Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta gode bilder av hunden i fart


Ia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

du bør kanskje ikke redigere bildene som blir lagt inn her? Da man kan gjøre MYE i lightroom og photoshop og vi ser ikke hvordan bildet egentlig er

Men du har fortsatt ikke kontroll på lukkertiden som jo er det viktigste for å fryse bevegelser hos et hevegelig objekt (men selvsagt - det er vel ikke rare bevegelsen i en halvdævv golden... sorry -

Velkommen til et DISKUSJONSforum!

Det du bør prøve på er å sette kameraet ditt i programmodus "Av". Da justerer du i hovedsak kun Blender og ISO, så finner kameraet ut lukkertiden selv for perfekt eksponering, slik at du får korrekt lys.

Hvor lang lukkertid du kan bruke kommer helt ann på hvor mye lys det er der du fotograferer, og ikke på hvor mye lukkertid du VIL ha. Hadde det vært så enkelt, så hadde fotografering vert en drøm :)

Jeg ville heller brukt TV fremfor AV. Du kan faktisk velge lukkertiden du ønsker selv, så fremst du har nok lys. Det blir jo bare rot å dulle med blendertallet og justere det opp og ned etter lyset når det er lukkertiden du ønsker å bestemme. Da velger man heller en lukkertid, og lar blenderen justeres etter lyset.

Du er blitt veldig flink, Ia :D Solskinn vil gi deg mer lys, og dermed også muligheten til raskere lukkertid, men det vil også gi veldig harde skygger på hunden, som ikke er så fint. En ting du kan se etter når du er ute på en overskyet og solskinnsdag, er å se hvor lyset kommer fra. Still deg med ryggen mot solen, slik at hunden får lyset rett på seg. Da får du mer lys på hunden, og bildene vil også bli penere. Om hunden løper med solen i ryggen, så vil det bli en skygge over ansiktet på hunden, som da vil gjøre det mørkere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt TV fremfor AV. Du kan faktisk velge lukkertiden du ønsker selv, så fremst du har nok lys. Det blir jo bare rot å dulle med blendertallet og justere det opp og ned etter lyset når det er lukkertiden du ønsker å bestemme. Da velger man heller en lukkertid, og lar blenderen justeres etter lyset.

Jeg er enig og ville heller brukt lukkerprioritet... Om man stiller for kort lukkertid (i forhold til lyset), så vil bildene bli mørke, men da kan man bare tenke på å justere lukkertiden til litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig det aller beste, er å gjøre seg godt kjent med kameraet man har for hånden - i tillegg til å prøve å feile.

I tillegg er god etterbehandling alfa omega når du har speilrefleks kamera, jeg har såå stor glede av å ha photoshop for hånden - men å utføre mirakler med bilder som i utgangspunktet ikke er i fokus, har aldri jeg fått til :P

Jeg tok noen bilder på stranden i går av barn - i fart - det har jeg aldri før prøvd meg på.

304042_10150394361930586_632600585_10545706_1040404260_n.jpg

På dette bildet har jeg brukt : iso: 200 F/5.6 og 1/1000

Her er ett bilde av Teddy i fart på stranden :

60383_469698545585_632600585_7141362_6827729_n.jpg

Her har jeg brukt ca samme innstillinger som bildet over - dette er tatt med ett canon eos 400D - å en sigma 70-200.

41081_469697900585_632600585_7141350_6769974_n.jpg

Ca samme innstillinger som bildet over.

45718_464680345585_632600585_7019945_6997833_n.jpg

Dette er tatt i 7 tiden på kvelden en god og varm sommerkveld - tatt med en 50mm og ett canon eos 400D - jeg har desverre ikke korrekte innstillinger forann meg, men kan tenke meg at Iso ligger på 800 ca.

IA, kom deg ut, prøv masse, feil masse, les masse, se eksempler på bilder tatt med forskjellige innstillinger. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt TV fremfor AV. Du kan faktisk velge lukkertiden du ønsker selv, så fremst du har nok lys. Det blir jo bare rot å dulle med blendertallet og justere det opp og ned etter lyset når det er lukkertiden du ønsker å bestemme. Da velger man heller en lukkertid, og lar blenderen justeres etter lyset.

