Gå til innhold
Hundesonen.no

Problematisk omplassering/eierskifte


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg har vært så teit at jeg har tatt til meg en hund som trenger et nytt hjem.

Det hele startet med at en tidligere venninde av meg trengte hundepass til sin aussie hannhund på 2 år. Dumsnill som jeg er, sa jeg ja til det. Da jeg hentet ham på fredag 23/09-2011- sa eier at hun ikke ville ha ham tilbake, og at jeg kunne selge/omplassere ham videre. Hun hadde ikke tid til hunden, var kanskje gravid osv osv.

Jeg sier til henne at jeg i det minste kan passe ham en periode, men han kan ikke bli, da jeg har to hunder fra før og ikke ønsker å ha 2 hannhunder. Vi ble enige om at jeg skulle passe ham, og gi henne beskjed om jeg visste om noen som ville ha ham, evnt som hun tidligere sa, kunne jeg bare selge/omplassere ham selv. For selv vil/kan hun ikke ha hunden mer, og er heller ikke villig til å ta ham tilbake.

Jeg sagt til henne at om jeg skal selge/omplassere hunden for henne, må hun sende eierskifte til NKK, så hunden blir min på papiret, frem til den har fått et permanent hjem. Problemet er bare at dette svarer hun meg ikke på, ringer jeg legger hu på, sms får jeg ikke svar på, heller ikke på facebook. Jeg kan ikke selge/omplassere en hund som ikke er min

Nå har det vært litt tvilsomme omstendigheter rundt denne hunden, bla er han så tynn at man kan kjenne alle beina i kroppen hans.. Man kan stikke fingra i mellom ribbeina hans, og han er så bukhol at man kan ta bak kanten på ribbena. Mine to alminelige slanke hunder ser rett og slett feite ut ved siden av ham. Jeg har konfrontert eier med dette, og fikk da beskjed om at hunden ikke ville ha mat. Her spiser han som om han aldri har sett mat. Han har også hatt et issue med å bjeffe på andre hunder, her har eier brukt meget tvilsomme treningsmetoder, bjeffehalsbånd med strøm, og det samme har blitt brukt når han har bjeffet og knurret mot tv. Pga av dette er han naturligvis redd for tv, og ikke blitt noe bedre mtp andre hunder, og at han ikke er blitt forbanna på andre hunder er et mirakel...

Jeg lurer litt på, hvor store krav har egentlig eier på denne hunden, om eiersifte ikke blir gjort ? , mtp hundens tilstand da jeg hentet den, og hva som er blitt gjort med ham... I tillegg til at eier flere ganger har sagt at hun ikke vil vite av med ham... Kan jeg da bare gi f i hele eierskiftet, og heller bare selge/omplassere ham til det rette hjem?

Usj dette inlegget var vanskelig å formulere, men jeg håper dere forstår hva jeg vil frem til. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du låner en bil av noen mens de er på ferie, hadde du bare solgt bilen videre uten eiers samtykke mens bilen fremdeles sto registrert på den personen du lånte den av? For i teorien ville det blitt det samme , med unntak av at du passer hunden og ikke låner.

Jeg ser helt klart problemstillingen her, å ser frustrasjonen din, men det er DU som havner i trøbbel om du går stykket å omplasserer/gir bort en annen mans eiendel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriftlig som i type kontrakt nei, men har det jo fler steder på sms og facebook samtaler. Men de vil vel ikke telle som gyldig..

Det holder antageligvis ganske bra DERSOM det blir en sak av det. Ville kanskje også tatt hunden til dyrlegen og fått en vet. attest på hvordan hunden ser ut, om det er "ille nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som tar til seg en kose-/familiehund bryr seg ikke om papirene uansett. De jeg har omplassert (og levert med stamtavle + eierskiftepapirer) har ikke giddet å omregistrere heller.

Men jo, HVIS det skulle bli krangel er det jo dumt å ha gitt bort en annens hund.. Men samtidig har vel ikke eieren noe bevis på at du har hunden heller.. Eller at du har omplassert den.

Uansett blir det ord mot ord.

Det som ofte funker er jo å si at man må ha penger for å passe hunden hennes/hans - så lenge den ikke er reg. på deg...

(Men uansett - spar på alt skriftlig du har som tilsier at du skal gjøre det!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker jo ikke noe krangel, eller å få noe bråk. Jeg vil helst at ting skal gå riktig for seg, nettopp fordi jeg ikke ønsker bråk. Men med tanke på at hun har brukt strøm halsbånd på hunden osv, så synes jeg jo ikke hun har noe rett på å få ham tilbake heller. Men dette er vel noe så må anmeldes for at det skal ha noe og si. Problemet da, er jo at da vet jo eieren hvem som har annmelt, for jeg er, så vidt jeg vet, den eneste som vet hun har brukt strøm.

