Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trener du slik du gjør?


ingar

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

de som trenes bor i basseng lille venn.

Og hva så? Hva gjør at delfiner lærer andrerledes enn hunder fordi delfiner bor i et basseng? Du sa at hunden var et flokkdyr - ja, det er den, og det er delfinen også- uansett hvor du putter den. Men vil det si at læringslovene ikke gjelder flokkdyr.. em.. flokkdyr som ikke bor i bassenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva så? Hva gjør at delfiner lærer andrerledes enn hunder fordi delfiner bor i et basseng? Du sa at hunden var et flokkdyr - ja, det er den, og det er delfinen også- uansett hvor du putter den. Men vil det si at læringslovene ikke gjelder flokkdyr.. em.. flokkdyr som ikke bor i bassenger?

Vel,jeg bor i hus,er flokkdyr OG underlagt læringslovene...

I alle dager Astrid!Og du prater om å vise respekt?Du er vel absolutt den som har utvist minst saklighet og respekt i denne diskusjonen.Greit at du er ung men det får være måte på til sutring!

Vicky er en nydelig tispe som jeg sikkert hadde kommet til å kidnappe fikk jeg muligheten og jeg tviler ikke på at du er en mye bedre hundefører enn meg ,men du har overhodet ingen rett til å kalle meg sau!(eller andre..)Så klapp igjenn truten din som du så pent sier og prøv å vise litt grann respekt før du begynner å kreve det..Ingen her har sagt noe negativt om ditt hundehold ,men sånn som du farer opp kan man lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Loke her: det er ingen som sier du har et dårlig hundehold, Astrid, du har mer å vise til enn de fleste av oss, og selvsagt er Vicky en glad og lykkelig tispe! Men krever du respekt, så må du søren meg behandle andre med respekt også. Og, du, læringslovene gjelder ikke noe mindre fordi om delfinen er i et basseng; en hund er et flokkdyr selv om den ikke løper rundt i skogen i flokk, sånn som ulven. Så akkurat det argumentet falt litt på tynn is..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har forskjellige meninger om ting, så enkelt er det. men når en kommer med sin mening sier ikke jeg "det er helt feil", osv. Det er fler veier til rom, det er det jeg sier. Og selvsagt må jeg være en forferdelig person hvis jeg liksom gjør alt så grusomt feil!. det er det jeg sier. jeg er enig med buhundjenta, skjønner ikke at dere gidder å kjekle sånn til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger er vel helt lov å ha!

Respekt er det også veldig lov å ha...

Jeg trener helt "motsatt" av Annette, Thomas, Fanny osv, men jeg kan da læringslovene og vet at alt bygger på dem for det om? Selvom jeg trener med Negativ Forsterkning og Positiv Straff og det høres fælt ut, så kan jeg ikke fornekte at læringslovene finnes. Om jeg vil kamuflere det "men det er sånn hundemor gjør det" så forsvinner ikke det faktum at det framdeles er PS. Eller om jeg kaller det korreksjon, veiledning, det er fremdeles PS.

Man kan ikke forfekte noe som er opplest og vedtatt til å gjelde ALLE, bare fordi det er en hund man driver med. Du lærer sånn, hesten, katten, papegøyen (akk, jo), elgen, blablabla og også vår firbeinte venn, hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har forskjellige meninger om ting, så enkelt er det. men når en kommer med sin mening sier ikke jeg "det er helt feil", osv. Det er fler veier til rom, det er det jeg sier. Og selvsagt må jeg være en forferdelig person hvis jeg liksom gjør alt så grusomt feil!. det er det jeg sier. jeg er enig med buhundjenta, skjønner ikke at dere gidder å kjekle sånn til ingen nytte.

(nå snakker jeg som moderator)

Ingen her har sagt at du gjør ting grusomt feil. Slutt å tro at alt gjelder om å si negative ting om deg, for det gjør det ikke. Læringslovene er der for alle, uansett hvordan man trener. Thomas forklarte noe, og sa ikke noe stygt til deg ettersom det jeg kan lese. Det er du som hopper rett i det og sier at han er en bokslave som kan alt, og at resten her inne er en stor saueflokk.

