Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhund deles i Sverige fra årsskiftet av


SFX
 Share

Recommended Posts

Ja, det er jo slik i endel andre raser - collie, de belgiske/hollandske gjeterhundene, griffons , etc. Så sånn sett synes jeg det er fint at de langhårede får sin egen status.

Er usikker på hvordan dette evt. påvirker avelen. Vet ikke om de allerede parres om hverandre, eller om det er adskilte linjer på lang og korthårsvarianten. Faren er jo at den ene varianten mister genetisk mangfold, dersom de er relativt fåtallige.

Kanskje ikke noe problem hos akkurat schäfer da det jo finnes ganske mange av dem sikkert både lang- og korthårede.

Litt sært å samtidig bytte navn til tysk schäferhund, synes jeg. Hvor mange andre schäferhunder finnes som man vil kunne blande de sammen med, liksom..

Håper på, og regner med at NKK følger etter - eller forsåvidt gjør det samtidig. Litt spesielt hvis de skal endre rase når de passerer Svinesund, liksom... Siden det er FCI som har tatt avgjørelsen bør det jo bare være et tidsspørsmål før Norge gjør det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NSHK sine sider:

Langhåret Schäferhund

Norsk Schäferhund Klub ved Hovedavlsrådet har følgende forslag til NKK vedr innføringen;

1. Langhåret Schäferhund innføres i Norge fra 01.01.2012

2. Ved registrering av kull etter denne dato skal oppdretter påføre eventuelle langhårete

Schäferhundvalper. Disse blir da registrert som ”Langstockhaar” (den Tyske benevnelsen).

Normalpelsete valper blir registrert som ”Stockhaar”.

Viser det seg når hunden blir eldre at hårlaget ikke blir som forventet, kan ny hårlagsklassefisering foretas av autorisert dommer

for Schäferhund. Deretter omregistreres hunden med korrekt hårlagbenevning.

3. Langhårige Schäferhunder registrert før 01.01.2012 kan klassefiseres og registreres med korrekt hårlag.

4. Avel mellom variantene er ikke tillatt.

5. På utstillinger konkurrerer langhårete i egne klasser med egen CERT, CACIB, BIR og BIM.

6. Autoriserte utstillingsdommere for Schäferhunder blir automatisk autorisert til å dømme den langhårete varianten.

7. Samme brukskrav for UtstillingsChampionat og for å delta i brukshundklasse gjelder for begge hårvariantene.

Slik det ser ut i dag vil NKK gå for dette. Den eneste forskjellen blir navnet på variantene. NKK ønsker at det skal

hete " Schäferhund normalhår" og Schäferhund langhår".

Norsk Schäferhund Klub

Hovedavlsrådet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo slik i endel andre raser - collie, de belgiske/hollandske gjeterhundene, griffons , etc. Så sånn sett synes jeg det er fint at de langhårede får sin egen status.

Er usikker på hvordan dette evt. påvirker avelen. Vet ikke om de allerede parres om hverandre, eller om det er adskilte linjer på lang og korthårsvarianten. Faren er jo at den ene varianten mister genetisk mangfold, dersom de er relativt fåtallige.

Kanskje ikke noe problem hos akkurat schäfer da det jo finnes ganske mange av dem sikkert både lang- og korthårede.

Litt sært å samtidig bytte navn til tysk schäferhund, synes jeg. Hvor mange andre schäferhunder finnes som man vil kunne blande de sammen med, liksom..

Håper på, og regner med at NKK følger etter - eller forsåvidt gjør det samtidig. Litt spesielt hvis de skal endre rase når de passerer Svinesund, liksom... Siden det er FCI som har tatt avgjørelsen bør det jo bare være et tidsspørsmål før Norge gjør det.

Susanne

Det forekommer jo veldig ofte langhårede valper i korthårskull, sånn sett så vil jo ikke mangfoldet innsnevres, selv om det visstnok ikke er lov å pare på tvers av rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delade bara med mig av min syn

Men dette er jo ikke en diskusjon OM schäferhunden skal deles, og i så fall på HVILKET grunnlag. Ønsker du ytterligere delinger eller vil diskutere avl på rasen utover pelslengde, så synes jeg det er en annen trådsak verdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil den langhårede schäferen få egen rasestandar hvor type pelskvalitet blir beskrevet? Jeg regner jo med det men..

Har latt meg fortelle en gang at grunnen til at langhåret schäfer ikke var godkjent på den tiden var pga veldig variabel pelskvalitet, noen hadde underull, andre ikke osv...

Mulig det bare var sprøyt altså, han var litt sånn full av svada den schäfermannen. Han ville forøvrig gjerne parre den langhårede tispa si med Tellus for å få langhårede sorte schäfere *lol* Det var ikke så nøye at bikkjeskinnet var belger og sprøye gal liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil den langhårede schäferen få egen rasestandar hvor type pelskvalitet blir beskrevet? Jeg regner jo med det men..

Har latt meg fortelle en gang at grunnen til at langhåret schäfer ikke var godkjent på den tiden var pga veldig variabel pelskvalitet, noen hadde underull, andre ikke osv...

Mulig det bare var sprøyt altså, han var litt sånn full av svada den schäfermannen. Han ville forøvrig gjerne parre den langhårede tispa si med Tellus for å få langhårede sorte schäfere *lol* Det var ikke så nøye at bikkjeskinnet var belger og sprøye gal liksom...

