Gå til innhold
Hundesonen.no

Eg skal gifte meg! =) Lure tips


Akita
 Share

Recommended Posts

Spennende. For det første, slapp av, og ikke forvent en perfekt da. Været er vær, mat er mat og mennesker er mennesker, også på bryllupsdagen. Uansett hvor mye du planlegger så kan ting skje. Det går an å ha en fin dag uansett.

Det jeg egentlig angrer mest på er at jeg brukte masse penger på å kjøpe en dyr brudekjole (selv om det ikke var jeg som betalte :P ). Det er mye fint å leie til en brøkdel av prisen.

Ellers, få noen du kjenner eller noen i familien som er flink med kamera til å være hovedansvarlig for bilder på dagen (evt. også video). Det er alltid mange som tar bilder, og alltid noe noen ikke har tatt bilde av. For mye bilder fra Dagen blir det sjelden.

Det er litt meninger for og mot dette, men vi hadde to venninner som hadde ansvar for å pakke ut og notere gaver. Sånt har hovedpersonene rett og slett ikke tid til. Min søster gjorde det samme, de ba sågar folk om å spare miljøet og ikke pakke inn gavene i det hele tatt. Noen er motstander av at alle skal kunne se hva alle har gitt i gavelisten. For oss var det fint å kunne takke folk personlig for det vi gikk, ikke bare "takk for gaven vi fikk" og vite at det var en av de hundre gavene som stod på bordet. Praktisk også i byttehensyn.

Ellers finnes det jo en milliard brudesider på nettet, så her er det bare å bade i tips og ideer og meninger.

Om dere skal ha ordentlig bryllupsfest er det forresten en idé med noe lett nattmat, suppe, snitter eller noe annet enkelt. Etter timer med dansing og fest trenger man litt påfyll for å vare natta ut. Og så må ikke brudeparet bli på festen hele natta! Tror vi dro så tidlig som kl. 23 (kirka kl. 14, frisør fra kl. 10, så da har man jo holdt på en stund den dagen) og koste oss på hotellet, mens festen etter sigende varte lenge og vel.

Lykke til med den store dagen! (åh, nå begynte jeg å mimre over min egen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese noen tips ;) Ellers så kan du google "huskeliste for bryllup" eller lignende, og det kommer opp MANGE sider ;)

Lykke til og gratulere =) Mitt beste tips er vel å huske på at man skal kose seg med forbredelsene også, ikke bare stresse.. Og bestem ting i lag med den kommende gubben, slik at det blir en bra dag for dere begge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, gratulerer :D .

Tips? Tja... Det går nok stort sett bra, skal du sjå :) . Som Simira seier, gåvene er det nok andre som må pakke ut og setje fram. VIKTIG: Dei som pakkar opp pakkene må merke alt godt, samt føre liste på ALT dei opnar, og ta vare på korta som følgjer med, slik at de veit kva de har fått av kven når de skal gå gjennom det dagen derpå.

Anna enn det går det jo mykje av seg sjølv, så snart ein har funne lokale, og ordna matansvarleg og rista brød-meister ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel ikke lov til å reklamere for andre forum her inne, men det er jo absolutt ikke konkurrerende, så jeg vil bare hviske at kvinneguiden.no har et veldig bra bryllupsforum. Der finnes det også bryllupsdagbøker, så du kan følge andre bruders ferd mot den store dagen. Mine tips er: slapp av, kos dere, ikke ha med elementer i bryllupet dere egentlig ikke vil ha der "bare fordi dere må", sett grenser for dere selv og beskytt deres egne ønsker (jeg var nok ei bitch ... men så varte ikke ekteskapet mitt heller da :lol: ). OG - gratulerer så mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er: slapp av, kos dere, ikke ha med elementer i bryllupet dere egentlig ikke vil ha der "bare fordi dere må", sett grenser for dere selv og beskytt deres egne ønsker (jeg var nok ei bitch ... men så varte ikke ekteskapet mitt heller da :lol: ). OG - gratulerer så mye!

Jeg hadde med alt som alle mente vi burde ha med, ekteskapet mitt varte kortere enn ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Jeg har flere venninner som har hatt engangskameraer rundt omkring på bordene under middagen - selv om ikke kvaliteten er den beste, blir det i hvert fall som regel noen morsomme snapshots innimellom. Bare husk å be gjestene bruke kameraene med en gang, ikke når kakene settes fram :)

Jeg var i et bryllup hvor en fotograferende venn av brudeparet hadde fått i oppgave å ta bilde av alle gjestene - dette ble gjort mellom vielse og middag, mens vi ventet i festlokalet. Fotografen hadde en liste over alle, så en var sikker på at ingen ble glemt. Fotografen hadde også et fotoalbum uten lommer med seg, slik at når h*n hadde tatt bilde av et par på gjestelista, fikk disse skrive en hilsen til brudeparet på en side i fotoalbumet, og senere ble bildet av dem limt inn der - og andre brudebilder satt inn etterpå i resten av albumet. Det var en koselig måte å ha "protokoll" eller "gjestebok" på.