Du er blitt veldig flink, Ia :D Solskinn vil gi deg mer lys, og dermed også muligheten til raskere lukkertid, men det vil også gi veldig harde skygger på hunden, som ikke er så fint. En ting du kan se etter når du er ute på en overskyet og solskinnsdag, er å se hvor lyset kommer fra. Still deg med ryggen mot solen, slik at hunden får lyset rett på seg. Da får du mer lys på hunden, og bildene vil også bli penere. Om hunden løper med solen i ryggen, så vil det bli en skygge over ansiktet på hunden, som da vil gjøre det mørkere.

Det er smak og behag så klart hva man velger av disse instillingene, men saken er den at for meg så kommer dybdeskarpheten forran lukkertiden. De fleste tar kanskje bilder med en lav blenderverdi (ala f/4 eller lavere) og ta blir uansett ikke lukkertiden noe kjappere så sant man ikke justerer ISO etc.

La oss si at man skal ta bilde av en hund i fart. Da ønsker man i de aller fleste tilfeller en lav dybdeskarphet. Det er lettere og sette kameraet til laveste blenderverdi, enn å gjette seg frem til lukkertiden. Jeg mener man har mer kontroll hvis man lar lukkertiden bestemme seg selv. Man ser jo hva lukkertiden ligger på etter justerng av blender.

Det er så klart smak og behag, men etter noen titalls tusen bilder så har vertfall jeg funnet ut at "Tv" blir for meg litt bakvendt.

Blir litt som om noen spør deg: Hvor mye ønsker du å vinne i lotto? kontra: Hvor mye ønsker du å tippe for?. Dårlig sammenligning, men dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag så klart hva man velger av disse instillingene, men saken er den at for meg så kommer dybdeskarpheten forran lukkertiden. De fleste tar kanskje bilder med en lav blenderverdi (ala f/4 eller lavere) og ta blir uansett ikke lukkertiden noe kjappere så sant man ikke justerer ISO etc.

La oss si at man skal ta bilde av en hund i fart. Da ønsker man i de aller fleste tilfeller en lav dybdeskarphet. Det er lettere og sette kameraet til laveste blenderverdi, enn å gjette seg frem til lukkertiden. Jeg mener man har mer kontroll hvis man lar lukkertiden bestemme seg selv. Man ser jo hva lukkertiden ligger på etter justerng av blender.

Det er så klart smak og behag, men etter noen titalls tusen bilder så har vertfall jeg funnet ut at "Tv" blir for meg litt bakvendt.

Blir litt som om noen spør deg: Hvor mye ønsker du å vinne i lotto? kontra: Hvor mye ønsker du å tippe for?. Dårlig sammenligning, men dog :)

Om jeg stiller lukkertiden til 1/1000 på mitt kamera, så BLIR blendertallet lavt så og si uansett (ihvertfall i overskyet vær, som er det beste fotoværet) og da får jeg den lave dybdeskapheten uansett. Denne tråden handler om å få skarpe bilder i fart, da er det lukkertid du vil tenke på. Den handler ikke om å få lavdybdeskaphet. Og man gjetter da vel ikke seg frem til lukkertiden, man bestemmer den akkurat like mye som man bestemmer blendertallet. Jeg forstår ikke helt tankegangen din her.

Jeg bruker ALLTID tv for bilder av ting i fart. Jeg bruker AV om jeg ønsker å ta bilder av noe som er i ro, og ønsker den lave dybdeskarpheten eller om jeg skal ta landskapsbilder og ønsker den høye dybdeskarpheten.

Det er sikkert smak og behag også. Folk velger selv hva de vil bruke, men det er logisk at man ønsker å bestemme lukkertiden om man skal ta skarpe fartsbilder, ikke bestemme blenderen fordi man vil ha lav dybdeskarphet i fartsbildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag så klart hva man velger av disse instillingene, men saken er den at for meg så kommer dybdeskarpheten forran lukkertiden. De fleste tar kanskje bilder med en lav blenderverdi (ala f/4 eller lavere) og ta blir uansett ikke lukkertiden noe kjappere så sant man ikke justerer ISO etc.

La oss si at man skal ta bilde av en hund i fart. Da ønsker man i de aller fleste tilfeller en lav dybdeskarphet. Det er lettere og sette kameraet til laveste blenderverdi, enn å gjette seg frem til lukkertiden. Jeg mener man har mer kontroll hvis man lar lukkertiden bestemme seg selv. Man ser jo hva lukkertiden ligger på etter justerng av blender.

Det er så klart smak og behag, men etter noen titalls tusen bilder så har vertfall jeg funnet ut at "Tv" blir for meg litt bakvendt.

