Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxertispa mi koker fullstendig over på lydighetstrening.


KristinR
 Share

Recommended Posts

En gang i uka trener jeg lydighet med hundene. Boxeren Lykke er flink, hun elsker det og jeg syns det er moro. Men den siste tiden så har hun giret seg sykt mye opp når vi skal trene. Det starter omtrent når vi kommer frem dit vi trener.

De rolige øvelsene som dekk, sitt og bli fungerer helt fint. Men alle øvelsene der hun skal bevege på seg er hun blitt helt koko i. Innkalling f.eks. Jeg roper "p plass". Hun kommer løpende i hundre og ******* og smeller rett i meg og så klasker hun ræva ned helt skjevt. Om jeg står i ro og ikke sier noe da forst¨r hun at hun sitter skjevt. Da forsøker hun å rett opp i det ved å løpe rundt seg selv et par ganger, gjerne komme med ivrig bjeff, kan hoppe på meg osv. Stort sett må jeg da lede henne vha godbit på rett plass.

Fri ved fot er hun også overivrig. Det fungerer best om jeg går sakte sakte . Da er hun nødt til å konsentrere seg. Øker jeg farta så tar hun helt av igjen ved å løpe sidelengs. Dulte med snuten borti armen min osv.

Aller mest koker hun over når hun skal i utgangsstilling eller skal sitte mer enn noen sekunder ved siden av meg før noe skal skje. Hun kan løpe rundt seg selv, bjeffe, hoppe opp, tilby atferder i fleng osv.

På et vis tror jeg hun er usikker og litt forvirret innmellom på hva hun skal gjøre. Selv om jeg gir klare kommandoer som jeg jo tror hun kan da, så tar hun helt av.

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å roe henne så hun klarer å konsentrere seg bedre?

Jo, og så har hun ganske så kort lunte mtp de andre hundene som oppholder seg på banen. Hun er normalt sett timelig grei overfor andre hunder. Men i dette moduset tåler hun ikke at de kommer i nærheten av henne. Fellesdekk er ikk noe problem. Mest ved øvelser der hun er i bevegelse så må ingen nærme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forsterkning bruker du, og hvordan oppfører du deg når hun stresser seg opp? Hvor gammel er hun? Lenge til løpetid? Det er jo veldig fint med en hund som faktisk syns det er GØY med lydighetstrening, men det kan bli for mye og gå over i stress, som ikke er så positivt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som boxer-eier :D

Ikke meningen å være flåsete, men det er sånn de ER!

Et tips er å lage deg en arbeidsplan, og jobbe etter denne hver gang; f.eks. fellesdekk, lineføring og dekk under marsj (tilfeldig valgt). Ikke bland for mange øvelser inn i løpet av èn trening, tren mange repetisjoner så treningen blir forutsigbar og be henne slutte å tulle!

Intensiteten hennes er super å ha, men du må være i stand til å kontrollere den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer hunden hvis dere trener på de bevegelige øvelsene andre steder enn på selve lydighetstreningen da? Er hun like vill i alle miljøer?

Jeg ville tatt de øvelsene som gjør at hun tilter mest og kuttet de ut på lydighetsbanen, og kun trent de inn skikkelig i et rolig miljø hvor hunden har hodet på rett plass. Jeg ville også kjørt rikelig med kvalitetskontroll på øvelsene i de andre miljøene før jeg hadde tatt de til lydighetstreningen. Deretter øvd øvelsen med vekt av tilrettelegging av riktig utført øvelse gradvis mot hel øvelse på selve lydighetstreningen. Hvis hun gjør feil på de lydighetsøvelsene, så skaper det også stress (påstand ut fra beskrivelsen av hunden på treningen), så jeg hadde lagt opp til å legge opp slik at hunden mestrer på de øvelsene, gjør øvelsen meget tydelig i starten - og se til at hunden virkelig vet hva den skal før den settes på lydighetstreningen med den øvelsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer hunden hvis dere trener på de bevegelige øvelsene andre steder enn på selve lydighetstreningen da? Er hun like vill i alle miljøer?

Jeg ville tatt de øvelsene som gjør at hun tilter mest og kuttet de ut på lydighetsbanen, og kun trent de inn skikkelig i et rolig miljø hvor hunden har hodet på rett plass. Jeg ville også kjørt rikelig med kvalitetskontroll på øvelsene i de andre miljøene før jeg hadde tatt de til lydighetstreningen. Deretter øvd øvelsen med vekt av tilrettelegging av riktig utført øvelse gradvis mot hel øvelse på selve lydighetstreningen. Hvis hun gjør feil på de lydighetsøvelsene, så skaper det også stress (påstand ut fra beskrivelsen av hunden på treningen), så jeg hadde lagt opp til å legge opp slik at hunden mestrer på de øvelsene, gjør øvelsen meget tydelig i starten - og se til at hunden virkelig vet hva den skal før den settes på lydighetstreningen med den øvelsen da.

