Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har kjøpt to sånne lys

HK679_var_k2p8h7_medium.jpg

Men jeg trenger gode forslag på festemåter.

Nå sitter de på halsbånd, men snurrer rundt og blir stort sett hengende under hunden. Og da funker de ikke like bra.

Så da trenger jeg gode forslag :)

Jeg vil/kan ikke sette de på seler etc hvor det er fare for at hunden kan henge seg fast. Mine hunder løper mest utenfor stien og jeg har sett flere hunder som har hengt seg fast.

Det jeg har tenkt på er:

- Sette de på Hurrta y-selen (lyset må syes fast og da er selen "ødelagt" for annet bruk og synes kanskje den selen er litt dyr til sånt bruk)

- Bruke vanlig sykkel sele og klippe av den delen hvor man fester koblet ( for der kan hunden henge seg fast)

- Refleksvest?

Litt skeptisk til å bruke vanlig refleksvest, da dette vil kunne minne om jaktdekken som betyr jobb. Men kan se på mindre refleksdekken om det finnes. Men hvordan er det å feste lyset på toppen, er refleksvesten solid nok til å tåle det?

- Hva når Amigo ruller seg og lyset er på toppen i en sele, vil den kunne bli knust/ødelagt? han ruller seg ikke nå, men når vintern kommer baser han masse

Noen gode forslag????

Skrevet

Jeg har bare brukt borrelåsen som var med og festa på halsbåndet jeg..

Og jeg tviler på at det blir ødelagt av at hunden din ruller seg på de.. De har holdt bruken her i huset, såe ;)

Skrevet

Fungerer det ikke å feste de på den ekstra delen som følger med? Eller er det da den snurrer rundt?

Om jeg fester den på halsbåndet med borrelåsen som følger med, så snurrer den rundt. Noen ganger lyser den opp, på siden eller under. Vil helst ha den stabilt opp sånn at jeg lettest ser hundene (de løper jo et stykke unna)

Skrevet

Tenker du da at lyset snurrer, eller selv halsbåndet?

Hvis du setter den på Y-selen, så er det jo bare å sette den midt i krysset på ryggen, med borrelås. Skulle ikke trenge å sy da, evt om det blir for bredt, bare feste på en side og stramme godt til.

Selv har jeg det på sykkelselen til Hurtta og det sitter godt, og lyser alltid rett opp :)

Men jeg har jo en guttebass som hadde sutra seg ihjel dersom han skulle sette seg fast, samt at jeg aldri er redd for ikke å finne ham, ihvertfall ikke med det lyset på.

Skrevet

Vi bruker våre for å selv se hvor hundene er, ikke for at de skal sees av biler.

Til det bruker vi refleks istede.

Så vi har klikka våre på en billig sykkelsele fra OBS.

Da sitter de alltid oppå hunden i stede for under halsen.

Og selv om de løper løse, så er jeg ikke redd for at hundene skal henge seg fast da de aldir løper langt unna stien vi går på.

Skrevet

Tenker du da at lyset snurrer, eller selv halsbåndet?

Hvis du setter den på Y-selen, så er det jo bare å sette den midt i krysset på ryggen, med borrelås. Skulle ikke trenge å sy da, evt om det blir for bredt, bare feste på en side og stramme godt til.

Når lyset sitter på halsbåndet så sklir båndet rundt og lyset kommer under halsen. Og da er håpløst å se de.

Jeg tviler på at bare borrelåsen holder, det går under kvister/greiner etc

Så for å ikke miste det tror jeg nok at det bør sys på. Kjedelig å miste så dyre lys.

Jeg bruker lyset for at jeg selv skal se hvor hundene mine er. De løper uten refleks ellers

Er ikke så mye bil der hvor jeg går. Mine hunder drar unna, så jeg kan ikke gå i nærheten av veier etc

Skrevet

Borrelåsen er jo rimelig sterk, og den surres jo liksom rundt, den har ihvertfall holdt her.. og Yaris er sånn som driter i hindringer, han bare peiser igjennom.. men ja det er synd å miste den ser jeg. Men tror du skal sy rimelig sterkt, med både sterkeste tråd som finnes og maaange mange sømmer. Jeg kan dra alt jeg vil i lyset og det gir ikke tegn til å løsne.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har kjøpt to sånne lys

HK679_var_k2p8h7_medium.jpg

Men jeg trenger gode forslag på festemåter.

Nå sitter de på halsbånd, men snurrer rundt og blir stort sett hengende under hunden. Og da funker de ikke like bra.

Så da trenger jeg gode forslag :)

Jeg vil/kan ikke sette de på seler etc hvor det er fare for at hunden kan henge seg fast. Mine hunder løper mest utenfor stien og jeg har sett flere hunder som har hengt seg fast.

Det jeg har tenkt på er:

- Sette de på Hurrta y-selen (lyset må syes fast og da er selen "ødelagt" for annet bruk og synes kanskje den selen er litt dyr til sånt bruk)

- Bruke vanlig sykkel sele og klippe av den delen hvor man fester koblet ( for der kan hunden henge seg fast)

- Refleksvest?

Litt skeptisk til å bruke vanlig refleksvest, da dette vil kunne minne om jaktdekken som betyr jobb. Men kan se på mindre refleksdekken om det finnes. Men hvordan er det å feste lyset på toppen, er refleksvesten solid nok til å tåle det?

- Hva når Amigo ruller seg og lyset er på toppen i en sele, vil den kunne bli knust/ødelagt? han ruller seg ikke nå, men når vintern kommer baser han masse

Noen gode forslag????

De skal jo tåle 100 kg trykk, så den skal nok fin tåle at hunden ruller seg, om du ikke har en mega-breton da. :lol:

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...