Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokolade dreper hunden din!


Eføya

Recommended Posts

Legger inn følgende siden det nærmer seg jul :lol:

Sjokolade dreper hunden din!

At det er forskjell på hva du og hunden din synes lukter og smaker godt, har

du sikkert merket, men visste du at noen matvarer som du liker, kan koste

livet til hunden din? En plate mørk kokesjokolade kan være nok til å ta

livet av en hund på 22 kilo! Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer

som kalles metyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne

gruppen. Teobromin er giftig for hunder. Dette stoffet finnes i kaffe, te,

cola, kakao, sjokoladekaker og sjokolade. Selv små mengder sjokolade kan gi

uregelmessig puls og åndedrett hos en hund, selv om det ikke fører til

forgiftning.

- Jamen - jeg har jo ofte gitt sjokolade til hunden min uten noe problem.

Sikkert riktig det.

Vi måler giftighetsgraden i mengde theobromin pr. kilo kroppsvekt. En stor

hund vil neppe få forgiftningssymptomer av et stykke sjokoladekake eller

melkesjokolade, mens en skjødehund på fem kilo kan dø innen et døgn av samme

dose.

Det er ikke observert dødsfall ved enkeltdoser lavere enn to gram theobromin

pr. 10 kilo kroppsvekt hos hunden. Hundens toleranse for theobromin varierer

mye uten at forskerne riktig vet hva som er årsaken til variasjonene. Kobuk

forum oppgir dødelig dose helt ned på 56,7 gram mørk kokesjokolade pr 10 kg.

kroppsvekt hos hund. Det tilsvarer at en plate mørk kokesjokolade er

tilstrekkelig til å drepe to finske spetser.

Til veterinær i en fart

Symptomene på sjokoladeforgiftning er oppstøt, oppkast, hyperaktivitet,

rastløshet overfølsomhet for berøring, hurtig hjertebank og hurtig

åndedrett. Manglende kontroll over benmuskulatur og muskelskjelving.

Manglende kontroll over urin og avføring. Symptomene vil gjenta seg i

intervaller. Etter hvert blir hunden svakere, inntil den går i koma og dør

på grunn av hjerte-svikt og/eller indre blødninger.

Veterinæren har motgift, slik at eneste botemiddel er å få hunden til

dyrlege så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

de skal heller ikke ha dette...

Kalkunskinn, valnøtter og løk

Det finnes også andre matvarer som hunden din ikke tåler. Valnøtter antas å være en mulig årsak til blære stein hos hund. Løk, spesielt rå løk, fører til økt nedbryting av røde blodlegemer hos hund og vil på sikt kunne føre til enn alvorlig situasjon hos hunden din. Verst er imidlertid kalkunskinn som kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen hos hund. Det er en alvorlig og oftest dødelig tilstand. Ellers er hunder, i likhet med mennesker utsatt i forbindelse med forskjellige forgiftninger knyttet til rå eller spirende poteter.

Kilde: http://jegeren.tbt.no/sjokolade_dreper_hunden_din.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel tilføye at da Aro spiste sjokoladekake fikk vi beskjed om at han skulle få kull-tabletter. Dette binder giften. Kan være en ide for folk ha det liggende i skapet "just in case" vetrinæren sier en må gi det til hunden. Det skal iallefall jeg kjøpe! Aro spiste sjokoladekaken på kristihmmelfartsdag og da måtte vi helt inn til Stavanger for å få tak i det. HJeldigvis så er det noen apotek som har åpent på røde dager også, men litt dumt å måtte ta sjangsen på det i jula.

Så alle sammen: Hus å kjøp inn kull-tabletter eller kull-pulver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel tilføye at da Aro spiste sjokoladekake fikk vi beskjed om at han skulle få kull-tabletter. Dette binder giften. Kan være en ide for folk ha det liggende i skapet "just in case" vetrinæren sier en må gi det til hunden. Det skal iallefall jeg kjøpe! Aro spiste sjokoladekaken på kristihmmelfartsdag og da måtte vi helt inn til Stavanger for å få tak i det. HJeldigvis så er det noen apotek som har åpent på røde dager også, men litt dumt å måtte ta sjangsen på det i jula.

Så alle sammen: Hus å kjøp inn kull-tabletter eller kull-pulver!

Takk for tipset :lol: tror det er lurt å ha i hus med en så matglad hund som jeg har, skal ut å kjøpe imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

HeHe...Vil bare si en ting: En hund på 21-22kg dør faktisk ikke av en nidar favoritter pose... Det har jeg prøvd:P

Mamma og pappa gikk og lå seg seint en kveld. Mamma glemte selfølgelig å sette bort sjokoladen.. ;)

Neste morgen så var ALT bortevekk..Alt som var igjen var littegranne sånn gele som var i den ene sjokoladen...Milo hadde spist opp aalt...

Men man skal jo ALDRI gi hunden sjokolade uansett..Alle hunder døør ikke av så mye sjokolade...MenMen..hadde i alle fall flaaaks med Milo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det er så utrolig mange som ikke vet dette. Jeg opplever stadig at mange prøver å gi min hund sjokolade, selv folk som har hund selv! og på julaften tok min onkel med seg masse ribberester til hundene sine :-o Ribbe er ikke bra for en hundemage... jeg prøvde å forklare og sitere litt fra et hefte jeg leste hos dyrlegen, men det virka som de synes jeg var hysterisk eller noe. de sukka i hvert fall oppgitt og sa: det er jo jul jo, de må få kose seg litt... snakk om bjørnetjeneste #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk kokesjokolade er vel det verste...

