Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokolade dreper hunden din!


Eføya

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

I følge min kjøpskontrakt skal følgende holdes langt unna hunden:

Rosiner, sjokolade, druer og katte dritt!

Ja, det er disse tingene jeg også har hørt at man absolutt ikke skal gi hunden sin!

På hundekurset jeg gikk på, hadde noen av instruktørene tatt utdannelse i næring for hunder, og de var svært opptatt av at vi mottok beskjeden om at sjokolade, druer og rosiner var noe av det verste man kunne gi hunden sin. Druer og rosiner inneholder en gift som kan forgifte og drepe hunden. Jeg husker ikke helt hva slags stoff som gjorde dette, hvor store mengder som måtte til og sånt.

MEN budskapet har i alle fall kommet til meg, jeg skal ALDRI gi Chica druer, rosiner eller sjokolade. Selv om hun kanskje synes det er topp i akkurat det øyeblikket, vil jeg ikke gjøre det vondt for henne på lang sikt..

Jeg må si jeg blir litt irritert over folk som ikke tror på at noe menneskemat er giftig for hunden, fordi at "min hund spiste det og den lever nå." Det er en grunn til at profesjonelle folk fraråder oss å gi hundene visse typer menneskemat, og det kan da umulig være noe annet enn at det er forsket på og bevist at disse typene menneskemat er skadelige/giftige/dødelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe...Vil bare si en ting: En hund på 21-22kg dør faktisk ikke av en nidar favoritter pose..

Min gamle hund elsket sjokolade og spiste det hele livet. Og potetgull også for den saks skyld. Hun ble 14 år, og rett før hun døde sa dyrlegen at det var en av de sunneste hundene han hadde sett på lenge, spesielt tennene.. Så dette synes jeg er LITT overdrevet. Kommer til å gi min neste hund sjokolade av og til også, ikke hele tiden selvsagt, men et par ganger i måneden.

Og ja, jenta mi var storelsker av druer også, mmm:)

ja det syns jeg også, det er mørk sjokolade man skal styre una, men en liten bit kvikk lunch på tur er jo bare koslig! ;) å druer elsker begge mine hunder såå..de har ikke tatt skade av dette heller..

Jeg blir så sint når jeg leser at folk skriver sånt!

Om det har godt bra EN GANG betyr ikke det at det vil det neste gang. Man burde sette pris på at folk skriver advarsler om sånne ting når det er basert på fakta, ikke kritisere det.

Pirill var nær ved å dø av en pakke sukkerfri tyggis for noen uker siden. Trodde ikke dette var så farlig før jeg leste om det på siden til Julie, denne advarselen reddet min hund(Dyrlegen mente det kunne vært snakk om minutte!). Hadde jeg gitt blanke "og gitt hun litt en gang i mnd for kos", hadde jeg ikke hatt hund lenger. Ta til dere advarsler, de er jo bare ment til det beste for det kjæreste dere eier.. Det er mennesker som syns det er kos å se hundene spise menneske godt ikke hundene. Synes ikke det er særlig kos å forgifte hunden sin jeg.. Mange som mener at litt alkohol ikke er skadelig, men sjenker vel ikke illesøsteren min hver helg for det? Så dum er jeg ikke :rolleyes:

Argh, jeg blir så irritert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er disse tingene jeg også har hørt at man absolutt ikke skal gi hunden sin!

På hundekurset jeg gikk på, hadde noen av instruktørene tatt utdannelse i næring for hunder, og de var svært opptatt av at vi mottok beskjeden om at sjokolade, druer og rosiner var noe av det verste man kunne gi hunden sin. Druer og rosiner inneholder en gift som kan forgifte og drepe hunden. Jeg husker ikke helt hva slags stoff som gjorde dette, hvor store mengder som måtte til og sånt.

MEN budskapet har i alle fall kommet til meg, jeg skal ALDRI gi Chica druer, rosiner eller sjokolade. Selv om hun kanskje synes det er topp i akkurat det øyeblikket, vil jeg ikke gjøre det vondt for henne på lang sikt..

Jeg må si jeg blir litt irritert over folk som ikke tror på at noe menneskemat er giftig for hunden, fordi at "min hund spiste det og den lever nå." Det er en grunn til at profesjonelle folk fraråder oss å gi hundene visse typer menneskemat, og det kan da umulig være noe annet enn at det er forsket på og bevist at disse typene menneskemat er skadelige/giftige/dødelige!

