Gå til innhold
Hundesonen.no

Do trening.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Tja. Nå er det jo forskjell på hva som fungerer for den enkelte, men her i huset gadd vi ikke løpe ut med henne når "uhellet" først hadde skjedd. Vi tørka opp, lot som ingenting og satsa alt på å være frampå og komme henne i forkjøpet - og gjøre det til julaften og storfest hver gang hun gjorde noe ute.

Det funka fint for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig lett å se at de må på do hvis dere følger litt med. De vimser litt søkende rundt og slenger litt rart på bakbena. Vanskelig å forklare. Men hvis dere studerer valpens bevegelser når den flakser rundt, så lærer dere fort å se signalene. Da gjelder det å løfte opp valpisen så fort som mulig og storme ut. Jo oftere dere får den ut før uhellet er ute, jo fortere renslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å stå lenge ute når uhellet først har skjedd, men jeg tror faktisk det hjelper på treningen at de blir tatt ut med en gang de har gjort fra seg innendørs, sånn at det etterhvert går opp for dem at det er ute det skal skje. Men nøkkelen til denne forståelsen er jo som de andre nevner, å være i forkant hele tiden og ta den ut før den rekker å gjøre fra seg inne i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å gi en liten godbit med en gang hun har tisset/bæsjet ute fant jeg ut! :-) har snart hatt min hund i en mnd, og hun er begynt å gå til døren hvis hun må tisse, selv om uhell fortsatt skjer! :P Som de andre sier her, følg med på hunden, går den fra å være rolig til å gå intenst rundt og sniffe, eller fra lek til å bare lukte rundt omkring uten å bry seg stort om lekene, så er det nok på tide med en tur ut.

Haha, akkurat dette minner meg om små unger som leker og helt plutselig setter seg ned på huk for å tisse! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk valpen på tirsdag og på den tiden har den bare tissa inne én gang og bæsja to. Det skal dog nevnes at jeg sikkert løper ut med ham 40 ganger om dagen og roser ham opp i skyene hver gang han gjør noe ute, men han har allerede skjønt hvor han skal gjøre fra seg. I dag begynte han å lage en liten lyd hver gang han måtte på do, så det er litt enklere å følge med. Folk advarte meg om at italienere skulle være vanskelig å få stueren, og siden de ikke hadde blitt trent på dette hos oppdretteren trodde jeg at det kom til å bli et rent *******, men jeg har visst fått en superhund. :P Det skal dog nevnes at det har vært helt ok temperatur og vær de siste dagene, kan bli interessant å se hvordan det blir mot senhøsten.

Mitt tips er det samme som flere her inne. Ignorer det når det skjer inne, ros når det skjer ute, og løp ut med den når du ser at den kanskje tenker på at den må på do :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen tisser og bæsjer inne og at jeg ser det så skal jo valpen ut med en gang. Men hvor lenge skal vi da stå ute? Fordi da har hun jo vært på do allerede og skal nok ikke på nytt da.

Vi tok henne aldri ut om hun allerede hadde tisset. I stede var vi nøye med å få henne ut så ofte som mulig (men uhell skjer naturligvis) og passer på å skryte masse når hun tisser ute. Da belønner vi, og dermed forsterker, at hun tisser ut og gjør det mye mer attraktivt enn å tisse inne - for da skjer det ingenting. Men litt tålmodighet må du ha - de må jo få litt tid på seg til å forstå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...