Gå til innhold
Hundesonen.no

Kuttskade på bakfot der muskel er kuttet av


Recommended Posts

Nå har vi fått vår første skikkelige skade på vår hund.

Ene muskelen er skåret rett av på bakfoten (muskelen som den bruker til å krølle tærne)

Foruten det at vi må ta det med ro en stund(hvor lenge ... til man ikke ser at han plages av det, eller en minimum av tid?), hva er det vi bør gjøre og hvordan gjør vi det best mulig for vår hund?

Er som sagt vår første skade på muskler og 'stor' skade overhodet med hund, så er helt blank på restitusjon osv ... så setter pris på info fra de med litt erfaring på temaet/utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, da har vi vært til dyrelegen. Min 'faste' klinikk hadde ikke tid til engang å titte og si om det så normalt ut eller ei etter en slik operasjon og ev si at jeg måtte bestille time - de ville kun h

Det er kun et lite hull og med endel verk innenfor (resten ser ok ut). Dette ble presset ut og anti-bakterie middel ble smurt på og han fikk bandasje igjen. Skulle skifte denne etter 2 dager. Jeg tror

Har ikke veterinæren sagt hva dere skal gjøre? :)

Nope, bare at vi kunne ta av bandasjen i morgen og litt info om selve såret. Nå dro vi til den nærmeste dyrlegen og da var det en klinikk jeg egentlig ikke bruker, da jeg allerede har vært kritisk til denne før her på forumet (eller rettere sagt til en vet)

Ingen sener er kuttet? Da vil nok muskelen kunne bøye tær igjen når den er grodd. Jeg ville begynt å bøye forsiktig på tærne etter 5-6 dager for å beholde bevegelighet i muskelen mens den gror, slik at arrflatene ikke stivner.

Hun sa at bare en muskel var kuttet. Det holder ikke med bøyen når han går altså? (er litt redd for å ødelegge hvis jeg skal holde på selv, men selvfølgelig gjør jeg det hvis det er nødvendig - mulig for lite, da jeg er som sagt redd for ødelegge mer enn godt er)

Bør jeg forresten bære han ut for toalett, eller går det greit å la han gå selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massasje, lett bevegelse/mosjon (i kontrollerte former) og TID (når du tror det har gått nok tid, så dobler du denne!)

Selv har jeg god erfaring med Arnica (mikstur) utvortes, lett trening og kulde ved hevelse. Rev i stykker en muskel (siste gangen) august 09 og denne er fremdeles ikke skikkelig leget (ref: tar TID!)

Svømming/vanntredemølle er fantastisk ved slike skader, men først etter at muskelen har fått gro en periode... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Noen som vet hvor og om det fins et slikt tilbud på svømming/mølle i trondheims-området?

Sjekk om Aquadog har en filial i nærheten av deg...ellers har endel veterinærer etterhvert vanntredemølle...

Eventuelt...om du har badekar, kan du fylle dette med godt lunkent vann og la hunden spasere frem og tilbake (siden du har liten hund) - begynn med lite vann (=liten motstand) og øk opp etterhvert som muskelen får tilbake styrken sin..Hovner benet opp etter "treningen" har du gått for fort frem/hatt for mye motstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, bare at vi kunne ta av bandasjen i morgen og litt info om selve såret. Nå dro vi til den nærmeste dyrlegen og da var det en klinikk jeg egentlig ikke bruker, da jeg allerede har vært kritisk til denne før her på forumet (eller rettere sagt til en vet)

Hun sa at bare en muskel var kuttet. Det holder ikke med bøyen når han går altså? (er litt redd for å ødelegge hvis jeg skal holde på selv, men selvfølgelig gjør jeg det hvis det er nødvendig - mulig for lite, da jeg er som sagt redd for ødelegge mer enn godt er)

Bør jeg forresten bære han ut for toalett, eller går det greit å la han gå selv ?

La han gå selv, i bånd.

Tærne vil strekke muskelen, men ikke bøye den, om du skjønner? Det er sener som trekker tærne tilbake/opp igjen, det å bøye en tå er viljestyrt. Se på din egen hånd. Når den er avslappet henger fingrene litt ned, sant? Du må bestemme deg for å bøye eller strekke de ut. Etter at du har bøyd eller strukket de ut, så slapper du av, og da trekker senene de til samme posisjon som du startet i, ikke sant? Det samme skjer med tærne dine, det er bare vanskeligere å se :lol:

Det er under løping og klatring at bøyingen kommer inn i bildet, men det kan hunden ikke gjøre før muskelen er helt grodd, derfor anbefaler jeg at du bøyer tærne etter noen dager, slik at muskelen både får strekt seg og trukket seg sammen.

Hvor lenge båndtvangen skal vare er vanskelig å si her og nå, men jeg ville holdt meg til enkle lufteturer til stinga er tatt, så begynt med litt lengre turer og langline. Følg med på om benet/muskelen virker varm, da er den sliten og det har blitt for mye.

