Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valpekjøper


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg har ei tispe boende hos deleier i Larvik. En frøken med temperament, men inntil hun flyttet herfra så var det kontrollerbart og hun var ikke "teit". Med alderen (3,5 år nå) og tilværelse som alenehund har frøkna utviklet seg til bli direkte utidig i forhold til andre hunder. Hun kan gå greit med noen hanner, men blir litt rabies i forhold til andre.

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt vet hvordan det arter seg, men jeg har forstått det på deleier at de opplever det som vanskelig å ha henne løs fordi hun bare bestemmer seg for å være pyton om hun møter andre hunder.

At hun ikke går greit med tisper er helt ok, det er forsåvidt ok at hun ikke går sammen med andre hunder også - men da må hun bli kontrollerbar, dvs. hun må bryte interessen for andre hunder når hun får beskjed og lære seg å ignorere. Ja - dere skjønner hvor jeg vil.

Og før noen begynner å drodle om at hun sikkert er redd andre hunder osv. så kan jeg si med 100% sikkerhet at hun ikke finnes engstlig for noe som helst, hun gjør det fordi hun kan og fordi hun mener at hun har all mulig rett til å hevde sin suverenitet. Denne selvhevdelsestrangen har hun hatt fra hun var valp - hun tok ikke fem flate øre for å diskutere med min voksne terrierdame om hvem som eide leker osv. - Dog var dette kontrollerbart her fordi hun rett og slett ikke fikk lov til å oppføre seg dritalt.

Vel - til poenget. Jeg ønsker at deleierne mine skal få hjelp, de bor i Larvik og mitt spørsmål er enkelt og greit. Finnes det noen i det området som kunne tenke seg å hjelpe dem, eller finnes det noen som kjenner noen som er flinke med hund og flinke til å løse slike problemer. Altså - problemet kan nok ikke løses, men man kan finne andre løsninger eller gi de hjelp til å få kontroll på det. Rett og slett lære de å kontrollere henne uten at de lager konflikt for å si det sånn.

Send meg PM om dere har tips og ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville tatt kontakt her :)

Ja Marthe, det hadde nok vært det ideelle, men jeg tror ikke de føler noen trang til å kjøre til Elverum for å løse problemet - da tror jeg de bare lar det gå til de ikke gidder mer. Men jeg skal sende melding til en annen belgereier i distriktet der som er oppegående og flink så får vi se om de ikke kan få litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Marthe, det hadde nok vært det ideelle, men jeg tror ikke de føler noen trang til å kjøre til Elverum for å løse problemet - da tror jeg de bare lar det gå til de ikke gidder mer. Men jeg skal sende melding til en annen belgereier i distriktet der som er oppegående og flink så får vi se om de ikke kan få litt hjelp :)

Men det var avd Larvik Marthe linket til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men det var avd Larvik Marthe linket til?

Aaaa men ååååååå - jeg er jo for rask når jeg sjekker... Selvsagt kan jeg helt klart sende dem til Per-Arne - har jo rette rasen også............ *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Marthe, det hadde nok vært det ideelle, men jeg tror ikke de føler noen trang til å kjøre til Elverum for å løse problemet - da tror jeg de bare lar det gå til de ikke gidder mer. Men jeg skal sende melding til en annen belgereier i distriktet der som er oppegående og flink så får vi se om de ikke kan få litt hjelp :)

Men det var avd Larvik Marthe linket til?

Aaaa men ååååååå - jeg er jo for rask når jeg sjekker... Selvsagt kan jeg helt klart sende dem til Per-Arne - har jo rette rasen også............ *rødme*

Flink jente, *ler* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...