Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det ok å avle videre på denne tispa?

soelvd
 Share

Recommended Posts

Hei på dere!

Oppdretter har altså tenkt å ha valper på ei tispe. Tispa er en av fem valper i kullet, en av tre tisper. I kullet er det tre stk det har vært trøbbel med, den ene er avlivet fordi den beit unger og var veldig aggressiv, den andre er omplassert fordi den var aggressiv og den tredje går på et spesialprogram i en hundeskole. Fellestrekkene er at de alle er usikre, nervøse, etc. Tre av fem har dessuten underbitt, om det har noe å si.

Dette var det første kullet til tispa, det ble tatt keisersnitt og hun var lite interessert i valpene. Hun hadde dessuten lite melk. Det sies at tispa er aggressiv mot andre hunder, oppdretter har slitt med å finne noen som vil ha henne. Hun påstår hardnakket at det er hannhunden som er problemet fordi hun "ikke finner noe" galt, selv om det er tydelig at hun ikke har sjekka noe særlig. Hun sier dessuten at "eksperter" sier det ikke er tispa som er problemet. Når vi spør om hvem dette er så vil hun ikke svare. Så for alt vi vet er det ikke sikkert det er noen eksperter som har sagt noe som helst.

Problemet er ikke bare at hun vil ha valper på tispa igjen - hun vil nemlig også ha valper på den fjerde valpen i kullet (tispe), som hun har ute på for. Kan dette virkelig forsvares med alle problemene som har vært i kullet? Eller er det ingen problem med å avle videre på ei tispe som i og for seg er ålreit hun, selv om tre andre kullsøsken er aggressive, usikre og ikke fungerer normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid lurt på det der, er andre forumister utenom soniser så nyskjerrige at de må sjekke opp enhver "sak" som blir lagt ut? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har googlet, søkt elle

Hele den dokumentaren er kjempeinteressant. Her er klippet med revene. http://www.youtube.com/watch?v=YbcwDXhugjw Arv betyr ekstremt mye, mener jeg. Den første hunden min måtte jeg dessverre a

Høøøy. Eg er nøgd med Doroen min, eg!

Nå vet jeg ikke så mye om hundeavl, men om jeg hadde hatt en hund som måtte ha keisersnitt på første kullet, så skulle hun få slippe å måtte gå igjennom fødsel igjen. Og når både underbitt og agressivitet/nervøshet er en gjennomganger hos valpene, så burde det ringe en bjelle. De tar jo etter mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om linjene kan stoppast, så kan ho fortsatt avle som ho vil til tross for at det er feil å avle vidare.

Helt sant. Men nå har det seg sånn at vi kjenner godt de som har tispevalpen i kullet som skal avles videre på. De er veldig fortvila og kan jo ikke gjøre stort med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel kanskje at dette må være oppdretteres sak om hun vil avle eller ei. Du skriver din side (det du har hørt) om valpene, oppdretter har kanskje en annen versjon. Og så vil jeg tro at oppdretter kjenner linjene sine bedre enn de fleste andre.

Godt mulig at hun ikke burde avle på mor og datter, men det er det ikke opp til oss her inne å mene noe om tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke meningitt på linjene også? Bl.a bror av moren?

Det aner jeg ikke..

Jeg syns vel kanskje at dette må være oppdretteres sak om hun vil avle eller ei. Du skriver din side (det du har hørt) om valpene, oppdretter har kanskje en annen versjon. Og så vil jeg tro at oppdretter kjenner linjene sine bedre enn de fleste andre.

Godt mulig at hun ikke burde avle på mor og datter, men det er det ikke opp til oss her inne å mene noe om tenker jeg.

Jeg har valpen i kullet som er omplassert. Så jo, jeg synes det til dels er min sak også. Jeg kan jo legge til at oppdretter selv er "berykta" for dette, har snakket med oppdrettere nedover i Danmark og Sverige som har hørt om henne pga dårlig avl. Har også snakket med mange valpekjøpere i Norge med historier som ikke ligner grisen. For oss har hun vært en oppdretter som ikke aner hva hun driver med, lyver, blokkerer oss fra sosiale medier, mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg aner ikke noe om denne personen. Men er det rett sted å legge ut dette? Bør ikke dere som er valpekjøpere gå sammen om å snakke om dette. Er jo svært lite utenforstående her inne kan gjøre, foruten å synse. Oppdretteren bør kanskje få en mulighet til å svare er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg aner ikke noe om denne personen. Men er det rett sted å legge ut dette? Bør ikke dere som er valpekjøpere gå sammen om å snakke om dette. Er jo svært lite utenforstående her inne kan gjøre, foruten å synse. Oppdretteren bør kanskje få en mulighet til å svare er min mening.

