Gå til innhold
Hundesonen.no

Savner den gode "gamle" tiden...


Zitka

Recommended Posts

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere at det var ytterst sjeldent man brukte bur i "gamle" dager, det er et nytt fenomen.

derfor jeg skrev gamle i "".. For mye av dette hysteriet, som jeg kaller det, har ikke vært i så veldig mange år.. Bare de siste 5-10 årene har mye forandret seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uthevning

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

Er vel kanskje måten folk sier nei på man reagerer på? Kanskje? Vet ikke jeg, har aldri fått stygge blikk iallefall (men er og sjeldent jeg må si nei så)

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

Flott at folk bryr seg, heller for mye enn for lite når det gjelder slike ting.

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

Igjen, flott at folk er blitt bevisste på dette, og at halsbånd ikke er eneste alternativ når det kommer til turutstyr. I "mine" gamledager var det halsbånd, og thats it, vi vurderte ikke engang at sele kunne vært lurt, selv om hunden gikk som et ******* i bånd.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

Forsåvidt enig, burbruk til sin tid, og jeg mener og at det kan være et alternativ når det kommer til slike situasjoner, her må folk slutte å være så hysteriske. MEN, jeg synes jo og det er bra det er fokus på at det ikke er nødvendig å ha hund i bur halve dagen...

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

Hehe ja den skjønner jeg :P Folk har da ikke noe med det...

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

Jeg har nok ikke de samme irritasjonsmomentene som deg, har egentlig ikke opplevd at noen blander seg i mitt hundehold. Men jeg skjønner at det er irriterende, og kanskje provoserende... men man får heller se det på den måten at det iallefall er bra at folk får litt øyne opp for nakkeskader, overdrevent burbruk og varme biler om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor jeg skrev gamle i "".. For mye av dette hysteriet, som jeg kaller det, har ikke vært i så veldig mange år.. Bare de siste 5-10 årene har mye forandret seg..

For 10 år siden var det heller ikke vanlig å bruke bur...

Jeg for min del synes det er bra at folk har begynt å bry seg når hunder står i bil. Jeg har dog aldri noensinne opplevd at noen har stilt seg negative til at mine har stått i skyggen eller når det er overskyet, og jeg hadde mine "parkert" med Buskeruds største kjøpesenter en hel arbeidsdag i flere år.

De sto aldri noensinne i sola da, jeg er nazi.

Ikke har jeg noensinne opplevd at noen har reagert hvis jeg har sagt "nei" skarpt til bikkja heller, men så har jeg aldri gjort det uten grunn.

Halsbånd på valper som trekker synes jeg er teit, det er en grunn til at trekkhundene ikke bruker halsbånd liksom, og de fleste hunder trekker faktisk mindre i sele. Man vet mer nå enn man gjorde før, da man åpenbart trodde at hundens hals og nakke var uskadelig. Man trener "gå pent" i halsbånd og bruker sele når man ikke gidder.

Mange store hunder har jeg aldri hatt (bare to), men jeg sliter med å tro at folk er så mye mer negative til det nå enn før også.

I bunn og grunn må jeg innrømme at jeg ikke skjønner innlegget ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

Jeg har aldri sett noen se stygt på meg fordi jeg sier nei til hunden min.

der man:

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

Her jeg bor kan være snu på 10 minutter, så heller det at folk er ekstra oppmerksom om sommeren, enn at det stryker med en hund.

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

Begge deler kan man få trekkskader av, men det sier seg selv at en valp som drar og kanskje blir rykket tilbake (sier ikke at du gjør det, men generelt ser man mange av dem!) har større sjans for skade enn i sele.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

Bur ble ikke brukt som oppbevaringsboks i "gamle dager".

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

Det vil ALLTID være noen som må kommentere ting, uansett hva årstallet er :)

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

Folk blander seg. Om det var for 100 år siden, 50 år siden, 10 år siden eller ifjor spiller ingen rolle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

Jeg sa statigvekk NEI til basenjien min, ingen har noensinne reagert på det. Granden trenger jeg ikke si nei til. Det handler ikke om å ikke være negativ (nei kan faktisk være positivt ladet også, høhø). Det handler kanskje mer om hvordan man sier nei til hunden sin?

