Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er hverdagssituasjoner som en hund skal takle.


Arielle
 Share

Recommended Posts

Men, Nirm, alle eksemplene dine handler om farlige hunder, og det bryter med forutsetningene for mine utsagn.

De aller færreste hunder er farlige, men de aller fleste hunder har diller. Hvilke diller vi kan leve med varierer veldig fra menneske til menneske, og dillene i seg selv definerer ikke om en hund er velfungerende eller ikke.

Og jeg har ikke snakket om farlige hunder. Det jeg hang meg opp i, var generaliseringene om hunder som kommer med begrensninger, spesielt satt i lys av det opprinnelige innlegget. Alle hunder kommer med begrensninger. Vi selv vil sette en standard for hvilke begrensninger som er akseptable, ja, til og med ønskelige. Og det gjør vi på grunnlag av egne erfaringer, ikke alltid sett i sammenheng. Slikt synes jeg er interessant. Å pirke litt i prekonstruerte påstander, sant?

Men jeg er på tlf og guttungen er urolig med hosten sin. Du har sikkert rett i at vi snakker om forskjellige ting. Jeg skal komme tilbake i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del (jeg har hatt hest og hund "hele livet") så har ikke dyrene medført noen merkbare innskrekninger...når UNGENE kom, derimot.... :D Jeg har stort sett med meg hundene overalt (familiebesøk, jobb osv), og nå som ungene er blitt eldre, er de med på tur med hestene, på hundekurs osv. Men synes det er vanskeligere å planlegge dagene med unger i beregningen enn hundene; de er jo bare med uansett...og sålenge de oppfører seg pent, er det ingen som sier noe på at de er med heller ;)

Til og med min svigermor som sterkt misliker hunder, ønsker dem velkommen og tilbød seg til og med å passe Dennis 1 uke mens vi var i Syden (synes jeg ser det...hun og hunden veier like mye :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet er vel good citizen dog kurset?

Tror det i utgangspunktet er et lydighetskurs som er mer hverdagsrettet for de som ikke ønsker å drive med LP fremover men han en grei kompis som funker i hverdagen...

Det kalles førerkort for hund og tar sikte på å tilsvare good canine citizen-sertifiseringa man kan få i andre land. Man kan ta prøven uten å gå kurs (jeg skal med Aiko), og målsetninga er ikke å få hunden lydig, men å bevisstgjøre eiere på hva som er viktige basiskunnskaper for en hund som skal funge greit. Dessverre er det neppe de eierne som "burde" tatt kurset som vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er teksen:

• Møte en fremmed person som hilser på fører.


• Bli klappet av en fremmed person.

• Håndtering: Bli undersøkt og børstet av fremmed person.

• Følge fører i slakt bånd.

• Passere en gruppe mennesker.


• Stoppe, sitte og legge seg på kommando, samt bli sittende når eier går i fra.

• Komme på innkalling.

• Hundemøte: Være rolig i møte med en annen hund på et par meters avstand, samt passere hunden.

• Hverdagsmiljø: Takle f.eks. en passerende rullestol eller syklist samt takle en plutselig lyd.


• Takle greit å bli overlatt til en fremmed person mens eier går i fra.

Sånn hvis man skulle lage en generell liste, så syns jeg dette er gode punkt å ha med. Også vil det alltid være sånn at man har "personlige" lister med flere eller færre punkter. Jeg personlig ville nok hatt alle disse punktene i min liste (selv om min nåværende hund nok ikke er perfekt på alle disse punktene, så takler han de bra nok til at det er greit i mitt hverdagsliv) men jeg ville også hatt med noen fler (som også andre nevner), f.eks. at hunden venter på eiers "tillatelse" til å gå ut av dører/ta mat osv (det har hindret en del farlige situasjoner hos oss ivertfall, både med mindre bra mat som har falt ned på gulvet, og trafikkert miljø utenfor huset)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei.

Etter å ha lest om et hundesenter her inne på sonen så fant jeg ut at jeg ville sjekke det opp å se hva det var og der kom jeg frem til en tekst. Det var et "førerkort" på hund der hund og eier skulle igjennom hverdagssituasjoner. Det fikk meg til å tenkte på hva er egentlig hverdagssituasjoner og hva skal hunden kunne? Jeg mener mine hunder fungerer opptimalt i hverdagen, jeg gjør det jeg skal og hundene er med uten noe bry. Jeg trenger ikke at ekstra hensyn til min hund da den er med på det jeg vil.

her er teksen:

• Møte en fremmed person som hilser på fører.


• Bli klappet av en fremmed person.

• Håndtering: Bli undersøkt og børstet av fremmed person.

• Følge fører i slakt bånd.

• Passere en gruppe mennesker.


• Stoppe, sitte og legge seg på kommando, samt bli sittende når eier går i fra.

• Komme på innkalling.

• Hundemøte: Være rolig i møte med en annen hund på et par meters avstand, samt passere hunden.

• Hverdagsmiljø: Takle f.eks. en passerende rullestol eller syklist samt takle en plutselig lyd.


• Takle greit å bli overlatt til en fremmed person mens eier går i fra.

Er dette ting du synes at en hund skal kunne? Hva synes du er ting en hund skal kunne? Når fungerer ikke hunden opptimalt i hverdagen, eller når fungerer den opptimalt?

vil bare si at det IKKE har noe med denne hundeskolen/senteret å gjøre. Det var bare en tanke jeg kom på når jeg leste akkurat dette og er ikke ment for å henge ut noen på noe som helst vis.

Hva legger du i sistnevnte? Er det "godkjent" om hunden setter seg ned og kikker tålmodig etter hvor eieren har gått?

Ellers hadde hunden min godtatt alle, utenom det med slakt bånd nødvendigvis (snuser ofte osv, men trekker aldri fremover). Og på "bli" etter sitt-kommandoen legger han seg ofte ned selv, noe jeg ikke ser som noe galt personlig. Har ikke en perfekt lydig hund med andre ord, men en snill hund som fungerer utmerket i min hverdag, aldri stresset av å kjøre bil, være med på cafè(noen steder har de godtatt det inne også, men mest utendørs på sommertid såklart), togturer, båt, vært med i barnehagen flere ganger osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...