Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelufting


Mirai
 Share

Hundelufting  

49 stemmer

  1. 1.

    • Hunden min ble luftet alene
      8
    • Hunden min ble luftet sammen med maks en annen hund
      13
    • Hunden kan luftes med hvor mange hunder som helst
      28
  2. 2.

    • Luftes i bånd
      17
    • Få lov til å gå løs der det er mulig (eks. skog/turområder)
      32
  3. 3.

    • Hundepasser henter hunden og leverer den etter tur
      20
    • Jeg tar hunden til et avtalt sted og henter den senere
      0
    • Mulighet for en kombinasjon
      29
  4. 4.

    • 30 minutter
      1
    • 30-45 minutter
      7
    • 45-60 minutter
      14
    • 60 minutter eller mer
      27
  5. 5.

    • Inntil 60,-
      3
    • 60-100,-
      19
    • 100-150,-
      21
    • 150,- eller mer
      6
  6. 6.

    • Ja
      43
    • Nei
      6


Recommended Posts

La oss si at hundelufting var et alternativ for deg, enten pga. lite tid, sykdom eller andre grunner.

Hvor mye ville du være villig til å betale, og hva slags forutsetninger skulle du hatt for å velge noen til å gå tur med hunden?

Legg gjerne til tanker eller ideer :) Har sett rundt på hjemmesider og f. eks prisnivået varierer jo veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt problemer med å la min hund bli luftet med andre hunder så lenge den som lufter har litt peiling og vet hvordan hundene skal introduseres for hverandre, og at de andre hundene ikke er aggresiver ol. Min er grei og snill med alle men jeg er livredd for at min skal få noen ubehagelige oppleverlse med andre bråkete hannhunder, men det går alltid greit så lenge de får ordne opp selv uten bånd og uten at eierne står helt oppi de.

Blir litt vanskelig å si hvor mye jeg ville betalt siden jeg ikke ser for meg at jeg skal benytte meg av en sånn tjeneste for jeg har overhode ingen problemer med å få trimme hundene, og hvis jeg er syk så har jeg masse familie, venner og typen som gledelig låner hundene på tur. :) Men jeg sa mellom 100-150kr :)

Jeg hadde også vært villig til å betale litt mer hvis min måtte luftes alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som er viktig for meg er hundelufterens kompetanse, og hvordan hundene blir hentet. Mange hundeluftere i Oslo har biler enten uten bur, eller stabler av sammenleggbare stålbur, noen har flere hunder i hvert bur osv. Selv om de sier at bare hunder som kjenner hverandre og går greit sammen blir puttet i samme bilbur så er ikke dette sikkert nok etter min mening.

Hundelufter trenger ikke å ha en mastergrad i adferdspsykologi, men ha nok erfaring til å kunne håndtere ulike hunder i ulike situasjoner. Videre er det viktig for meg at de følger norsk lov (i tillegg til skikk og bruk, kravstor er jeg) ift. båndtvang for eksempel. De færreste hundeluftere slipper hunder som ikke har grei innkalling, men heller ikke det er lov i båndtvangen, og når de da gjerne har flere hunder med seg gjør det at kontrollen er langt dårligere.

Jeg mener også at det er unntaket at en hundelufter har reell kontroll på mer enn tre hunder av gangen. Det går nok "stort sett" bra, men "stort sett" holder ikke når man driver profesjonelt.

Jevnt over ville jeg tiltrodd tenåringen i gata å gå tur med hunden min enn de fleste "profesjonelle" hundelufter, ihvertfall ut fra det jeg kjenner til her i Oslo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min driver med hundelufting profesjonelt, så jeg kan jo svare utifra spørsmålene dine, og hvordan vi gjennomfører dette i praksis:

1. Vi lufter hovedsakelig flere hunder av gangen, men tar også på oss enkeltoppdrag (en og en hund) så langt kapasiteten rekker. Vi går alltid sammen i tilfelle det skulle oppstå situasjoner som f.eks. skade eller lignende. Vi går med max. 6 hunder tilsammen, hvor vi da har ansvar for 3 hver. Dette er ett antall som vi er komfortable med :) Vi setter sammen grupper som fungerer bra sammen, så vi har noen viltre og noen rolige grupper. Vi tar aldri sjansen på å sette sammen 2 hannhunder som kan være dominante i følge eier i samme gruppe. Selv om det sikkert hadde gått bra mellom mange, så gjør vi altså ikke dette.