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

Jeg vil heller at noen knuser ruta og får ut hundene mine om de tror/vet at det er for varmt i bilen, enn at de ikke skal si/gjøre noe..

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

Ja? Det er ikke alle som vet det.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

Bur er et nytt og "idiotisk" fenomen. Ja, jeg har bur jeg også, men bruker det bare på utstilling om jeg gidder å drasse det med. Verken min kjempestore kjempe med enormt tyggebehov eller den lille viltre basenjien trengte bur :o

Bur kan være greit, men folk bruker det alt for mye.

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

Jeg har fått masse blikk og koselige komentarer på min gigant, ingen har sakt noe negativt, mange er interesserte i rasen. Møtte faktisk i dag på kjøpesenteret en som vurderer GD selv og spurte masse. Hyggelig det.

Folk sier mye rart, det gjorde de nok før også.

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

AMEN! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok sikkert sær da, i forhold til mange, men jeg føler selv at jeg faktisk klarer å vurdere mitt hundehold og faren for mine hunder selv. Jeg trenger ikke å få spydige kommentarer skrevet på bilen min fordi jeg hadde satt x antall hunder i en bil, med flere vinduer oppe på en kald regnværsdag ei lita stund. Jeg har også opplevd at jeg skulle inn og hente noe, dvs være borte i 5 min fra bilen, og fått hysteriske kjerringer etter meg fordi bikkja kunne jo tross alt dødd.. Der hun står med vinduet oppe osv. Og det er greit at folk bryr seg, når det er en grunn til det.. Og der stopper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, tøyser du? Det er mange flere som har hund nå enn før, det er mange flere som kjører bil nå enn før (vi som ikke kjører bil har problemer med å melde oss på hundekurs, fordi man skal ha hunden i bilen imellom øktene), det er maaange flere som har et bur som hundens tilholdssted i heime. Som en konsekvens av denne utviklingen er man også blitt mer bevisst på hundevelferd og bra er da det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, tøyser du? Det er mange flere som har hund nå enn før, det er mange flere som kjører bil nå enn før (vi som ikke kjører bil har problemer med å melde oss på hundekurs, fordi man skal ha hunden i bilen imellom øktene), det er maaange flere som har et bur som hundens tilholdssted i heime. Som en konsekvens av denne utviklingen er man også blitt mer bevisst på hundevelferd og bra er da det.

hvorfor mener du at dette er tull? At man er mer bevisst på hundevelferd er greit nok det, men hvorfor er det så ille at hunder ligger i bilen en liten stund? Det er jo ikke værre at de ligger i bilen med god lufting og luftsirkulasjon enn at de ligger ute i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor mener du at dette er tull? At man er mer bevisst på hundevelferd er greit nok det, men hvorfor er det så ille at hunder ligger i bilen en liten stund? Det er jo ikke værre at de ligger i bilen med god lufting og luftsirkulasjon enn at de ligger ute i bånd?

MANGE hunder dør i bånd, kjempefint at noen klarer å la vær å la dem ligge i sola, men ikke alle gjør det. Tilogmed på store hundearangementer hører man om hunder som dør i bilen.

Derfor er det mange som reagerer. DE vet jo ikke om det er kaldt i bilen eller hvor lenge hunden har liggi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MANGE hunder dør i bånd, kjempefint at noen klarer å la vær å la dem ligge i sola, men ikke alle gjør det. Tilogmed på store hundearangementer hører man om hunder som dør i bilen.

Derfor er det mange som reagerer. DE vet jo ikke om det er kaldt i bilen eller hvor lenge hunden har liggi der.

De vet ikke at det er kaldt når det blåser kraftig og kanskje en 14 grader ute, samt overskyet og regn, og alt som heter vindu er oppe for skikkelig gjennomtrekk?

