Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av "familiehund," rase nr. 2


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei,

På lang sikt (om ett år eller to) ønsker vi å utvide familien med en hund til. Vi har allerede noen raser vi ser litt på, men kun gjerne tenkt oss flere forslag.

Det vi er på jakt etter er en familiehund som kan brukes på lange turer. Fra før av har vi en curly coated retriever tispe på 20 måneder. Hun er litt små-redd for fremmede (var redd for både fremmede og andre hunder som valp, så vi har jobbet ekstremt mye med henne for å få henne tryggere). Derfor kunne vi gjerne tenke oss en hund nummer 2 som var litt tryggere, og mer glad i fremmede. En mentalt stødig hund er kjempeviktig for oss. Aisha har gått på valpekurs, og ett par kurs i agility, og hund nummer 2 vil også være med på lignende. Men vi er ikke noe særlig konkuransemennesker, så er ikke på jakt etter en hund som trenger de store mentale utfordringene (f. eks. border collie). Vi er friluftsmennesker, og hunden vil få i hvertfall en langtur i marka (10-15 km+) i løpet av helgen, om ikke to, sommer som vinter (på ski), og ofte noen døgn i telt. Hunden vil også få en god tur på hverdager, i tillegg til ett par vanlige 20 minutters lufteturer. Det er viktig at hunden kan gå løs på tur, så ikke de store jaktinstinktene. Hunden kommer også til å få gå litt spor, og en daglig økt med lydighet på stuegulvet. Vi ser etter en hund som behøver minimalt med pels stell, og som er mellom 10 og 25 kg ca.

Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd. Golden etter jaktlinjer er vel litt de tankebaner vi tenker selv også.

Ingen som har noen forslag som ikke er retriever? Jeg er oppvokst med golden, flat og curly, så kunne litt tenke med å tenke litt utenfor retrieverne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd. Golden etter jaktlinjer er vel litt de tankebaner vi tenker selv også.

Ingen som har noen forslag som ikke er retriever? Jeg er oppvokst med golden, flat og curly, så kunne litt tenke med å tenke litt utenfor retrieverne også?

Norsk buhund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis TS vil kjøre "safe" med tanke på utadvendthet og trygghet på fremmede så er vel ikke pinscheren den jeg vil anbefale. Ikke misforstå, den finnes mange sosiale pinschere, men mange er også reserverte (som i uinteresserte i fremmede) og desverre bikker endel over til å bli engstelige. Jeg liker rasen jeg ;) men hvis trygghet på fremmede er et viktig krav er det greit å være klar over at nettopp dette er en utfordring i rasen :)

Når det gjelder friluftsliv og teltturer vil nok en pinshcer trives godt med det, bare en beregner at den trenger klær i kaldt og surt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie! De bjeffer, men er som en retriever med litt mer reserverthet og mye mer lyd :) Ikke noe dårlig pels ifht tur, kan evt kjøpe et dekken til de kaldeste dagene :) Utrolig spenst og bevelighet ifht retrieveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med springer spaniel?

Skrevet opp, og slår opp i hundeboka for å lese mer!

Korthåret collie! De bjeffer, men er som en retriever med litt mer reserverthet og mye mer lyd :) Ikke noe dårlig pels ifht tur, kan evt kjøpe et dekken til de kaldeste dagene :) Utrolig spenst og bevelighet ifht retrieveren.

Collie er herlig hunder det, men nå vil jo vi helst ha en som er litt *mindre* reservert enn retrieveren vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med de som har foreslått springer, med ett viktig unntak ut i fra trådstarters post - de trenger mer enn "minimalt" pelsstell.

De fleste springerne her omkring later til å få minimalt med pelsstell :whistle:

Ok, da, så skal de egentlig klippes noen ganger i året, men det er ikke krise hvis man ikke gjør det? Annet enn at det er litt kjipern å dra på utstilling med rufsehund, så er den vel funksjonell og kan leve et godt liv selv om den aldri møter en saks? Sorry om jeg er dust og ødelegger for noe nå - jeg bare trodde at klipping var mest for utstilling og praktisk til jakt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste springerne her omkring later til å få minimalt med pelsstell :whistle:

Ok, da, så skal de egentlig klippes noen ganger i året, men det er ikke krise hvis man ikke gjør det? Annet enn at det er litt kjipern å dra på utstilling med rufsehund, så er den vel funksjonell og kan leve et godt liv selv om den aldri møter en saks? Sorry om jeg er dust og ødelegger for noe nå - jeg bare trodde at klipping var mest for utstilling og praktisk til jakt...?