Arnica er en fin ting, samt tigerbalsam! Det varmer opp muskelen før tur, og gir også kraftigere blodgjennomstrømming slik at belastningen på kuttstedet minskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han gå selv, i bånd.

Tærne vil strekke muskelen, men ikke bøye den, om du skjønner? Det er sener som trekker tærne tilbake/opp igjen, det å bøye en tå er viljestyrt. Se på din egen hånd. Når den er avslappet henger fingrene litt ned, sant? Du må bestemme deg for å bøye eller strekke de ut. Etter at du har bøyd eller strukket de ut, så slapper du av, og da trekker senene de til samme posisjon som du startet i, ikke sant? Det samme skjer med tærne dine, det er bare vanskeligere å se :lol:

Det er under løping og klatring at bøyingen kommer inn i bildet, men det kan hunden ikke gjøre før muskelen er helt grodd, derfor anbefaler jeg at du bøyer tærne etter noen dager, slik at muskelen både får strekt seg og trukket seg sammen.

Hvor lenge båndtvangen skal vare er vanskelig å si her og nå, men jeg ville holdt meg til enkle lufteturer til stinga er tatt, så begynt med litt lengre turer og langline. Følg med på om benet/muskelen virker varm, da er den sliten og det har blitt for mye.

Arnica er en fin ting, samt tigerbalsam! Det varmer opp muskelen før tur, og gir også kraftigere blodgjennomstrømming slik at belastningen på kuttstedet minskes.

Stingene tas etter 10 dager vanligvis, og tror ikke jeg ville begynt med langline på en whippet så tidlig etter skade - faren er stor for at det plutselig blir litt "hopp og sprett".

Både Arnica og tigerbalsam er bra, ja...men ikke smør direkte på huden der det er sydd (kan bli for sterkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Noen som vet hvor og om det fins et slikt tilbud på svømming/mølle i trondheims-området?

Kontakt Rita Gulliksen, hun er fysioterapaut på hund og har tredemølle. Jeg er utrolig fornøyd med henne (har vært hos henne etter korsbåndoperasjoen) og hun lager eget fremskritt/treningsprogram til hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter virkelig pris på tipsene som har kommet.

Skal høre med Rita i morgen.

Irriterer meg for at jeg ikke spurte mer hos dyrlegen, men sånn er det. Viste ikke når sting blir tatt engang :S

Han våkna etter å ha sovet leeenge nå - opp av senga, hinka på 3 til gulvteppet og pissa myyyyyye og hinka til plassen sin igjen, så han fiksa saken selv luringen. Uff, syns så synd på han - han sitter der med et 'fåret' blikk. Sikler som ... Så regner med han er litt kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg nå det er senen og ikke muskel som er kuttet (selv om legen sa muskel) - utifra PM og etter å ha tenkt gjennom hvor såret er - det er jo bak, mellom potene og 'hæl-ledd'.

Fikk ikke annet en en resept på penicillin og han fikk kun bedøvelse under operasjonene - regner med det er vanlig at hunder ikke får smertestillende utenom på slike skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg var i deres situasjon ville jeg faktisk ringt veterinæren igjen i morgen for å få grundigere informasjon. Evt ringt min faste veterinær for å få videre oppfølging der. Rekonvalesenstiden er viktig, og derfor bør dere ha nok og god informasjon og oppfølging. Tror nok de fleste veterinærer er vant med at man er litt satt ut etter at en slik skade har oppstått, og at de villig gir ytterligere info når eier har fått landet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi skal ringe de i morgen vi. Skal også ringe vår faste klinikk og også Rita som en her nevnte. (greit å få flere synspunkt på det etter at vi har snakket med de som opererte først) Tror nok videre behandling blir med vår faste klinikk uansett.(selve såret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått smertestillende, ville jeg ringt din faste veterinær... Synes også at det høres ut som en sene, men om det ER en muskel, er dette så vanvittig smertefullt at du vil ikke tro det :(

Kvalmen kommer fra narkosen...

Hunder pleier å rehabilitere seg bra, så jeg tror dette kommer til å gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på at vet skal ringe meg opp, for hun var opptatt med en operasjon.

Natten gikk greit og skal ut å kjøpe krage idag (viste seg at den vi hadde ble ødelagt på vår forrige hund) slik at vi har hvis han begynner å slippe på sår når bandasjen blir tatt av. (rørte ikke bandasjen i natt eller ellers)

Har selv fått revet av muskel og har skade selv nå i armen på muskel, så vet at dette er smertefullt.

Når jeg får snakket med vet som opererte, så får jeg klarhet i om det egentlig er muskel eller sene, så får jeg høre om det er vanlig med smertestillende eller ikke - så kommer jeg til å ringe faste klinikk og få en annens vurdering på samme tema.