Men teobrominen kan være utløsende faktor for epilepsi dersom hunden din er disponert for det. Hunden din kan være ti år og aldri ha hatt ett anfall. En dag kan altså dette stoffet utløse det. Så det er grunn til å være speielt forsiktig om din hund har epilepsi i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei! tusen takk! er så gla noen advarer mot sjokolade! jeg har en mellom puddel. da han var valp fikk han tak i sjokolade, og nå sliter han med STORE problemer! han er nå 6 år..

er d noen som sier til meg at det ikke gjør noe om man gir hunden sjokolade, da blir jeg så sint at jeg har lyst å banke d inn å hodene deres! det er bare noen som ikke forstår!!! hva kan vi gjøre for å få dem til å forstå!?!?!

men men uanz... jeg skal reise til stavanger i dag med kenny... han skal ta blodprøve... det blir mer enn 3000 kr for å finne ut hva han ikke tåler.. han har fått antibiotika flere ganger, men det tar jo ikke bort problemet! nå skal vi få en slutt på det! han har fått allergi etter alle disse åra! han får sår på huden som klør.. det er helt forferdelig... det er borte i noen uker kanskje mnd etterantibiotikaen, men så kommer det tilbake igjen... magen hans har slutta å fungere! utrolig hvor mye skade sjokolade kan gjøre!

ver snill å prøv å få andre hunde eiere til å slutte å gi hunden sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min gamle hund elsket sjokolade og spiste det hele livet. Og potetgull også for den saks skyld. Hun ble 14 år, og rett før hun døde sa dyrlegen at det var en av de sunneste hundene han hadde sett på lenge, spesielt tennene.. Så dette synes jeg er LITT overdrevet. Kommer til å gi min neste hund sjokolade av og til også, ikke hele tiden selvsagt, men et par ganger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*skremt* løk også? og kalkun? fint jeg leste dette så ikke kalkuk blir belønning.... nei vesle mira...du får spise agurk du vennen

tror det kun gjelder kalkunskinnet. Håper da det.

Men druer og rosiner er det samme da ;)

men den gamle hunden vi hadde stjal engang en plate me sjokolade, og ingenting skjedde. Og han elsket druer... Men gir ikke løk da, kun hvitløkpulver i godbitoppskrifter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund elsket sjokolade og spiste det hele livet. Og potetgull også for den saks skyld. Hun ble 14 år, og rett før hun døde sa dyrlegen at det var en av de sunneste hundene han hadde sett på lenge, spesielt tennene.. Så dette synes jeg er LITT overdrevet. Kommer til å gi min neste hund sjokolade av og til også, ikke hele tiden selvsagt, men et par ganger i måneden.

ja det syns jeg også, det er mørk sjokolade man skal styre una, men en liten bit kvikk lunch på tur er jo bare koslig! ;) å druer elsker begge mine hunder såå..de har ikke tatt skade av dette heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hvorfor enkelte mennesker absolutt skal gi hundene menneskegodteri! Jeg kjenner folk som både deler smågodtet sitt, sjokomelka si og pilsen sin med bikkja....! Tragisk! Jeg er av den oppfatningen at hundene vil ha det vi spiser nettopp fordi de ser at det er noe vi nyter å spise, og ikke fordi det er noe som de synes er godt.

Det finnes så utrolig mye rart som ikke er skadelig for hunder, både i dagligvarehandelen og i zoohandelen. Skulle ikke være noe stort problem å styre unna det som er skadelig når det finnes så mye, mye mer som ikke er skadelig i det hele tatt! Og hvis man på død og liv må gi hunden sjokolade så gi i det minste hundesjokolade. Hundesjokolade er ikke sjokolade i ordets rette forstand, det er faktisk en næringsrik godbit produsert for hundemager med et navn som vi mennesker liker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hvorfor enkelte mennesker absolutt skal gi hundene menneskegodteri! Jeg kjenner folk som både deler smågodtet sitt, sjokomelka si og pilsen sin med bikkja....! Tragisk! Jeg er av den oppfatningen at hundene vil ha det vi spiser nettopp fordi de ser at det er noe vi nyter å spise, og ikke fordi det er noe som de synes er godt.

Det finnes så utrolig mye rart som ikke er skadelig for hunder, både i dagligvarehandelen og i zoohandelen. Skulle ikke være noe stort problem å styre unna det som er skadelig når det finnes så mye, mye mer som ikke er skadelig i det hele tatt! Og hvis man på død og liv må gi hunden sjokolade så gi i det minste hundesjokolade. Hundesjokolade er ikke sjokolade i ordets rette forstand, det er faktisk en næringsrik godbit produsert for hundemager med et navn som vi mennesker liker..

Helt enig!

Hvorfor gi hunden sjokolade når det finnes så mye annet som er bedre og minst like godt for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Boxertispa til moren min greide å åpne en Nidaros pose med sjokoladebiter, og spiste hele greia. Hun veier 25 kg, og naturlig nok var vi redd for at hun kunne bli syk. :unsure: Men det gikk helt fint, hun fikk ikke diare engang. Tror hun har " steinhelse" :wub: Men mine hunder får ikke sjokolade av meg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fint drive å forgifte din familie med kvikksølv i mange år, før de til slutt dør.

Det betyr ikke at det er snillt gjort?

Hunden liker nok bedre litt kjøtt enn en sjokolade. Evnt. kan han bare få litt kos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...