Gå til innhold
Hundesonen.no

Kuttskade på bakfot der muskel er kuttet av


Recommended Posts

Hvis problemet er at senen ikke har strekt seg nok, så skulle man jo tro at foten hadde vært mer sammentrukket enn motsatt. Tenker jeg på egen hånd, så kreves det mer/lengre sene for å å ha hånden helt ut enn om man er helt slapp i den - da er fingrene noe bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, da har vi vært til dyrelegen. Min 'faste' klinikk hadde ikke tid til engang å titte og si om det så normalt ut eller ei etter en slik operasjon og ev si at jeg måtte bestille time - de ville kun h

Det er kun et lite hull og med endel verk innenfor (resten ser ok ut). Dette ble presset ut og anti-bakterie middel ble smurt på og han fikk bandasje igjen. Skulle skifte denne etter 2 dager. Jeg tror

Hvis problemet er at senen ikke har strekt seg nok, så skulle man jo tro at foten hadde vært mer sammentrukket enn motsatt. Tenker jeg på egen hånd, så kreves det mer/lengre sene for å å ha hånden helt ut enn om man er helt slapp i den - da er fingrene noe bøyd.

Beklager, jeg forklarte dårlig...utstrekkingen vil fungerer bedre enn sammentrekningen på en skadet sene...hvis du tenker på en morken gummistrikk, vil denne kunne dras ut, men den trekker seg dårlig sammen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh ... godt forklart. Håper det bare er det da, men tar en tur innom dyrlegen uansett jeg ...

Samt: Skulle hatt en krage som virker etter intensjonen også. Whippetene er så smal i halsen og egentlig litt lang hals, så alle kragene som er lang nok er for stor og klomsete. De som er små nok i halsen er ikke lange nok til å forhindre slikking og småbiting - håper de har noen. Har til nå hatt plaster over slik at han ikke får komme til stingene og han har egentlig vært kjempeflink og kun slikket litt. Tar vi av plasteret, så er jeg redd han vil prøve å dra vekk tråd-endene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har vi vært til dyrelegen. Min 'faste' klinikk hadde ikke tid til engang å titte og si om det så normalt ut eller ei etter en slik operasjon og ev si at jeg måtte bestille time - de ville kun ha timebestilling. Selv om legen hørte samtalen med resepsjon og passerte oss, så hadde tatt denne 30sek å titte (så jeg får vel si min forhenværende klinikk)

Så dro til klinikk som opererte og ble gledelig overasket idag. Tok en titt og dro også inn en lege med mer erfaring på det. Sår er betent ennå, så nå er det krage (som fungerer) 24/7 fram til torsdag når vi har ny time. Det kunne se ut som det ikke var slik det skulle, men får se an til torsdag for etterkontroll og se videre gang etter dette - mulig det blir en ny operasjon. Da lar jeg denne klinikken ta det også, men vil nok kreve at det er en vet med mer erfaring som tar det denne gangen. Vet får altså en pluss i boka idag - service og hundens ve og vel i fokus :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at man føler at kjemi og service stemmer! Men vet at enkelte dyrleger konsekvent nekter å se på arbeid som andre dyrleger har gjort... Om du ikke får krage som passer, kan du tre en vanlig sokk utenpå bandasjen og spraye den lett med f.eks. ECO (eplecideroppløsning) - men ikke så mye at bandasjen blir fuktig igjennom.

Om det er hevelse, kan du godt kjøle ned med is; dette hjelper også mot smerter og betennelse.

Hvis du massererer, skal du massere rolig og lett "sidelengs" oppover foten, aldri nedover (herregud jeg er håpløs å forklare :P) - det blir en slags spiralbevegelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fikk krage som passer ser det ut som. Den er vel slik at han får til å spise og drikke (men han ville ikke ... er litt missfornøyd og ser på meg med bedende øyne for å slippe kragen : ) Men hvis han absolutt vil, så tror jeg han kan få til å slikke, selv om det er vanskelig. Følger med med argusøyne og blir det slik at han får det til, så hadde de en som var 5 cm lengre utover.