Nå slutter vi med kranglingen og beskyldningene, og fortsett med diskusjonen om hvorfor man trener som man gjør. Det gjelder alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(nå snakker jeg som moderator)

Ingen her har sagt at du gjør ting grusomt feil. Slutt å tro at alt gjelder om å si negative ting om deg, for det gjør det ikke. Læringslovene er der for alle, uansett hvordan man trener. Thomas forklarte noe, og sa ikke noe stygt til deg ettersom det jeg kan lese. Det er du som hopper rett i det og sier at han er en bokslave som kan alt, og at resten her inne er en stor saueflokk.

Nå slutter vi med kranglingen og beskyldningene, og fortsett med diskusjonen om hvorfor man trener som man gjør. Det gjelder alle sammen.

jeg benekter ikke læringslovene, men måten de "vrir" det i sin retning. Jeg er ikke ute etter å krangle. Jeg ser at alle er helt med med en gang jeg skriver noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som vrir noe som helst her?? :?

det blir vridd i "klikker retningen". det bare blir sånn når det diskuteres her. bare syns det er komisk å se den vanlige saueflokken komme til aksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står jo også at treningen blir ikke på langt nær så effektiv som klikkertrening. folk får mene som de vil.

æææ nei Vicky Det er ingen som påstår at klikkertrening er mer effektivt en annet. Læring med positiv straff er naturens mest effektive læringsmetode. Se bare hvor fort du lærer å la være å ta den varme kokeplaten etter å ha "glemt deg" Det skjer rimlig lynrask ja :P

I alle fall slik jeg fortår det, så er det lite effektiv å blande filosofier. men enten man trener med PS eller PF, så krever det at man er konsekvent for å opprettholde effektiviteten. Ulike atferder kan godt være under påvirkning ulike filosofier, slik Thomas så fint forklarte, men en og samme atferd der og da kan ikke være det. Det er med den bakgrunn vi sier at har du en hund som legger seg for å unngå et ubehag, er det lite effektivt å gi den godbit annet en at du muligens forsterker at den blir langt ned. Hunden er passiv(den blir jo lagt ned) og du er den aktive parten.Du lærer hunden å være passiv. Da er det helt på sin plass å stille spørsmålstegn ved effektiviteten. Ellers har jeg sagt det til deg før og jeg gjentar det gjerne; Jeg beundrer din evne og vilje til å stå på for hundesaken, trene og være med på ulike aktiviteter og hund. Det burde langt flere unge gjøre.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å vri en læringslov, enten er det eller så er det ikke PF - NF - PS - NS.

Det "disse" vil fram til er vel mer at om man blander NF/PS og PF/NS så vil det bli ineffektivt i og med at ting til en viss grad vil oppheve hverandre.

For en "forsterkningskåt" hund som kun har øyne for ballen sin kunne man straffet den fysisk så mye man maktet og mer til, men den ville fremdeles bare "sett" ballen sin. Dette gjelder noen få individer man har bygget en forsterker i siden tidlig alder. PF sitter så spikret i hodet at den overgår PS. = PS bli bortkastet, biter ikke på hunden, ikke effektivt.

De aller fleste individer vil ikke forsterker veie opp for det fysiske ubehaget, altså forsterkeren blir mindre effektiv enn om man hadde straffet ved hjelp av NF. Det som til slutt sitter igjen i hundens hode er PS, ikke PF. = PF blir på en måte bortkastet, ikke effektivt.

Så kommer det inn det Thomas forklarte, at alt går for hver øvelse/adferd/etc. Om man lærer å ikke touche varme plater ved hjelp av positiv straff betyr ikke det at man ikke kan lære seg å lese på matteprøver fordi man fikk en 5'er sist gang, positiv forsterkning, det lønner seg å lese. Med andre ord: Om man lærer hunden å sitte ved hjelp av NF/PS, trykk på rumpa, betyr ikke det at man ikke kan lære hunden å dekke vha PF/NS, to forskjellige øvelser.

