Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjelltur for dummies


minstemann
 Share

Recommended Posts

Jeg og ei venninne leker med tanken på å gå fra hytte til hytte el. noe til sommeren. Det blir vel helst med telt da, for jeg har tre bikkjer, og ser ikke for meg at de er særlig turistforeningsmateriale.. men det er vel mulig å gå ei "fra hytte til hytte"-løype, og så sove i telt i nærheten?

Ingen av oss er særlig fjellvante, vi har gått litt dagsturer, men ikke over flere dager -så vi trenger ei litt lettgått løype, tror jeg. Er også veldig redd for å glemme noe vesentlig, igrunn. Hvordan planlegger man en sånn tur? Hva må man ha av utstyr?

Er det noen som har forslag til en fin og grei turløype? Det er nesten ikke viktig hvor i landet, for hun kommer kjørende fra nordnorge, og jeg fra vestlandet -så det blir langt å kjøre før vi møtes uansett.. Men vi har vel tenkt litt midtnorge-ish... Jeg har familie på sunnmøre, hun i tr.heim, så i nærheten der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på turistforeningen sine side, der kan du søke opp turisthytter som tar i mot hunder. Jeg og ei venninne gikk på Hardangervidda i sommer med mine 3 røde farer, og vi fikk plass på hyttene vi kom til. Jeg hadde ringt før vi startet turen, og sagt i fra om at vi kom, slik at vi visste at det var plass til hundene :)

Turistforeningens nettsider viser også fine turer man kan gå. Der står det også om de er lette og gå, og ca. hvor lang tid man bruker på dem. Kjempenyttig verktøy.

Hardangervidda er fin for lette løyper, ikke så mye opp og ned der. Jotunheimen er verre, ihvertfall der hvor jeg har gått.

Neste sommer skal vi til Rondane :)

Hvis dere skal gå fra hytte til hytte (noe som absolutt er enklest, når man tenker oppakking) og velger å ta frokost og middag der, tar man med seg klesskift, kanskje noe nøtter o.l., lunsj (man kan også smøre med seg niste på hyttene), regnklær, plastikkposer til å pakke inn det i sekken hvis det regner, ullundertøy og ullsokker er alltid godt å ha med (det kan bli surt på fjellet), sovepose/lakenpose (lakenpose er absolutt det letteste å ta med), compeed, og mat til hundene.

Til telttur må man jo ha med seg mer mat, telt, stormkjøkken + + + og da begynner det fort å veie en del i sekken.

Det er det jeg kommer på nå, bare å spørre mer hvis du lurer på noe :)

Endret av Bikipile
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine løyper her i midt norge, Trollheimen og Sylan feks. Finner løypebeskrivelser og slikt på DNT sine sider, www.tt.no :) Ang telt så får man ha hund i bur på rommet eller i bur ute i gangen, spørs hvilken hytte man er på. Jeg anbefaler egentlig og ligge på hytte, for det blir mye og dra med seg ellers, samt mye pakk opp og ned, og det samme gjelder egentlig maten. Kjøp pakke på hytta hvor du får middag, frokost og smøre lunsj. Så tar du med minst mulig selv. ;)

Tror forøvrig det er lurt og melde seg inn. Om jeg ikke tar helt feil så har du spart inn den avgiften og litt til på en weekend tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Masse fine løyper her i midt norge, Trollheimen og Sylan feks. Finner løypebeskrivelser og slikt på DNT sine sider, www.tt.no :) Ang telt så får man ha hund i bur på rommet eller i bur ute i gangen, spørs hvilken hytte man er på. Jeg anbefaler egentlig og ligge på hytte, for det blir mye og dra med seg ellers, samt mye pakk opp og ned, og det samme gjelder egentlig maten. Kjøp pakke på hytta hvor du får middag, frokost og smøre lunsj. Så tar du med minst mulig selv. ;)

Tror forøvrig det er lurt og melde seg inn. Om jeg ikke tar helt feil så har du spart inn den avgiften og litt til på en weekend tur.

