Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring av Blandingshund


Guest I-am-God
 Share

Recommended Posts

Guest I-am-God

Hei på dere, her er jeg!

Nå trenger jeg litt hjelp, og et hundeforum må være stedet å spørre om dette!

Jeg har en "tilfeldig" gatemix (labradorXpuddel X SchæferXsetter, usikker på hvordan setter)

Nå har en god venninde av meg (foreløpig) Ei løpsk rottweilertispe...

Hun vil gjerne parre denne med Ghandi (min hund)

Og har store ambisjoner om å tjene penger på dette.

Lurer da litt hva er vitsen med å blande enda mer enn det ghandi allerrede er?

Og hva kan hun tjene på dette, bortsett fra å bli "mobba" av andre hundeeiere?

Jeg kommer antagelig til å si nei, problemet er bare at da kommer hun antakeligvis til og bruke "første og beste" hanhund hun kommer over!

Jeg kjenner henne godt og vet sånn sirka åssen hun tenker.

Så lurer på å si ja, bare fordi jeg vet at min hund er frisk, han er rønka både i "hue og den andre enden" og har et godt stabilt gemytt.

Hun har snakket på en schæfervalp på 9 månter som hun mener er bra pappamateriell.

Er det ikke da bedre å bruke en hund man vet er frisk, med godt gemytt enn en tilfeldig valp?

Langt rotete innlegg sårry for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan jeg anbefale denne linken.

:huh: Det var da voldsomt?

Om du hinter til at dette er spam, eller bare generelt er nedlatende, det vet jeg ikke. Men jeg ville ikke tatt ethvert innlegg som omhandler blandingshunder for spam (selv om det muligens er det).

TS:

Personlig hadde jeg takket nei, og heller prøvd å få noe vettugt inn i hodet på denne venninnen. Hun kommer ikke til å tjene store penger på dette, det kan du hvertfall fortelle henne med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest I-am-God

Var omtrent det jeg regnet med...

Jenta skulle hatt valium, og kanskje et marsvin, i allefall ikke hund!

Beklager noen skriveleif, men lyspæra i taket har gått, så skriver i lyset fra skjermen... og er generelt dårlig i rettskrivning!

Jeg er ikke for å blande raser i hytt og gevær selv, men endte nå opp med en blandingshund da!

Får prøve å fortelle henne en gang eller 3 til at det er liten vits å parre med en annen rase i allefaøø!

(kan forstå at folk tar dette for spam, 1. innlegg og kontroverielt tema, er aktiv på noen bilforum, og der tror man også det værste om folk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke tispas eier er interessert i en diskusjon for og imot blandingsavl, kan du kanskje sette oppdrettergjerningen litt i kontekst for henne?

For det første er det risikoen for å miste tispa. Jeg har et kull nå, det ble keisersnitt på tispa fordi hun ikke fikk veer, og enhver operasjon er en risiko. Veterinær måtte gi henne trippel dose narkose før hun sovnet, og jeg var livredd for at det skulle bli for mye for henne og at jeg skulle miste henne. Det kan også oppstå komplikasjoner etter keisersnittet.

For øvrig koster et keisersnit lett 10.000 kroner - har hun forsikring som vil dekke dette?

For det andre kan mye galt skje under fødselen - valper kan være dødfødte, de kan være født med misdannelser, de kan bli absorbert/abortert underveis. Det er ikke slik at en parrer en tispe og automatisk får et sunt og friskt kull på seks valper.

Det koster penger å ha valpekull - å registrere de i NKK koster i underkant av 500 kroner per valp, mens alle andre utgifter kommer uansett rase.

En må ha valpekasse, tepper, laken, varmeflaske, tissepads, også videre for valpene - si dette kommer på 1.000 kroner. Det koster lett mer, for en må ha en del skift - med et stort kull kan det bli tre skift i døgnet, og en vaskemaskin som jobber overtid.

Tispa trenger som regel tilleggsfôring fra siste tredjedel av svangerskapet og fram til de avvennes. Jeg vil tro en rottweiler spiser omtrent like mye som mine berner sennenhunder, så da kan en beregne cirka 1.000 kroner på ekstra mat i disse tre månedene.

