk etter "den perfekte" store bilen), men jeg liker ikke å kjøre dem så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter, kan du være heldig å finne er chevvyer som er reg som personbli. Her feks: http://www.finn.no/f...EATS=5X5&sort=0(alle disse har 5 seter og personbils klasse) Jeg syns disse bilene er råe!

Det beste hadde vært en hiache sånn størrelsemessig (sånn for min del, siden jeg er på utkikk etter "den perfekte" store bilen), men jeg liker ikke å kjøre dem så godt.

Jeg synes Tahoe er veldig fine, men uten tvil ikke store nok- Desverre! Vi har vært inne på tanken på dem, men etter å ha sett på en så røk de ut veldig fort, pga av plassen. Har sittet i en sånn fra Tromsø til Tønsberg og comfort var kjempegod. Jeg synes HiAce er mye finere enn Caravelle/Transporter, men ja.. Følte liksom ikke at den var noe særlig!

Hundehenger har vi også tenkt på :lol: Men.. da er jeg avhengi av at mannen kan kjøre om jeg skal ha med meg flere hunder, og det ønser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tahoe er knall flotte biler. Har siklet etter dem lenge. Ellers er suburban ganske lik, men lengre.

Dodge ram større. Vi har en pickup, men man kan jo også legge deksel oppå (tror gjerne alle disse går under lett lastebil?). To dodger har vi, har absolutt valgt en favoritt her i heimen. Og husk at man kan legge i gass anlegg på dem, om dem ikke allerede har dette. Kommer på alt fra 30-50.000 ca.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor bil vil aldri være en personbil når man kjører. Man kan ikke kjøre rally liksom (ikke jeg en gang :lol: )

Sub'en er en ****** stor bil til en sinnsyk pris og like dyr i drift. Kjører du av veien så må du ha en stor kranbil til å hjelpe deg. Det er også veldig liten plass. Vi hadde plass til 3 store hunder bak og det var det. Helst tok vi da hund nr.3 i baksete i en Vari Large kasse.

Caravellen hadde vi lang model av og det var vel en 2003/2004 model (Leasing bil) og vi hadde bygget bur i 2 etg bak som var plass til 4 store hunder i. Forann der igjen kunne vi plassere 1 vari kasse Large eller 2 intermediate. Så der er det GOD plass til bagasje eller ekstra hunder. Det med bare en sidedør opplevde jeg ikke som problematisk. Vinduet kunne åpnes på samme side som døren var bak. Selv hadde vi også klima bak til hundene.

Hadde ikke 4x4 og var en drøm på vinterføret for å være stor bil, bedre enn subben (som vi hadde før Caravellen)

Personlig kjøper jeg nok en Caravelle igjen om jeg skal oppgradere til større bil fra den jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke chevvyene er store nok, må du nok ta til takke med en av kassebilene. Blir ikke noe større enn det. Da må det isåfall bli lastebil, men sååå store hunder du vel ikke, samt barnevogna må vel kunne legges sammen. :P Hundehenger kan være et alternativ ja, vips har du mange flere valgmuligheter med bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både hiace og caravelle.

Skal vi kjøre litt lengre enn til byen er det caravellen som er førstevalget. Og det selv om min er en seks-seter med benk foran slik at man ikke kan regulere seteryggen. Som regel legger jeg ned ryggen på benken foran, og da har man et hav av plass når man sitter i baksetene, med fantastisk utsikt.

Den eneste bakdelen med caravellen er at den har bare en skyvedør bak. Men jeg har sett på flere av de nyere utgavene at de kommer med to bakdører/skyvedører. Med den ekstra døra hadde jeg aldri tvilt på valget mellom hiace og caravelle!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lugger opp denne tråden igjen. Min Volvo 850 har avgått ved døden :icon_cry: og jeg kikker nå på VW Transporter. Kjører sjelden med passasjerer og ønsker god plass, både til hunder og annen last. Kommer kanskje til å trekke hest av og til - rekker det da med 1,9l 104hk forhjulstrekk (Har lånt en av de råeste modellene på 177hk noen ganger og digger den, men det blir for dyrt)? Er det problematisk å bytte ut pleksiglass til lasterommet med gitter?

Noen som har lyst til å hjelpe med pros/cons/eliminasjonsmetoden på disse bilene?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31916047

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28923472 (4X4 + 2,5 l)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31774401

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30448242 (mangler hengerfeste, men ser ut til å ha gitter. Ikke el-vinduer)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32125592 (over budsjett, men det vil kanskje lønne seg mtp gjensalgsverdi?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...