Er det virkelig uforsvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

Jøss, hvor er det du bor? Jeg har aldri opplevd at noen legger seg borti mitt hundehold. Har hovedsaklig hatt hund sentralt i Oslo og da gjerne møtt 20 hundeeiere hver dag og aldri opplevd at noen kommer belærende kommentarer verken til meg eller andre.

Bur er jo en egen debatt og det finnes vel egne tråder om det, men når det gjelder hund i bil, så er det bedre at noen sier fra en gang for mye enn en gang for lite. Selv henger jeg opp et A4-ark i bakruta med mitt telefonnummer om jeg skal ha hundene værende i bilen, slik at folk kan få tak i meg dersom de er bekymret for hundenes ve og vel. Så langt har ingen ringt.

Tror ikke at det er et utbredt fenomen at folk klager på andres hundehold. Om det skulle skje, så får man heller velge å overse det dersom man mener at man behandler hunden sin bra. Man velger selv i hvilken grad man lar det være et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvor er det du bor? Jeg har aldri opplevd at noen legger seg borti mitt hundehold. Har hovedsaklig hatt hund sentralt i Oslo og da gjerne møtt 20 hundeeiere hver dag og aldri opplevd at noen kommer belærende kommentarer verken til meg eller andre.

Bur er jo en egen debatt og det finnes vel egne tråder om det, men når det gjelder hund i bil, så er det bedre at noen sier fra en gang for mye enn en gang for lite. Selv henger jeg opp et A4-ark i bakruta med mitt telefonnummer om jeg skal ha hundene værende i bilen, slik at folk kan få tak i meg dersom de er bekymret for hundenes ve og vel. Så langt har ingen ringt.

Tror ikke at det er et utbredt fenomen at folk klager på andres hundehold. Om det skulle skje, så får man heller velge å overse det dersom man mener at man behandler hunden sin bra. Man velger selv i hvilken grad man lar det være et irritasjonsmoment.

De aller fleste episodene jeg har fått, er på småbygder og av folk som kommer innom som turister.. Mine foreldre jobber innen turistnæringen, der det stopper mange og titt og stadig får jeg kommentarer eller opplever episoder bare jeg stikker innom.. Særlig med at jeg har mange hunder, og jeg har jo selv bare to, men passer hunder titt og stadig.. Den siste episoden fikk jeg i hjembygda til en av foreldrene mine.. En kommentar på bilen kom da jeg parkerte på ei småbåthavn et par timer, max, og så fikk jeg masse spørsmål hvorfor jeg hadde så mange hunder, osv. da ei av nabokjerring kom oppom feriehuset vårt..

Og det skal også sies at jeg er en tålmodig sjel, men når jeg knapt ikke kan ha hundene mine i bilen uten at noen legger seg borti. Så begynner jeg å bli litt irritert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også sies at ofte får jeg kommentarer av folk som ikke er hundefolk.. De har nemlig sett på tv, lest aviser osv. at det feks er farlig å ha hund i bilen på sommeren.. Det virker i alle fall ikke som noen hundefolk i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting jeg. Så mye jeg har hatt med meg hunder overalt, både i bil og på kollektivtransport har jeg bare fått kjeft en gang. Jeg strødde godbiter på bakken til en hund i lunsjen min og fikk kjeft av en gammel dame som syntes det var horribelt at jeg ikke ga den stakkars hunden en skål. Denne damen var ikke helt "god" da.

Ellers så har det ikke manglet på "velmente" råd fra diverse hundefolk om at jeg skal "ta bikkja". Har aldri opplevd noen negative tilbakemeldinger når jeg faktisk har gjort det. Men nå har jeg aldri vært en stor straffer...