Vi prøvde med sokk i helga med anti-slikk stoff på (ikke for mye), men han klarte å dra av sokken uansett i løpet av natta, så tror krage er tingen :)

Kommer til å ha på tørkle elns på natta, slik at kragen holder seg framme på halsen og ikke nederst - da tror jeg den holder fint.

Tror ikke jeg skal holde på mye med såret, for det er ganske åpent og litt verkende ennå. Tok først av plasteret i dag, for hadde ikke krage(som virket etter hensikten) som sagt i helga og var redd for at han fikk tak i tråden og dro i denne. Så mørkt rundt såret pga limet fra plaster og muligens leire fra myra. Er prøvd å vasket bort, men sitter godt (er ikke særlig med hevelse egentlig, bare verk i sår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at man føler at kjemi og service stemmer! Men vet at enkelte dyrleger konsekvent nekter å se på arbeid som andre dyrleger har gjort... Om du ikke får krage som passer, kan du tre en vanlig sokk utenpå bandasjen og spraye den lett med f.eks. ECO (eplecideroppløsning) - men ikke så mye at bandasjen blir fuktig igjennom.

Om det er hevelse, kan du godt kjøle ned med is; dette hjelper også mot smerter og betennelse.

Hvis du massererer, skal du massere rolig og lett "sidelengs" oppover foten, aldri nedover (herregud jeg er håpløs å forklare :P) - det blir en slags spiralbevegelse...

Må IKKE massere på og rundt et sår som er betennt, da kan det bli verre, ha heller på is så det roer seg i området ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På labbesår brukte jeg å legge to lag bandasjer - innerst ren og tørr, og den ytterste var dynket i ren eddik og tørket, før den ble lagt utenpå. Det var ikkeno godt syntes bikkja og lot bandasjene være i fred. Men funker det med krage så er det bedre enn bandasje, sånn at man får luft til såret.

Og godt du har fått trua på dyreklinikken igjen :) Sjekk da også ut vanntredemølla og motstrømsbassenget i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært til kontroll igjen. Såret verker litt ennå, så skal fortsette penicillin kur.

Det ble vurdert å ha på skinne for at han ikke skal bruke foten., ettersom den er 'flat'(har ikke bøyen fra klo og opp) når han går/står. Men har dette når han ikke belaster og det virker som senen virker for å stramme klør for avspark, kløing osv ... Var redd for at senen ble strekt og at leddet/foten skulle bli ennå løsere hvis dette ikke ble gjort.

Jeg sa jeg ville avvente til sår ble litt bedre, til over helga. For som jeg sa, så har vi han kun med ut for nødvendig ærend(naturen kaller nødvendig) og han ligger for det meste og jeg tror senen ikke vil bli strekt, men få igjen elastisiteten når såret blir bedre. Legen var veldig usikker selv på om vi skulle bruke eller ei, så det ble ikke.

Tror du jeg gjorde feil i min vurdering og skulle jeg gått for skinne? (var også litt vanskelig pga såret som fortsatt er litt betent)

Forøvrig går han på Synulox og dette ville vedkommende doble dosen på - virket usikker og jeg er litt skeptisk til å bruke for mye. Har du erfaring med denne typen og hvor mye som er vanlig dags-dose til en hund på 14,5 kg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de legger på skinne, festes vel denne med bandasjer og evt teip? Det ville jeg personlig forsøkt å unngå dersom hunden allerede har et betent sår. I så fall ville jeg fått testet hvilke bakterier som finnes i såret først. Det ville jeg forsåvidt ha bedt om allerede,- for å være sikker på at hunden får et antibiotikum som har effekt på den typen bakterier som finnes i såret. Å "forsegle" et allerede betent sår, kan gjøre vondte verre. Skinnen kan også i seg selv gi gnagsår,- som i sin tur også kan bli betente...

Er bruk av skinne ikke til å unngå, må du jo bare gå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med vi snakker om samme middel bare for at du skriver det anderledes? (bytter o og u) Men tror det er riktig, for eneste vi har merket på avføring er at den er litt lysere, så den virker ikke hard på det systemet iallefall.