Ja, det er forskjell på pelskvalitet og at noen har underull og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer jo veldig ofte langhårede valper i korthårskull, sånn sett så vil jo ikke mangfoldet innsnevres, selv om det visstnok ikke er lov å pare på tvers av rasene.

Nettopp det jeg tenkte på. Man (jeg) tror jo at det finnes betydelig flere korhårede ("normalpelsede") enn langhårede - og selv om de kan fødes i samme kull nå, vil vel kanskje den egenskapen forsvinne litt etter litt (aner ikke hvordan det nedarves, jeg). Og da vil man kun avle langhåret på langhåret - og ikke kunne bruke inn normalpelsede lenger. (Eller omvendt)

Blir langhårede i dag registrert i det hele tatt? Reg. som schäfer uten avlrestriksjoner eller noe?

Bruker man de langhårede i avelen - og får man kun langhår etter kombinasjon mellom to langhårede, eller kommer det litt "hei villt"?

Vi har også gen for korthårs i vår rase, men det går årevis (tiår) mellom hver gang man hører om en.. Ingen har brukt de i avl, så den delen vet jeg ikke. Men de korthårede som jeg har hørt om kommer i alle fall fra langpelsede foreldre.

Men det er jo selvsagt helt OT. Clou'et her er vel at det er fint at de langhårede får konkurrere med hverandre i egen rase. JEG synes jo de er kjempefine, men skjønner om raseentusiaster ser de som "feil". DET ville jeg gjort med korthårsbeardiser, selv om de sikkert kan være minst like fine som hund!

Spennende å se hvordan antallene blir på utstillinger fremover, og om langhårsvarianten blir mere utstillingshund enn den normalpelsede.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det jeg tenkte på. Man (jeg) tror jo at det finnes betydelig flere korhårede ("normalpelsede") enn langhårede - og selv om de kan fødes i samme kull nå, vil vel kanskje den egenskapen forsvinne litt etter litt (aner ikke hvordan det nedarves, jeg). Og da vil man kun avle langhåret på langhåret - og ikke kunne bruke inn normalpelsede lenger. (Eller omvendt)

Blir langhårede i dag registrert i det hele tatt? Reg. som schäfer uten avlrestriksjoner eller noe?

Bruker man de langhårede i avelen - og får man kun langhår etter kombinasjon mellom to langhårede, eller kommer det litt "hei villt"?

Vi har også gen for korthårs i vår rase, men det går årevis (tiår) mellom hver gang man hører om en.. Ingen har brukt de i avl, så den delen vet jeg ikke. Men de korthårede som jeg har hørt om kommer i alle fall fra langpelsede foreldre.

Men det er jo selvsagt helt OT. Clou'et her er vel at det er fint at de langhårede får konkurrere med hverandre i egen rase. JEG synes jo de er kjempefine, men skjønner om raseentusiaster ser de som "feil". DET ville jeg gjort med korthårsbeardiser, selv om de sikkert kan være minst like fine som hund!

Spennende å se hvordan antallene blir på utstillinger fremover, og om langhårsvarianten blir mere utstillingshund enn den normalpelsede.

Susanne

Jeg tror ikke de langhårede vil slutte å dukke opp i korthårskull. De er jo ikke direkte ønsket per i dag heller. Om det kommer korthårede i langhårskull aner jeg ikke, men hvis det er samme greien som med sankt bernhardshund, så kommer det ikke korthår i langhårskombinasjoner. Og ja, langhårede registreres vanligvis.

Men da regner jeg med at de finner en "ønskelig kvalitet", vet du noe om hva det blir? Med eller uten underull?

Nei, det aner jeg ikke, men jeg har enda til gode å møte en langhåret schäfer UTEN underull, så jeg vet ikke hvor vanlige de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhår hos shæfer er enkel resseciv nedarving tror jeg, dvs at begge foreldre må bære genet for langhår. Ergo vil det fortsatt dukke opp langhår så lenge det avles likt som idag. Disse langhårene vil da reg som den nye rasen, og vil tilføre nye gener.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhår hos shæfer er enkel resseciv nedarving tror jeg, dvs at begge foreldre må bære genet for langhår. Ergo vil det fortsatt dukke opp langhår så lenge det avles likt som idag. Disse langhårene vil da reg som den nye rasen, og vil tilføre nye gener.

Ja, det er det jeg har kommet fram til i mitt eget hode også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhår hos shæfer er enkel resseciv nedarving tror jeg, dvs at begge foreldre må bære genet for langhår. Ergo vil det fortsatt dukke opp langhår så lenge det avles likt som idag. Disse langhårene vil da reg som den nye rasen, og vil tilføre nye gener.

Sant, men alvspopulasjonen av langhårsschæfere vil fremdeles være vesentlig mindre enn den korthårede, og dermed mer utsatt for innavl. Den vanlige schæferen vil ikke miste så mye av det genetiske mangfoldet, da de langhårede uansett ikke har vært brukt i avlen, men stammen av langhåra vil være prisgitt andelen av eksisterende og kommende langhårsschæfere så lenge man ikke kan krysse inn korthåra.

Forresten, krysser man langhåret og korthåret sankt bernhardshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, krysser man langhåret og korthåret sankt bernhardshund?

Ja, det er helt vanlig. To langhårede gir ikke korthårsvalper, men to korthårede kan gi langhårsvalper. Kombinasjon mellom lang- og korthåret sankt bernhardshund gir vel etter all sannsynlighet begge deler, så vidt jeg kan huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...