Jo, kom på: når Jonas var 5mnd (12 år siden, er visst gamle dager det) var det noen som syntes jeg var slem med den lille hunden min fordi jeg bare dro han med meg når han plutselig fant ut at han ikke gadd gå de ti resterende meterene til døra.(nei, han var ikke sliten, han ville ikke hjem) Jeg er veldig lite dillete (til tross for at jeg ikke straffer særlig, faktisk) så jeg forebeholder meg retten til å kreve at en hund gidder sette det ene benet foran det andre når vi skal hjem. Og det svarte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skal også sies at jeg er en tålmodig sjel, men når jeg knapt ikke kan ha hundene mine i bilen uten at noen legger seg borti. Så begynner jeg å bli litt irritert..

Tja, det kan jo faktisk hende folk har en grunn til å kommentere ditt hundehold? Jeg har gjennom mine - 20 år som aktiv hundeeier (og enda 15 år som hundeeier) ALDRI fått kommentarer på mitt hundehold - og jeg antar jeg og mine hunder dermed ikke verken er til plage for andre mennesker eller mitt hundehold ansees som uforsvarlig verken av meg eller andre. Om så mange kommer med kommentarer til deg, ville jeg jammen tatt det som et tegn på at "noe" ikke er helt som det skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har for det meste sluttet å bry meg, men det ER mange kommentarer å få fra utenforstående. Jeg skjønner jo det også, når jeg kommer gående med en grande, en sankt, en schäfer og en boxer, men da har det også sjelden vært negativ kritikk (som jeg kan komme på) :lol:

Men når det kommer til schäferdyrene alene, fra tidligere da gamlehunden fortsatt levde, når jeg har passet kullsøsteren til min egen, da jeg hadde en hannhund på fôr og ellers når jeg bare har Venus med meg alene, er det mye fordommer. Folk er i stand til å lire av seg mye dritt, basert kun på (hunde)rasistisk grunnlag. That's a fact. Så ja, mye kommentarer på de "drittbikkjene" der, mens da jeg fortsatt hadde sankt bernharden hadde folk heller lite hemninger og kastet seg gladelig om halsen hans når jeg var ute og gikk med dyrene. Jeg har til og med fått slengt etter meg "farlige kamphunder" om schäferdyret og søsteren hennes og noe så enkelt som bare "***** schäfer", da en jogger passerte meg da jeg var ute og gikk tur (og nei, hun var ikke borti ham en gang, hun enset ham ikke) :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som skal være så mye bedre og som må kommentere alt. Heldigvis er jeg ikke en av dem som lar meg påvirke, men går den veien jeg selv syns er best. Jeg bryr meg ikke om at folk ikke liker at jeg har hunden i bur, eller om jeg tar dem i nakkeskinnet når de gjør noe galt. Det har jeg aldri brydd meg om. Jeg har fått kommentarer på ulike ting, til og med at grime er så fyfy og slemt.

Nå er det ikke veldig ofte jeg har fått kommentarer, heldigvis, men jeg tror nok noen folk har tenkt sitt og vært uenige i min måte å gjøre ting på. Hundefolk stempler hverandre lett. Sier man at man liker Cesar Milan, så havner man i en bås som dyreplager feks.

Jeg er fersk i hundeverdenen og er ikke kjent til hvordan hundehold var for 20 år siden. Har vel ikke inntrykk av at det var så ille før, heller ikke så ille nå, nå har man flere ting å velge i.

Det som er dumt er "nedrakking" på de som velger å se på det mer tradisjonellt (hvis man kan kalle det) Folk tar lett til ord som dyremishandlig og dyreplageri, noe jeg syns er veldig synd og lite seriøst. Det blir fort litt småhysteri til tider syns jeg. Og dette gjør at jeg er mer forsiktig med korreksjon blant folk fordi man vet aldri hva folk tenker. Vips så blir det leserinnlegg i avisa neste dag :du med dobermannen igår i parken, du var så slem å rykket hunden i halsbåndet slik at hunden datt i bakken og rullet rundt og skrek i smerte (ja selv om det ikke skjedde engang!) En fjær blir lett til ti høns.