Foten har hovnet opp endel nedenfor bandasjen og er litt redd for sirkulasjonen, så håper hun ringer snart - for å få vite om jeg bør ta den av nå eller ikke. (hun sa det var vanlig å hovne opp der pga bandasjen satt såpass hardt)

Har opptak av samtalen på mobilen, så greit å spille av for å høre på rådene i etterkant (blir gitt beskjed om at samtale blir tatt opp)

Uff, kun pissing idag og det var vanskelig for gutten - hinke på 3 og ikke få løfta den vanlige foten var vist litt uvant for han :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hinker nå rundt. Snakket med vet, joda det var senen til muskelen idag.

Bandasjen er tatt av for han har hovnet ganske så mye opp i poten nedenfor bandasjen. På grensen til at jeg tok han med til legen igjen, men avventer, for det ser ut som det er stabilt nå og ikke økende - startet på penicillinkur.

Avgjorde sammen med vet at vi ikke velger smertestillende, da han ikke klynker nå, eller viser at han har vondt foruten det at han holder foten opp. (jeg vil sykt nok at han skal kjenne smerter slik at han ikke overbelaster - skjønn meg rett)

Regner med han kommer til å gå med foten opp både resten av dagen og i morgen, men etter det bør han kanskje starte å bruke den? - tenker på om det ellers er noe mer galt enn smerter hvis så skjer?

Var ei på siden min som svarte der og hun var der når det skjedde. De hadde gått over området der han skadet seg i etterkant og fant noen hard-plast biter der. Det kan jo være, men jeg tror det er noe annet. Skal ta meg en tur i helga, men betviler at jeg vil finne noe egentlig, men skal prøve. Vanskelig å finne i gjørmhullene og det var et rett ved der han satt.(hvis det var oppi der han var når det skjedde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, han sender en snute-trykk og et slikk tilbake! :P

Idag er han bedre. Hevelsen er så og si bort og han er gladere virker det som, samt han har brukt foten endel.

Jeg var litt bekymret for om senen er slitt av igjen eller ikke, for når jeg bøyde forsiktig, så kjentes den løs ut i forhold til andre foten. Heldigvis strakk han seg rett etterpå og da så jeg fot-leddet bøyde seg likt som andre foten, så ser ut som at tingene er slik de bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, han sender en snute-trykk og et slikk tilbake! :P

Idag er han bedre. Hevelsen er så og si bort og han er gladere virker det som, samt han har brukt foten endel.

Jeg var litt bekymret for om senen er slitt av igjen eller ikke, for når jeg bøyde forsiktig, så kjentes den løs ut i forhold til andre foten. Heldigvis strakk han seg rett etterpå og da så jeg fot-leddet bøyde seg likt som andre foten, så ser ut som at tingene er slik de bør være.

Flott! Sånne som han skal ikke være halte, de skal løpe rundt som galninger de :( Får håpe han snart er tilbake i full fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er allerede ivrig og vi må holde han igjen. Nå står han også på foten når han tisser. Så tror nok vi bare må være harde med han og ikke gi etter for hans lyster til å løpe/bevege seg raskt, for slik det ser ut nå, så tror jeg han allerede i morgen vil være ganske bra og muligens kommer til å gå uten at man kan merke at han har skade.

Dyrlegen sa 12-14 dager til sting skal bli tatt og da er det greit å la han løpe hvis det ikke oppstår uforutsette ting. Jeg tror jeg driter i hva legen sa og venter minst 3 uker, muligens 4 også. Det er ikke selve såret jeg er redd for, men der senen er sydd - vil ikke at dette skal være 85% og så får man mer komplikasjoner for at man slipper han fri for tidlig. Da er det bedre og vente lengre og få han 99-100% og da har man mer eliminert etter-skader og totalt sett får han da løpe og kose seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt merke til at foten ikke er lik den andre.

Nå han strekker seg, så ser vi han drar også den skadede fotens klør/poter riktig til seg, men ...

Når man ser på labbene, så er den friske slik at 'knokene' og derfra går det litt nedover og fra 'finger-ledd' og ned til klør, så går det nesten rett ned. Den skadede foten ser ut til å mangle 'finger-ledd', så foten er flatere.

Ser ikke ut som dette er til plage, men er litt usikker på om ytre ledd bare 'er med' inn når han strekker seg og ikke er slik det skal være til f.eks fraspark under løping. Får dra innom vår faste klinikk i morgen og høre med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt merke til at foten ikke er lik den andre.

Nå han strekker seg, så ser vi han drar også den skadede fotens klør/poter riktig til seg, men ...

Når man ser på labbene, så er den friske slik at 'knokene' og derfra går det litt nedover og fra 'finger-ledd' og ned til klør, så går det nesten rett ned. Den skadede foten ser ut til å mangle 'finger-ledd', så foten er flatere.

Ser ikke ut som dette er til plage, men er litt usikker på om ytre ledd bare 'er med' inn når han strekker seg og ikke er slik det skal være til f.eks fraspark under løping. Får dra innom vår faste klinikk i morgen og høre med de

Det vil jo danne seg arrvev i "bruddområdet" og det kan ta lang tid før senen er like strekkelig som den var - og noen ganger blir den aldri helt 100 %...men sikkert lurt å høre hva veterinæren sier :) Jeg har fortsatt stor tro på svømming (når stingene er tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...