Gå til innhold
Hundesonen.no

Stivkrampesprøyte : "obligatorisk" når man blir hundeeier?


MiO
 Share

Recommended Posts

Er vel forresten nesten større sjanse for og bli bitt av fremmede hunder enn sin egen så da bør vell egentlig alle ha uansett, og ikke bare de med hund i huset.

Det er ikke min erfaring, snarere tvert i mot. Stort sett blir man bitt under håndtering eller lignende, og den bikkja du håndterer mest er stort sett din egen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er vanlig og bli bitt av egen hund under håndtering så vil jeg påstå at man bør revurdere hundeholdet sitt eller avl på den rasen man har, får da er vell noe galt? :icon_confused:

Sorry.. Kanskje du bør revurdere hvor naiv du egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ha den i orden. Har selv opplevd å bli bitt i beinet av en hund som kom gående i flexibånd og stormet mot hunden jeg gikk med. Flexien stoppet rett før den nådde bikkja mi, så da tok den tak i beinet mitt isteden. Når man håndterer ulike hunder på kurs synes jeg også det er greit å ha den for sikkerhetsskyld. (Og nei, sprøyter gjør meg ikke noe, så da foretrekker jeg å vite at alt er i orden :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av 4 bitt som punkterte huden her var egene hunder, skille to stk som mener ting med hele seg og litt til. Ingen av dem mente å treffe meg, da hadde jeg nok måttet på legevakta pga betraktelig større skader og revurdert hundeholdet. Den 4. var på jobb en hund som var på kennel. Men åpne sår, type hjørnetannhull av store hunder syns jeg er helt greie å rense selv, sprøyt inn saltvann, hold såret åpent så det gror innenfra, så er det sjelden noe problem. Siste var små hjørnetenner i et ledd, lukket seg med en gang så jeg klarte ikke holde dem åpne selv, pluss faren for betennelse i ledd med komplikasjon om leddkapsl er brutt, så valgte jeg lege og fikk 4 dagers kur med antibiotika.

Men siden jeg også har hester og katter, som begge to representerer en større smittefare for stivkrampe så syns jeg hvertfall det er greit å ha stivkrampa i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blei bitt av min egen hund, men det var min feil da siden jeg stappa hånda inn i kjeften hans mens en annen staff hang i kjakan hans :lol:

:lol: omtrent sånn det har skjedd her og, jeg grabber en og føyser den andre unna midt i et bitt. Da ber man liksom om det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry.. Kanskje du bør revurdere hvor naiv du egentlig er?

Litt småglefsete i dag, eller? :lol:

Men jo, det er nok mest vanleg å bli bitt av sin eigen hund, anten det er noko gale med hunden, eigarane dummar seg ut, eller hendelege uhell (hunden bit etter leike og treff hand e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småglefsete i dag, eller? :lol:

Men jo, det er nok mest vanleg å bli bitt av sin eigen hund, anten det er noko gale med hunden, eigarane dummar seg ut, eller hendelege uhell (hunden bit etter leike og treff hand e.l.).

Den er jeg mer med på. Mer vanlig er noe helt annet enn vanlig, og uhell ert noe helt annet enn håndtering. Men at det er vanlig og bli bitt av egen hund er jeg ikke med på.. Iallefall ikke av 'normale' hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småglefsete i dag, eller? :lol:

Ikke noe mer enn vanlig :aww:

Den er jeg mer med på. Mer vanlig er noe helt annet enn vanlig, og uhell ert noe helt annet enn håndtering. Men at det er vanlig og bli bitt av egen hund er jeg ikke med på.. Iallefall ikke av 'normale' hunder..

Okay, i hvilke settinger er det "vanlig" å bli bitt av fremmede hunder da? Siden du er så sikker på at det er det mest vanlige, så kan du vel se for deg et scenario eller tre hvor en fremmed hund biter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det som mye mer sannsynlig at en fremmed hund biter meg om jeg er uheldig på noe vis enn at min egen gjør det, enkelt og greit fordi min egen hund bør være ganske mye tryggere på meg enn en fremmed en(med mindre den fremmede er veldig trygg på folk da :)

Eller om det er en agressiv hund, uansett årsak, så er det større sannsynlighet for at en fremmed aggresiv hund biter meg enn at min egen gjør det(om jeg hadde hatt en)

Om det er slosskamp, da kan det selvfølgelig skje uhell uansett, men da kjenner jeg min hund og vet hva jeg bør og evt ikke bør gjøre, ergo burde det være mindre sannsynlighet for og bli bitt. I tilegg til at han da også kjenner meg og om jeg bare gir best mulig måte til og vite at det er jeg som stikker fingra inn her nå, så biter han ikke. Jeg har blitt bitt 3 ganger, og ingen av de gangene har vært av egen hund.

