Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasking av bil - noen tips?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg og gubben kjøpte oss en ny bil, ny brukt bil som er 2 år, her i sommer. Joda, det er min hundebil, og det har vist blitt til at jeg får den o store ære å ta meg av vedlikeholdet også.. Null stress det, Toyota fikser slikt de.. Helt til det kom til vaskinga.. Jeg burde vistnok vaske bilen skikkelig, samt polere den før vinteren kommer :|

Og som en ekte dame, så er jeg selvfølgelig heeelt grønn på dette. Ringte et firma og de skulle ha 1700 kr for dette. Er det virkelig sååå dyrt? :o

Gubben mente at jeg kunne gjøre jobben selv.. Og med godt mot begynte jeg å google prosjektet og kom frem til denne. Mistet all mot, for jeg kommer jo aldri til å bli ferdig med bilen.. Så nesten lyst å ta av sparepengene mine og betale disse 1700 kr til firmaet. Men så begynte pappa å spørre om hvordan polering og slik det var snakk om, for det hadde vist noe å si..

Så folkens, si meg.. Hva er egentlig greiest å gjøre? Er det smal sak å gjøre dette selv eller kommer jeg til å stå gråtene ved bilen og angre på prosjektet? Kanskje artikkelen om bilpleie for dummies overdrev litt? :rolleyes2: Det liker jeg nemlig å tro....

Takke meg til gamle biler som man kan med god samvittighet kjøre inn i en vaskeautomat på statoil og ikke tenke mer på saken :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en bror som er bilfrik, her blir bilen pollert både i hue og ræva om man kan si det sånn og den blir så godt tatt vare på at det ikke er måte på! Og vel, han bruker nå en god del timer på å gå over bilen sin med vask og polering, og dette er da en som har peiling på hva han gjør og vet hvor og hvordan det skal gjøres... Så var jeg deg ville jeg nok brukt de 1700 kr på dette, for hvis det er snakk om både vask og polering var det faktisk billig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bror jeg skulle ha hatt, ser jeg :P Men gjør han det nødvendige eller full pakke? Jeg aner jo ikke hva jeg trenger, sånn egentlig. I mitt hodet virker det fornuftig å vaske den skikkelig og så ha på polering som beskyttelse.. Men så ser jeg jo at de anbefaler clay og slike ting også.. :huh:

Og joda, 1700 kr er kanskje ikke den dyreste tjenesten, sånn sett.. Men me tanke på at lommeboka mi skriker at jeg er student og slikt, så vil jeg jo ikke bruke unødvendig mye penger på ting liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et sted på nøtterøy med noen som vasker bilen for 100, også polerer de for 300, de vasker og støvsuger inni også. Det er ganske billig og de gjør det grundig og kjapt. Litt priskrig i området da :P

Vasking så har man jo selvvask på statoil evnt maskiner som vasker for deg. Voksing kan jeg 0 om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en god bilsjampo og avfetting, følg det som står på flaskene eller spør betjeningen i butikken. Poler bilen når den er tørr. Unngå å vaske bilen når lakken er varm/står i sollys. Mekk er faktisk en grei butikk å kjøpe sånt i, får alltid god hjelp der :) Sånn som dette har eg behandla mine biler, og alltid fått skryt av forhandler ved innbytte. Polering gjør eg to ganger for året (vår/høst), og ellers får bilen vask en gang i blant uten å bruke avfetting. Avfettingen vil ødelegge poleringshinnen.

Vær nøye med svampen, skyll ofte. Det skal bare ett lite sandkorn til før du riper opp hele bilen. Begynn på toppen, og jobb deg nedover, slik at du ikkje drar med deg sand oppover på sidene.

Blir fort dyrt å kjøpe produkter, men til gjengjeld holder de til flere behandlinger. Og få gjerne gubben din med til å vise deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stort med penger, og når jeg vasker bilen så tar jeg selv vasken på statiol eller i en vaskehall, jeg kan ikke inn i slike maskiner pga jeg har ikke 100%tett bil og jeg orker ikke at det skal bli svømmebasseng ut av bilen hehe ;)

Typen min vasker bilen enten i shell sine vaskemaskiner eller vasker for hånd med forskjellige produkter og en svamp. det tar ca 1time eller mer, men så er han veldig nøye også da ;) jeg får ikke lov å vaske hans bil engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et sted på nøtterøy med noen som vasker bilen for 100, også polerer de for 300, de vasker og støvsuger inni også. Det er ganske billig og de gjør det grundig og kjapt. Litt priskrig i området da :P

Vasking så har man jo selvvask på statoil evnt maskiner som vasker for deg. Voksing kan jeg 0 om.

og så må man betale 1200 kr mer her? :huh: hmm...

Jeg tenkte også på statoil, men det var vist ikke bra nok polering me tanke på salt og slikt, og børstene kunne vist lage riper. Blir ikke klok på dette jeg..

Kjøp en god bilsjampo og avfetting, følg det som står på flaskene eller spør betjeningen i butikken. Poler bilen når den er tørr. Unngå å vaske bilen når lakken er varm/står i sollys. Mekk er faktisk en grei butikk å kjøpe sånt i, får alltid god hjelp der :) Sånn som dette har eg behandla mine biler, og alltid fått skryt av forhandler ved innbytte. Polering gjør eg to ganger for året (vår/høst), og ellers får bilen vask en gang i blant uten å bruke avfetting. Avfettingen vil ødelegge poleringshinnen.

