Gå til innhold
Hundesonen.no

historiske romaner. forslag?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Sikkert flere enn meg her inne som liker og lese, og kanskje også historiske romaner:) lageret mitt krymper og jeg begynner og ha lite ideer til nytt lesestoff. Satser på at noen her kan komme med litt nytt blod til samlinga.

Er nettopp ferdig å lese hand of fatima og havets katedral begge av ildefonso falcones. Veldig gode bøker synes jeg. Og har netopp begynt på den første boka i Bernard cornwells serie the saxon stories denne virker lovende, men har ikke lest så mye enda. Har tidligere lest typisk harry potter, twilight, noe krim(men det blir nok aldrig min greie), dan brown(veldig god forfatter). Tar imot alle boktips(helst engelske bøker), mn aller helst historiske da jeg virkelig begynner og falle for de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk og/eller fantasy?

Vega forlag (vegaforlag.no) har et utvalg historiske pocket. Jeg likte Mine drømmers land og Urolige tider av Merice Briffa, og venter i spenning på bok 3 i trilogien.

Jeg leser Harlequin historisk, men det er da utelukkende romantikk, og bøker som det går 14 på dusinet av. De glimter dog til nå og da. Kommer ikke på flere "ordentlige" historiske romaner nå, men om du er tilbøyelig til middelalder/fantasy så kan jeg lett grave fram en del flere anbefalinger. :)

Edit: Ser du har lest Twilight og Harry Potter, så da hiver jeg på.

Trudi Canavan

Robin Hobb

Lev Grossman (Magician)

Emily Glee (Thief with no shadow)

Gail Carriger

Susanna Clarke (Jonathan Strange and Mr. Norrell, litt spesiell, men interessant)

Gubben liker Neal Stephenson og Joe Abercrombe, jeg har ikke kastet meg over de bøkene enda.

Alle disse får du ihvertfall på Amazon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært glad i Anne Karin Elstads norske, historiske romaner, og da særlig seriene. Bøkene om Julie (men de starter vel ca rundt 1. verdenskrig om jeg ikke husker feil? Ikke kjempegammel historie mao) og serien om folket fra Innhaug (starter i 1809 mener jeg) har jeg lest flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest 100 år av Herbjørg Wassmo. En slags biografi om kvinnene i hennes familie fra hennes oldemor som ble født i 1842 til hun ble født i 1942. Jeg likte den veldig godt. Anbefales.

Jeg kan også anbefale Ville svaner av J. Chang. Mye av det samme, men i Kina. Der går historien fra bestemoren som var Geisha, til moren som var soldat i den røde arme, til datteren (forfatteren) som til slutt havnet i England. Lærerik og nydelig bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Mosse: Labyrinth - god, tyk roman med et historisk og et nutidigt spor, flettet sammen med lidt Dan Brown-agtig mystik. Meget anbefalelsesværdig.

Jean Potocki: Manuskriptet fra Zaragoza - også en god mursten af en medrivende historisk fortælling, med en temmelig indviklet fortællestruktur. Længe siden jeg læste den, og kan ikke længere helt huske hvad den egentlig handlede om, men jeg syntes den var god.

Umberto Eco: Rosens navn. Glimrende historisk krimi. Og filmen er lige så god som bogen, og ligner :-)

Jane Smiley: The Greenlanders. Om nordboerne på Grønland i 1400(?)-tallet . God og spændende roman om et samfund der rammes af koldere klima, hungersnød og meget andet ondt.

Edward Rutherford: Sarum. Stor tyk roman om England for længe siden - har ikke fået den læst endnu, selvom den har stået på reolen længe, men har hørt at den er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Pillars of the Earth av Ken Follet. Knallgode historiske romaner lagt til England på 1200 - tallet. To bøker, veit ikke hva de heter på engelsk, men på norsk er det "Sverdet og korset" og "Katedralen". Har blitt laget tv-serie av.

Disse leste jeg i fjor, på ferie. Litt treg start, men hadde ikke noe bedre å gjøre på stranda enn å lese ferdig. Kom seg etterhvert, koselig historie =)

For et par år siden leste jeg en serie, sagaen om Claire og James, Hekseringen. (disse finnes selvfølgelig på engelsk =) )Det er vel ca 8 bøker eller noe sånn. Fantastisk koselige og spennende bøker om sykepleieren Claire som snubler over en heksering og reiser tilbake i tid til 1700-tallet. Der gifter hun seg på nytt med en kjekk skotte. Handlingen er lagt til det skotske høylandet. Jeg syns det var ekstra spennende siden jeg er en Fraser selv, og flere av karakterene i bøkene er basert på personer som har levd. Historien blir også spunnet rundt kjente slag, som f.eks slaget ved cullodden. Denne serien kommer jeg til å lese igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pillars of the Earth" og "World Without End" heter de, Krelise. Pillars er satt i England under middelalderen, World handler om førstebokens etterkommere under svartedød epidemien.

