Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå må dere hjelpe meg litt med lover og regler ang aggressive hunder


soelvd
 Share

Recommended Posts

Ja, etter å ha snakka med mange andre i klubben har jeg bestemt meg for å ta opp kampen med dama med den aggressive store hunden. Tenker å gå rett til styret med det - eieren er nok ikke i stand til å snakkes til. Så da trenger jeg litt lover og regler som omfatter det å ha en aggressiv hund løs. Finnes det lignende eksempler også, kanskje? Hva med i konkurranse, er det andre regler der?

Det er altså en hund som får gå løst i agility og agilitykonkurranser.

(Gjorde forresten noe veldig rart i åpningsinnlegget her, dette ser jo ut som et sitat eller noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fjern quote (fet tekst) hvis du vil fjern det. (eller til neste gang ;))

[ quote name='soelvd' timestamp='1317244971' post='1135698' ] Innlegget ditt her [ /quote ]

Det er vel samme lov om det å ha kontroll på hund i slik trening som ellers? - samt klubb kan vel tilogmed øke denne, men ikke senke kravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett rettseksempel på noen som har blitt dømt for noe ala det samme.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/lr/lrg/lg-2011-014494.html&emne=hund*&&

Nå skal ikke jeg pådra meg noe særlig erfaring med avlesning av disse dommene, men virker som hun fikk 5.000 i bot, som hun ikke vedtok, derav rettsaken videre nedover.

A født *.*.1956 ble ved forelegg utferdiget av Hordaland Politidistrikt er hun siktet for overtredelse av: I Hundeloven § 28 første ledd jf § 4 tredje ledd for som hundeholder å ha latt være å påse at hunden ikke fór mot, hoppet på, forfulgte eller stilte seg i veien for folk som ikke godtok dette Grunnlag:

Fredag 10. april 2009 ca.kl. 13.00, på skogsvei fra X til Y i Z, gikk hun som hundeeier tur med 5-6 hunder av type Collie uten å ha tilstrekkelig bånd og kontroll på disse, hvorpå flere av hundene glefset og bjeffet truende mot turgåer B, og gjorde utfall mot ham, herunder bet en av hundene ham over kneet. B opplevde situasjonen som truende, og ble skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad "denne dama" er medlem i en hundeklubb, hvor forhåpentligvis flere har god kompetanse på hundespråk og kanskje også problemhunder, som hennes hund. Det hun trenger er støtte og veiledning med tanke på hvordan hun skal håndtere dette, ikke å bli anmeldt, presset ut av klubben og baksnakkes.

Har du (eller noen andre) prøvd å snakke med henne på en ordentlig måte? Klubben burde være åpen for alle, og det burde være muligheter for å tilrettelegge også for hunder med atferdsproblemer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad "denne dama" er medlem i en hundeklubb, hvor forhåpentligvis flere har god kompetanse på hundespråk og kanskje også problemhunder, som hennes hund. Det hun trenger er støtte og veiledning med tanke på hvordan hun skal håndtere dette, ikke å bli anmeldt, presset ut av klubben og baksnakkes.

Har du (eller noen andre) prøvd å snakke med henne på en ordentlig måte? Klubben burde være åpen for alle, og det burde være muligheter for å tilrettelegge også for hunder med atferdsproblemer?

Jeg har ingen planer om å stenge henne ute. Ønsker bare at hun holder bikkja si i bånd og unna andre hunder.

Hun er en dame som er en typisk bedreviter, hun nekter å høre på andre. Snakket med ei annen i går og sa forsiktig at "hun burde vel kanskje sagt beklager for hendelsen?" og fikk kontant tilbake at det kunne jeg bare glemme, sånt sa ikke hun. Hun har ingen respekt for hunden, ingen respekt for hunder rundt seg og er skremmende lite redd en sånn hund. Det er ganske lett å se at hunden ikke blir behandlet som den bør. Jeg har forsøkt å være hyggelig jeg, prøve å snakke med henne og heller havne på godsiden til tross for at hun var grådig flink til å forsøke se gpå å utestenge oss nye på treninga, være lite inkluderende, frekk, etc. Hun har også vært veldig nedlatende til meg i forhold til at jeg har en hund jeg etter hennes syn har "gitt opp" (Sagt i en sur, overlegen tone). Hun er alltid sur og kan fint finne på å bli sint om noen andre går forbi banen med hunden sin når hun trener og det forstyrrer.

Altså, jeg tåler mye rart fra folk. MYE. Men hun der liker jeg ikke. Negativ holdning, utstenger så godt hun kan, er fryktelig overlegen og beklager aldri oppførselen til hunden. NOE burde skje. Det har vært oppe saker tidligere som resulterte i at hun feks ikke slapp hunden sin løs på miljøtrening, etc og hun har også fått tilsnakk fra mange andre etter hva jeg har hørt.. Uten at det hjelper.

Det er greit at folk skal bli inkludert, få hjelp, etc. Men en som nekter for at hun har gjort feil, nekter å ta imot hjelp og ikke eier respekt for individene rundt seg mister jeg rett og slett litt respekten for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...