Når valpene er tre-fire uker gamle, skal de begynne å spise fast føde. Med et kull på seks valper kan det lett komme på 2.500 kroner.

Valpene skal ha markkur, samt at det anbefales å gi tispa mens hun er drektig. Jeg er usikker på pris, men ormekur til seks valper fire ganger - det koster sikkert minst 500 kroner.

Hannhundeier skal selvfølgelig ha sprangavgift - en modell er for eksempel 1.500 kroner for parringen + 10 prosent av salgsinntektene. Så om hun selger valpene til 6.000 kroner stykket, skal hannhundeier ha 5.100 kroner.

En seriøs oppdretter selger valpene med helseattest, og det er mange som selger med mikrochip og parvovaksine. Dette kommer på cirka 1.000 kroner per valp, i hvert fall der jeg gjorde det på mine valper. Altså 6.000 kroner til sammen.

Da har vi foreløpig kommet opp i utgifter på 16.100 kroner.

Det er også mye annet utstyr som kan være kjekt å ha i hus - jeg handlet inn utstyr for over 5.000 kroner før dette valpekullet. Da hadde jeg for eksempel druesukker for å gi sterkere veer og hjelpe sliten tispe under fødsel, kalktilskudd for å stimulere veer og hjelpe tispa å føde, høyenergifôr som er lett å spise og fordøye for å hjelpe tispa under fødsel, masse våtservietter, fargede halsbånd for å holde valpene fra hverandre, trappegrind så ikke valpene ramler ned trappa, diverse beskyttelsesutstyr for å valpesikre ledninger og stikkontakter, tåteflaske og pipette for svake nyfødte valper som må tilleggsfôres, også videre.

Da har jeg ikke tatt med for eksempel herpesvaksine, som flere og flere veterinærer anbefaler å ta for å øke sannsynligheten for drektighet. Denne vaksinen koster cirka 1.200 kroner.

Jeg har heller ikke satt opp øyelysning av valp, men med den rasekombinasjoenn kan det være en idé å gjøre. Det koster lett 3.000 kroner for hele kullet.

Jeg har ikke tatt med utgifter til ultralyd eller røntgen, om en er usikker på om tispa er drektig og vil ha dette bekreftet/avkreftet underveis. Det koster også lett 1.000 kroner.

Annonsering for å få solgt valpene - 100 kroner, 1.000 kroner?

Så joda, hun kan sitte igjen med litt penger - men er det verdt det når en ser på timelønnen? Skal hun be seg fri fra jobben? Har hun spart opp ferie og avspasering hun kan ta ut for å ta seg av valpene? Har hun noen hun kan betale for å være valpevakt for henne? Hvordan løser hun det?

Hva gjør hun med valper hun ikke får solgt med en gang? Med de rasekombinasjonene, lyser det ikke traust familiehund av valpene med en gang.

Det er mye arbeid, og det er flere tråder her inne som kan vise litt om hvordan arbeidet med et valpekull er.

Det er andre ting en kan gjøre for lettere å tjene 10.000-15.000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*langt innlegg*

Eller så kan man bare legge noen aviser i bunnen, la tispa gjøre alt og håpe på det beste. Droppe markkur/chip, bedre for til mor, gi billigste type tørrfor og matrester til valpene. Blir fort veldig stor fortjeneste og lite arbeid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man bare legge noen aviser i bunnen, la tispa gjøre alt og håpe på det beste. Droppe markkur/chip, bedre for til mor, gi billigste type tørrfor og matrester til valpene. Blir fort veldig stor fortjeneste og lite arbeid da.

Er vel slik de fleste med bastarder gjør da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man bare legge noen aviser i bunnen, la tispa gjøre alt og håpe på det beste. Droppe markkur/chip, bedre for til mor, gi billigste type tørrfor og matrester til valpene. Blir fort veldig stor fortjeneste og lite arbeid da.

Ja, men nå var poenget å vise hvor dyrt det KAN være, vi skulle vel ikke vise henne enkle (men dårlige) løsninger?