Ellers er det kleint å være gjest i et bryllup hvor brudgommens far i sin tale bare snakker om ekskona...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :flowers:

Jeg kan vel ikke akkurat si at jeg er noen ekspert ennå, siden det fortsatt er knapt 11 måneder til jeg gifter meg sjøl :lol:

Og det er første gangen jeg gifter meg, liksom, og da er det begrensa hvor mye forhåndserfaring man har. Men, jeg har heldigvis tonnevis med prosjekterfaring, og det kjenner jeg at kommer godt med. Å planlegge bryllup er akkurat som å gjennomføre et stort eventprosjekt, altså.

En ting vi gjør, som vi har fått skryt av fra folk som husker hvordan det var å planlegge bryllup, er at vi har blitt enige om å holde av en dag/ettermiddag i uka til bryllupsplanlegging. Vi har brukt div lister som du finner på nett, gjerne, og lagde vår egen liste, med våre egne frister for når de skulle være gjort. Da har vi en dag i uka hvor vi sitter sammen og planlegger det vi må være to om, eller viser/forteller hverandre hva hver av oss har gjort, og snakker om ideer vi har, hva vi ønsker av dagen o.l., og så blir vi enige om hva vi skal gjøre til neste gang. Sånn unngår vi forhåpentligvis det innmarie stresset i ukene før bryllupet, fordi vi kommer raskt i gang og holder tempoet oppe gjennom hele planleggingsprosjektet, vi får gjort mye selv fordi vi er strukturerte og har oversikt (spare penger med bra resultat! :D) og ikke minst: vi rekker ikke å bli drit lei hele bryllupsopplegget før bryllupsdagen! :P Er fort at man begynner å tenke og drømme og planlegge masse-masse i starten, og så går man liksom litt lei hele saken - jeg er i alle fall veldig sånn. Nå har jeg bare gitt meg selv anledning til å gjøre allerede planlagte ting (ringe selskapslokaler, gjøre avtaler, designe invitasjoner & hjemmeside etc) i de dagene hvor vi ikke har "bryllupsdag". Og det sparer MASSE tid å kopiere: kopier alt du finner av gode ideer. Og IKKE kjøp norske bryllupsmagasiner; de koster skjorta og mener du burde bruke uhorvelig mye penger på et bryllup og totalt endre utseendet og personlighet på forhånd, tydeligvis :blink: Altså, i følge dem burde jeg faktisk skynde meg, det er snart for sent å begynne å slanke meg 15-20 kg, få personlig trener, få operert inn brystimplantat og sugd vekk overflødig fett - mens botox kan jeg vente med til et par måneder før :ermm: Hvis du vil ha inspirasjon, er britiske og svenske magasiner mer på jorda, men har du lyst til å spare og bruke litt tid på å lete er det like greit å bruke nettet :)

Start planleggingen med å sette opp budsjett, og involver foreldre når dere gjør det - spør dem om de har lyst til å bidra, og at dere i så fall trenger eksakte tall. Våre foreldre ba vi rett og slett om å diskutere seg imellom og bli enige om hva slags bidrag de ville gi, fordi vi ikke ville påvirke dem til å gi mer enn de hadde lyst til, og de var heldigvis enige ;)

Tradisjoner er for gamledager. Dere gjør det dere har lyst, og feirer sammen med de dere vil. Hovedregelen er at man skal invitere de menneskene som skal følge dere i framtiden, altså gjennom ekteskapet. I gamledager betød det i stor grad familien (man giftet seg inn i en familie), men nå er venner viktigere. Så har du ikke lyst til å invitere massemasse familie, så la vær. Har du lyst, så kjør på :ahappy:

Oi, og så hadde jeg skrevet en bok :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, Pim, det bryllupet skulle jeg likt å sett! Her i huset er vi to relativt organiserte mennesker, men så mye planlegging hadde vi tross alt ikke, til tross for hjemme-arrangert bryllup. Vi brukte vel mer tid til å rydde den gamle låven vi brukte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, Pim, det bryllupet skulle jeg likt å sett! Her i huset er vi to relativt organiserte mennesker, men så mye planlegging hadde vi tross alt ikke, til tross for hjemme-arrangert bryllup. Vi brukte vel mer tid til å rydde den gamle låven vi brukte...

