Gå til innhold
Hundesonen.no

Det klør!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Eg er i ferd med å krafse og klø meg helselaus. Kort tid etter at eg fekk min firbeinte i hus, begynte eg å få hissige stikk/bitt på føttene og leggane. Dei klør aldeles intenst og vert hovne. For ei veke sidan var vi hjå veterinæren for å fjerne tannstein, og eg nevnte dette problemet i same slengen. Ho fekk då ei enkel behandling som skulle fjerne eventuelle utvendige parasittar. Hunden ser ut til å ha det fint - eg synest ikkje ho klør seg spesielt mykje - men eg blir framleis oppspist. Kva parasittar er det som "hoppar" frå dyr til menneske på denne måten, anna enn fuglelus (som det vel er feil sesong for)? Eg kan ikkje tru at desse bitta er heilt tilfeldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midd :x Er det best å ta ein ny tur til veterinæren for å fastslå kva det er, eller kan ein behandle utan å vere heilt sikker på parasitten?

Det er vel som regel samme behandlingen for alle "utvendige" parasitter. Men det kan nesten høres ut som du har fått veggdyr eller noe sånt? Da har det ikke noe med hunden å gjøre, men det kan kanskje ha noe med at du er mer ut og inn med hunden, og at den drar med seg ting inn... Veggdyr er for det meste i sengen, og det som funket for oss den gangen vi hadde det var å lufte på soverommet hele tiden (holde det kaldt) og vaske/fryse alt av sengetøy, pluss at vi brukte noe slags insektsmiddel som ikke var farlig å bruke på soverommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "lett" å sjekke om det er veggedyr i senga. Snu den, og sjekk for bittesmå sorte (kan være litt rødlige) prikker med avføring. Slå av lyset, vent noen minutter og lys så med en lommelykt på undersia av senga. da ser du små brunlige kryp rømme fra lyset.

Eller, ha på lys under senga en natt etter først å ha skiftet sengetøy, får du ikke nye bitt er det veggdyr. De liker ikke lys, og kommer ikke fram om undersia av senga er belyst.

Hunder drar ikke med seg veggedyr, men tepper, dekken osv den hadde med fra forrige hjem kan ha veggedyr. Har du nettopp bodd på hotell, kan det ha kommet derfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...