Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian Shepherd


Recommended Posts

Skrevet

Burde røntgen av rygg bli like obligatorisk som HD/AA røntgen?

Eller er det bare jeg som syns det begynner å bli altfor mye spondylose osv på rasen?

Hvordan kan man evnt få til noe sånn i avlsvilkårene?

Skrevet

Burde røntgen av rygg bli like obligatorisk som HD/AA røntgen?

Eller er det bare jeg som syns det begynner å bli altfor mye spondylose osv på rasen?

Hvordan kan man evnt få til noe sånn i avlsvilkårene?

Hva sier raseklubben? Finnes det noe statistikk på dette?

Skrevet

Burde røntgen av rygg bli like obligatorisk som HD/AA røntgen?

Ja det synes jeg.

Eller er det bare jeg som syns det begynner å bli altfor mye spondylose osv på rasen?

Nei, det begynner å bli mye ryggproblematikk på rasen dessværre. Har lest på nettet at nbt genet ofte kan kobles opp med ryggproblemer. Husker ikke heelt hvor jeg leste det, og jeg vet ikke om det er hold i en slik påstand, men om det er det.. Kanskje nbt x nbt parringer ikke burde gjøres?

Hvordan kan man evnt få til noe sånn i avlsvilkårene?

Aner ikke. Rasklubben vi har, er desværre ikke sånn kjempe samarbeidsvillig (synes jeg)

Skrevet

Orker ikke google akkurat nå, men welsh corgi-klubben har vel forsket litt på det. Husker ikke helt, men tror nå de kom frem til at det ikke var noen sammenheng mellom ryggproblemer og nbt.

Skrevet

Nei, det begynner å bli mye ryggproblematikk på rasen dessværre. Har lest på nettet at nbt genet ofte kan kobles opp med ryggproblemer. Husker ikke heelt hvor jeg leste det, og jeg vet ikke om det er hold i en slik påstand, men om det er det.. Kanskje nbt x nbt parringer ikke burde gjøres?

Ja, dette mener jeg også å ha hørt. Men orker heller ikke google det nå :P Men mener det er nevnt at NBT og NBT ikke bør (?) kombineres....

Aner ikke. Rasklubben vi har, er desværre ikke sånn kjempe samarbeidsvillig (synes jeg)

hehe, nei jeg er vel i grunnen enig. Men samtidig så aner jeg ikke åssen andre klubber er på sånn, så jeg vet ikke om jeg vil uttale meg :P For aner ikke hvor lett det er å være samarbeidsvillig nok til at alle blir fornøyd :P

Derfor holder jeg meg i grunn langt unna sånn selv :P

Skrevet

Nei, det begynner å bli mye ryggproblematikk på rasen dessværre. Har lest på nettet at nbt genet ofte kan kobles opp med ryggproblemer. Husker ikke heelt hvor jeg leste det, og jeg vet ikke om det er hold i en slik påstand, men om det er det.. Kanskje nbt x nbt parringer ikke burde gjøres?

Jeg leste i en av hundebøkene, senest i dag, at nbt x nbt parringer ikke burde gjøres ettersom at det kan forårsake ryggproblemer. Hvor mye av det som faktisk stemmer, vet jeg ikke... :icon_confused:

Skrevet

Aner ikke. Rasklubben vi har, er desværre ikke sånn kjempe samarbeidsvillig (synes jeg)

Det er fult mulig å engasjere seg og å prøve å gjøre noe. Raseklubbene er samarbeidsvillig om en bare prøver og kommer med spørsmål/tips/ønsker, kan gjerne sendes direkte til avlsråd. Det er ikke lett å sitte i styrer og stell å se folk klage over det som blir gjort, når ikke medlemmer engasjerer seg. Medlemmene ER klubben, det er ikke styret som er klubben. En annen ting er at en raseklubb kan ha hundre krav, ønsker og mål for rasen, men det nytter ikke katta når oppdrettere/medlemmer gir F, går i mot og/eller melder seg ut i stedefor å jobbe sammen for å gjøre det bedre.

Dessuten er også årsmøter til for medlemmene, alle saker som sendes inn til raseklubben må fremmes for årsmøtet og evt stemmes på. Og da nytter det heller ikke når det kun er det gamle og det nye styret som møter opp. Det gjelder alle raseklubber, for jeg vet det er et problem i veldig mange.

Skrevet

Det er fult mulig å engasjere seg og å prøve å gjøre noe. Raseklubbene er samarbeidsvillig om en bare prøver og kommer med spørsmål/tips/ønsker, kan gjerne sendes direkte til avlsråd. Det er ikke lett å sitte i styrer og stell å se folk klage over det som blir gjort, når ikke medlemmer engasjerer seg. Medlemmene ER klubben, det er ikke styret som er klubben. En annen ting er at en raseklubb kan ha hundre krav, ønsker og mål for rasen, men det nytter ikke katta når oppdrettere/medlemmer gir F, går i mot og/eller melder seg ut i stedefor å jobbe sammen for å gjøre det bedre.

Dessuten er også årsmøter til for medlemmene, alle saker som sendes inn til raseklubben må fremmes for årsmøtet og evt stemmes på. Og da nytter det heller ikke når det kun er det gamle og det nye styret som møter opp. Det gjelder alle raseklubber, for jeg vet det er et problem i veldig mange.

Nå var jeg ikke akkurat ute etter å hetse raseklubben. De gjør en god jobb de, men av egen erfaring så synes jeg ikke de er særlig samarbeidsvillige. Men så handler ikke denne diskusjonen om raseklubben.

Skrevet

Nå var jeg ikke akkurat ute etter å hetse raseklubben. De gjør en god jobb de, men av egen erfaring så synes jeg ikke de er særlig samarbeidsvillige. Men så handler ikke denne diskusjonen om raseklubben.

Les:

Hvordan kan man evnt få til noe sånn i avlsvilkårene?

Det er altså bare å engasejere seg, sende spørsmål til AR og raseklubben og høre om det er noen tanker rundt dette. Vanligst er det at en raseklubb får inn spørsmål og tanker fra medlemmer, og ser om det er noe som burde gjøres eller ei. Burde det gjøres noe frammer AR et forslag om endrede avlsvilkår til årsmøtet hvor det der stemmes over av de frammøtte (evt med forhånsstemming). Jeg tror en også kan sende det inn som et rent forslag til årsmøtet uten å gå igjennom AR, hvor det da skal stemmes over på årsmøtet.

Skrevet

Ja, var var litt dette jeg lurte på... Hvordan man gjør det for å få frem noe sånn i raseklubben. En oppskrift, og nå fikk jeg den :) Takk Mailin.

Men, hva er din PERSONLIGE mening ang dette?

Skrevet

Det er tull at NBT x NBT gir mer problemer enn andre parringer. Det er å betegne som en myte, ettersom man på statestikken ikke ser noe mer trøbbel etter disse parringene.

Skrevet

Okei, Takk for opplysningen Benedicte :)

Jaggu godt man ikke har tenkt å avle noen gang sier jeg. Da kan det jo hende man måtte svelget noen kameler og sånn. :innocent::lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...