Første turen går vi alltid alene med hunden, evt. sammen med våre hunder. Deretter introduserer vi hunden for en og en av de andre i den gruppen vi plasserer den, og dette har alltid gått bra. Aldri hatt noe som helst problemer med bråk eller dominans. Det er jo også ett krav fra oss, ingen hunder skal være aggressive overfor andre hunder.

2: Hunden luftes i bånd så lenge eier ønsker dette, resten slipper vi løs. Er det noen som er dårlige på innkalling eller har tendenser til å løpe litt langt vekk, bruker vi langline. Er det båndtvang, så er det båndtvang. Derfor er ikke dette den morsomste tiden på året ;)

3: Vi henter og leverer hunden hjemme hos eier. Enten så får vi egen nøkkel, eller så legges denne ut ett sted vi avtaler. Vi har aldri hunder løs i bilen, men i helsveisede bur hvor de sitter trygt.

4: Turene vi går varer minimum 1 time + kjøretid. Vi benytter oss av skog og mark og går aldri tur langs veien.

5: Hundelufting hos oss koster 180 kroner per gang, og 20 % på hund nr. 2. Flere hundeluftere tar en del mer enn det vi gjør, og det mange ikke tenker på er hvor mye utgifter osv. det er i denne jobben. Først og fremst så er det skatt og moms, som utgjør en stor del av prisen. Deretter er det bensin, godbiter, langliner og annet hundeutstyr som benyttes (vannskål, håndkler til å tørke, magebelte, turklær osv.) Det er slitasje på bil, evt. investering i større bil noe vi måtte kjøpe, og investering i trygge solide bilbur. Andre utgifter som kan nevnes er oppstartsutgifter. Man må etablere ett firma og ansette en regnskapsfører, noe som igjen koster en del. Utifra alt dette syns jeg ikke 180 kroner er så veldig mye. Tar man en pris på 60-100 kroner tror jeg ikke man overlever alt for lenge med mindre man tar med seg mange flere hunder enn det som er forsvarlig.

6: Vi tar noe høyere pris hvis hunden må luftes alene (200 kroner istedenfor 180).

Det er verdens beste jobb, men det er viktig å ha startkapital og is i magen! :)

Marie her inne (også Tab07) driver også med hundelufting, og vi fikk masse gode råd og tips fra de når vi startet opp 1 år etter de :)

Edit: Vi legger også igjen en loggbok hvor vi skriver når vi hentet/leverte og hvor vi har gått. Vi tar også bilder fra de ulike turene slik at eier får se hvordan hunden har det på tur. Vi skriver også i loggboken om hvordan turen har vært, og hva hunden deres har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skulle vært aktuelt for meg, så hadde sikkerhet vært et stort tema som Simira snakker om. Det er litt for mye av dårlig sikring i biler omkring i denne byen. Jeg hadde krevd at hunden skulle hatt et egent bur i bilen som var trafikksikkert. I tillegg så hadde jeg krevd at hunden alltid skulle gå i bånd, og ikke vært med på frislipp på noen som helst måte. En person vil få problemer med å skille 11 hunder om de braker sammen eksempel. Ergo ingen andre skulle ha vært under frislipp heller. Om en flokk hunder finner på noe, så kan det fort gå galt også.

En annen ting er at jeg faktisk skal vite at hunden min blir gått tur med så lenge som det påstås. Det har vært luftere her i byen som har skrevet hunden ut og inn til feil tid, slik at det virker som om den er lengre borte enn det den er i tillegg til å bare ha kjørt rundt med hunden i bilen, stoppet og røyket og så kjørt de hjem igjen. Ergo jeg skal vite hvor de går til hvilke tider så jeg faktisk har mulighet til å kontrollere dette, noe jeg veit flere hundeluftere ikke ønsker å oppgi.

Pris hadde vært litt ut fra hvor store grupper hunden hadde gått i, og hvor lenge. En times skogstur i sele og belte sammen med 4-5 andre hunder, hadde jeg betalt mer for enn langs en tursti med 11 andre hunder i bånd. Nå er det ikke helt aktuelt for meg, men det er mine tanker etter å ha vært borti flere hundeluftere av ymse kvalitet i denne byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sluppet mine hunder avgårde med noen jeg ikke kjente godt fra før av - hadde heller ikke sendt ungene avgårde med hvem som helst...

Dennis har passert 2 år nå, og får aller nådigst være med min fetter på fjellturer, men senest fredag i forrige uke ble de utsatt for en utagerende hund og Dennis svarte igjen - det er noe jeg aldri hadde tillatt selv, og jeg kjenner jeg kvir meg til å slippe dem avgårde på egen hånd igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...