Blir litt som om noen spør deg: Hvor mye ønsker du å vinne i lotto? kontra: Hvor mye ønsker du å tippe for?. Dårlig sammenligning, men dog :)

Jeg synes det er veldig bakvendt å anbefale en nybegynner med kamera å bruke dybdeskarphet som målestokk når det viktigste for fotografen i dette tilfellet er å få skarpe bilder. Jeg har selv tatt mange titalls tusen bilder av hunder i bevegelse, og kommet fram til at best resultat blir det når jeg selv styrer lukkertiden, så får blenderen leve sitt eget liv. Jeg forsøkte derimot en gang på en morgentur på et sted det var flott sollys å bruke blenderprioritert innstilling - det ble ikke ETT eneste skarpt bilde - nettopp fordi kameraet ville ha mer lys enn det blenderåpningen greide å gi, dermed gikk lukkertiden ned og ble alt for lang til å fryse hunder i fart.

Jeg vil anbefale at man bruker lukkerprioritert innstilling, altså TV på Canon-kamera, da kan man selv bestemme lukkertiden - og man ser jo strengt tatt om bildet blir mørkt eller ok når man har tatt et bilde. Er det for mørkt får man justere ISO eller lukkertid - evt begge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man vil ha til en hver tid så er det rask lukkertid. Man kan ikke bare stille inn til en "sikker" lukkertid og skyte bilder som skal bli skarpe. Om man kan stille inn til den ønskede lukkertiden avhenger av om det er lys nok. Hvis ikke det er lys nok, så kompenserer kameraet med å sette ned blenderverdien. Når det ikke er mer blenderverdi og ta av, så får man rett og slett ikke ttt bilde (så sant man ikke har stillt inn kameraet på "M" (Manuell) Men da blir i såfall bildet undereksponert.

Stiller man inn til laveste blenderverdi så får man uansett raskeste lukkertid som er mulig i forhold til eksponeringen. Hvis ikke denne lukkertiden som blir anngitt er rask nok, så kan man ikke bare sette kameret i "Tv" og gladelig justere lukkertiden enda raskere. Da får man rett og slett ikke tatt bildet, fordi eksponeringen ikke blir riktig.

Det eneste man kan gjøre for å få opp lukkertiden er evt. å justere ISO opp, men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man vil ha til en hver tid så er det rask lukkertid. Man kan ikke bare stille inn til en "sikker" lukkertid og skyte bilder som skal bli skarpe. Om man kan stille inn til den ønskede lukkertiden avhenger av om det er lys nok. Hvis ikke det er lys nok, så kompenserer kameraet med å sette ned blenderverdien. Når det ikke er mer blenderverdi og ta av, så får man rett og slett ikke ttt bilde (så sant man ikke har stillt inn kameraet på "M" (Manuell) Men da blir i såfall bildet undereksponert.

Stiller man inn til laveste blenderverdi så får man uansett raskeste lukkertid som er mulig i forhold til eksponeringen. Hvis ikke denne lukkertiden som blir anngitt er rask nok, så kan man ikke bare sette kameret i "Tv" og gladelig justere lukkertiden enda raskere. Da får man rett og slett ikke tatt bildet, fordi eksponeringen ikke blir riktig.

Det eneste man kan gjøre for å få opp lukkertiden er evt. å justere ISO opp, men det er jo en annen sak.

Poenget er jo at å la kameraet selv justere lukkertiden IKKE vil være noe sjakktrekk uansett når man ikke har helt optimale lysforhold (slik som i Norge på høst, vinter og vår). Har man lukkerprioritert innstilling så kan man iallefall få begrenset hvor lang lukkertid man bruker, selv om bildene kan bli mørkere enn ønsket, DET går ikke an om det er blenderåpningen man styrer. Mørke bilder kan man redde i Photoshop til en viss grad, det kan man ikke med et uskarpt bilde. Tar man i tillegg raw-bilder, så kan man gjøre mye for å berge et bilde med litt feil eksponering, men fortsatt kan man ikke gjøre et uskarpt bilde skarpt. Så fortsatt vil jeg anbefale at man styrer lukkertiden selv, og lar kameraet fikse resten (sette ISO på auto f eks, men da risierer man selvsagt å få mye støy i bildene om det er for dårlig lys, men..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt i manuell jeg også. Det er ulempelig litt tungvindt å stille inn lukker OG blender på hvert bilde. Burde kanskje prøve meg på lukkerprioritert?