Mnjaaeeei, en springer bør nok også stelles/klippes selv om den ikke skal stilles eller jaktes med. Det er ikke bare for "pynt", men for å unngå knuter, ørebetennelser, problemer med poter etc. Om man ikke steller en springerpels, vil den også bli vanskeligere og kreve mer jobb for å holde pen. Det er ikke voldsomt mye som skal til, da, særlig ikke på tispene. Men noe stell må man regne med. Bortsett fra det høres en av spanielrasene ut til å passe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med de som har foreslått springer, med ett viktig unntak ut i fra trådstarters post - de trenger mer enn "minimalt" pelsstell.

De fleste springerne her omkring later til å få minimalt med pelsstell :whistle:

Ok, da, så skal de egentlig klippes noen ganger i året, men det er ikke krise hvis man ikke gjør det? Annet enn at det er litt kjipern å dra på utstilling med rufsehund, så er den vel funksjonell og kan leve et godt liv selv om den aldri møter en saks? Sorry om jeg er dust og ødelegger for noe nå - jeg bare trodde at klipping var mest for utstilling og praktisk til jakt...?

Mnjaaeeei, en springer bør nok også stelles/klippes selv om den ikke skal stilles eller jaktes med. Det er ikke bare for "pynt", men for å unngå knuter, ørebetennelser, problemer med poter etc. Om man ikke steller en springerpels, vil den også bli vanskeligere og kreve mer jobb for å holde pen. Det er ikke voldsomt mye som skal til, da, særlig ikke på tispene. Men noe stell må man regne med. Bortsett fra det høres en av spanielrasene ut til å passe :-)

*Litt* stell er greit, det må vel nesten påberegnes med de fleste raser tror jeg. Vi klipper jo ører og mellom poter og litt ellers på hun vi har nå også, og så er jeg også oppvekst med golden som også krevde litt klipp.

Takk for alle gode råd:-) Som sagt så blir det nok ett år eller to i fremtiden, men da merker jeg meg labrador, golden og springer spaniel som gode alternativer og undersøker litt mer rundt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste springerne her omkring later til å få minimalt med pelsstell :whistle:

Ok, da, så skal de egentlig klippes noen ganger i året, men det er ikke krise hvis man ikke gjør det? Annet enn at det er litt kjipern å dra på utstilling med rufsehund, så er den vel funksjonell og kan leve et godt liv selv om den aldri møter en saks? Sorry om jeg er dust og ødelegger for noe nå - jeg bare trodde at klipping var mest for utstilling og praktisk til jakt...?

Slevedyret har sagt mye riktig allerede, men jeg kan jo svare jeg også.

Jeg svarer for øvrig med utgangspunkt i den "tradisjonelle" springeren, ikke workingvarianten - sistnevnte har generelt lite pels og krever dermed mindre stell.

Springeren MÅ kammes/børstes og BURDE absolutt klippes jevnlig - ikke på grunn av utstilling/jakt, men med tanke på hundens ve og vel. Det er ikke MYE som skal til (jeg klarer det og jeg er egentlig ikke pelsstellmenneske :P), men det er mer enn minimalt og noe man må gjøre.

En rufsete springer er greit nok det, men ofte er den bare grei nok på utsiden... Sannheten er at de kan ha floker inne ved huden, i ørene, ved albuene, mellom bakbeina, i "buksene"/"skjørtene" osv - ergo på steder man ikke ser ved første øyekast.

Mye pels rundt ører fører lettere til ørebetennelser og overflødig pels ellers samler unødvendig mye fuktighet, skitt, skog, sand og snø, som for eksempel kan irritere huden.

Floker er noe herk, så man burde gre gjennom jevnlig for å unngå det, i tillegg bidrar dette til å begrense røytingen.

Pelskvalitet og -mengde er relevant med tanke på hvor ofte man må stelle pelsen - noen har mer, noen har mindre, noen floker sjelden, noen floker lett.

Mnjaaeeei, en springer bør nok også stelles/klippes selv om den ikke skal stilles eller jaktes med. Det er ikke bare for "pynt", men for å unngå knuter, ørebetennelser, problemer med poter etc. Om man ikke steller en springerpels, vil den også bli vanskeligere og kreve mer jobb for å holde pen. Det er ikke voldsomt mye som skal til, da, særlig ikke på tispene. Men noe stell må man regne med. Bortsett fra det høres en av spanielrasene ut til å passe :-)

Med tanke på det jeg har uthevet i innlegget ditt; sånn generelt er jeg helt enig, men du har jo sett Norma og pelsmengden hennes? Hennes pels krever mer enn Orry sin, men så er ikke Norma helt A4 på noen som helst måte... :lol:

*Litt* stell er greit, det må vel nesten påberegnes med de fleste raser tror jeg. Vi klipper jo ører og mellom poter og litt ellers på hun vi har nå også, og så er jeg også oppvekst med golden som også krevde litt klipp.