Erfarte det der nå for et par år siden. Mine hunder var løse (min feil) og det kom en person med en hund gående, mine løp bort, Chanti bjeffa mot dem, Nitro ville hilse som han pleier, Dama ble redd og hunden hennes helt vill og bjeffet som en gal, men hundene mine gjorde ikke noe med dem, kun løp bort og kom tilbake til meg igjen når jeg ropte. Etterpå ble historien at begge mine sinte, ville hunder angrep dem og hun ble bitt i armen slik at det ble hull i varmekjeledressen, så ble det at kun den ene angrep, og så ble visst hennes hund skambitt av min, ja det var ikke måte på for en historie det ble av dette! Helt sykt! :blink: Det beviser bare at noen folk er jo helt tullete og har en tendens til å overdrive ut i det vide og bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett opplever jeg ikke mange kommentarer på hundehold...lengere. Når jeg var yngre, derimot. Det er helt utrolig hva slags kommentarer voksne mennesker som ikke kan hund kan finne på å komme med. Greit, jeg var babyface delux og så ganske mye yngre ut enn jeg var veldig lenge, men det er da måte på.

Nå om dagen får jeg bare høre at "Oi, men du vet at Border Collier er SÅÅÅÅÅÅÅ vanskelige da?!?! Du kommer nok til å måtte omplassere han når han blir eldre." eller at det "umulig kan være BC jeg har fordi det ser da vitterlig ut som en husky". :rolleyes2:

Det gjør meg ganske lite - det er jo egentlig litt morsomt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan jo faktisk hende folk har en grunn til å kommentere ditt hundehold? Jeg har gjennom mine - 20 år som aktiv hundeeier (og enda 15 år som hundeeier) ALDRI fått kommentarer på mitt hundehold - og jeg antar jeg og mine hunder dermed ikke verken er til plage for andre mennesker eller mitt hundehold ansees som uforsvarlig verken av meg eller andre. Om så mange kommer med kommentarer til deg, ville jeg jammen tatt det som et tegn på at "noe" ikke er helt som det skal...

Og hva skulle det være? Jeg har to hunder som trenes hver dag. De får turene sine, maten sin og kosen sin. De får beskjed om å kutte ut hvis de begynner å tøffe seg imot andre hunder, og da har det hendt seg at jeg får beskjed om at jeg bør ignorere uønsket adferd..

Og jeg kan heller ikke forstå at jeg er uansvarlig fordi jeg har hundene mine i bilen.. Her jeg bor er det knapt sommertemperatur, og når det ikke er sol engang, så ser ikke jeg problemet.. Når det er snakk om max et par timer..

Haha, jeg har for det meste sluttet å bry meg, men det ER mange kommentarer å få fra utenforstående. Jeg skjønner jo det også, når jeg kommer gående med en grande, en sankt, en schäfer og en boxer, men da har det også sjelden vært negativ kritikk (som jeg kan komme på) :lol:

Men når det kommer til schäferdyrene alene, fra tidligere da gamlehunden fortsatt levde, når jeg har passet kullsøsteren til min egen, da jeg hadde en hannhund på fôr og ellers når jeg bare har Venus med meg alene, er det mye fordommer. Folk er i stand til å lire av seg mye dritt, basert kun på (hunde)rasistisk grunnlag. That's a fact. Så ja, mye kommentarer på de "drittbikkjene" der, mens da jeg fortsatt hadde sankt bernharden hadde folk heller lite hemninger og kastet seg gladelig om halsen hans når jeg var ute og gikk med dyrene. Jeg har til og med fått slengt etter meg "farlige kamphunder" om schäferdyret og søsteren hennes og noe så enkelt som bare "***** schäfer", da en jogger passerte meg da jeg var ute og gikk tur (og nei, hun var ikke borti ham en gang, hun enset ham ikke) :rolleyes2:

Rasen min sliter også med mye fordommer.Blandingene jeg passer også.. Og vanligvis bryr jeg meg ikke så hardt, men jeg må si jeg føler meg litt plaget når folk er nødt å gå inntil bilen og se igjennom vinduene for å se hundene. Og når de i tillegg skriver på bilen kommentarer, ja da føler jeg at en viss privatgrense er krysset. Jeg går ikke rundt og titter inn i alle kassebiler som finnes, og skulle jeg komme borti bilen eller lignende og en hund begynner å varsle, så er det vel naturlig å trekke seg litt unna.. Mener jeg..

