Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til trening av gjeterhund


Arielle
 Share

Recommended Posts

Hei.

Min svigerfar har fått seg en ny border collie som skal ta over jobben med å gjete sauene når gammle hunden en dag ikke klarer mer. Gammle hunden brakk foten sist sommer men ble opperert og da fant vi ut at det var påtide med ny hund da denne også har blitt 8 år. Siden vi skal overta gården så ser jeg på den nye hunden som "min". Interessen for trening av gjeterhunden har selvsagt økt og jeg prøver å få så mye kunnskap innen dette området som overhode mulig. Jeg har startet trening med gammle hunden for 1 år siden da han hadde en del problemer i gjetingen som jeg ville ha bort. Fremgangen er stor og jeg har vært veldig heldig og fått være med på treninger med en del bønder her i byen som har kommet med masse gode tips og råd.

Den nye valpen(hun er 1 år nå så ingen valp lenger) er en tispe og har frem til nå vært med i de daglige gjøremålene på gårde. Hun da har gått rundt sauene 1 et års tid og viser stor interesse. Hun er en bestemt dame som vet hva hun vil, men dette har jeg forsiktig klart å "plukke" av henne for hun gjorde stort sett som hun ville og gammlehunden var liksom sjefen og den som var kul. Jeg har trent en del med godbiter på innkalling, sitt og dekk. Problemet var at det kun var kult når det passet henne og hun hadde en vane med å stikke avgårde når vi skulle ha tak i henne. Trente med langline en god stund sånn at jeg kunne nappe(ikke harde nykk men bare forsiktig sånn at hun kjekte at jeg var der) litt forsiktig hvis hun ville bort. Svigerfar tok henne skikkelig når hun fant ut at det var super kult og jage sauene som står på markene rundt huset. At hun jaget de var ikke et problem, men hun hørte ikke etter når vi ropte og ville ha henne inn.

Så til problemet! Nå er hun verdens beste og hørrer etter hele tiden og får selvsagt masse ros for dette. Jeg vil starte forsiktig med trening på sau og det har jeg begynt med men hun vil ikke gjete de. Startet med å gå etter de sammen med hunden på et inngjerda område og kommanderte dekk innimellom og roste masse når hun la seg, men jeg får henne ikke til å ville springe etter sauene. Selv og jeg jager opp sauene så de springer så er hun veldig opptatt av å se på meg, det er akkorat som om hun vil men ser på meg og ikke tørr. Så hva gjør jeg får nå av? Jeg stoppet treningen da jeg fant ut at hun ikke vil gjete de og har ikke prøvt på en god stund men jeg tar meg kanskje en tur med henne i kveld for å prøve. Hvordan får jeg hunden til å ville gå etter de?

Jeg har lite kunnskap om denne type trening og i hvert fall i innlæringsfasen. Jeg synes selv jeg har lykkes godt i treningen av gammlehunden, men han kunne kommandoene høyre, venstre, ut, kom med de og gjetet egentlig bra men vi har trent på gjeting på flate marker, gjeting på bort avstand fra sauene og bedre styring og ikke minst at han hører etter for det koker over i hode av og til og da gjør han litt som han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hun er ikke godt nok tent enda, høres det ut som. Det du kan gjøre er å ha 5-6 sauer inne i ett kve, la henne jobbe rundt dem i bånd først slik at hun blir trygg sammen med deg. Gå ved siden av henne, ros og oppmuntre henne, når hun vil runde dem. Om hun nafser litt, så ikke legg vekt på det i starten, det er helt vanlig for unghunder. Om sauene står stille i midten av kveet, så spiller det ingen rolle, hun skal lære å gjete- ikke jage dem. Meld deg på ett kurs i ditt lokale gjeterhundlag så dere kan komme i gang under kontrollerte former. Les boka til Derek Scrimgeur! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke godt nok tent enda, høres det ut som. Det du kan gjøre er å ha 5-6 sauer inne i ett kve, la henne jobbe rundt dem i bånd først slik at hun blir trygg sammen med deg. Gå ved siden av henne, ros og oppmuntre henne, når hun vil runde dem. Om hun nafser litt, så ikke legg vekt på det i starten, det er helt vanlig for unghunder. Om sauene står stille i midten av kveet, så spiller det ingen rolle, hun skal lære å gjete- ikke jage dem. Meld deg på ett kurs i ditt lokale gjeterhundlag så dere kan komme i gang under kontrollerte former. Les boka til Derek Scrimgeur! Lykke til.