Ang druene og rosinene det er et stoff som etser opp i magen mener jeg at jeg ble fortalt!

100% enig, og "leke med hundens liv", da er du ikke så glad i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg vil bare si tusen takk for at dere skriver hva som ikke er bra for hunden. Jeg har en gangske løsslippen familie og det er ikke lett og forklare hvorfor det ikke er bra for de. Da bare maser de og sier at én kan ikke skade...

Har forøvrig ikke lest i noen hundebøker hva som ikke er bra for hunden... er det noen som vet om en bok som tar opp dette emnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

.. Bare kalkunskinnet som er giftig for hunden, heldigvis.

Sjokolade, druer og rosiner, løk og alt annet er jeg veldig obs på at Emma aldri skal ha. Forsåvidt kjøper vi hundegodis til henne istedenfor. Ellers går det i pølser og sånn. Det er stas ^_^

Emma snek til seg en slurp cola her om dagen. Hørte henne slurpe og snudde meg, DET skyldige blikket - fordi jeg antagelig så sånn ut: :P Jeg satt og holdte nøye øye med henne resten av kvelden. Tror faktisk hun fikk i seg nok til at det kunne gått galt! Hun fikk raptuss og gikk i hundre, ble andpusten og peste. Emma peser av og til når hun har raptuss og har et sånt "stille før stormen" øyeblikk, men det virket som om det var noe mer. Virka som om hun var følsom i huden også. Hun roet seg ned etterhvert, sov litt, og våknet samme som alltid. Blid og fornøyd. Vi trente litt klikkersk, og fikk et skikkelig gjennombrudd! :P Også la vi oss for dagen.

Men aldri skal jeg være snill å hente cola til typen som ligger og bæser om vondt i ribbeina og lungebetennelse mer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å ha med seg hode. Alt med måte! Ingen hund dør av en bit sjokolade i ny og ne.

For å fylle på listen over ting som kan være farlig for en hund å spise: visste dere at en hund kan få akutt forgiftning av å spise vanlig tørrfór? Årsak: soppgifter (mykotoksiner) i fòret. Tørrfòr innholder masse vegetabilske produkter. Ofte biprodukter og råvarer av dårlig kvalitet som kan inneholde til dels betydelig mengder av sopp og soppgifter. Ved store mengder kan disse stoffene virke akutt giftig, og hunden kan dø i løpet av kort tid. I mindre konsentrasjoner kan de virke helseskadelig over tid - være kreftfremkallene, sette ned immunforsvaret, ødelegge nyrene mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig... :ahappy: Hva er det jeg har sagt hele tiden da..?

Og Cola? Når ble DET skummelt i små mengder? :kiss:

Hallo? Du kan da ikke være helt rett oppe i hue ditt,vis du sitter å gir hunden din sjokolade! Vis det er bevist at det er farlig for hunder og flere hunder har blitt syke og i verste fall død?! Enkelte skulle nok ikke hatt hund,skjønner ikke hvordan enkelte bare gambler med hunden`s liv, og du er desverre en av dem! Glad jeg ikke er din hund for å si det sånn! Blir så irritert av enkelte mennesker..! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må dere gi hundene deres noe som dere VET de kan ta skade av, kanskje ikke der og da, men på langsikt!

De setter da like stor pris på kanskje en pølsebit eller hundegodt. jeg har aldri gitt Mike noe som i det hele tatt jeg vet kan være farlig. Eneste han får av menneske mat er en grov brødskive med leverpostei innimellom, og han har det ikke mye vondt den hunden selv om jeg ikke propper i han menneske godteri og alt mulig tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikker utrolig mange som blir småsure og irriterte her, men synes det er så mye unødvendig vås og "drittslenging" her inne til tider. En ting er å legge ut et innlegg med advarsler om hva som er farlig for hunden osv, det er jo bare bra, men at folk skal bli sure og slenge dritt til folk som ytrer sin mening, det synes jeg blir for dumt. Å slenge ut kommentarer som "visse folk burde ikke hatt hund, og du er en av dem, glad jeg ikke er din hund" er vel å gå litt langt.