Og keisersnitt er et sabla viktig poeng en bør tenke på, både i forhold til å miste tispa og lommeboka. Et keisersnitt på natterstid, med antibiotika og oppfølging etterpå, kan lett komme på like mye som en ville tjent på tre valper, om en ikke har forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Eller så kan man bare legge noen aviser i bunnen, la tispa gjøre alt og håpe på det beste. Droppe markkur/chip, bedre for til mor, gi billigste type tørrfor og matrester til valpene. Blir fort veldig stor fortjeneste og lite arbeid da.

Japp seff, for alle oppdrettere er late, pengegriske idioter..

Er vel slik de fleste med bastarder gjør da...

Hvor kjøper dere valpene deres? Siden dette tydeligvis er "normalen".. Snakk om stigmatisering av oppdrettere. Nei, jeg er absolutt ikke for planlagt blandingsavel, men jeg går da ikke rundt og antar at folk som har kull på tispene sine er komplett imbessile heller.

Edit: TS: Jeg ville ha avstått å bruke min hannhund i en slik kombinasjon. Så får heller tispeeier bli litt sur og bruke noe annet, men da har du i hvertfall ditt på det tørre, uansett utfall.

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer på å si ja, bare fordi jeg vet at min hund er frisk, han er rønka både i "hue og den andre enden" og har et godt stabilt gemytt.

Hun har snakket på en schæfervalp på 9 månter som hun mener er bra pappamateriell.

Er det ikke da bedre å bruke en hund man vet er frisk, med godt gemytt enn en tilfeldig valp?

Du kan ikke kontrollere andres oppførsel og valg, kun dine egne. Ta derfor valg du kan stå for. Om din venninne velger å avle fram valper har ikke du noe ansvar i den avgjørelsen, det er noe hun selv må stå for. Men du kan velge å ikke være medvirkende til det du selv ser på som dårlig oppdrett. For om alle skulle støtte dårlig oppdrett, enten det er med lån av hannhund eller penger i valpekjøp, hvordan skal det da gå med de gode oppdretterne? Du har nå muligheten til å ta et standpunkt og gå foran som et godt eksempel. I verste fall gjør det ingenting fra eller til, i beste fall er det noen som følger etter. Det er det verdt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp seff, for alle oppdrettere er late, pengegriske idioter..

Hvor kjøper dere valpene deres? Siden dette tydeligvis er "normalen".. Snakk om stigmatisering av oppdrettere. Nei, jeg er absolutt ikke for planlagt blandingsavel, men jeg går da ikke rundt og antar at folk som har kull på tispene sine er komplett imbessile heller.

Edit: TS: Jeg ville ha avstått å bruke min hannhund i en slik kombinasjon. Så får heller tispeeier bli litt sur og bruke noe annet, men da har du i hvertfall ditt på det tørre, uansett utfall.

Kaller du dette for å være en oppdretter??

Ingen som med vilje lager blandingsvalper og bastarder er oppdretter på noe slags vis.

Vis meg den hundeiere som bruker tusenvis av kroner på å få hunden sjekket for kjente sykdommer og fått bedømt eksteriør etc, som gidde å parre sin hund med en gatemix??

Nei, da finner man en partner som komplementerer sin hund best mulig, ikke er bærer av sykdommer som arves recessivt om sin egen hund også er bærer av samme sykdom. Sjekker status på andre hunder i samme linje etc etc

Tror du de som lager blandinger gjør alt dette?

De fleste som lager bastarder vet vel veldig lite om sine hunder (med tanke på avl), når det kommer til røntgenstatus og andre kjente sykdommer som finnes innenfor hver rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du dette for å være en oppdretter??

At noen har kull på blandingshunden sin betyr ikke at de "lar tispa gjøre alt og håper på det beste", "dropper markkurs/chip", "gir billigste type tørrfôr og matrester til valpene"?!