Enig i dette. I tillegg så ville jeg funnet en forsterkning som ikke drar henne opp som en villbasse, men allikevel motiverer bra. Kan være vanskelig, men det er også viktig å se hva slags forsterkning som er lurt å bruke i de forskjellige situasjonene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nylig fyllt tre år. Hun er på slutten av løpetiden nå. Som forsterking bruker jeg som regel godbiter. Kong med tau i eller leke fungerer ikke, da blir hun ære være enda verre og går totalt bananas. Sist trening brukte jeg tørrfôr som forsterking. Men hun tiltet likevel. Lurer på om jeg skal legge bort godbitene på neste trening og bare bruke meg selv som forsterking?

En treningsplan høres smart ut. Jeg er nok ikke veldig flink i å be henne slutte å tulle. Eller, jeg gjør jo det, men ikke tydelig nok tror jeg. Tålmodigheten min er ikke den beste og hun hører raskt på stemmen min når jeg blir irritert og lei av tullet hennes. Det kan nok være med på å gjøre henne mer usikker og stresset.

Trulte, du sier at dette er slik boxeren er. Det er slett ikke min erfaring. Min erfaring med boxer er at korte økter med supergod forsterking er det som fungerer. Jeg har hatt noen boxere opp gjennom årene, men ingen som er så intens og treningsglad som hun her. Og for all del. det er jo moro å ha en hund som virkelig vil da:-)

Om jeg prøver å trene andre steder enn på lydighetsbanen der vi vanligvis er så går hun raskt over i "treningsmodus". Så jeg tror ikke stedet vi er på har noen betydning.

Jeg har og lurt på om hun kan være understimulert. Hun får jo turer selvsagt, men det er som regel en times tur løs i marka daglig der hun gjør som hun vil. Kaster gjerne ut godbiter i skogen på slutten av turen. Og så trener vi lydighet en dag i uka. Av og til går vi spor( alt for sjeldent). Men lurer på om hun burde få brukt seg mer og oftere. Kan det være med på at hun blir overivrig på trening? At hun endelig får brukt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lurt på om hun kan være understimulert. Hun får jo turer selvsagt, men det er som regel en times tur løs i marka daglig der hun gjør som hun vil. Kaster gjerne ut godbiter i skogen på slutten av turen. Og så trener vi lydighet en dag i uka. Av og til går vi spor( alt for sjeldent). Men lurer på om hun burde få brukt seg mer og oftere. Kan det være med på at hun blir overivrig på trening? At hun endelig får brukt seg?

Jeg synes det er høres ut som en meget god forklaring. Oppskriften på treningsleie hunder er jo gjerne treningspauser eller sjeldnere treninger for å være med på å sterkt øke motivasjon, treningsglede og intensitet. Det er jo dette du gjør, men da på en treningsglad hund som hungrer etter mer trening ;) Effekten på hunden din er i hvert fall etter oppskriften :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nylig fyllt tre år. Hun er på slutten av løpetiden nå. Som forsterking bruker jeg som regel godbiter. Kong med tau i eller leke fungerer ikke, da blir hun ære være enda verre og går totalt bananas. Sist trening brukte jeg tørrfôr som forsterking. Men hun tiltet likevel. Lurer på om jeg skal legge bort godbitene på neste trening og bare bruke meg selv som forsterking?

En treningsplan høres smart ut. Jeg er nok ikke veldig flink i å be henne slutte å tulle. Eller, jeg gjør jo det, men ikke tydelig nok tror jeg. Tålmodigheten min er ikke den beste og hun hører raskt på stemmen min når jeg blir irritert og lei av tullet hennes. Det kan nok være med på å gjøre henne mer usikker og stresset.

Trulte, du sier at dette er slik boxeren er. Det er slett ikke min erfaring. Min erfaring med boxer er at korte økter med supergod forsterking er det som fungerer. Jeg har hatt noen boxere opp gjennom årene, men ingen som er så intens og treningsglad som hun her. Og for all del. det er jo moro å ha en hund som virkelig vil da:-)

Om jeg prøver å trene andre steder enn på lydighetsbanen der vi vanligvis er så går hun raskt over i "treningsmodus". Så jeg tror ikke stedet vi er på har noen betydning.

Jeg har og lurt på om hun kan være understimulert. Hun får jo turer selvsagt, men det er som regel en times tur løs i marka daglig der hun gjør som hun vil. Kaster gjerne ut godbiter i skogen på slutten av turen. Og så trener vi lydighet en dag i uka. Av og til går vi spor( alt for sjeldent). Men lurer på om hun burde få brukt seg mer og oftere. Kan det være med på at hun blir overivrig på trening? At hun endelig får brukt seg?

Alle mine boxere har vært så intense som du beskriver din...og jeg tar i mot inteniteten med glede - den må bare kontrolleres litt :P

Nå kommer mine fra brukslinjer da, så kan være en liten forskjell der...