Jupp, samme middel, jeg bytter vel på o/u fordi det virker mer naturlig ved uttale :P

Om det ikke blir bedre etter 3-4 dager ved økt dose ville jeg bedt om bakterieprøve og fått et smalspektret antibiotikum istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun et lite hull og med endel verk innenfor (resten ser ok ut). Dette ble presset ut og anti-bakterie middel ble smurt på og han fikk bandasje igjen. Skulle skifte denne etter 2 dager. Jeg tror dog det lille hullet er tett når det har gått 2 dager og da ser jeg ikke grunn for å ha på bandasje (for han vil ha krage når vi ikke følger med han - f.eks på natt), da det gror bedre uten.

Hvis det er tettet/grodd igjen, så er det vanskelig å vite om det fortsatt er verk. Kan vel kun følge med om foten hovner opp. Da blir det lege igjen og prøve som du sier.

Takk takk for info!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det er så kjedelig med sånne skader! Jeg skal høre med kjæresten når han kommer hjem for å spise lunch, han er fysiotereapeut. Muskler fungerer jo likt uansett om det er hund eller menneske, så jeg tenkte at om han har noen gode tips, så kan jeg jo poste dem her til deg :)

Edit: Han sa at så lenge ikke hele muskelen f. eks er rivd av, så er det bare hvile og mild mosjon du kan gjøre med det. Der kuttet er vil muskelen gro sammen med arrvev. Muskelen kommer til å være litt mindre effektiv enn på den andre foten pga. arrvevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta en oppdatering :)

Ventet 2 dager og tok av bandasjen på lørdag. Det var som å ta ei stor kvise, for det var ganske så mye verk som kom ut - naturlig egentlig når det er betent og man lukker slik at betennelse ikke får komme ut. Så lot være å ha på ny bandasje - presset bare ut verket og lot det være. Gikk et par dager til og det så ut som det begynte å bli bedre - lite verk kom ut når jeg presset og regnet med den økte dosen med penicillin var grunnen. Såret grodde igjen og så likt ut etter lukking - hverken mindre eller mer hevelse, så var usikker på om det fortsatt verket

Dessverre begynte han da å spy litt i på mandag og ble verre, så i morges ga jeg han ikke mer penicillin, da jeg tror det var dosen han reagerte på. Så vi tok en tur til legen igjen idag - da jeg vill de skulle se om det så greit ut og jeg var nok redd for at det fortsatt var verk - derfor tok jeg ikke stingene selv.

Var litt smart det, for verk kom ut ved sting når disse ble tatt. Hele rur ble skrapt av, så vi så rett på såret igjen - veldig greit, for der dukket en ny og lang tråd opp. Så såret ned til sene var grodd og så fint ut, men betennelsen var under hud/skorpe. Dette ble renset og han har nå igjen fått plaster over - jeg stoppet bandasje, for jeg vil ha mest mulig luft og vet jeg passer på slikking.

Skal se hvordan dette går og får se om plaster blir tatt av i morgen, dagen etter eller venter til det faller av selv - (se an om det er betent) og har denne gangen fått resept på salve istedet for tabletter.

@ IW: Det var senen som var kappet helt av. Musklene rundt hadde fått noen småskader, men disse skulle lege seg lett selv ifølge legen og ikke nødvendig å gjøre noe der. Senen må minst ha 1 mnd før den kan belastes fullt - lengre for oss nå pga må ta hensyn til at såret har vært litt så sem så. (selv om sår ned til sene virker helt flott og ikke betent)

I følge legen så trengte han trening for å få igjen full bevegelse, men det var nok med vanlig gåing på foten til dette - så det var bare å ta tiden til hjelp og ikke overbelaste før det er helt leget.

Jeg ser han bruker foten likt som den andre og han krøller også like mye sammen når han strekker seg - sparker fra likt osv - det eneste er at den ser helt lik ut uten belastning, men når han står(belaster) så ser den flat ut - nesten som en fugl fot. Mulig den vil få tilbake form ved belastning etterhvert, eller kanskje ikke, men det er uansett ikke et alternativ å operere igjen etter min mening - foten fungerer slik den skal (utifra hva jeg har sett) og man kan gjøre mere skade enn nytte med å rote mere med det. Han går uten at man kan se at han er skadet - ingen halting eller noe visuelt, men når han øker farten litt, så løfter han fortsatt foten (ikke hele tiden)