Nei, da finner man en partner som komplementerer sin hund best mulig, ikke er bærer av sykdommer som arves recessivt om sin egen hund også er bærer av samme sykdom. Sjekker status på andre hunder i samme linje etc etc

Litt OT, men recessive sykdommer er svært vanskelig å finne frem til, selv om man har stamtavle på hundene. Det krever enorm åpenhet om ulike hunders sykdommer i mange, mange generasjoner, og allikevel dukker recessive sykdommer opp nå og da. Det er faktisk fordelen med blandingshunder; de har ofte svært lav innavlskoeffisient og recessive sykdommer er mer sjeldent. Og nei, jeg er ikke for blandingsavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen har kull på blandingshunden sin betyr ikke at de "lar tispa gjøre alt og håper på det beste", "dropper markkurs/chip", "gir billigste type tørrfôr og matrester til valpene"?!

Jeg snakker om dette som stod i første innlegg

Jeg har en "tilfeldig" gatemix (labradorXpuddel X SchæferXsetter, usikker på hvordan setter)

Nå har en god venninde av meg (foreløpig) Ei løpsk rottweilertispe...

Hun vil gjerne parre denne med Ghandi (min hund)

Og har store ambisjoner om å tjene penger på dette.

Det er flere sykdommer hunder kun er bærer av, og man finner ut av dette ved å teste.

Man parrer ikke to hunder som er bærer av samme sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og tenkt litt som deg, I-am-god. Jeg har og fått spørsmål, riktignok av en med samme rase, som fyller kravene for klubben og i det hele tatt, ikke i veien med henne sånn sett. Men jeg synes det er noe som skurrer litt, og jeg har ikke lyst til å bli med på et valpekull bare fordi eier synes valper er søte så og si, og iallefall ikke når vedkommende ikke har satt seg inn i noe som helst. Det er uten mål og mening, og rasen går ikke glipp av noe ved at denne kombinasjonen ikke skjer. Så derfor har jeg sagt nei, selv om han da sannsynligvis kommer til å finne seg en annen hannhund (den andre og beste... )

Sier du nei har du iallefall ren samvittighet, så får hun gjøre som hun vil. Du får heller gi henne noen av svarene du har fått her, og kommer til å få, så kanskje du kan påvirke henne litt i riktig retning. Med noen går det rett og slett ikke dessverre, men er er jo fint at man prøver iallefall.

Man skal ikke låne ut hunden sin til noe man ikke kan stå inne for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et nylig eksempel på det å være useriøs: en ccpp-eier i området mente vi måtte parre våre hunder når min (sorte) hanne ble voksen, for hun hadde sååååå lyst å lage sorte valper.

DET var det eneste kriteriet hun hadde...Herregud sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kaller du dette for å være en oppdretter??

Ingen som med vilje lager blandingsvalper og bastarder er oppdretter på noe slags vis.

Alle som produserer valper er per definisjon oppdrettere og har det samme ansvaret, både moralsk, økonomisk og juridisk for sine valpekjøpere uansett om det er stamtavle herfra til Roma eller ikke.

Vis meg den hundeiere som bruker tusenvis av kroner på å få hunden sjekket for kjente sykdommer og fått bedømt eksteriør etc, som gidde å parre sin hund med en gatemix??

Nei, da finner man en partner som komplementerer sin hund best mulig, ikke er bærer av sykdommer som arves recessivt om sin egen hund også er bærer av samme sykdom. Sjekker status på andre hunder i samme linje etc etc

Tror du de som lager blandinger gjør alt dette?

De fleste som lager bastarder vet vel veldig lite om sine hunder (med tanke på avl), når det kommer til røntgenstatus og andre kjente sykdommer som finnes innenfor hver rase

Jeg vet flere som lager bevisste blandinger som sjekker sine hunder for like mye som raserene. Det er ikke flertallet, men de finnes.

Jeg snakker om dette som stod i første innlegg

Jeg har en "tilfeldig" gatemix (labradorXpuddel X SchæferXsetter, usikker på hvordan setter)

Nå har en god venninde av meg (foreløpig) Ei løpsk rottweilertispe...

Hun vil gjerne parre denne med Ghandi (min hund)

Og har store ambisjoner om å tjene penger på dette.

Det er flere sykdommer hunder kun er bærer av, og man finner ut av dette ved å teste.