Om du overnatter mer enn to netter med full kost vil det lønne seg å melde seg inn ja :)

Hvor greit det er med hund på sånne hytter er veldig varierende. Turistforeningshytta jeg jobba på var det ikke noe problem å ha med hund på, da lå du ute i selvbetjeningshytta (men får selvfølgelig komme inn i hytta for mat, dusj, do og sosialt). Men, når hytta blir full fylles det opp i selvbetjeningshytta av folk uten hund også, opptil 10 stk. Alle hundefolk blir også plassert på samme rom (10 manns i hytta som er selvbetjent når ikke hovedhytta er betjent). Det er tre hundebur der, som ingen er store nok til hund over labrador-størrelse. Vi ringte også videre til de neste hyttene på ruta og sa i fra at det kom folk med hund. Så det kan være veldig greit, men er det mye folk i fjellet og mange hunder kan det være litt styr. Man er ikke garantert plass, selv om vi brukte å prøve å holde av til hundefolk. Så på den hytta jeg jobba på var det veldig greit å ha med hund når det ikke var veldig mye folk (vi hadde opptil dobbelt så mange overnattende som senger i høysesongen, ikke alle hytter er så mye besøkt da), men var det mye folk kunne det bli styr og dårlig med plass. Det krever også at hundene kan være rolige selv om det er andre hunder der.

Men gå utenfor høysesongen og skjekk ut de aktuelle hyttene på forhånd, så bør det gå greit.

Telttur er minst like hyggelig, men blir en litt annen måte å gå på tur på. Større frihet og tyngre sekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistforeningen sine hytter er stort sett tilrettelagt for hund i Trøndelag (der jeg har gått vertfall) Egene aneks ved siden av hovedhytta eneklte steder til og med, problemet er litt at det kan være folk med hun der allerede, da er det litt styr... Kom frem til hytta rundt 22:00 en gang i sommer, da var det allerede noen som hadde lagt seg i anekset med hund... Da turte jeg ikke å gå inn å romstere med sekk, hund, våte klær, sko, lage meg mat å blablabla... Men har alltid med meg Teltet mitt, 1,7kg :heart:

Turistforeningen tar meget godt betalt for maten på hyttene, så gidder man så ta med nok mat til turen, eventuelt fyll på med billige ting på hyttene... Fiske er jo en ok måte å skaffe mat på, men kan ikke bassere seg på det...

:fisker: (fysj hvor mange håpløse smilyer det er kommet på forumet)

Av pakklister finnes det mye på nettet, turistforeningen har fine lister, men tenk litt praktisk.. Er det 30grader i solsteiken så trenger man neppe votter og vinterlue... Det er lett å ende opp med en sekk på 20kg hvor man ikke bruker 1/3 av det man har tatt med seg.. Når man kunne gått med en sekk på 13kg å hatt en mye lettere tur... Så anbefalingen er å ta en overnattingstur ikke så alt for langt hjemmefra, å se hva du føler du trenger, savner eller innser at er idiotisk å ha med...

Kine, hvem er du på fjellforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her har nevnt, turistforening.no er stort sett din ultimate kilde til informasjon. :)

En del hytter har tilbud der de kjører utstyret deres fra den ene hytta til neste, slik at dere bærer kun det dere trenger på dagsturen.

God tur!

Og ikke la deg lure at Tore. Pakk lue og votter hvis dere skal sove ute. Det kan bli kaldt på fjellet, selv midtsommers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg ikke; tenk praktisk? jo...

Er det fare for at, eller går man på et sted det er snø på fjelltoppene enda å kaldt om natten så tar man selvfølgelig med lue...

En tur i sommer kunne jeg like godt gått naken, 40 grader (Edit : 46,5grader sto det på gradestokken) på snaufjellet på dagen å heldigvis kjøligere om natten så jeg klarte å sove en stund...

Men for all del, pakk sekken stupe full til man ikke klarer løfte den på menneskelig vis å legg ivei, det blir ikke en fin tur om man skal gå en mil...

Kjøre utstyret mellom hytter? da er man vel ikke på fjellet? 1mil til nærmeste vei, da er man på fjellet... :icon_confused:

Det er selvfølgelig forskjell på hvor man er og hva man føler man trenger, og hvor fort været skifter i div områder, norge er et ****** langt land.. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekanten i trollheimen er mitt neste mål å gå. Vi gikk fra gjevilvasshytta ett år, men tok da båten over sjøen og gikk over okla. Det så veldig fint ut på kartet, men fysj det var bratt! Det sto at turen tok sju timer, men vi brukte mye mer enn det...

