Gå til innhold
Hundesonen.no

selge valp til folk med andre treningsmetoder

Jeampi

Recommended Posts

Skrevet

ville dere ha solgt valp til noen som hadde andre treningsmetoder?

F.eks en som trener nordemstam til klikker og omventdt. eller hadde dere ikke greid det?

Skrevet

SELVFØLGELIG.!

:-o

Får være måte på å forskjelsbehandle folk......

"nei, du får ikke kjøpe valp av meg, du trener jo nordenstam..!"

nei, d blir for dumt...

Har ikke blitt sport om treningsmetode hos noen av oppdretterne jeg ringte for å bestille valp.

Det som teller er sivil stand, aktivitet, bosted & erfaring etter hva jeg oppfattet...

(tror jeg har glemt et spørsmål jeg fikk av de fleste.) #-o

Skrevet

Det skal ikke få avgjøre for mine valpekjøpere i fremtiden hvertfall. Det viktigste er interessen, ressurser, evne, forståelse, plass, tid, sivilstand og personens ønske om å bruke hunden. At personen trener med positiv forsterkning er bare en bonus!

Skrevet

Ja, klart. Jeg respekterer at andre trener forskjellig enn meg, og jeg ser at det er mange forskjellige treningsmetoder som fungerer på forskjellige hunder.

Skrevet

Jeg ville jo ikke det.. Men jeg ville sett ann typen litt. for eksempel vet jeg det er endel tøff trening i gjeterhund miljøet. Det er mange oppdrettere som ikke lenger vil selge BC til mannlige, litt eldre gjetere fordi hunden blir tatt så hardt (mener de).. Jeg ville nok også vært obs på prototyper innenfor min rase hvis jeg drev oppdrett: hadde jeg drevet med rottis hadde jeg vært litt mer skeptisk til gutter i 20-25 års alderen, og hadde jeg drevet med chi så hadde det kanskje vært litt mer spørsmål til den 17 år gamle jenta som aldri hadde hatt hund før, og syntes valpene var sååå skjønne.. Sorry- men jeg har litt fordommer mot stereotyper. Men treningsmetode? Nei.

Skrevet
Jeg ville jo ikke det.. Men jeg ville sett ann typen litt. for eksempel vet jeg det er endel tøff trening i gjeterhund miljøet. Det er mange oppdrettere som ikke lenger vil selge BC til mannlige, litt eldre gjetere fordi hunden blir tatt så hardt (mener de).. Jeg ville nok også vært obs på prototyper innenfor min rase hvis jeg drev oppdrett: hadde jeg drevet med rottis hadde jeg vært litt mer skeptisk til gutter i 20-25 års alderen, og hadde jeg drevet med chi så hadde det kanskje vært litt mer spørsmål til den 17 år gamle jenta som aldri hadde hatt hund før, og syntes valpene var sååå skjønne.. Sorry- men jeg har litt fordommer mot stereotyper. Men treningsmetode? Nei.

skulle jeg noen gang drevet oppdrett av Cavalier er det hvertfalll viktig at valpekjøperen ikke kjøper en hund til barna sine! Det er prototypen man ofte møter på med små hunder. Hadde valpekjøperen trent med veldig harde metoder tror jeg at jeg ville tenkt meg veldig hardt om, uansett rase..

Skrevet
ville dere ha solgt valp til noen som hadde andre treningsmetoder?

F.eks en som trener nordemstam til klikker og omventdt. eller hadde dere ikke greid det?

Hmm, ikke akkurat "andre" treningsmetoder, men jeg vil helt klart bry meg om hvordan hunden blir trent. Jeg ville aldri solgt valp til noen jeg vet trener hunder på en måte jeg ikke synes er akseptabel.

Skrevet

hvis man omformulerer å spørr om man ville solgt til en som slår/misshandler hunden så hadde det blitt noe helt annet...

Hadde gått 100% etter personligheten til den som kjøper, tror det er en liten kunst å sile ut kjøperne.... :wink:

Skrevet

Jeg ville, som Aya, sett an typen. Men jeg ville prioritert valpekjøpere som jeg visste kunne tatt godt vare på hunden uansett. Og jeg vil helst også at en valpekjøper ikke skal drive korrigering,selv om det er noe jeg ikke kan bestemme. Det er et ønske. Men jeg som oppdretter en gang i fremtiden har veldig lyst til å melde valpekjøperne på gratis kurst hos for eks. Canis. Da kan de takke ja om de vil :)

Skrevet

Steen, er det han som "løfter opp valpen etter nakkeskinnet når han går forbi og stirrer den inn i øynene- bare for å vise at han er sjefen?" og som "venner hunden av med å jage bilder ved å smekke til den med en pinne hver gang den ser på en bil"?

Skrevet

Jeg vet rett og slett ikke jeg.

Jeg tror jeg ville vært meget skeptisk til å selge til andre med gammeldagse metoder (nordenstam er én ting, de kan jeg takle men folk som river i bikkja bare den sier "boff" hadde jeg ikke klart)

Jeg er rett og slett ikke sikker jeg..

Skrevet
Steen, er det han som "løfter opp valpen etter nakkeskinnet når han går forbi og stirrer den inn i øynene- bare for å vise at han er sjefen?" og som "venner hunden av med å jage bilder ved å smekke til den med en pinne hver gang den ser på en bil"?

Det er jo helt grusomt [-X

Jeg ville aldri solgt hun til en som hadde den teorien.

Skrevet

Ja. Han som har skrevet hundeskolen (tror jeg den heter).

Skrevet

Ja. Han som har skrevet hundeskolen (tror jeg den heter).

den har jeg faktisk på bokhylla, men den står ved glemte bøker, altså bøker jeg ikke falt for. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...