Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å skyte bust


soelvd
 Share

Recommended Posts

Nye, rare fenomener med ny valp ja, helt klart det. Denne gangen er det å skyte bust. I dag gjorde han nemlig det. Skikkelig. Jeg TROR det ble for mye for han, plutselig var det en staffortshire bullterrier og en annen valp som skulle leke med han samtidig. Usikkerhet kanskje? Hvorfor skyter hunder bust? Burde jeg være oppmerksom på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder reiser bust hele tiden, det kan være at de er litt usikre, ivrige, opprømte etc. Må jo se på andre signaler hunden sender også, ikke bare busten, for å forstå hva hunden mener :)

Det er mulig, som du skjønner vet jeg ingenting om det. Aldri sett en hund reise bust på den måten :P

Det er vel en måte å kommunisere på det også?

Med de andre hundene? Mye mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har bust på hele ryggen, er de ofte redd/usikker eller veldig oppskjørtet... Om de har bust bare på nakken/skuldrene er det ofte dominans eller aggresjon...sånn veldig forenklet :P

Bust hele veien gitt. Men den stoppa litt utpå halen, så ut som en puddel som var klipt "fint" :P Haha

Følte du at Monti var usikker da han gjorde det? Trakk han seg tilbake på noen måte? Hvordan var kroppspråket hans, hvis du husker det?

Han trakk seg ikke tilbake, halen var ikke mellom bena og han viste ingen tegn til underkastelse (som han er veldig flink til å gjøre med en gang han møter andre, nye hunder). Men han var heller ikke "på" sånn som han pleier. Jeg tenker han kanskje syntes det var litt mye og ble litt usikker. Hvis ikke så aner jeg faktisk ikke. Ble litt overrasket, reagerte ikke sånn umiddelbart på kroppsspråket til tross for at jeg følger nøye med på han i samhandling med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara gjør det hvis hun plutselig ser noe ute som hun ikke vet hva er,hvis vi treffer hunder hun er litt usikker på/ikke kjenner, hvis mange hunder leker volsomt rundt henne,og av og til om det kommer mennesker i mot som hun av en eller annen grunn syns ser skumle ut(legger i tillegg til noen bjeff da. ) osv.

Busten hennes er somregel på ryggen og litt nedover halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder reiser bust for mye rart, både om ting er spennende, skummelt, litt usikker, sint eller veldig oppspilt :) Så trenger ikke ha noe med agresjon og gjøre. Det er en helt naturlig del av språket :) Har forøvrig litt samme oppfatninga som trulte, at i møte med nye hunder etc så reiser mine iallefall gjerne bust langs hele ryggen, mens er det brøling mot andre hannhunder så er det gjerne mer bare i nakke/skulderområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara gjør det hvis hun plutselig ser noe ute som hun ikke vet hva er,hvis vi treffer hunder hun er litt usikker på/ikke kjenner, hvis mange hunder leker volsomt rundt henne,og av og til om det kommer mennesker i mot som hun av en eller annen grunn syns ser skumle ut(legger i tillegg til noen bjeff da. ) osv. Busten hennes er somregel på ryggen og litt nedover halen.
Mange hunder reiser bust for mye rart, både om ting er spennende, skummelt, litt usikker, sint eller veldig oppspilt :) Så trenger ikke ha noe med agresjon og gjøre. Det er en helt naturlig del av språket :) Har forøvrig litt samme oppfatninga som trulte, at i møte med nye hunder etc så reiser mine iallefall gjerne bust langs hele ryggen, mens er det brøling mot andre hannhunder så er det gjerne mer bare i nakke/skulderområdet.

Takk for svar. Da gidder jeg ikke bekymre meg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris og Iver gjør det ofte når vi kommer hjem, rett og slett av glede vil jeg tro. Men også i møte med andre hunder har det skjedd, vet ikke helt hva det er, men jeg har ikke tenkt så veldig mye over det må jeg innrømme.