Takk for alle gode råd:-) Som sagt så blir det nok ett år eller to i fremtiden, men da merker jeg meg labrador, golden og springer spaniel som gode alternativer og undersøker litt mer rundt disse.

Jeg tror absolutt at springeren kan være et supert alternativ ut i fra hva du ønsker :) Pelsstellet er ikke mye jobb, men noe man skal være litt obs på.

Sånn angående pelsstellet kan du jo ta en titt her, en del fornuftig og nyttig info rundt emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjaaeeei, en springer bør nok også stelles/klippes selv om den ikke skal stilles eller jaktes med. Det er ikke bare for "pynt", men for å unngå knuter, ørebetennelser, problemer med poter etc. Om man ikke steller en springerpels, vil den også bli vanskeligere og kreve mer jobb for å holde pen. Det er ikke voldsomt mye som skal til, da, særlig ikke på tispene. Men noe stell må man regne med. Bortsett fra det høres en av spanielrasene ut til å passe :-)

Slevedyret har sagt mye riktig allerede, men jeg kan jo svare jeg også.

Jeg svarer for øvrig med utgangspunkt i den "tradisjonelle" springeren, ikke workingvarianten - sistnevnte har generelt lite pels og krever dermed mindre stell.

Springeren MÅ kammes/børstes og BURDE absolutt klippes jevnlig - ikke på grunn av utstilling/jakt, men med tanke på hundens ve og vel. Det er ikke MYE som skal til (jeg klarer det og jeg er egentlig ikke pelsstellmenneske :P), men det er mer enn minimalt og noe man må gjøre.

En rufsete springer er greit nok det, men ofte er den bare grei nok på utsiden... Sannheten er at de kan ha floker inne ved huden, i ørene, ved albuene, mellom bakbeina, i "buksene"/"skjørtene" osv - ergo på steder man ikke ser ved første øyekast.

Mye pels rundt ører fører lettere til ørebetennelser og overflødig pels ellers samler unødvendig mye fuktighet, skitt, skog, sand og snø, som for eksempel kan irritere huden.

Floker er noe herk, så man burde gre gjennom jevnlig for å unngå det, i tillegg bidrar dette til å begrense røytingen.

Pelskvalitet og -mengde er relevant med tanke på hvor ofte man må stelle pelsen - noen har mer, noen har mindre, noen floker sjelden, noen floker lett.

Takk for oppklaring! Da lærte jeg noe nytt i dag også :ahappy: Likevel, det er ikke veldig mye mer klipping enn andre pelshunder, er det? Med unntak av samojeden som ikke trenger annet enn å få klippet pels mellom tredeputene, høres det veldig likt ut alle andre hunder jeg har levd med, kanskje med unntak at springeren har lengre pels og det derfor blir større utslag når pelsen ikke klippes? I det hele har jeg inntrykk av at alle langhårede hunder med hengende ører må ha en del stell for å unngå øreproblemer, og må klippes rundt tredeputene for å unngå kladding og poteproblemer om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på det jeg har uthevet i innlegget ditt; sånn generelt er jeg helt enig, men du har jo sett Norma og pelsmengden hennes? Hennes pels krever mer enn Orry sin, men så er ikke Norma helt A4 på noen som helst måte... :lol:

He he, ja, ingen regel uten unntak :D Jeg syns det er utrolig stor forskjell sånn fra individ til individ, i tillegg til kjønn, noen er jo superenkle, mens andre har BØTTER med pels!

Kjenner jeg gleder meg til snøen kommer, Walter har egentlig en veldig enkel pels, selv om det til tider er for mye av den. Men denne tida på året, med trillioner av små frø som ALLE vil spre seg i våt, ny-gjørmebadet clumber-pels.-......Aarrrghhhh! :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie stilles sånn ca en gang i halvåret evt. litt oftere og da tar jeg en skikkelig trim av alt.

Når det er lenge siden er hun litt 'buskete', og jeg syntes hun er mye penere stelt - men jeg sjekker henne daglig når vi koser og da ser jeg etter floker, borrer, flått osv slik at jeg vet at hun ikke har noe hun plages med, og børster / vasker innimellom. Jeg syntes det holder for oss, uten at jeg altså bruker så alt for mye tid på pelsstell.

Springermiljøet mener det er helsemessig best å nappe / klippe ørene jevnlig, mens veterinæren min mener øret blir irritert av dette og at det er like sunt og la dem få litt pause...

Ellie ustelt:

226648_10150243892101399_679816398_9213990_1768071_n.jpg

Ellie stelt

6068315801_1fc1e5d12a_z.jpg

Ingen tvil om hva som er finest da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...