Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen biter på ledninger og ødelegger de.

bikkjene
 Share

Recommended Posts

Valpen min biter på alle ledningene her, men er det noe jeg kan smøre på ledningene som kanskje hjelper henne til å holde seg unna de? Har hørt at eddik er bra men er ikke sikker da. Er eddik som hjelper mot at kaniner og marsvin biter på ledninger har jeg hørt da. Noe annet å smøre på? Eller noe å gjøre som forebygger det?

Når vi ser henne biter på ledninger sier vi nei og tar henne vekk, men hun har da klart å ødelegge en ledning da eller to eller tre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn noe hunden ikke liker smaken på å smør på, hunder liker forskjellige ting slik som mennesker. Tesh liker faktisk bitterspray.

Ellers så kan man jo også gjerne inn ledningene om de ikke er overalt så valpen ikke har tilgang.

Jeg har brukt eddik og det fungerer på mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik er veldig bra, det fungerer på valpene her.

Alt som smaker sterkt og ekkelt, er bra - tabascosaus, chiliolje osv - jeg bruker en tannbørste og smører på der valpen har vist interesse for å gnage, og som regel kutter de helt ut.

Valpen din kan antagelig ikke ordet "nei" enda, derfor må den få en sjanse til å lære det.

Valpen gnager fordi den kjeder seg, fordi den utforsker og fordi det klør i tennene - så sørg for å gi den et alternativ å bite på. Fjern den fra det den biter på, gi den noe den får tygge på, og smør på stinky.

Det går også an å fjerne eller skjerme ledninger - her har jeg satt en kompostgrind foran alle ledningene som kommer ut av TV'en, så valpene ikke kommer seg bort dit. På IKEA finnes det ledningssamlere en kan tre på ledningene, så får ikke valpen bitt på ledningen. Smaken fra eddik og slikt forsvinner etter hvert, så på natta hender det at en trenger litt mer beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...