Hvis jeg nå har forstått ting riktig da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æææ nei Vicky Det er ingen som påstår at klikkertrening er mer effektivt en annet. Læring med positiv straff er naturens mest effektive læringsmetode. Se bare hvor fort du lærer å la være å ta den varme kokeplaten etter å ha "glemt deg" Det skjer rimlig lynrask ja :P

I alle fall slik jeg fortår det, så er det lite effektiv å blande filosofier. men enten man trener med PS eller PF, så krever det at man er konsekvent for å opprettholde effektiviteten. Ulike atferder kan godt være under påvirkning ulike filosofier, slik Thomas så fint forklarte, men en og samme atferd der og da kan ikke være det. Det er med den bakgrunn vi sier at har du en hund som legger seg for å unngå et ubehag, er det lite effektivt å gi den godbit annet en at du muligens forsterker at den blir langt ned. Hunden er passiv(den blir jo lagt ned) og du er den aktive parten.Du lærer hunden å være passiv. Da er det helt på sin plass å stille spørsmålstegn ved effektiviteten. Ellers har jeg sagt det til deg før og jeg gjentar det gjerne; Jeg beundrer din evne og vilje til å stå på for hundesaken, trene og være med på ulike aktiviteter og hund. Det burde langt flere unge gjøre.

Lykke til videre

det er jo det samme som f.eks med et barn. Du forbyr det å gjøre en ting, også får det belønning for det rette det gjør. Og det å legge ned hunden trenger heller ikke å være en negativ ting for hunden. Det at du legger hunden ned er jo bare en måte å vise at det er det den skal. Da slipper hunden å være usikker på hva den skal gjøre. Og man roser jo selvsagt en valp for å ligge der når den har blitt lagt ned, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg syns korrigering er helt greit. Jeg hadde ikke orket å bare stå der å vente på at hunden skal legge seg. Jeg ser ikke på det som noe effektivt. Hvertfall ikke for meg. Og jeg syns ikke at det å korrigere uønsket adferd, og rose ønsket adferd er å blande treningsmetoder. En god leder er da like flink til å fortelle hva som er bra.

Tusen takk for hyggelig kompliment! setter pris på det. Du har sikkert hørt det mange ganger, men du er en stor trener som det er verdt å se opp til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns ikke at det å korrigere uønsket adferd' date= og rose ønsket adferd er å blande treningsmetoder. En god leder er da like flink til å fortelle hva som er bra

Det er ikke å blande heller, rosen blir bare en NF i stedet for en PF, forteller at ubehaget opphører, du gjør ikke noe feil nå, du får ikke korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo det samme som f.eks med et barn. Du forbyr det å gjøre en ting, også får det belønning for det rette det gjør. Og det å legge ned hunden trenger heller ikke å være en negativ ting for hunden. Det at du legger hunden ned er jo bare en måte å vise at det er det den skal. Da slipper hunden å være usikker på hva den skal gjøre. Og man roser jo selvsagt en valp for å ligge der når den har blitt lagt ned, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg syns korrigering er helt greit. Jeg hadde ikke orket å bare stå der å vente på at hunden skal legge seg. Jeg ser ikke på det som noe effektivt. Hvertfall ikke for meg. Og jeg syns ikke at det å korrigere uønsket adferd, og rose ønsket adferd er å blande treningsmetoder. En god leder er da like flink til å fortelle hva som er bra.

Tusen takk for hyggelig kompliment! setter pris på det. Du har sikkert hørt det mange ganger, men du er en stor trener som det er verdt å se opp til :P

Ja nå beveger du deg inn på de generelle læringslovene du også og vi kan godt ta noen runder på dem. Det er ganske lærerikt å se på dem. Men det stiller krav til oss om vi skal gå inn på dem kke må ha konkludert på forhånd, men være åpen og objektiv. Også med barn er det lite effektiv å belønne for at vi forbyr dem noe. Det som er effektivt er når vi belønner dem for å selv velge å ikke gjøre det som er forbudt. Om du har sett på Nannyhjelpen på Tv, så skjønner du hva jeg mener. Om barnet strekker seg etter sukkertøyskåla for å stjele drops og du straffer den atferdn ved å klaske på lanken...hva slags signal sender du barnet da om du i samme øyeblikk gir det sukkertøy allikevel? Ganske forvirrende spør du meg. I neste situasjon hvor barnet selv velger å ikke stjele sukkertøy, ja se da er det på sin plass å gjerne gi hele skåla =D> (jACKPOTT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden gjør jo ikke det jeg sier fordi den er redd for ubehag. Det har jeg ingen tro på. Og det kan dere heller ikke bevise eller motbevise. Som sagt, ingen kan vite hva hunden tenker. Selv ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil aller helst trene klikker, men jeg har ikke trent klikker så veldig leng, og fy **** så vansklig det er å ikke straffe!!!!!!!! ååååååhh! Ofte får jeg så lyst til å straffe at det er helt sjukt! Men, nå har jeg begynt å lese Ikke skyt hunden, og jeg får klikkertrening for din hund til jul, så da blir det nok mindre straff :P