Jeg synes ikke hun nødvendigvis får for lite mosjon (kommer jo litt an på om hun løper eller tusler den timen i skogen :D), men du kan med fordel trappe opp treningene...mine er aldri skikkelig trøtte etter tur (selv om de herjer MYE i terrenget!), men etter trening snorker de fornøyd! :)

Vi trener lydighet mandag og onsdag i hundeklubben, går spor tirsdag og torsdag. Fredag får de ekstra lang tur i skogen, og helgene er det enten kurs/treninger eller annen trening (lydighet/spor/"biting")....og jeg merker veldig godt på eldstemann (2 år) om vi har trent mindre en uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine boxere har vært så intense som du beskriver din...og jeg tar i mot inteniteten med glede - den må bare kontrolleres litt :P

Nå kommer mine fra brukslinjer da, så kan være en liten forskjell der...

Jeg synes ikke hun nødvendigvis får for lite mosjon (kommer jo litt an på om hun løper eller tusler den timen i skogen :D), men du kan med fordel trappe opp treningene...mine er aldri skikkelig trøtte etter tur (selv om de herjer MYE i terrenget!), men etter trening snorker de fornøyd! :)

Vi trener lydighet mandag og onsdag i hundeklubben, går spor tirsdag og torsdag. Fredag får de ekstra lang tur i skogen, og helgene er det enten kurs/treninger eller annen trening (lydighet/spor/"biting")....og jeg merker veldig godt på eldstemann (2 år) om vi har trent mindre en uke :D

Hun er halvveis brukslinjer mi da:-) Jeg ser selv at etter salukien kom i hus er mosjonen boxeren får blitt litt annerledes. Jeg var flinkere før til å variere mosjonen med mer mental trening blant annet. Salukien vil helst bare løpe, løpe og løpe. Siden de stort sett alltid er sammen på tur så blir det gjerne samme mosjonen på boxeren.

Jeg tror jeg skal bli flinkere til å mentaltrene henne. Salukien får bare løpe hun så kan jeg trene mer med boxeren mens hun andre løper rundt omkring. Og jo, det er jo morsomt at hun så gjerne vil. Jeg blir jo motivert av det. Jeg trener ikke for at vi skal konkurrere, men for at hunden skal få en variert hverdag. Vi har gått klasse 1-kurs og jeg konkurrerte såvidt med boxeren jeg hadde på slutten av 80-tallet. Men jeg er ikke så tålmodig av meg og orker ikke trene så mye som du gjør :D

En liten digresjon. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på boxere fra utstillingslinjer kontra brukslinjer. Det bare virker slik siden de fleste som trener boxer aktivt gjør det med boxer fra brukslinjer. De som gjør en innsats med "showboxeren" sin har klart seg bra de også, det er bare så få som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er halvveis brukslinjer mi da:-) Jeg ser selv at etter salukien kom i hus er mosjonen boxeren får blitt litt annerledes. Jeg var flinkere før til å variere mosjonen med mer mental trening blant annet. Salukien vil helst bare løpe, løpe og løpe. Siden de stort sett alltid er sammen på tur så blir det gjerne samme mosjonen på boxeren.

Jeg tror jeg skal bli flinkere til å mentaltrene henne. Salukien får bare løpe hun så kan jeg trene mer med boxeren mens hun andre løper rundt omkring. Og jo, det er jo morsomt at hun så gjerne vil. Jeg blir jo motivert av det. Jeg trener ikke for at vi skal konkurrere, men for at hunden skal få en variert hverdag. Vi har gått klasse 1-kurs og jeg konkurrerte såvidt med boxeren jeg hadde på slutten av 80-tallet. Men jeg er ikke så tålmodig av meg og orker ikke trene så mye som du gjør :D

En liten digresjon. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på boxere fra utstillingslinjer kontra brukslinjer. Det bare virker slik siden de fleste som trener boxer aktivt gjør det med boxer fra brukslinjer. De som gjør en innsats med "showboxeren" sin har klart seg bra de også, det er bare så få som gjør det.

Hvis hun løper med en saluki, er hun antagelig i bedre fysisk form enn mine :D

Det mine blir mest rolig og sliten av, er spor...etter 2-3 spor er de godt mentalt sliten... Og etter en helg med c-arbeid er Dennis også FYSISK sliten :D

Angående det siste du sier, så tror jeg at du absolutt er inne på noe, men jeg ser også små forskjeller på bruks- og utstillingslinjer - det er ikke BARE treningen som gjør det, tror jeg... De boxerne jeg har truffet fra rene utstillingslinjer, er like bra på trenbarhet og øvelser, men det virker som de går fortere "tom"... Dennis er like giret på å jobbe etter 2 timer, og sånn er moren hans også :D

Men lykke til med videre trening! Håper du kommer deg ut for å konkurrere etter hvert - vi trenger flere sånne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...