Så overnattet vi i lavvo ved Vassendsetra. Vi hadde ikke med turistnøklen, så vi ble litt skuffet når vi kom dit. For der var det ei kjempefin hytte ved siden av setra hvor folk med hund kunne bo! I stedet lå vi i en noe våt lavvo fra natta før..

Så jeg anbefaler alle å hente ut nøklen før de skal på tur uansett. Så kan de bestemme seg for hvordan de skal ligge når de kommer dit, ikke mens de sitter i et varmt rom og planlegger at det er mye bedre med telttur enn hyttetur...

Jeg liker og presse sammen dunjakken min og ha med den. Ikke midt på sommeren, men om du går litt utpå høsten er det utrolig godt og ta på seg dunjakken når man har satt opp teltet.

Ønsker dere en riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg gikk sånn tur aleine (eller, uten lure folk, bare meg og en anna n00b :lol: ) gikk vi alt for langt. Første dagsmarsjen tok oss ni timer og resten av turen var vi så slitne at det var nesten umulig å få gjort bommelom i det fri :icon_redface: Beina bare svikta :whistle: I det hele tatt en forferdelig slitsom tur!

Mitt tips er enkelt og greit at dere planlegger en tur med korte dagsmarsjer (de tidsanvisningene på DNT-kart er for folk som er ganske vant med å gå i fjellet, altså...vi gikk ca halvparten så fort som de anvisningene første par turene :P ), omtrent like langt som en vanlig langtur som dere går hver dag ellers. Det er tungt å gå med masse oppakning, og ting tar tid. Er turen på 4 + dager, er det lurt å legge inn en hviledag hvor dere ikke planlegger å gå i det hele tatt. Har dere lyst til å gå likevel, så er det jo bare å gå, eller kanskje ta en dagstur, opp på en topp eller en annen avstikker. Eller kanskje dere trenger en ekstra dag for å klare å dekke distansen fordi dere feilberegna litt. Jeg trooor jeg heller vil anbefale Sylan enn Trollheimen, rett og slett fordi distansene i Trollheimen kan være litt lange når det er første tur, og det er større muligheter for å øke/minske lengden på dagsmarsjene i Sylan. Schulzhytta, eller Græslihytta, kan være fine steder å begynne turen. Græslihytta er veldig fin; egen nødbu hvor man kan bo med hund, 2 sengeplasser og eget tekjøkken! :) Sist vi var på tur i Sylan var i fjor vinter, prøvde å gå i fjellet med racingski og sekk, ga fullstendig opp og bodde på Græslihytta og spiste snurring hele helga :wub: (Ingen skam å snu, og sånn). Fiiiine turen :lol:

Tips 2: ikke bare tren opp Fasit til å gå med kløv. Begynn å gå med sekk når, du også. Tyngre og tyngre, framover mot turen :)

God tur! :D

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig det Pim skriver. Ikke legg opp turen for hard, test hvordan det er å gå med tung sekk og hvor tung sekk du orker å bære langt, og ikke pakk med for mye! Les hva slags erfaringer folk har ang. hva som er viktig å ha med og vær nøye med vekta på ting du velger å ta med. Er det for tungt og slitsomt, så er det ikke gøy, og da blir det mye vanskeligere å dra på tur neste gang igjen og. Det ødelegger turgleden. - Hilsen Pingla.

Kine, hvem er du på fjellforum?

Jeg driver for det meste med med periodevis smuglesing! :shifty::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen venner gikk trekanten i sommer, og det skal jeg ikke gjøre igjen... Hehe, det var MYE brattere enn jeg hadde forstått utifra dnt sine sider, noe som resulterte i ødelagte knær den første dagen og det er ikke kult og våkne opp til en dagsmars på minst 6 timer når man er helt ødelagt. Til tross for div tabletter måtte jeg ha skyss den siste biten og kan bare være glad for at jeg kom meg så langt at skyss var en mulighet!

Bortsett fra det så er det en fin tur, som kan anbefales om man har sterke knær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...