Om hunden biter(som i bitt som gjør at man har behov for stivkrampe/bryter huden) av og bli håndtert så vil jeg si at det er noe galt! (i de fleste tilfeller, ingenting er svarthvitt selvsakt)

Forøvrig mener jeg ikke at det er vanlig og bli bitt i det hele tatt da, jeg bare anser det som en større sannsynlighet og bli bitt av en hund som ikke kjenner meg, kontra en som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man bitt på en slik måte at man må ha stivkrampa i orden så ville jeg uansett dratt på legevakta, da det er stor sjanse for bettennelse o.l. Så jeg stresser ikke med det.. Men nå ble jo jeg bitt for et år siden så fikk oppdatert den da.. Er vel forresten nesten større sjanse for og bli bitt av fremmede hunder enn sin egen så da bør vell egentlig alle ha uansett, og ikke bare de med hund i huset.

Det er ikke min erfaring, snarere tvert i mot. Stort sett blir man bitt under håndtering eller lignende, og den bikkja du håndterer mest er stort sett din egen :)

Nå handler ikke stivkrampe bare om alvorlige hundebitt eller skader så alvorlige at man må på legevakta. Alle åpne sår, dvs. punktert hud, er utsatt for skitt og bakterier. Er du ute i naturen eller i nærheten av dyr eller andre typiske smittekilder, så er det alltid greit å ha stivkrampesprøyte i orden. Man trenger ikke å gni et stort, blødende sår i pelsen til en skabbhund for å få stivkrampe, det holder med en rift på armen som kommer i kontakt med et dyr for eksempel.

Selv fornøyet jeg sprøyten for første gang siden ungdomsskolen da jeg ble bitt av ørkenrotta mi (2 som sloss, og jeg kom mellom :P ). Ellers driver jeg aktivt med hest, og, som de fleste hundeeiere ihvertfall her inne, er jeg ganske ofte i skog og mark. Jeg har også blitt bitt eller skrapet "til blods" av ivrige valpetenner og -klør (mine og andres valper), uten at jeg på noen måte har tenkt å revudere hundeholdet mitt av den grunn. Men jeg kommer nok til å opprettholde sprøyten, ja.

Som hundeeier og generelt dyreinteressert skal det godt gjøres å aldri utsette sår for "smittekilder", og da kan man likegodt ta sprøyten først som sist, for du kan være sikker på at om du kommer i situasjonen der du MÅ ha stivkrampesprøyten, så er du langt ute på landet på en søndag morgen, langt unna leger og legevakter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: Man kan bli smitta ja, men det er vell litt lettere og rense en skrape i huden enn et sår etter en hjørnetann, og da større sjanse for og få stivkrampe om bakteriene kommer 2 cm inn i kroppen, kontra helt på overflaten. Men for all del, det er jo ikke noe galt i og ha oppdatert stivkrampe forsvar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta ny i år, det er egentlig en selvfølge for meg å holde stivkrampesprøyten oppdatert - av de grunnene Simira og Rak nevner. Særlig når man driver med hest er det viktig, tetanusbakterien finnes jo blant annet i jord og gjødsel. Akkurat den vaksinen ser jeg vel ikke noen grunn til å ikke ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at den burde fylles på hvert 10. år. Blir du derimot bitt, og det er mer enn 5 år siden sist sprøyte anbefales det å ta ny sprøyte. Vi er heldigvis skånet for stivkrampe her i Norge, men årlig så dør over 100 000 mennesker verden over pga stivkrampe.

Stivkrampe kan man da få i alle land. Vi er heldige som har så lettvint tilgang på vaksiner her i landet.

De færreste av de jeg kjenner har fylt på sine stivkrampe-sprøyter. Både samboer og jeg har gjort det pga at vi reiser en del. Hvis du reiser, så er det ihvertfall viktig!

Når du fyller på, så får du alle barnevaksinene i en. Altså polio, difteri, stivkrampe og kikhoste. Jeg mener å huske at i Norge er det viktigst å fylle på på grunn av kikhosten. For der kan du smitte små barn som ikke er vaksinert, og det kan være dødelig.

Det stemmer at du skal fylle på hvert 10. år, og hvis jeg husker riktig så får du den på barneskolen når du er 11/12.

Nei, det er slett ikke slik at man får påfyll av alle andre vaksiner når man får stivkrampevaksine. Du tenker kanskje på vaksineprogrammet som alle barn har tilbud om å følge?

Jeg driver med hest, og oppdaterer ikke stivkrampesprøyten selvom..

Om man får en skade som skrever stivkrapesprøyte, så får man den jo etterpå.

Og ofte om man har slike skader, så må man uansett til legevakten..

Nei, det må man ikke. Hundebitt anbefales som regel å ikke sys. De blir fort betendte og derfor er det best at de gror innenifra.

