Gå til innhold
Hundesonen.no

Inngjerdede områder i Oslo/omegn?


janelin
 Share

Recommended Posts

Hei,

vi (jeg + samboer og bikkja) er for tiden under et nokså strengt treningsregime som vi har fått fra en atferdskonsulent. Det koster oss en god del penger, i tillegg til at vi selvsagt har tro på at det kan virke, så vi ønsker å følge det opp så til punkt og prikke som vi bare kan.

Men det medfører også en del hodebry. Blant "påleggene" vi har fått, er å 2-3 ganger hver uke slippe hunden HELT løs - dette bør da fortrinnsvis skje på inngjerdede/"rømningssikre" områder, da han både har jaktinstinkt i massevis, er fryktelig usikker (og løser alle skumle problemer med å løpe rett på dem for å skremme dem bort, dette inkluderer også blant annet barn, noe som ikke er så hensiktsmessig) OG er "blind og døv" pga. heftig pubertet. Problemet er at vi så langt kun har funnet fram til ETT eneste slik egnet område - den inngjerdede plassen bak kirka/ved barnehagen på Torshov. Vi trenger flere steder, ikke nødvendigvis nytt hver gang, men i hvert fall slik at vi har flere steder å velge mellom. Jeg har sett at det skal finnes et inngjerdet hundejorde i Asker, og vil prøve å finne fram hit f.eks. til helgen. Ellers er jeg blank.

Er det noen som vet om andre steder som kan egne seg? Vi har bil og kan godt kjøre en halvtime for å komme oss til fine plasser.

Dessuten - hvis noen ønsker å stille egne, trygge hunder til disposisjon for å hjelpe oss med treninga, så er det bonus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er Semsvannet i Asker, og Nebbursvollen i Lillestrøm. I Oslo er det dessverre ingen sånne steder. Min løsning er stort sett å gå langt på skogs på ukurante tidspunkter (hjelper dog ikke hvis han stikker til skogs) og en sjelden gang godt luftet hund i nabobarnehagen (normalt ikke særlig populært).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Abildsø er det et stort sauejorde som er kjempefint å bruke nå som sauene er tatt inn. Det ligger like ved en friluftsbarnehage, så det er lurt å gå der om kvelden. Jeg kan fortelle deg akkurat hvor det er på PM, hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Abildsø er det et stort sauejorde som er kjempefint å bruke nå som sauene er tatt inn. Det ligger like ved en friluftsbarnehage, så det er lurt å gå der om kvelden. Jeg kan fortelle deg akkurat hvor det er på PM, hvis du vil.

Men der er det naturreservat med MYE fugl og andre dyr, som man sliter med jaktinstinkt så er det nok ikke stedet å dra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der er det naturreservat med MYE fugl og andre dyr, som man sliter med jaktinstinkt så er det nok ikke stedet å dra. ;)

Eh, jeg snakker om et inngjerdet sauejorde, ikke Østensjøvannet. Der er det båndtvang hele året, forøvrig. Vi bodde der i åtte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han flyr nok ikke på noen når han er løs, da usikkerheten er desidert verst i bånd. Da kan han derimot bruse seg opp fælt - slik jeg tolker det i et forsøk på å skremme vekk hva det nå enn måtte være som virker skummelt der og da, dette varierer også med dagsform og hvor høyt skrudd han er i utgangspunktet. Men, jeg har hatt ham løs sammen med andre hunder i mange situasjoner og det har alltid gått helt fint fra hans side. Om noe er det han som blir jaget og herjet med av de andre... :hmm: .

Er mer bekymret for at han plutselig kan stikke av etter noe, da han har én ting i hodet av gangen og innkallingen mildt sagt ikke er på plass - ennå. Derfor har vi blitt bedt om å finne inngjerdede områder, for trygghetens skyld. Samtidig føler jeg meg ikke HELT hundre prosent trygg på ham spesielt overfor små barn, som han har en lei tendens til å oppfatte som skumle (løper, hoier osv.), så jeg unngår selvsagt helst å utsette både ham og dem for det. Dessuten, siden formålet med treninga framfor alt er å få ned det skyhøye stressnivået hans, og ikke først og fremst heftig sosialisering, så ønsker jeg helst å finne steder/tider der han kan få være løs på trygge områder med et minimum av forstyrrelser. Hundejordet i Frognerparken er uaktuelt, for å si det sånn. Samtidig trenger han nok å få på plass et godt og ordentlig "hundespråk", og å få bygd opp gode og positive erfaringer, så fin/relativt rolig lek og omgang med andre trygge hunder tror jeg vil være bra for ham - bare det ikke blir for voldsomt og for mye av gangen.