tusen takk skal du ha :) Var ute med henne i dag igjen for å se hvordan reaksjonen var nå. Tok 3 sauer ned på en liten mark og tenkte å ta hunden med inn og "bare gå tur" for å se hvordan hun oppførte seg. Vi kom litt brått på sauene så de skvatt litt og hun viste stor interesse i forhold til før. Hun trakk mot dem men var litt opptatt av meg og om jeg "godtok" det så jeg gikk fraskt mot sauene med hunden og sa "ja gå, ut, versegod" og sikker alle ordene jeg kom på i farten, og hunden satte fart mot sauene. Hun gikk ikke rett mot de men trakk ut til siden og rundt. Jeg er meget fornøyd! Vi prøvte noen ganger til og da sa jeg bare "ut" og hun gikk også da mot de og rundt.

Det har vært en litt vrien hund i fra starten av. Hun var litt skeptisk til mennesker og visste ikke helt hvordan hun skulle forholde seg til oss og dette viste hun med å ikke ville komme helt inntil oss og stod eller å hoppet og spratt rundt oss. Min svigerfar er ikke vandt til hunder med "problemer" så allerede her tok jeg annsvaret og trente på dette samtidig som alle rundt hunden fikk streng beskjed om hvordan de skulle forholde seg til henne. Det tok ikke lang tid før hun kom helt bort og nøt å bli klappet på så jeg tror dette skyldes at de har blitt svært lite håndtert fra de var små og hun var en 3-4mnd når hun kom til oss. Etter det har hun vist at hun er en bestemt dame med sterke egne meninger men har nå funnet ut at det er best å sammarbeide med meg for det er der all morroa og godbitene er.

Nå har jeg en trygg hund som setter pris på oppmerksomhet og kos. En hund som liker å lære nye ting, hører godt etter når hun blir snakket til og i dag så jeg at det er håp når det kommer til sau selv om vi har en lang vei å gå og mye å lære begge to. Vi har så vidt begynt og jeg gleder meg til resten. Nå skal jeg fortsette å håndfore noen sauer for å få de tammest mulig sånn at vi kan trene hjemme med rolige sauer. Jeg skal ta en telefon til de som har treninger her i byen og høre om jeg kan få være med på treningene deres eller om de skal holde kurs snart. Kriteriene er dekk og på plass og det kan hun. Skal søke litt på nette å se om jeg finner den boken :)

Jeg håper å få en god gjeterhund som fungerer opptimalt og kanskje vi kan konkurrere litt også en dag?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så flott! Dette høres lovende ut, men ikke stress med at hun skal løpe rundt sauene. Det er mye bedre at dere bygger opp dette sammen enn at hun skal føle seg alene, så bruk gjerne kopplam inne i et kve og ha henne i bånd. Skap trygghet, det får du igjen for i alt du gjør senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Dette høres lovende ut, men ikke stress med at hun skal løpe rundt sauene. Det er mye bedre at dere bygger opp dette sammen enn at hun skal føle seg alene, så bruk gjerne kopplam inne i et kve og ha henne i bånd. Skap trygghet, det får du igjen for i alt du gjør senere!

Hmm.. Nå har jeg ikke noen erfaring med trening av gjeterhund så bør kanskje ikke uttale meg, men dette undres jeg litt over, jeg har alltid hørt at man bør bruke voksne, hundevandte sauer i starten av slik trening?

Og basert utifra egen erfaring med kopplam og hund er vel ikke kopplam det første jeg ville introdusert for en fersk hund.

Så jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du anbefaler nettopp kopplam? Er det ikke bedre å bruke sauer som har større respekt for hunden og dermed heller vil løpe unna istedenfor å angripe bikkja om den kommer for nært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nå har jeg ikke noen erfaring med trening av gjeterhund så bør kanskje ikke uttale meg, men dette undres jeg litt over, jeg har alltid hørt at man bør bruke voksne, hundevandte sauer i starten av slik trening?

Og basert utifra egen erfaring med kopplam og hund er vel ikke kopplam det første jeg ville introdusert for en fersk hund.