Aha. Takk :) Husker vel litt feil, er vel minst ti år siden jeg leste dem (og nå følte jeg meg plutselig gammel :P ) Men jeg husker jeg likte de veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, her hadde det jo allerede kommet mange gode forslag :) og mye av det har jeg ikke lest. Spørs om det blir et lite innhugg i sparekontoen snart. Noen som har lest hulebjørnens klan forresten? Snublet over den serien litt tidligere her, men har ikke hørt så mye om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste serien når jeg var liten. (mamma gjorde en bommert der, mye husmorporr og det var hun ikke klar over, men jeg var så liten at jeg bladde bare fort over de sidene)

Helt ok serie, men alt er kanskje ikke like vitenskapelig.

Jeg elsket bøkene, men det et er fryktelig mange år siden jeg leste de, så det er mulig jeg ville blitt skuffet om jeg leste de igjen.

Har du lest noe av Amalie Skram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudi Canavan

Robin Hobb

Signerer disse to, kanskje spesielt Hobb. Canavan likte jeg også veldig godt, men føler bøkene kanskje var en anelse "lettere".

Ellers, hvis du er åpen for litt alternative reality type historie anbefaler jeg virkelig S M Stirling. Utrolig spennende og vannvittig gjennomtenkt fra forfatterens side, tydelig at han har gjort mye research. Start med Nantucket-serien, en trilogi — første bok heter Island in the Sea of Time. Etter denne kommer en ny trilogi, fulgt av syv bøker (kun tre er gitt ut enda, jeg venter utålmodig!). Du blir veldig fort hektet, for å si det sånn... Bøkene har fått meg til å tenke på mye "hva hvis" det ellers aldri hadde falt meg inn å komme på. Løp og kjøp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer disse to, kanskje spesielt Hobb. Canavan likte jeg også veldig godt, men føler bøkene kanskje var en anelse "lettere".

:D

Du leste ikke "Voice of Gods" da altså... :P Den første trilogien (Black Assassin) er relativt vanlig fantasy, Voice of Gods begynner å bli litt mer interessant/ustandard. De neste bøkene ligger på Kindle'n og venter på tiden min... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste serien når jeg var liten. (mamma gjorde en bommert der, mye husmorporr og det var hun ikke klar over, men jeg var så liten at jeg bladde bare fort over de sidene)

Helt ok serie, men alt er kanskje ikke like vitenskapelig.

Jeg elsket bøkene, men det et er fryktelig mange år siden jeg leste de, så det er mulig jeg ville blitt skuffet om jeg leste de igjen.

Har du lest noe av Amalie Skram?

Hehe:) kanskje jeg prøver meg på en siden. Amalie skram har jeg ikke lest. Er stort sett utenlandske forfattere jeg har lest da jeg helst leser engelsk. Men prøver gjerne noe nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umberto Eco. The Name of the Rose.

Sir Arthur Conan Doyle, mest kjent for sine historier om Sherlock Holmes, skrev også noen historiske romaner. F.eks. The White Company og Sir Nigel (begge er om hundreårskrigen, altså 1300-1400-tallet, sett fra engelskmennenes side). Han mente selv at hans historiske romaner var bedre enn Sherlock Holmes-historiene.

Sigrid Undset har jo også en del.

Virginia Woolf sin Orlando er ganske fin. Semibiografisk, om Elizabeth den første sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste ikke "Voice of Gods" da altså... :P Den første trilogien (Black Assassin) er relativt vanlig fantasy, Voice of Gods begynner å bli litt mer interessant/ustandard. De neste bøkene ligger på Kindle'n og venter på tiden min... :D

Jo da, har lest den også :) Mulig jeg ikke har fått leste siste enda, det husker jeg ikke helt. Nå mener jeg ikke typisk vs. utypisk fantasy, eller om det er interessant eller ikke, men mer hvordan den er å lese. Litt vanskelig å beskrive akkurat hva jeg mener, kjenner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...