Tenker vel litt mer over det når jeg ikke har sett det selv, tenker jeg.. :D

Overhodet ingenting å bekymre seg over :D

Jeg som ler av alle de med valper som er bekymret for alt. Så er jeg jammen sånn selv også.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte du at Monti var usikker da han gjorde det? Trakk han seg tilbake på noen måte? Hvordan var kroppspråket hans, hvis du husker det?

Kan du huske om våre hunder reiser noe særlig bust? Prinsessa de kan jeg ikke huske å ha sett busten på noen gang, jeg. Den gale kan ha utfall, bjeffetullingdrittoppførsel, men bust? Hm. Grekern har kanskje litt bust hvis han muligens er nesten sikker på at han værer noe kjempefarlig inni et buskas, men nei, jeg er ikke sikker. Skal følge nøye med framover og gi busterapport. Kanskje det syns bedre på korthåra hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du huske om våre hunder reiser noe særlig bust? Prinsessa de kan jeg ikke huske å ha sett busten på noen gang, jeg. Den gale kan ha utfall, bjeffetullingdrittoppførsel, men bust? Hm. Grekern har kanskje litt bust hvis han muligens er nesten sikker på at han værer noe kjempefarlig inni et buskas, men nei, jeg er ikke sikker. Skal følge nøye med framover og gi busterapport. Kanskje det syns bedre på korthåra hunder?

Kan huske å ha sett bust på Tinka, men bare når hun knurrer, f.eks. noe i mørket. Men bare liksom noen hår midt over skuldrene som reiser seg litt, nesten så man ikke merker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har bust på hele ryggen, er de ofte redd/usikker eller veldig oppskjørtet... Om de har bust bare på nakken/skuldrene er det ofte dominans eller aggresjon...sånn veldig forenklet :P

Æsj. Nora har bare bust i nakken når vi møter andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du huske om våre hunder reiser noe særlig bust? Prinsessa de kan jeg ikke huske å ha sett busten på noen gang, jeg. Den gale kan ha utfall, bjeffetullingdrittoppførsel, men bust? Hm. Grekern har kanskje litt bust hvis han muligens er nesten sikker på at han værer noe kjempefarlig inni et buskas, men nei, jeg er ikke sikker. Skal følge nøye med framover og gi busterapport. Kanskje det syns bedre på korthåra hunder?

Fibi har reist bust flere ganger. Blant annet med nabobikkja, hver gang hun ser henne. Du vet hvem.

Scilos har også reist bust, for eksempel på hundejordet i frognerparken. Er jo ingen hemmelighet at dette ikke er noe yndlingssted.

EDIT:

HETER IKKE BUSK.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi har reist busk flere ganger. Blant annet med nabobikkja, hver gang hun ser henne. Du vet hvem.

Scilos har også reist busk, for eksempel på hundejordet i frognerparken. Er jo ingen hemmelighet at dette ikke er noe yndlingssted.

Tihi, du sa busk på sonen :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi har reist bust flere ganger. Blant annet med nabobikkja, hver gang hun ser henne. Du vet hvem.

Scilos har også reist bust, for eksempel på hundejordet i frognerparken. Er jo ingen hemmelighet at dette ikke er noe yndlingssted.

EDIT:

HETER IKKE BUSK.

Men da reiser han hele busken, mens han skjener sidlengs en heeelt annen vei, fordi elefantene kommer i flokk rett mot lille prinsen :huh: At jeg kunne glemme :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma har hatt skikkelig bust et par ganger, og det har skyldtes at hun har blitt skremt eller har vært veldig usikker på situasjonen hun har vært i.

Orry har også skutt bust et par ganger - samme grunnene som over, samt den gangen han ble flydd på skikkelig av en annen hund.

Begge mine har hatt bust langs hele ryggen de gangene det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tolket bust som en følge av adrenalin, og at det kun betyr generell opphisselse. Husker lille basenji reiste bust når hun fikk maten sin og når vi kom hjem (innimellom jodling, halevisping og en nydelig liten stepp-dans med alle 4 poter i komplett usynkronisert tripping) - bustet av ren og skjær lykke hun :heart: .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...