Tar gjerne imot litt detaljerte veibeskrivelser etc. på PM, hvis noen kan hjelpe med det. Da kan vi prøve å oppsøke de ulike stedene på litt "ukurante" tidspunkter i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Er dette den lille skatten med de triste øynene jeg traff på Ekeberg for ganske mange måneder siden? Veldig leit at ting har sklidd ut litt for dere, uansett. :(

Jeg synes hundesletta på Ekeberg er veldig ålreit, hvis målet er at hunden skal få løpe. Det er riktignok ikke inngjerda, men det er STORT, og har skog som en naturlig avgrensning på alle kanter. Det er ikke alltid det er så sjukt mye folk der, jeg har vært der flere ganger hvor det har vært helt tomt, og jeg har heller ingen dårlige erfaringer med hundene der, med unntak av overhormonelle hannhunder hvis eiere ikke evner å si ifra til. Her er det sjelden/aldri små barn heller.

Men jeg er litt usikker på om jeg forsto dere (og atfersterapeuten) rett: Skal dere slippe han løs blant hunder for å sjokkterapeute han, eller for at han skal få løpt av seg stress? Hvis sistnevnte er målsetninga, veit jeg om et supert sted, og en liten, rød frøken som sikkert synes det hadde vært hyggelig å løpe og leke litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jordet jeg snakker om er gjerdet inn for å holde hunder ute og sauer inne. Det funker begge veier. Det er ikke noe kjent sted og det ønsker jeg heller ikke at det skal bli. Som noen av dere vet, liker jeg ikke slike frisleppområder der eierne står i en klump, mens hundene skal fly rundt og "leke". Jeg ser det som totalt meningsløst. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på trygge områder å slippe hundene. Gjerne med noen de kan leke med. Dette jordet er stort nok til at man kan gå en liten runde mens hundene er løse. Fint å legge spor der, trene innkalling eller andre øvelser der hunden jobber best løs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den lille skatten med de triste øynene jeg traff på Ekeberg for ganske mange måneder siden? Veldig leit at ting har sklidd ut litt for dere, uansett. :(

Jeg synes hundesletta på Ekeberg er veldig ålreit, hvis målet er at hunden skal få løpe. Det er riktignok ikke inngjerda, men det er STORT, og har skog som en naturlig avgrensning på alle kanter. Det er ikke alltid det er så sjukt mye folk der, jeg har vært der flere ganger hvor det har vært helt tomt, og jeg har heller ingen dårlige erfaringer med hundene der, med unntak av overhormonelle hannhunder hvis eiere ikke evner å si ifra til. Her er det sjelden/aldri små barn heller.

Men jeg er litt usikker på om jeg forsto dere (og atfersterapeuten) rett: Skal dere slippe han løs blant hunder for å sjokkterapeute han, eller for at han skal få løpt av seg stress? Hvis sistnevnte er målsetninga, veit jeg om et supert sted, og en liten, rød frøken som sikkert synes det hadde vært hyggelig å løpe og leke litt. :)

Faktisk så er "hundejordet" på Ekeberg bare en liten brøkdel av det området som er innrammet av skog og der folk pleier å la hundene løpe og leke. Det har vært aksjoner i båndtvangstiden der politiet har vært og bøtelagt folk som hadde løse hunder utenfor det oppgitte området, som faktisk bare er en liten del øverst på det området som blir brukt. ;)

Men nå er det jo fritt fram der, så lenge man har kontroll over hunden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er "hundejordet" på Ekeberg bare en liten brøkdel av det området som er innrammet av skog og der folk pleier å la hundene løpe og leke. Det har vært aksjoner i båndtvangstiden der politiet har vært og bøtelagt folk som hadde løse hunder utenfor det oppgitte området, som faktisk bare er en liten del øverst på det området som blir brukt. ;)

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du kommer med denne kommentaren og det "friske" skråblunket, for jeg har på ingen måte insinuert at det bare er å slippe løs bikkja og håpe på det beste, ei heller at man kan tøye grensene for hvor hunden kan løpe løs. Jeg veit nemlig hvor "hundejordet"-delen er hen, jeg. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du kommer med denne kommentaren og det "friske" skråblunket, for jeg har på ingen måte insinuert at det bare er å slippe løs bikkja og håpe på det beste, ei heller at man kan tøye grensene for hvor hunden kan løpe løs. Jeg veit nemlig hvor "hundejordet"-delen er hen, jeg. ;)