Det som er snodig, er at eier har sunket i jorden. Tar ikke telefon, svarer ikke på sms, facbook, msn.. osv. Det siste hun sa til meg var at jeg bare kunne omplassere bikkja for henne, for hun ville ikke ha ham. Så ja, jeg kommer til å kreve penger for hundepass, når han ikke har mer mat igjen, for fikk jo med 7 kg tørrfor.. Men når det er tomt så..Ja. Eventuelt har jeg også tenkt litt på å ringe falcken, så de kan få kontakt med eier. Men jeg er ikke sikker, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriftlig som i type kontrakt nei, men har det jo fler steder på sms og facebook samtaler. Men de vil vel ikke telle som gyldig..

Dette funkar som bevis om det eventuelt skulle bli ei sak utav det heile, så for guds skuld behald alt saman!

Men ser ut til at du har havna oppi litt av eit rot når eigaren verkeleg nektar å ta telefonen eller svare på noko som helst. Det du gjer då, er at du møter opp på døra og snakkar face to face med ho. Sidan du kun skulle passe hunden er det i grunn korrekt at du kan sende rekning til eigaren av hunden. Ta kontakt med falcken og få dei til og hjelpe deg om det heller ikkje funkar å møte opp på døra.

Ville også reist til vetten, fått bikkja på vekta for og sjekke vekta, tatt bilder av den og liknande. Få ein veterinærattest også. Dette funkar også som bevis med tanke på tilstanden til hunden når du fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Du har tatt på deg hunden, venninden din har tydelig sagt at hun ikke skal ha hunden tilbake. Da finner du ett nytt hjem til hunden, tar betalt for hunden en sum som forsvarer de utgiftene du har hatt på hunden frem til ny eier overtar. Så omplasseres hunden uten reg papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av hunden er så klart tatt. Veterinær har jeg ikke vært hos enda, vurderer det, og da får eier betale for seg også. Jeg er jo ikke rik, og sikkert slemt sagt, gidder ikke spandere på en annen person sin hund sånn voldsomt mye med penger, for og si det sånn.

Hoved problemet her er jo at eier er, bokstavelig talt, helt borte i natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Du har tatt på deg hunden, venninden din har tydelig sagt at hun ikke skal ha hunden tilbake. Da finner du ett nytt hjem til hunden, tar betalt for hunden en sum som forsvarer de utgiftene du har hatt på hunden frem til ny eier overtar. Så omplasseres hunden uten reg papirer.

Ja, det er akkurat noe slikt jeg vurderer å gjøre, men så fant jeg ut at det kanskje er lurt å høre her, hva andre ville ha gjort. Hu vil jo ikke ha hunden, så ja.. Men så var det dette med at det kan bli tullball av det, men det vil jo i grunn bli hennes egen skyld. For hu gjør jo ikke så mye selv, for å få dette til å gå riktig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av hunden er så klart tatt. Veterinær har jeg ikke vært hos enda, vurderer det, og da får eier betale for seg også. Jeg er jo ikke rik, og sikkert slemt sagt, gidder ikke spandere på en annen person sin hund sånn voldsomt mye med penger, for og si det sånn.

Hoved problemet her er jo at eier er, bokstavelig talt, helt borte i natta.

Er ikkje slemt, det er normalt. Hadde heller ikkje passa ein hund der eg sjølv hadde måtta betalte både fór, veterinærutgifter og eventuelt utstyr. Har du prøvd å ringe på døra, sånn meir eller mindre hamre/ringe deg inn liksom? Eller tatt kontakt med naboane hennar for og høyre om dei veit kvar ho er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å printe ut eierskiftepapir, fylle ut alt hjemme og så møte opp hos henne? Da trenger hun kun signere, så er det "problemet" ute av verden for henne. Ta med penn :)

Er ikkje slemt, det er normalt. Hadde heller ikkje passa ein hund der eg sjølv hadde måtta betalte både fór, veterinærutgifter og eventuelt utstyr. Har du prøvd å ringe på døra, sånn meir eller mindre hamre/ringe deg inn liksom? Eller tatt kontakt med naboane hennar for og høyre om dei veit kvar ho er?