Jeg bruker ikke mye straff fra før, det skal jeg ha. Men er jeg sjuk eller i dårlig humør en dag, og må gå tur med gutten, har jeg som regel ikke veldig god tolmodighet. Hvis jeg føler at "nå var jeg slem", vil jeg som regel stoppe og ta meg sammen før jeg fortsetter turen/treninga :P

Treninga mi baseres ikke på at Romeo skal få godbiter for hver lille ting han gjør riktig(selv om jeg vil det :P). Lydighetstrenern har retta på meg der noen ganger. Hvis Romeo har vært en dust på treninga, og jeg begynner å bli veldig negativt innstilt, kommer som regel trenern bort og viser meg hvordan jeg skal gjøre det. Jeg bruker ikke mye godbiter lenger. Han jobber mye bedre hvis han må jobbe lenge for en liten godbit, og jeg får engladere hund og kosligere trening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det ja :wink:

Klem på vei :D

NKK Kurs?

PM sendt :lol:

Som sagt:der er ikke jeg den rette,jeg er en novise selv.Men nå som to vakseekte Canis instruktører har entret forumet så burde det dryppe kunnskap på noen og enhver her :wink:

Ellers så må jeg si at det virker som du har fått med deg det viktigste ;)

Tror jeg har flere klikkerbøker enn motsatt ;) Prøver å få med meg så mye som mulig da *født nysgjerrig*, samtidig mener jeg at for å vite hva man står for selv og for å kunne diskutere med andre så må man også vite hva motstanderen kan og står for, både for å vite hvordan man angriper "utysket" men og for å beholde et faglig nivå og ikke gå på det personlige. (Men nå er jeg jo som regel enig med "dere" da, så ser ikke ut som taktikken var så rett likevel ;))

Låner søs sin, heh, jeg får hverken skrive eller legge til noe på min ser det ut som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det ja :wink:

Klem på vei :D

NKK Kurs?

PM sendt :lol:

Som sagt:der er ikke jeg den rette,jeg er en novise selv.Men nå som to vakseekte Canis instruktører har entret forumet så burde det dryppe kunnskap på noen og enhver her :wink:

Ellers så må jeg si at det virker som du har fått med deg det viktigste ;)

Tror jeg har flere klikkerbøker enn motsatt ;) Prøver å få med meg så mye som mulig da *født nysgjerrig*, samtidig mener jeg at for å vite hva man står for selv og for å kunne diskutere med andre så må man også vite hva motstanderen kan og står for, både for å vite hvordan man angriper "utysket" men og for å beholde et faglig nivå og ikke gå på det personlige. (Men nå er jeg jo som regel enig med "dere" da, så ser ikke ut som taktikken var så rett likevel ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er feil med lover som sier at sånn SKAL du tenke. Det finnes faktisk fler sinnstemninger. Både hos dyr og mennesker. De aller felste lærer forskjellig. Det er derfor f.eks mange barn detter ut av skolen, fordi man liksom bare skal følge læringslovene. For det er jo kun de som funker :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er feil med lover som sier at sånn SKAL du tenke. Det finnes faktisk fler sinnstemninger. Både hos dyr og mennesker. De aller felste lærer forskjellig. Det er derfor f.eks mange barn detter ut av skolen' date=' fordi man liksom bare skal følge læringslovene. For det er jo kun de som funker :roll:[/quote']

Hvordan man lærer er jo individuelt, men det vil uansett følge læringslovene, siden du tok fram skolesituasjonen: noen lærer best når de tenker de kan oppnå noe (gode karakterer), andre bryr seg døyten men lærer noe fordi de vil unngå å stryke. Noen gir **** i å lære, men får trusler om å bli kasta ut av skolen og dermed må de, andre trenger et løfte om 10 000 kr eller sydenferie om de fullfører, whatever. Noen trenger tennisball, noen trenger strupehalsbånd, noen trenger skolebøker i en klasse, andre trenger pc på egenhånd for å lære...

EDIT: om det føles enklere å forstå så kan man også kalle det læringsprinsipper og ikke en lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...