Siden du påpekte at det var avgrenset av skog på alle kanter og STORT så mente jeg du snakket om hele området. Siden selve friområdet har skog på 1 side, og er ikke nevneverdig større enn de andre friområdene i byen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du påpekte at det var avgrenset av skog på alle kanter og STORT så mente jeg du snakket om hele området. Siden selve friområdet har skog på 1 side, og er ikke nevneverdig større enn de andre friområdene i byen. ;)

Da har jeg nok et rausere skogsbegrep enn deg, da busker og trær også faller innunder kategorien for min del. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den lille skatten med de triste øynene jeg traff på Ekeberg for ganske mange måneder siden? Veldig leit at ting har sklidd ut litt for dere, uansett. :(

Det er lille skatten, ja. :) Han har alltid hatt et veldig høyt stressnivå, og i min iver etter å gjøre "alt riktig" så har det nok sikkert blitt for mye for stakkaren. Dermed har det bygd seg opp, og derfor må vi prøve å få ham ned på jorda. Kombinert med høyspente unghundfakter (han er 11 mnd nå) så er det jo mildt sagt en utfordring, men vi har tro på at det går bra når vi gjør disse grepene (atferdskonsulent, tilpasset trening osv.) i tillegg til å ta tiden til hjelp.

Jeg synes hundesletta på Ekeberg er veldig ålreit, hvis målet er at hunden skal få løpe. Det er riktignok ikke inngjerda, men det er STORT, og har skog som en naturlig avgrensning på alle kanter. Det er ikke alltid det er så sjukt mye folk der, jeg har vært der flere ganger hvor det har vært helt tomt, og jeg har heller ingen dårlige erfaringer med hundene der, med unntak av overhormonelle hannhunder hvis eiere ikke evner å si ifra til. Her er det sjelden/aldri små barn heller.

Jeg/vi er masse på Ekeberg, var der senest i går, men akkurat hundesletta har vi nok aldri funnet fram til, tror jeg..? Vi drar ofte dit og lar ham svinse i langline på selve sletta. Det er stas, da får han strekt litt på beina, samtidig som vi får øvd på å "være her" osv. mens vi menneskene føler at vi har en viss grad av kontroll.

Men jeg er litt usikker på om jeg forsto dere (og atfersterapeuten) rett: Skal dere slippe han løs blant hunder for å sjokkterapeute han, eller for at han skal få løpt av seg stress? Hvis sistnevnte er målsetninga, veit jeg om et supert sted, og en liten, rød frøken som sikkert synes det hadde vært hyggelig å løpe og leke litt. :)

Absolutt ingen sjokkterapi, det er tvert imot det vi må unngå så godt vi kan. Ordla meg kanskje litt uklart, beklager. Blant andre ting på "tiltaksplanen", er at vi skal etterstrebe å utsette ham for så lite påkjenninger som mulig av den typen som kaver ham opp - dvs. unngå å gå turer i nabolaget akkurat de tidene på dagen alle andre i nabolaget går tur med sine hunder, eller henter/leverer barna, eller det generelt er veldig mye trafikk, osv. Det vi SKAL gjøre, er å oppsøke nye, rolige og uforstyrrede steder der han kan snuse rundt i eget tempo og på eget initiativ (gjerne i bånd, med oss hengende på slep), og å 2-3 ganger i uka finne steder der han kan få være HELT løs. Alt uten krav og kommandoer - for som atferdsdamen sier; "han har mer enn nok med å bare være hund". Det viser seg jo også at han holder bedre kontakt med oss og går en del mindre i vranglås når han er løs eller i langline - problemet er bare at han mer enn gjerne fyker av gårde og blir døv dersom noe plutselig er mer interessant enn mor og far. Sist sett da han stakk fra lek med en golden retriever for å heller jage en skater rundt på asfalten i Torshovdalen i et kvarter, mens mor ble mer og mer stresset og skamfull og skateren mer og mer irritert... :icon_redface:

Og ja takk til lekedate med liten rød frøken! Det hadde han nok syntes var kjempestas - han er veldig vennlig innstilt til 9 av 10 hunder og er alltid desperat etter å komme bort til dem vi møter. Unntaket er først og fremst voksne, store, intense, "voldsomme" og av en eller annen grunn ofte lyse hannhunder. Jeg vet jo ikke om han faktisk ville gjort dem noe, eller prøvd på det, selv om han knurrer og "growler" mot dem når han er i bånd. Det er ugreit når han er så usikker, kombinert med mye testosteron og en idé om at angrep er det beste forsvar. Men så langt har han aldri havnet i noen slåsskamp, og jeg tror heller ikke han egentlig ville tatt initiativ til det, men det er vel kanskje lett å tøffe seg på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jordet jeg snakker om er gjerdet inn for å holde hunder ute og sauer inne. Det funker begge veier. Det er ikke noe kjent sted og det ønsker jeg heller ikke at det skal bli. Som noen av dere vet, liker jeg ikke slike frisleppområder der eierne står i en klump, mens hundene skal fly rundt og "leke". Jeg ser det som totalt meningsløst. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på trygge områder å slippe hundene. Gjerne med noen de kan leke med. Dette jordet er stort nok til at man kan gå en liten runde mens hundene er løse. Fint å legge spor der, trene innkalling eller andre øvelser der hunden jobber best løs.

Dette synes jeg virker veldig interessant, som et alternativ å bruke nå mens vi er i denne treningsfasen. Det du nevner er akkurat de tingene vi ønsker og trenger å gjøre - innkalling for vår del, og litt spor-/snutearbeid for hans del (som vi har blitt rådet til å gjøre mye av, da det sliter ham ut på en mye mer positiv måte enn å bli utslitt av stress og konstant redsel). Hvis du ønsker å dele hvor dette er, slik at jeg kan klare å finne fram dit, så ville jeg blitt veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Fornebulandet (Nansen parken). Det er enkelt å ta seg hit både med bil og buss (buss 31 Snarøya eller buss 151 Rykkin). Her er flotte, åpne områder med god oversikt. Kan du komme på dagtid i uken er det svært få som man treffer på.

Vi har selv en hund som er meget lettstresset. Bodde i sentrum før vi flyttet hit og merker godt på hunden vår at han har det bedre her ute. Her kan vi trene på passeringer på den avstanden som hunden vår trenger samtidigt som det er mulighet for å treffe andre hunder for lek og moro. Bare et lite tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler og barnehager har alltid ingjærede områder. Dem er det mange av. Går du sent nok er det ingen folk der.Om du er nøye med å fjerne møkk og eventuelt spør om tillatelse på forhånd, burde det ikke være noe probem.Det er også en del tennisbaner rundt om kring. Slike områder er ikke befolket hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler og barnehager har alltid ingjærede områder. Dem er det mange av. Går du sent nok er det ingen folk der.Om du er nøye med å fjerne møkk og eventuelt spør om tillatelse på forhånd, burde det ikke være noe probem.Det er også en del tennisbaner rundt om kring. Slike områder er ikke befolket hele døgnet.

Nei, nei, nei..skoler og barnehager er ikke frislippområder for hunder. Det er fy- fy!

Bak fengslet på grønland er det et inngjerdet område for hund. Det er oversiktelig og jeg har bare opplevd en gang at noen har vært så tjukke i huet at de har sluppet inn hunden sin når jeg har vært der uten å spørre meg først. Nå var mine hunder greie, men jeg synes sånt er teit uansett. Det er ikke veldig store plassen, men skal du ha oversikt så lønner det seg vel ikke med for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et inngjerdet område som kan brukes, i hvert fall før snøen kommer. Gressbanen på Nordre Åsen (Skeidbanen), mellom Sinsen og Disen. Faren min jobber der, så jeg kan høre om han kan slippe oss inn dit en dag hvis du vil. Har også en meget snill rottweilertispe som helt sikkert også vil leke, hvis det ikke blir for mye for hunden din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et inngjerdet område som kan brukes, i hvert fall før snøen kommer. Gressbanen på Nordre Åsen (Skeidbanen), mellom Sinsen og Disen. Faren min jobber der, så jeg kan høre om han kan slippe oss inn dit en dag hvis du vil. Har også en meget snill rottweilertispe som helt sikkert også vil leke, hvis det ikke blir for mye for hunden din. :)

Litt OT, men ååå, kanskje jeg kan fri til deg når den dagen kommer at Indiana skal få gå løs for første gang etter kne operasjonen sin? Jeg er litt stressa på å slippe henne løs uinngjerdet med en gang for hun kommer antakelig til å bli så lykkelig at hun vil knyte ørene under haken og ikke vite hva ordet roooolig betyr. Og da er det igrunn greit at hun ikke kan løpe fllere mil liksom :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...