Joda, det kan gjøres, hadde det ikke vært for at hu bor i Oslo, og jeg ikke har lappen. Bikkja henta jeg i Moss, da hun fraktet ham dit dagen jeg hentet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då får du dra med deg ei venninne eller ein kompis som har lappen og reise på ein liten rundtur x)

Hehe, melder du deg frivillig :rofl:?.. Neida, hadde det vært så lett så. Denne situasjonen er i grunn ganske fastslått. Og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre, om jeg evnt skal ringe falcken, eller om jeg skal ringe NKK, forklare situajsonen, og høre hva de har å si om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK godtar kun original signatur - ikke kopi, ikke fax, ikke scann, ikke SMS, ikke facebook.

Det er for å beskytte hundens eier.

Greit nok at hunden ikke har papirer ved omplassering - men jeg tenker også på micro-chippen. Eierforholdet på chip'en endres ikke hos Dyreidentitet hvis hunden er registrert på annen eier i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK godtar kun original signatur - ikke kopi, ikke fax, ikke scann, ikke SMS, ikke facebook.

Det er for å beskytte hundens eier.

Greit nok at hunden ikke har papirer ved omplassering - men jeg tenker også på micro-chippen. Eierforholdet på chip'en endres ikke hos Dyreidentitet hvis hunden er registrert på annen eier i NKK.

Ja, pokkern, det er chippen også.. Jaja, nei da får jeg si til hu at enten henter hu bikkja, skriver den over, ellers så ringer jeg falcken. Da finnes det jo ingen annen utvei, for jeg kan jo ikke omplassere ham som ureg, når ikke engan chippen kan ordnes. Eller kan man evnt gi litt f i dette, og heller informere ny eier om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har inngått en muntlig avtale. Du kan omplassere hunden. Varsle gjerne igjennom de kanaler du har (mob, fb, mail etc) at dersom du ikke hører noe fra henne på så og så lang tid (rimelig tid - f.eks. en uke), omplasseres hunden som avtalt. Da har du ditt på det rene og du har det skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min magefølelse er at denne type menneske, om noen år vil lage et sponhelvette, fordi hun plutselig finner ut at hun vil ha hunden sin tilbake. Da kommer det slengt i trynet ditt at hunden fremdeles er hennes, og at du ikke hadde noe rett til å selge den eller omplassere den.

Det du kan gjøre for å få hunden over på deg juridisk, er å ta kontakt med Norsk Lysningsblad. Der kan du sette en kunngjøring på at du har den og den hunden, og evt protester mot at du overtar den må komme innen en viss dato, ellers tilfaller hunden deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min magefølelse er at denne type menneske, om noen år vil lage et sponhelvette, fordi hun plutselig finner ut at hun vil ha hunden sin tilbake. Da kommer det slengt i trynet ditt at hunden fremdeles er hennes, og at du ikke hadde noe rett til å selge den eller omplassere den.

Det du kan gjøre for å få hunden over på deg juridisk, er å ta kontakt med Norsk Lysningsblad. Der kan du sette en kunngjøring på at du har den og den hunden, og evt protester mot at du overtar den må komme innen en viss dato, ellers tilfaller hunden deg

Ja, det er det jeg er litt redd for da. Det har vært litt styr med denne personen tidligere, med en liknende sak. Jeg har aldri hørt om Norsk Lysningsblad, hva er det, og hvordan fungerer det ? og om hunden blir juridisk min, ved hjelp av Norsk Lysningsblad, vil da NKK og dyreidentitet akseptere eierskifte uten gamle eier's underskrift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han er så tynn og tydelig underernært, få en vet til å se på det og kontakt mattilsynet. Si at du ønsker å hjelpe hunden til nytt hjem men ikke får tak i eier til å skrive omreg papirer.

Er han så tynn og fæl som du sier, så er det stor sjanse for at mattilsynet tar kontakt og kan hjelpe deg på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos vet i dag, og han veier 15.5 kg. En hund på hans størrelse burde veie minst 18-20 kg. Jeg lykkes med å få tak i eieren i dag, og fikk sms om at hun skulle skrive eierskifte i dag etter jobb. Da tar jeg det som at hun ikke vil ha hunden selv, og at hun trolig ikke vil det i fremtiden heller. Så da blir hunden antakeligvis omplassert, når den har nådd en mer akseptabel vekt.

Saken vil antakeligvis bli meldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er vel det Falck og politiet gjør gjerne å sette en annonse i lokalpressen i det aktuelle området.. En ukes frist er vel vanlig.

Jeg synes du bør prate med politiet i ditt politidistrikt og si at hunden er eierløs og at du har den i din varetekt. De vil så sannsynligvis hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...