Jeg brukte også manuelle innstillinger lenge, men fant ut at det var like enkelt - og bra - å bruke halvautomatikk iallefall :). Man ser jo uansett om man må ha mer lys på lysmåleren, så er det jo bare å justere opp eller ned lukkertiden alt ettersom lyset endrer seg :). Greit å ha minst mulig å tenke på når man skal skyte fort og uberegnelig liksom :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at å la kameraet selv justere lukkertiden IKKE vil være noe sjakktrekk uansett når man ikke har helt optimale lysforhold (slik som i Norge på høst, vinter og vår). Har man lukkerprioritert innstilling så kan man iallefall få begrenset hvor lang lukkertid man bruker, selv om bildene kan bli mørkere enn ønsket, DET går ikke an om det er blenderåpningen man styrer. Mørke bilder kan man redde i Photoshop til en viss grad, det kan man ikke med et uskarpt bilde. Tar man i tillegg raw-bilder, så kan man gjøre mye for å berge et bilde med litt feil eksponering, men fortsatt kan man ikke gjøre et uskarpt bilde skarpt. Så fortsatt vil jeg anbefale at man styrer lukkertiden selv, og lar kameraet fikse resten (sette ISO på auto f eks, men da risierer man selvsagt å få mye støy i bildene om det er for dårlig lys, men..).

Igjen så må jeg si:

Når lysforholdet ute/inne ikke er tilstrekkelig, så hjelper det svært lite om man justerer til ønsket lukkertid i "Tv" eller minste blender i "Av" For nå kameraet er instillt på "Tv" og man setter en lukkertid (bare for å ta et tall) på 1/1000 i mørket, så får man jo uansett ikke tatt bildet, for kameraet gir deg ikke lov til det så lenge det står i "Tv". Fordi bildet da blir kraftig undereksponert.

Mulig ditt kamera lar deg få lov til å justere opp lukkertiden utover det som kameraet selv annser som riktig i "Tv" men mitt gjør vertfall ikke det. Da må man velge "M" (Manuell) og det er jo en annen sak.

Er det slik at du på ditt kamera kan justere lukkertiden opp til feks. 1/200 i mørket med programmhjulet innstillt på "Tv" selv om det ikke er lys nok? Hvis kameraet gir deg lov til dette, men at bildet da blir undereksponert, så forstår jeg hva du mener, men hvis ikke så har vi enda ikke forstått hverandre :)

http://www.fotoabc.r...ogram/index.php

Blender- og lukkerprioritet er to halvautomatiske programmer, hvor man bestemmer den ene verdien og lar kameraet finne den andre automatisk. Det anbefales å gjøre seg kjent med blenderprioritet først. Grunnen til dette er at blenderen har stor innvirkning fotografiets utseende, samt den filtekniske kvaliteten. Samtidig vil valg av blender påvirke lukkertiden, så denne blir styrt indirekte.

http://improvephotog...utter-priority/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bevegelige motiver er lukkertid viktigere enn dybdeskarphet. Hvis du skal ta bilde av et bevegelig motiv, og VET at du må ha minst 1/500 for å få det skarpt, er det logisk å bruke Tv for å stille inn lukkertid og deretter stille opp ISO hvis bildene blir for mørke på største mulige blender. Hvis du bruker Av, må du manuelt holde øye med om du får riktig lukkertid og deretter evt. stille opp ISO for igjen å sjekke om du nå har fått riktig lukkertid. Det er i utgangspunktet mye mer tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du på ditt kamera kan justere lukkertiden opp til feks. 1/200 i mørket med programmhjulet innstillt på "Tv" selv om det ikke er lys nok? Hvis kameraet gir deg lov til dette, men at bildet da blir undereksponert, så forstår jeg hva du mener, men hvis ikke så har vi enda ikke forstått hverandre :)

Kameraet mitt har bare 4 valg, M, P, S og A (Nikon) - og det fungerer uansett hvor feil innstillingen er i forhold til lysforholdene, det er jo liksom mitt problem om bildet blir feileksponert, ikke kameraet sitt problem *ler*. Resultatet er selvsagt at man lett får undereksponerte bilder, og noen ganger må man akseptere det fordi man kanskje ikke har utstyr (objektiv) bra nok til å takle dårlige lysforhold. Så ja, det er det jeg mener :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bevegelige motiver er lukkertid viktigere enn dybdeskarphet. Hvis du skal ta bilde av et bevegelig motiv, og VET at du må ha minst 1/500 for å få det skarpt, er det logisk å bruke Tv for å stille inn lukkertid og deretter stille opp ISO hvis bildene blir for mørke på største mulige blender. Hvis du bruker Av, må du manuelt holde øye med om du får riktig lukkertid og deretter evt. stille opp ISO for igjen å sjekke om du nå har fått riktig lukkertid. Det er i utgangspunktet mye mer tungvint.