Så at folk trekker seg unna, mener at hundene mine er mannevonde og skumle osv., bryr jeg meg virkelig ikke om.. Men de behøver da ikke å gå og se inn i bilene til folk og så skrive kommentarer eller komme hysterisk til meg og si at bikkja holder på å dø fordi bikkja sitt med hodet ut av vinduet og prøver å smiske til seg kos.

Det er alltid noen som skal være så mye bedre og som må kommentere alt. Heldigvis er jeg ikke en av dem som lar meg påvirke, men går den veien jeg selv syns er best. Jeg bryr meg ikke om at folk ikke liker at jeg har hunden i bur, eller om jeg tar dem i nakkeskinnet når de gjør noe galt. Det har jeg aldri brydd meg om. Jeg har fått kommentarer på ulike ting, til og med at grime er så fyfy og slemt.

Nå er det ikke veldig ofte jeg har fått kommentarer, heldigvis, men jeg tror nok noen folk har tenkt sitt og vært uenige i min måte å gjøre ting på. Hundefolk stempler hverandre lett. Sier man at man liker Cesar Milan, så havner man i en bås som dyreplager feks.

Jeg er fersk i hundeverdenen og er ikke kjent til hvordan hundehold var for 20 år siden. Har vel ikke inntrykk av at det var så ille før, heller ikke så ille nå, nå har man flere ting å velge i.

Det som er dumt er "nedrakking" på de som velger å se på det mer tradisjonellt (hvis man kan kalle det) Folk tar lett til ord som dyremishandlig og dyreplageri, noe jeg syns er veldig synd og lite seriøst. Det blir fort litt småhysteri til tider syns jeg. Og dette gjør at jeg er mer forsiktig med korreksjon blant folk fordi man vet aldri hva folk tenker. Vips så blir det leserinnlegg i avisa neste dag :du med dobermannen igår i parken, du var så slem å rykket hunden i halsbåndet slik at hunden datt i bakken og rullet rundt og skrek i smerte (ja selv om det ikke skjedde engang!) En fjær blir lett til ti høns.

Erfarte det der nå for et par år siden. Mine hunder var løse (min feil) og det kom en person med en hund gående, mine løp bort, Chanti bjeffa mot dem, Nitro ville hilse som han pleier, Dama ble redd og hunden hennes helt vill og bjeffet som en gal, men hundene mine gjorde ikke noe med dem, kun løp bort og kom tilbake til meg igjen når jeg ropte. Etterpå ble historien at begge mine sinte, ville hunder angrep dem og hun ble bitt i armen slik at det ble hull i varmekjeledressen, så ble det at kun den ene angrep, og så ble visst hennes hund skambitt av min, ja det var ikke måte på for en historie det ble av dette! Helt sykt! :blink: Det beviser bare at noen folk er jo helt tullete og har en tendens til å overdrive ut i det vide og bredde.

hehe det var vel litt overdrivelse å skrive "gamle" tiden.. Det var vel bare et lite tegn på at dette er noe jeg opplevd har bare blitt mer og mer av de siste årene.. For 20 år siden drev heller ikke jeg med hund.

Og ja, jeg er helt enig med deg. Jeg har også følelsen av at det er veldig mye hysteri ute og går. Og det har blitt veldig lett å kalle noen dyreplager osv nå. Særlig hvis man trener tradisjonelt (og ikke har noen overdrevent korreksjoner), samt en rase med dårlig rykte.. Og så driver jeg med den hundesporten jeg gjør, og da kan det vel sies at graven er allerede ordnet for min del :P

Og så er ikke jeg den personen som liker at folk blander seg borti alt.. Har de ikke nok me seg selv liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...