Vær nøye med svampen, skyll ofte. Det skal bare ett lite sandkorn til før du riper opp hele bilen. Begynn på toppen, og jobb deg nedover, slik at du ikkje drar med deg sand oppover på sidene.

Blir fort dyrt å kjøpe produkter, men til gjengjeld holder de til flere behandlinger. Og få gjerne gubben din med til å vise deg litt :)

Gubben kan da ikke mer enn meg han :rolleyes2: Jeg har jo polert biler og slikt før, men selvfølgelig gamle biler og ting ikke har vært så nøye.. Men nå, hvor kjedelig hadde det ikke vært hvis jeg ødela lakken på "ny" bilen liksom :icon_confused:

Og så må jo selvfølgelig lille frøken perfekt gjøre det etter boka.. Ting skal jo være nærmest perfekt :whistle:

Får vel dra på en bilbutikk og høre hva de sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vaskehaller på bensinstasjoner har ulike program, tror flere har med polering og understellsbehandling og sånt (de hadde ihvertfall det i England, her i Norge er det gubben som vasker bilen :P ). Koster ikke mer enn noen hundrelapper, tror jeg.

Men den poleringa er vel ikke like bra som den jeg eller evt et firma har på, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men synes ikke at det er sååå mye styr å vaske og polere en bil. Nå har jeg tilgang på høytrykksspyler til å spyle av bilen med, slik at jeg får spylt mesteparten av sand og støv av før jeg begynner vask med svamp.

Men sånn gjør jeg det:

Spyler godt av bilen

Har en bøtte med vann m/zalo og en svamp til å gå over bilen med (er nøye med å skylle svampen, så man ikke lager riper)

Bruker avfettingsmiddel nede på bilen ved behov (bruker det spesielt på felgene)

Spyler av igjen

Lar bilen stå og tørke litt, og ser etter helligdager. Vasker disse og går over bilen igjen med svamp der det er behov for det.

Lar bilen tørke

Frem med poleringsmiddel og poleringsklut/filt (vet ikke hva det heter)

Polerer bilen, bit for bit.

Pleier å polere bilen del for del.

Panser/Front for seg, tak for seg, bagasjelokk/bakende for seg, og sidene deler jeg i to.

Så er det bare å spøre på med poleringsmiddel, følg bruksanvisningen på flasken.

Gni på, og gni av. Det er ingen heksekunst, synes jeg :) Men det lønner seg å ikke polere for mye i slengen, for det er mye arbeid å få av polering som har tørket (snakker av erfaring :lol: ). Derfor bør man ikke stå i sollys når man gjør dette.

Og vær forsiktig med å få poleringen på gummilister, vinduer o.l. Poleringen skal kun på lakkerte områder.

Tror jeg har husket det viktigste da. Og som andre sier, gå feks på Mekk eller Biltema og spør de om råd. :ahappy:

Og, jeg savner nok en gang USA, hvor man fikk bilen vasket og polert for $7.99. Da tok det dem ca 15 minutter, og de vasket bilen både utvendig og innvendig. La man på $30, fikk man fullstendig service på bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg noe vet du! Dette burde vel hjelpe litt på vei!

http://www.dinside.n...raskt-og-riktig

Og skal du kjøpe såper og sånt, gå helst et annet sted en biltema, mange ting får best i test, men etter egen erfaring tror jeg noen av de testerne var drita når de gjorde det :P

Og her er voksebiten =D

http://www.dinside.no/859/voks-bilen-riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg noe vet du! Dette burde vel hjelpe litt på vei!

http://www.dinside.n...raskt-og-riktig

Og skal du kjøpe såper og sånt, gå helst et annet sted en biltema, mange ting får best i test, men etter egen erfaring tror jeg noen av de testerne var drita når de gjorde det :P

Og her er voksebiten =D

http://www.dinside.n...ks-bilen-riktig

Biltema har jeg ikke mye tro på, uansett :P Annet enn å kjøpe plastdunker og tennisballer da ;)

Men fint at du kom med tips og linker, da får jeg bare lese og vurdere om jeg gidder å gjøre det sjøl eller ikke :P haha Skal uansett gjøre ferdig et par andre prosjekter først :rolleyes2: haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en ting å komme med og det er at du må bruke turtle wash(eller heter merker wax?) Den blååååå flaska! Det gjør underverk. Ingenting er bedre en denne og den kan til og med brukes inni bilen på en svamp/klut eller lignende. Spyler bilen gode, tar dette middelet i vannen og vasker bilen, spyler for så å vaske bilden nåkk en gang med då med middelet rett på svampen og masssse! :D Så MÅ du huske å tørke av bilen med et pusseskinn etterpå for hvis ikke får du masse skjolder på hele bilen og det er ikke pent :( Så kan du polere bil :D Skal du spare hendene dine så har de poleringsmaskin på biltema til en 200-300kr :D

Hilsen hun som er pappas lille jente og er god opplært i bilvask og alt som en tydeligvis må vite når eg har bil. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...