Vi blir nok ikke enige uansett tror jeg, så det er nok like greit at vi lar det ligge... hehe.

Uansett, så har nok trådstarter fått enda mer å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg bare skulle oppdatere litt om mine endeveurs på fotofronten:

Basert på denne tråden har jeg nå skrudd på lukkertidshjulet til vannblemmene begynte å poppe (nærmest). Jeg har tatt skarpe bilder av at Aiko og Imouto forsøker å løpe tur med hverandres kobbel i munnen, hvor mongo det ser ut når den ene snubler i kobbelet, og hvor vill eldstemann ser ut når hun tenker at "NÅ er det nok!". :lol:

At utsnittet og vinkel vitner om at jeg enten er veldig høy, var skikkelig drita eller er fryktelig treig (eller alle alternativene) er en annen sak... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det beste og prøve seg frem selv samt feile og lykkes om hverandre.

Når jeg eller andre her inne skal gi "råd" så blir det råd i forhold til hva VI har blitt vandt til. Kan hende det er mer naturlig for andre og gjøre det på andre måter.

Var en diskusjon tidligere her om lukkerprioritet vs blenderprioritet som understreker dette :) (Denne diskusjonen er jeg dog ferdig med nå)

Mitt råd for skarpe actionbilder av husdyret i full galopp er først og fremst at man begynner i dagslys. Da skal man ha mulighet for å stille lukkertid som er mer enn rask nok for å unngå uskarphet grunnet bevegelse.

Få hunden din til å "bli" legg deg ned i gresset (med en godbit i hånden) fokuser på hunden og kall den inn. Begynn å knipse mens du HELE tiden prøver å holde fokus på ansiktet til hunden.

En annen ting du bør prøve på (som kanskje er litt slemt) som gir deg artige uttrykk er at du setter på en ekstern blitz som du vender mot taket. Mens hunden ligger og slapper av/sover så fokuserer du på øynene og sitter klar med utløseren. trykk så på utløserknappen (serieopptak) og la den gå. Hunden vil våkne kjapt av lyden og ser du på bildene etterpå vil du får noen artige uttrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man kan gjøre for å få opp lukkertiden er evt. å justere ISO opp, men det er jo en annen sak.

Om man bruker TV så kan blenderen justeres opp og ned av seg selv, og man vil få en høyere dybdeskarphet til tider som kan hjelpe deg med å la fokuset treffet hunden, og ikke gresstrået bak hunden eks. På mitt kamera kan jeg velge auto ISO, og om jeg da bruker blenderprioritert, så ønsker kamera å bruke så lav ISO som mulig, og vil da sette ned lukkertiden også. Da blir det uskarpebilder om det er litt mørkt ute. Derfor velger jeg TV fremfor AV.

IA bruker du AI SERVO når du tar bilder av hunden i fart eller bruker du ONE SHOT? Kamera vil bruke ONE SHOT om du ikke velger noe annet. Dette velger du på AF knappen på kamera ditt. Dette er det vi har kalt for følgefokus tidligere i tråden. På ONE SHOT vil kamera låse fokuset på et punkt, før den knipser bildet. Da kan det hende at hunden allerede har hoppet/løpt forbi det punktet hvor fokuset ligger. Bruker du AI SERVO så låser den ikke fokuset, men fokuserer hele tiden frem til bildet blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie:

Dette er hentet fra fotoabc.no:

Blender- og lukkerprioritet er to halvautomatiske programmer, hvor man bestemmer den ene verdien og lar kameraet finne den andre automatisk. Det anbefales å gjøre seg kjent med blenderprioritet først. Grunnen til dette er at blenderen har stor innvirkning fotografiets utseende, samt den filtekniske kvaliteten. Samtidig vil valg av blender påvirke lukkertiden, så denne blir styrt indirekte.

Sier ikke at det er feil å bruke "Tv" for det er smak og behag, men for meg så funker "Av" bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...