Viss det er vanlig og bli bitt av egen hund under håndtering så vil jeg påstå at man bør revurdere hundeholdet sitt eller avl på den rasen man har, får da er vell noe galt? :icon_confused:

Du kan prøve å ta kloklipp og slikt på en gategutt som har vært mishandla, bundet på alle fire beina og sannsynligvis vært prøvd druknet i sitt tidligere liv. Han er verdens snilleste, men å bli holdt fast på noen som helst måte som kan minne om tidligere traumer, utløser en kjempepanikk. Litt dårlig eksempel, kanskje, for han har egentlig aldri bitt hull og nå lar han jo faktisk vetten gjøre de ekleste ting uten å bry seg :D

For oss som bor langt inni granskauen er det veldig greit å ha gjort unna alle mulige forebyggende vaksiner og slikt. Dessuten ha antibakterielle salver, forbindingssaker, allergimedisiner, prednisolon, pro - kolin etc i huset til enhver tid. Når man i tillegg ikke kjører bil og har tre hunder, tenker man seg om èn gang til før man fyker til lege eller dyrlege for all verdens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Om det er slosskamp, da kan det selvfølgelig skje uhell uansett, men da kjenner jeg min hund og vet hva jeg bør og evt ikke bør gjøre, ergo burde det være mindre sannsynlighet for og bli bitt. I tilegg til at han da også kjenner meg og om jeg bare gir best mulig måte til og vite at det er jeg som stikker fingra inn her nå, så biter han ikke. Jeg har blitt bitt 3 ganger, og ingen av de gangene har vært av egen hund.

...

Har du prøvd å skille to hunder som slåss, hvorav den ene er din? Hvis du da blir bitt av din egen hund så er det neppe med vilje, tror ikke de tenker "å, nå kommer mamma/pappa, da får jeg passe på at jeg ikke biter h*n". Dessuten er det veldig lett å si hva man kommer til å gjøre før man faktisk kommer opp i en sånn situasjon, da kan alt skje annerledes enn man hadde planlagt!

Stivkrampe kan man da få i alle land. Vi er heldige som har så lettvint tilgang på vaksiner her i landet.

Ja, det var da på en måte det jeg mente med innlegget mitt? At andre faktisk dør fordi de ikke har vaksinen, ergo er det lurt å ta den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skille to hunder som slåss, hvorav den ene er din? Hvis du da blir bitt av din egen hund så er det neppe med vilje, tror ikke de tenker "å, nå kommer mamma/pappa, da får jeg passe på at jeg ikke biter h*n". Dessuten er det veldig lett å si hva man kommer til å gjøre før man faktisk kommer opp i en sånn situasjon, da kan alt skje annerledes enn man hadde planlagt!

Ja, det var da på en måte det jeg mente med innlegget mitt? At andre faktisk dør fordi de ikke har vaksinen, ergo er det lurt å ta den...

Å ja, lurte litt på det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere: Eh, ja, jeg har prøvd og skille hunder som sloss, mange ganger. Og om du leste innlegget mitt så ser du kanskje at jeg skriver at det kan skje uhell i slike situasjoner, og også at jeg legger vekt på at jeg kjenner hunden min, og derfor vet hva jeg bør og ikke bør gjøre, og ikke det at han biter garantert ikke fordi det er min hund, for det kan han nok absolutt gjøre.

Ida: Jeg sier ikke at en hund ikke biter bare fordi den er din eller min på papiret. Selvfølgelig finnes det unntak, slik som omplasserte, misshandlede hunder osv, men jeg mener fortsatt at det ikke er VANLIG og bli bitt av egen hund, eller noen hund forøvrig kanskje. At hunden truer er en ting, men at den faktsik biter og skader er skjeldent og jeg anser det som enda mindre sannsynlig at min egen hund skal gjøre det enn en fremmed. Som med eksempelet ditt, så er det kanskje større sannsynlighet for at denne misshandla gatehunden biter og skader en fremmed som kommer inn og skal klippe klør enn at den biter deg når du gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morosamt var det forresten at den same dagen som eg klappa lommekniven over fingeren, hadde eg tidlegare på dagen trakka på ein gamal, rusten spiker frå nokre listar vi nettopp hadde rive ned i stova. Då tenkte eg på at eg kanskje burde ta denne stivkrampa, for det vart eit lite hol i huden, men det vart for mykje tiltak. Dermed passa det jo fint at eg uansett måtte på legevakta og sy og ta stivkrampe seinare på dagen :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morosamt var det forresten at den same dagen som eg klappa lommekniven over fingeren, hadde eg tidlegare på dagen trakka på ein gamal, rusten spiker frå nokre listar vi nettopp hadde rive ned i stova. Då tenkte eg på at eg kanskje burde ta denne stivkrampa, for det vart eit lite hol i huden, men det vart for mykje tiltak. Dermed passa det jo fint at eg uansett måtte på legevakta og sy og ta stivkrampe seinare på dagen :lol: .

Ja, du hadde jammen flaks :icecream:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...