Man parrer ikke to hunder som er bærer av samme sykdom

Du kan ikke quote ett innlegg og så senere si at det var ikke det innlegget du mente, for da blir det veldig vaskelig å føre en diskuajon hvor partene faktisk vet hva de diskuterer. Du quotet ikke åpningsinnlegget til TS, du quotet et utsagn om hvordan blandingshundoppdrettere behandler valper, det er det som blir lagt til grunn for dine uttalelser, ikke hva du tenkte eller mente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som produserer valper er per definisjon oppdrettere og har det samme ansvaret, både moralsk, økonomisk og juridisk for sine valpekjøpere uansett om det er stamtavle herfra til Roma eller ikke.

Jeg vet flere som lager bevisste blandinger som sjekker sine hunder for like mye som raserene. Det er ikke flertallet, men de finnes.

Du kan ikke quote ett innlegg og så senere si at det var ikke det innlegget du mente, for da blir det veldig vaskelig å føre en diskuajon hvor partene faktisk vet hva de diskuterer. Du quotet ikke åpningsinnlegget til TS, du quotet et utsagn om hvordan blandingshundoppdrettere behandler valper, det er det som blir lagt til grunn for dine uttalelser, ikke hva du tenkte eller mente..

Skal være mer nøye i fremtiden, men trodde da vi diskuterte denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julnil... Har du glemt hva du selv skrev?

Eller så kan man bare legge noen aviser i bunnen, la tispa gjøre alt og håpe på det beste. Droppe markkur/chip, bedre for til mor, gi billigste type tørrfor og matrester til valpene. Blir fort veldig stor fortjeneste og lite arbeid da.

Dette skriver Mushi, og du quoter dette og skriver:

Er vel slik de fleste med bastarder gjør da...

Du skriver at de fleste med bastarder gjør dette. DE FLESTE, du skriver ikke bare om trådstarter?

Jeg syns det er en helt idotisk uttalelse, fordi blandingshundeiere ikke er mindre glad i sine valper enn en med renrasede hunder. At valpene er blandingshunder betyr ikke at de får billigste type tørrför og matrester, eller at de ikke får markkur?!

Jeg snakker om dette som stod i første innlegg

Hvorfor skrev du da "er vel slik de fleste med bastarder gjør da..."?

Skal være mer nøye i fremtiden, men trodde da vi diskuterte denne tråden.

Åpenbart at du må lære litt hvordan man diskuterer.

Det er flere sykdommer hunder kun er bærer av, og man finner ut av dette ved å teste.

Man parrer ikke to hunder som er bærer av samme sykdom

Og jeg gjentar meg selv: recessive sykdommer dukker oftere opp hos renrasede hunder med liten genpol. Oppdrettere tester bare for de mest kjente sykdommene, sjeldent for recessive sykdommer som dukker opp hver 5. generasjon. Det er vanskelig å teste for slikt (grunnen til at jeg nevner dette er fordi du begynte å dra inn recessive sykdommer, og jeg forstår ikke hva dette har med denne diskusjonen å gjøre, ettersom recessive sykdommer sjeldent er et problem på blandingshunder og det uansett er noe selv seriøse oppdrettere sliter med å finne ut av).

Og selvfølgelig parrer man ikke to hunder som bærer samme sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva skjer her da?? Noen som leser med surkebriller på eller :D

Rene politikken dette, dra ting ut av en ting og sette dem inn i en annen...

Jeg er interessert i temaet, ikke hva noen finner for godt å tolke. Dette blir for dumt :blink:

vet du, hvis det å lese i ett innlegg hva folk faktisk skriver uten noen som helst fortolkning er å lese med "surkebriller på" (ikke at jeg vet hva det er, men det er tydeligvis noe negativt) ja da leser jeg alle innlegg med "surkebriller" for det er den eneste måten man kan ha en konstruktiv diskusjon på. at folk trekker seg fra det de har sagt og ikke kan stå får sine meninger, det syns jeg skaper en lite produktiv diskusjon. Akkurat som når noen stigmatiserer en hel gruppe mennesker med sine karakteristikker, er en måte å diskutere på som ikke gir stort gjennomslag her.

Ditt bidrag til temaet er å kalle oppdrettere av blandingshunder for useriøse og pengegriske, så langt. Har du noe annet å komme med on topic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...