Håper bare så inderlig at han igjen kan få løpe LC, for det elsker han. Håper og tror dette ikke blir et problem - tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av plaster idag (2-3 timer siden) og det var fullt av sårvæske (ikke verk/betennelse så det ut som) og såret hadde grodd heller dårlig. Har jo fått Fuciderm gele for å påføre 2 ganger pr dag, men tror jeg driter i det (får bare håpe jeg ikke angrer)

Skal vi påføre geleen, så må vi dekke til, ellers gnis dette av på div ting når han sitter og ligger og vi får tregere gro av sår - slik det har vært til nå og begynner å bli lei av at såret ser likt ut og ikke vil gro når det tildekkes.

Så tok en avgjørelse om ikke å påføre gele og bruker heller kjerringråd som hjalp meg selv når jeg hadde hele hoften avskrapt for hud etter en motorsykkel-ulykke. Så gjør likt med hunden nå - påfører godt med potetmel jevnlig og lar det være helt åpent. Kun natta vil han få bandasje og da med mye potetmel, slik at det er liten sjanse for bandasjen til å sitte fast på morgenen.

Har jeg rett, så tror jeg allerede i morgen at såret har fått en grei sårskorpe uten betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vasket ikke(tenkte ikke på det), hadde bare på potetmel med en gang og syns allerede det ser bedre ut.

Har brukt grønnsåpen der tidligere på betente sår, tær med betennelse ved inngrodde negler osv ... har den jo i skapet, så helt idioti at jeg ikke tenkte på det - "gammel mann gjør så godt han kan" holder ikke bestandig ;)

Edit: forøvrig var det nok medisin som ga spyingen ja, for den ga seg med en gang jeg kuttet den - spydde ikke en eneste gang etter at den ble kuttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rett på såret i går kveld, uten at man så potetmel (hvis du skjønner meg) - det var altså ikke klumper av potetmel eller noe - hvis man ikke viste det var brukt, så hadde man ikke trodd det var brukt, for såret så helt rent ut. Det var ikke klistrende og når jeg kjente forsiktig på selve såret, så virket det som det hadde sårskorpe/hinne.

Når jeg da skulle ha på bandasje, så lot jeg bandasjen ligge over og så på den etterpå for å se om det var absorbert noe væske - absolutt ingenting vistes og som jeg trodde bekreftet min antagelse om at det hadde fått en slik hinne. La på potetmel på bandasjen og festet den på. (ikke stramt)

Må si jeg ble overasket i morges, for da hadde det sannelig blitt det samme som med plaster - fuktig og god del sår-væske når jeg tok av. Jeg trodde det kom til å være forholdsvis tørt pga hinnen jeg trodde var der.

Nå ser det igjen bra ut etter 'behandling' og tror jeg avstår fra bandasje i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rett på såret i går kveld, uten at man så potetmel (hvis du skjønner meg) - det var altså ikke klumper av potetmel eller noe - hvis man ikke viste det var brukt, så hadde man ikke trodd det var brukt, for såret så helt rent ut. Det var ikke klistrende og når jeg kjente forsiktig på selve såret, så virket det som det hadde sårskorpe/hinne.

Når jeg da skulle ha på bandasje, så lot jeg bandasjen ligge over og så på den etterpå for å se om det var absorbert noe væske - absolutt ingenting vistes og som jeg trodde bekreftet min antagelse om at det hadde fått en slik hinne. La på potetmel på bandasjen og festet den på. (ikke stramt)

Må si jeg ble overasket i morges, for da hadde det sannelig blitt det samme som med plaster - fuktig og god del sår-væske når jeg tok av. Jeg trodde det kom til å være forholdsvis tørt pga hinnen jeg trodde var der.

Nå ser det igjen bra ut etter 'behandling' og tror jeg avstår fra bandasje i natt.

Min ringe erfaring er at bandasje aldri er bra for sår.Jeg mistenker legestanden (og dyrlegestanden) ii å få rabatter av salve og bandasjesalg *ler* En ting er å dekke det til når det er fare for å få bakterier i det, men ellers bør det få mest mulig luft har jeg erfart.

Men det kan kanskje være vanskelig å få han til å la det være i fred? Har dere lampeskjerm dere kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...