LilleZara Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 http://www.tv2.no/gmn/dyrlegene/torill-moseng-hadde-15-hjortelusfluer-i-hodet-etter-skogstur-3596130.html Finnes disse i hele landet?! :| *kløkløkløklø* Siter
Wednesday Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Åh... De der er så fæle! Kryr av dem her hvertfall... Håper virkelig ikke det er like mange av dem der du bor, for jeg har planer om å flytte i nærheten der De er altså helt helt grusomme. Hadde noen på meg senest i dag. Da er det bare å snu og legge på sprang hjem igjen. Siter
LilleZara Skrevet 27. September 2011 Forfatter Rapporter Skrevet 27. September 2011 Jeg har ihvertfall aldri hørt om dem før nå Så det kan ikke være så utrolig mange her skulle en tro Er jo en del rådyr akkurat i dette området da (bogafjell om noen har hørt om det ) ,men som sagt så skulle jeg jo ha hørt andre snakke om det i tilfellet. Siter
Chira&Shandy Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Synes ikke de er like ekle som flåtten. Ene dagen jeg gikk i skogen landet det en på dekslet til mobilen min (jeg snakket i den). Så en på Chira en dag vi kom ut av skogen, jeg fikk ikke fatt på den og den forsvant innunder pelsen hennes. Enda så lite pels hun har så fant jeg den ikke igjen, gredde gjennom med lusekam også uten at det hjalp. Får ikke hetta av hjortelusa, men den er ikke vakker akkurat. De er rare, har merkelige "føtter", også når de sitter på deg så kjennes den ut som den går i ett med huden din, en liten klump bare. Så kan den, som flåtten, kravle rundt på deg i mange dager uten at man merker den. Hjelper ikke å dusje for å bli kvitt den heller. Fordelen med lusa er at den legger ett egg, som ramler ned. Og den kan visst ikke livnære seg lenge på mennesker... eller hunder. Siter
Siri Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Hjortelusflua legger ikke egg på mennesker eller hunder, den er foreløpig helt ufarlig, kun litt ekkel når den kravler i hodebunnen . Den kan bite - og det er gjerne da den er lettest å få fatt på, da sitter den jo fast og løper ikke unna fingrene som famler for å få fatt på den . Og jo - det kan klø lenge etter et slikt bitt, men kløen er jo ikke farlig i seg selv egentlig . Siter
Kensington Gate Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Det er massevis av dem her. Jeg kan ikke fordra dem. Siter
borderen Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 De er dritekle! De gjør faktisk at jeg ikke har lyst til å gå i skogen og trene sport om dagen...! Siter
Chira&Shandy Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Sørøst i norge, står det på wiki. Men var spredt seg til nord for Elverum i 2007. Siter
mowgli Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Jeg bor i Elverum og her kryr det av de ekle krypene overalt i skogen. *Æsj&isj* Hver høst finner jeg alltid flere både på meg selv og hundene på hver skogstur, men (bank i bordet) aldri blitt bitt av de. Du kjenner som regel av de lander om de treffer huden direkte, men nakkehår og jakkekrager er populære landingsbaner som sjekkes sånn ca. annenhvert minut på turene... Siter
pippin Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Jeg mistet all lysten på å gå tur i skogen kjenner jeg.... Har hatt hjortelus på meg EN gang og da løp den tvers over trynet mitt! Fikk kostet den av mens den spurtet over panna, landet på gulvet og ble drept uten å nøle..! Ekle dyr...! Siter
MiO Skrevet 27. September 2011 Rapporter Skrevet 27. September 2011 Æsj. Jeg har aldri hørt om hjortelusfluer før, men nå som jeg vet om de, ble det en ting ekstra å avsky av ekle insekter... Har aldri funnet noen sånne på meg selv. Siter
Peers Skrevet 28. September 2011 Rapporter Skrevet 28. September 2011 Jeg hadde med meg en del sånne hjem fra besøk hos oppdretteren til Norma en gang, og de var EKLE! For hvert plagg jeg tok av dukket det fram fler, og de var jo håpløse å plukke vekk og å drepe. Så vidt jeg vet var det ingen av dem som bet/stakk, heldigvis. Håper IKKE de sprer seg hit, selv om jeg vet de ikke er "farlige". Siter
Chira&Shandy Skrevet 28. September 2011 Rapporter Skrevet 28. September 2011 Håper IKKE de sprer seg hit, selv om jeg vet de ikke er "farlige". Står at du bor i Oslo, så om det er noen trøst så er de ikke veeeeldig sjeldne her Siter
Monica123 Skrevet 28. September 2011 Rapporter Skrevet 28. September 2011 Jeg har aldri sett noen eller fått noen på meg i skogen her så da krysser jeg fingrene for at de ikke er her og heller ikke kommer hit Siter
Bisk Skrevet 8. Oktober 2011 Rapporter Skrevet 8. Oktober 2011 De finnes her jeg bor, æsj. Skikkelig ekle! Har heldigvis ikke vært mange av dem i år, men det var en gang jeg var i skogen, så gikk jeg på en grantrekvist, og da fikk jeg sikkert 50 stk på meg. Siter
Recommended Posts