Vi gjør definitivt mer enn man må; strengt tatt trenger man vel ikke gjøre stort mer enn å finne hver sin forlover, avtale med prest & kirke, HEF eller domstolen, og så møte opp. Men så har vi begge utdannelser som handler mye om prosjektstyring og teamarbeid, og for oss var det egentlig en gylden anledning til å gjøre et prosjekt sammen! Dessuten har vi tenkt å gjøre veldig mye selv, bl.a. produsere alle trykksaker selv (jeg har 50 % rabatt hos trykkeri pga utdannelsen, og da blir det mye billigere enn å kjøpe ferdige kort, og jeg syns det er kjempegøy å lage dem!). Vi starta hele planleggingen med en idémyldring (jepp, ingeniører) og fant ut at begge hadde lyst til å gjøre det til en litt morsom happening, og å tilpasse sånn at alle skulle kose seg skikkelig, og at vi hadde lyst til å ha det riktig gøy med det sjøl. Et formelt, streit bryllup blir, vel, for streit for oss, så vi gjør litt ekstra ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør definitivt mer enn man må; strengt tatt trenger man vel ikke gjøre stort mer enn å finne hver sin forlover, avtale med prest & kirke, HEF eller domstolen, og så møte opp. Men så har vi begge utdannelser som handler mye om prosjektstyring og teamarbeid, og for oss var det egentlig en gylden anledning til å gjøre et prosjekt sammen! Dessuten har vi tenkt å gjøre veldig mye selv, bl.a. produsere alle trykksaker selv (jeg har 50 % rabatt hos trykkeri pga utdannelsen, og da blir det mye billigere enn å kjøpe ferdige kort, og jeg syns det er kjempegøy å lage dem!). Vi starta hele planleggingen med en idémyldring (jepp, ingeniører) og fant ut at begge hadde lyst til å gjøre det til en litt morsom happening, og å tilpasse sånn at alle skulle kose seg skikkelig, og at vi hadde lyst til å ha det riktig gøy med det sjøl. Et formelt, streit bryllup blir, vel, for streit for oss, så vi gjør litt ekstra ut av det :)

De hadde da vi også, vi hadde bryllupet hjemme (på en gammel låve som var brukt til lager i over 20 år), og det eneste vi betalte noen for var presten, og han som helgrillet lammet i selve bryllupet, og frisøren min. Vi kjøpte takkekortene ETTER bryllupet, men det var jo en veldig liten del av planleggingen. Ellers gjorde vi absolutt alt selv, såklart med litt hjelp fra familie og venner i en del av den praktiske utførelsen (mat, kjøring, låverydding). Derfor lurer jeg på hva slags bryllup dere får med all denne planleggingen! Men jeg regner med at vi får se bildene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor lurer jeg på hva slags bryllup dere får med all denne planleggingen! Men jeg regner med at vi får se bildene! ;)

Nå er vel ikke poenget for disse to å gå inn for at alt skal være så spesielt og annerledes eller superflott, men rett og slett å gjennomføre et viktig prosjekt sammen, som vil prege (forhåpentligvis) resten av livet deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • husk å nyt dagen! :)
  • Spis innimellom slagene (niste i bilen mellom kirke/rådhus og fotografering feks).
  • Survivalkit med sytråd, gnagsårplaster, ekstra strømper, neglelakk (klar- for å lakke hullete strømper), hodepinetabletter, kleenex e.l (ja, det trengs), sminkefjernerservietter (feks fra Simple) lagde min søster til meg på den store dagen. Og jeg fikk bruk for nesten alt! Noen gjester trengte sytråd, en annen lånte ekstra strømpebukse. Andre lånte hodepinetabletter. SElv trengte jeg kleenex og sminkefjerner :)

OG: balsam til etterpå. I hvertfall om du har mye stæsj i håret og oppsatt hår... :) brukte LAANG tid på å plukke hårnåler og vaske håret etter festen :)

Lykke til! :) (mimre mimre tilbake til i sommer- da giftet vi oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, yes. Hvis du har familie og venner som har lett for å ty til tårene i høytidelig lag,så gjør du dem en tjeneste ved å spre papirlommetørklepakker (puh) utover bordene eller noe. Hos oss er det en familiegreie, så kurv med papirlommetørkler ble sendt rundt i bryllupet til søsteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor lurer jeg på hva slags bryllup dere får med all denne planleggingen!

Nå er vel ikke poenget for disse to å gå inn for at alt skal være så spesielt og annerledes eller superflott, men rett og slett å gjennomføre et viktig prosjekt sammen, som vil prege (forhåpentligvis) resten av livet deres. :)

Takk Sandra, du er flink til å si det rett! :) Det blir hverken gedigent eller råflott, men vi har det gøy med å planlegge alle små og store detaljer, bygge luftslott og rive dem ned, og sånt. Feks har jeg nå brukt en måned på å flikke på invitasjonene; jeg kunne sikkert lagd dem på 15 minutter men jeg har prøvd meg fram, testa ut forskjellige ideer og vi har tulla rundt med forskjellige fjollete ideer i ukesvis. Fullstendig bortkasta, sånn egentlig, i alle fall hvis man tenker på at alt bare er for å ha det gøy én dag, liksom - men vi har det gøy med samarbeidet om planleggingen akkurat nå! :D

Til TS: Har du en lokal skredder du kan bruke (evt familiemedlem som er riktig flink til å sy), får du sannsynligvis en spesialsydd kjole i silke til brøkdelen av prisen til en masseprodusert polyesterkjole - og du kan farge den etterpå og ha den som selskapskjole, om du vil :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...