Denne tråden har lite for seg om ikke oppdretteren får ta del i den. Så du kan jo enten vise den til h*n eller ta en telefon til oppdretteren selv.

Til begge to: det er nå mer ment som en generell diskusjon, ikke for å ta denne oppdretteren. Spørsmålet er bare: er det ok å avle videre i en sånn siuasjon. Uavhengig av om oppdretter sier sin sak eller ikke - det får hun sjansen til om vi tar saken videre. Det er mer på generelt grunnlag.

Ang å ringe oppdretter så er det nok dødfødt - hun vil ikke ha noe med oss å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til begge to: det er nå mer ment som en generell diskusjon, ikke for å ta denne oppdretteren. Spørsmålet er bare: er det ok å avle videre i en sånn siuasjon. Uavhengig av om oppdretter sier sin sak eller ikke - det får hun sjansen til om vi tar saken videre. Det er mer på generelt grunnlag.

Ang å ringe oppdretter så er det nok dødfødt - hun vil ikke ha noe med oss å gjøre.

Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virkelig. Vi har vært i kontakt med både NKK og Raserådet lenge og vet fint hva vi kan og ikke kan. Jeg spør om det er ok å drive med oppdrett på den måtten.

Det er ikkje OK å drive avl på den måten der nei. Er ikkje kun helsa som skal vere i orden på ein hund før den skal kunne brukast i avl, mentaliteten må også vere på plass :)

Det einaste ho oppnår er å øydelegge ryktet til rasen og sitt eige rykte.

Endret av Bellare
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Men nå har det seg sånn at vi kjenner godt de som har tispevalpen i kullet som skal avles videre på. De er veldig fortvila og kan jo ikke gjøre stort med det.

Denne tispa har de altså på foravtale?

Hvordan har du mulighet til å hindre oppdretter fra å avle på denne og på moren?

Og mener du at du har en god mulighet til å stoppe det, ja, da burde du helt klart gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tispa har de altså på foravtale?

Hvordan har du mulighet til å hindre oppdretter fra å avle på denne og på moren?

Og mener du at du har en god mulighet til å stoppe det, ja, da burde du helt klart gjøre det.

Takk for svar. NKK vil kunne blokkere henne i feks to år. Altså at hun ikke får godkjent hundene sine i NKK i denne perioden. De kan også stoppe konkrete linjer fra videre avl. Om vi har en god sak gjenstår å se :)

Edit: ja, de har den på foravtale.

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de blokkerer oppdretteren er det en enkel sak for henne å la noen andre stå ansvarlig for kullet. Det har man sett flere tilfeller av at skjer. Det beste er jo om de får stoppet linjene.

Lykke til og håper dere har en god sak slik at dere får det igjennom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke grei avl i mine øyne nei, så fremt den infoen du kommer med stemmer.

Kjenner jeg blir litt skremt over folk som ikke synes slike ting er noe og bry seg om, og at avl kun er oppdretters sak.. Selvfølgelig bør vi bry oss, med mindre vi vil ha ødelagte raser. Uansett hvordan man snur og vender på det så finnes det oppdrettere som på ingen måte er ute etter og forbedre rasen, kun penger(eller hva det måtte være), og det er ikke bra uansett. Da bør man bry seg, så lenge det gjøres på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er søsken og foreldre til denne tispa? Selv om det høres litt mye ut med de tre i forrige kullet, så kan det være et resultat av flere uheldige omstendigheter. Hvis man ser litt større på det vil det kanskje gi en litt bedre indikasjon?

Men såklart, litt avhengig av størrelsen på rasen, og dette er toller(?), så er det vel nok hunder å ta av til at man kan droppe de tvilsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, linjene kan stoppes. Og det akter jeg å prøve på om det er grunn til det.

Sjølv om linjene kan stoppast, så kan ho fortsatt avle som ho vil til tross for at det er feil å avle vidare.

Det var dette jeg mente. Det er Ingen som kan nekte henne å avle, og jeg mener det er galt av henne å avle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...