Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av "familiehund," rase nr. 2


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ellie stilles sånn ca en gang i halvåret evt. litt oftere og da tar jeg en skikkelig trim av alt.

Når det er lenge siden er hun litt 'buskete', og jeg syntes hun er mye penere stelt - men jeg sjekker henne daglig når vi koser og da ser jeg etter floker, borrer, flått osv slik at jeg vet at hun ikke har noe hun plages med, og børster / vasker innimellom. Jeg syntes det holder for oss, uten at jeg altså bruker så alt for mye tid på pelsstell.

Springermiljøet mener det er helsemessig best å nappe / klippe ørene jevnlig, mens veterinæren min mener øret blir irritert av dette og at det er like sunt og la dem få litt pause...

Ellie ustelt:

226648_10150243892101399_679816398_9213990_1768071_n.jpg

Ellie stelt

6068315801_1fc1e5d12a_z.jpg

Ingen tvil om hva som er finest da :)

Kjempefin hund du har i hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshie bull terrier:

- Supre familiehunder!

- Kjempe sosial.

- Fremmede er svært sjeldent annet enn GØY!

- Svært lite pelsstell.

- Robust rase med ståpå-på vilje og tåler mye.

- Lettlærte. Men kan være svært sta.

- Kan også være gode sofagriser etter å ha fått trimmet litt :)

- Det negative er vel at de kan bli kjønnsaggressive med årene, mot hunder utenfor "flokken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Først vil jeg så klart anbefale springer til alle som vil ha en omgjengelig hund som kan bli med på lengre turer. Jeg er dødsfornøyd med rasen. fantastisk generalist - kan bli litt god i alt. Så om man ikke er ute etter å ende opp på elitenivå innen lp/bruks/agility eller noe, er springeren et sikkert kort spør du meg. En ting du kanskje burde være obs på er at de jo er jakthunder. Min går løs hele tiden, men i fjellområder der det er mye sau må jeg ha henne i bånd. Kattene i området får seg også en trimrunde når hun en sjelden gang er mer observant enn meg (jeg har utvikla en ekstremt god katteradar etterhvert og greier å spotte dem før henne nesten hver gang).

Jeg har vært veldig heldig på pelsfronten, her holder det med en kvarters gjennombørsting annenhver uke og litt stussing på poter og ører så er vi egentlig i mål. Det sies dessuten at de svart-hvite generelt sett har mindre pels enn de brun-hvite, og så har jo tispene generelt mindre pels enn hannhundene. Kan jo være verdt å ta med i vurderingen.

Når det gjelder jaktgolden - er ikke de ganske krevende hunder når det gjelder aktivitetsnivå? Kjenner et par stykker, og de er myyye hund. Omgjengelige og sosiale, men latterlig mye energi både i kroppen og i hodet - trenger hyppig aktivisering av alle slag. Det er ihvertfall et hav av forskjell mellom jaktversjonen og den vanlige versjonen.

Nå har jeg jo ikke hatt en selv så jeg tør ikke være så bastant, men ei jeg kjenner som har hatt flere border collier før mener at jaktgoldenen hun har nå har vært mer hund enn noen hun har hatt før.

Det kan jo være noe å finne ut litt mer om i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når det gjelder jaktgolden - er ikke de ganske krevende hunder når det gjelder aktivitetsnivå? Kjenner et par stykker, og de er myyye hund. Omgjengelige og sosiale, men latterlig mye energi både i kroppen og i hodet - trenger hyppig aktivisering av alle slag. Det er ihvertfall et hav av forskjell mellom jaktversjonen og den vanlige versjonen.

Nå har jeg jo ikke hatt en selv så jeg tør ikke være så bastant, men ei jeg kjenner som har hatt flere border collier før mener at jaktgoldenen hun har nå har vært mer hund enn noen hun har hatt før.

Det kan jo være noe å finne ut litt mer om i alle fall.

Jeg lurer også på hvorfor folk anbefaller jaktvarianten av golden til folk som vil ha en enkel, grei familiehund og turkamerat. De jaktgolden jeg har kjent og trener med har vært, og er, ekstremt krevende hunder. Det finnes selvfølgelig graderinger, ikke alle er like ekstreme, men f.eks. den jaktgolden jeg trener med nå er en mye større utfordring enn terven min. Mest i form av at han har så fryktelig mye energi som bobler over og som er litt vanskelig å få retning på. Han kommer til å bli en veldig bra brukshund når han bare blir litt mer kontrollert og voksen i holdet, men å kjøpe det som en grei familiehund... da tror jeg du går på en smell. Kjøp da heller en ikke så ekstrem utstillingsgolden og hold den slank og i god kondisjonl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvorfor folk anbefaller jaktvarianten av golden til folk som vil ha en enkel, grei familiehund og turkamerat.

Alle veit at hunder som ikke avles for bruksegenskaper er udugelige til alt, inkludert det å være en enkel og grei familiehund og turkamerat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi heller mer til golden eller labrador enn vi gjør til setter. Jeg er oppvokst med flat coated retriever og golden fra jaktlinjer, så jeg vet godt hva som kreves av mer aktive hunder. Per dags dato tror jeg labrador fra jaktlinjer stiller sterkest, men mye kan jo endre seg på ett år eller to. Jeg er egentlig utrolig glad i curly coated retriever, men skulle gjerne hatt en hund som var hakket mer sosial. Vi har ett relativt aktivt hundehold, og jeg bruker mye tid på aktivisering, sosialisering og trening med Aisha. En curly er jo ikke akkurat noen slapp og enkel hund det heller. Men takker for alle innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie er herlig hunder det, men nå vil jo vi helst ha en som er litt *mindre* reservert enn retrieveren vår :)

Korthåret Collie høres virkelig ut som noe i rett bane. Det er svært sjeldent du møter en reservert Korthår, bare å møte Shabtay eller en av de tre til Therese her inne. Veldig sosiale åpne vesener som har lite "diller", nærmest ingen.

Edit; Du får bare si ifra om du vil møtes for å hilse på en korthår, er på østlandet hele neste uke og har mer enn tid nok til treff :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret Collie høres virkelig ut som noe i rett bane. Det er svært sjeldent du møter en reservert Korthår, bare å møte Shabtay eller en av de tre til Therese her inne. Veldig sosiale åpne vesener som har lite "diller", nærmest ingen.

Edit; Du får bare si ifra om du vil møtes for å hilse på en korthår, er på østlandet hele neste uke og har mer enn tid nok til treff :ahappy:

Bare å komme hit, Queen er vel så lite reservert du kan få det :lol: er hipp hipp huuurrrrrraaaaaaa :banana: er det noen som vil hilse på meg? :drool:

De to andre er ikke så langt borte i natta de heller :lol:

Er nesten too much til tider...

jeg bor på østlandet, og du er hjertlig velkommen sånn at du får hilst på mine kortiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi bestemt oss for ny valp til våren allerede. Er litt usikre på valg av rase ennå. Foreløpig tror jeg det står mellom:

Curly coated retriever (som vi da alt har en av)

Labrador

Staffordshire Bull Terrier

Shetland Sheepdog

Litt spenn på rasene, men fire raser jeg tror vi kan trives godt med, og som kan fungere i vår hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...