Så jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du anbefaler nettopp kopplam? Er det ikke bedre å bruke sauer som har større respekt for hunden og dermed heller vil løpe unna istedenfor å angripe bikkja om den kommer for nært?

Jeg foretrekker kopplam :) rett og slett for at de er veldig vandt med mennesker og hunden. De er vandt med hunden og angriper ikke denne. Jeg passer på å "hjelpe" hunden, både valpen og gammlehunden(når vi startet treningan siden det var en del problemer) med sauene. Hvis det skal skje at sauene stiller seg mot hunden og tramper og vil ha den vekk så går jeg mot selv og ber de flytte seg når jeg holder på å få hunden trygg på sauer.

Her er det veldig mange meninger rundt dette har jeg erfart men hos oss blir det godt voksne sauer og helst de som er elst siden vi ikke har kopplam og ikke har hatt det på mange år. Vi er så heldige at vi lykker i å vende lam under andre sauer og heller hjelpe de igang med litt ekstra mat til de er sterke og klarer seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hmm.. Nå har jeg ikke noen erfaring med trening av gjeterhund så bør kanskje ikke uttale meg, men dette undres jeg litt over, jeg har alltid hørt at man bør bruke voksne, hundevandte sauer i starten av slik trening?

Og basert utifra egen erfaring med kopplam og hund er vel ikke kopplam det første jeg ville introdusert for en fersk hund.

Så jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du anbefaler nettopp kopplam? Er det ikke bedre å bruke sauer som har større respekt for hunden og dermed heller vil løpe unna istedenfor å angripe bikkja om den kommer for nært?

Ja man kan godt bruke voksne hundevante søyer i trening, men hensikten med denne treningen jeg skisserer er ikke at hunden skal gjete, det er at hunden skal bli trygg sammen med eier/fører rundt sauer. Bruker man kopplam er disse ofte svært vant med mennesker og evt gårdens hunder, slik at de ikke løper av gårde, men sannsynsligvis står stille inne i kveet. Du går jo sammen med hunden i båndet og kan avverge evt utfall fra en sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan godt bruke voksne hundevante søyer i trening, men hensikten med denne treningen jeg skisserer er ikke at hunden skal gjete, det er at hunden skal bli trygg sammen med eier/fører rundt sauer. Bruker man kopplam er disse ofte svært vant med mennesker og evt gårdens hunder, slik at de ikke løper av gårde, men sannsynsligvis står stille inne i kveet. Du går jo sammen med hunden i båndet og kan avverge evt utfall fra en sau.

Ah, da forstår jeg litt mer, takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hvis hun altså er litt myk av seg i forhold til mennesker og hadde stor glede av å jage sauen før svigerfar tok henne skikkelig og nå plutselig virker redd sauen...Du tror ikke det har en sammenheng der da?

Uten at jeg vet noe som helst om gjeting, så vet jeg såpass at bikkja ikke skjønner at det ikke var pga jagingen, men fordi hun ikke kom på innkalling hun ble tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hvis hun altså er litt myk av seg i forhold til mennesker og hadde stor glede av å jage sauen før svigerfar tok henne skikkelig og nå plutselig virker redd sauen...Du tror ikke det har en sammenheng der da?

Uten at jeg vet noe som helst om gjeting, så vet jeg såpass at bikkja ikke skjønner at det ikke var pga jagingen, men fordi hun ikke kom på innkalling hun ble tatt...

Hun er ikke redd sauene i det hele tatt :) Hadde hun vært det så hadde jeg tatt tak i dette på et helt annet vis en det jeg gjør nå. Hun ble tatt da hun ikke kom på inkalling men ikke i nærheten av sau. Hun var på vei ut til sauene men hadde ikke kommet så langt enda. Hun har stor interesse for de men jeg hadde en misstanke om at interessen før var pga. lek og ikke gjeting(instinkter), når hun fikk løpetid og ble litt mer voksen etter dette(virket det som) så forsvante en del av den valpe lekingen hennas og da forsvant sammtidig interessen for sau til en viss grad. Nå virker det som om instinktene slår inn men jeg tror hun trenger litt mer tid før instinktene er på topp men vi er ikke langt i fra. Så hun er ikke redd.

Og til Gråtass: tusen hjertelig takk for tips og råd :) Vi skal på kurs nå snart og det ser jeg veldig frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...