Synes det hadde vært mye koseligere her inne uten denne "dritt" slenginga som foregår til tider, er overhodet ikke koselig å lese sånne innlegg. Man har lov til å tenke og mene hva man vil, men man trenger da ikke uttrykke det på den måten... visse ting er det bedre om man holder for seg selv, man kan ike forvente at alle skal ha sammen meninger som seg selv bestandig... det går da ann å oppføre seg som voksne mennesker !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikker utrolig mange som blir småsure og irriterte her, men synes det er så mye unødvendig vås og "drittslenging" her inne til tider. En ting er å legge ut et innlegg med advarsler om hva som er farlig for hunden osv, det er jo bare bra, men at folk skal bli sure og slenge dritt til folk som ytrer sin mening, det synes jeg blir for dumt. Å slenge ut kommentarer som "visse folk burde ikke hatt hund, og du er en av dem, glad jeg ikke er din hund" er vel å gå litt langt.

Synes det hadde vært mye koseligere her inne uten denne "dritt" slenginga som foregår til tider, er overhodet ikke koselig å lese sånne innlegg. Man har lov til å tenke og mene hva man vil, men man trenger da ikke uttrykke det på den måten... visse ting er det bedre om man holder for seg selv, man kan ike forvente at alle skal ha sammen meninger som seg selv bestandig... det går da ann å oppføre seg som voksne mennesker !

Sier det jeg mener jeg, og sa akkurat det jeg mente. Også er det ikke bare jeg som slenger "dritt" her heller. ;)Dessuten så var det ikke engang ment som "dritt" slenging, er bare frustrert at noen virkelig ikke vet mye om hundehold.

EDIT: Hunder er ikke mennesker, og sjokolade ER til mennesker, ikke hunder, gi heller hunden hundegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man selvsagt dette i forhold til hundens størrelse. Min hund levde til hun var nesten 14, og dyrlegen selv sa det var en av de sunneste hundene han hadde møtt, og han trodde hun var en 5-6.

Dessuten gjelder dette svært små doser, som en bit kvikklunsj på fjelltur et par ganger i mnd, eller en bit eple, noe hun elsket. Hun drakk også cola, selvsagt også i små doser, noe hun synes var godt.

Plutselig er verden helt på tuppa, ALT er farlig, selv om det er i de minste doser. Minner meg om filmen Bubble boy... :rolleyes:

Og ja, jeg burde ikke hatt hund, jeg er ond, OND sier jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser man selvsagt dette i forhold til hundens størrelse. Min hund levde til hun var nesten 14, og dyrlegen selv sa det var en av de sunneste hundene han hadde møtt, og han trodde hun var en 5-6.

Dessuten gjelder dette svært små doser, som en bit kvikklunsj på fjelltur et par ganger i mnd, eller en bit eple, noe hun elsket. Hun drakk også cola, selvsagt også i små doser, noe hun synes var godt.

Plutselig er verden helt på tuppa, ALT er farlig, selv om det er i de minste doser. Minner meg om filmen Bubble boy... :rolleyes:

Og ja, jeg burde ikke hatt hund, jeg er ond, OND sier jeg! :)

Å gi hunden sjokolade er som å gi barna sine kvikksølv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det er i store doser. Og brød, poteter, kaffe, osv.. gir deg kreft. Sies det.

Hallo..?Du må da tenke litt, hvorfor utsette livet til hunden din bare fordi DU tror det er "sunt", noe enhver hundeeier BØR vite at det ikke er. Hadde du sagt til dyrlegen at hunden spiste sjokolade hadde h*n sagt noe helt annet, tro meg! Hadde jeg vært deg hadde jeg heller foret hunden med bein, griseører osv. Som ikke dreper hunden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at mange griseører er direkte helseskadelig? (Mye salt og fett). Det er direkte hysterisk å si at å gi sjokolade til hunden er som å gi kvikksølv til barna. Små biter kvikklunsj, f.eks, vil ikke være helsefarlig i det hele tatt (altfor lite kakao). Selvsagt fòrer du ikke hunden på det allikevel, men en knøttliten bit annethvert år har ingen hunder vondt av.. Sjokolade og godis dreper nok flere mennesker hvert år, enn hunder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo..?Du må da tenke litt, hvorfor utsette livet til hunden din bare fordi DU tror det er "sunt", noe enhver hundeeier BØR vite at det ikke er. Hadde du sagt til dyrlegen at hunden spiste sjokolade hadde h*n sagt noe helt annet, tro meg! Hadde jeg vært deg hadde jeg heller foret hunden med bein, griseører osv. Som ikke dreper hunden! ;)

Sa det til han, og han sa at det ikke var farlig i små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, må si jeg ler litt når jeg sitter å leser her.. Hvorfor blir dere så sinte av at folk kommer med sine meninger da?? En annen ting er at det er da forskjellig hva hundene tåler og ikke på samme måte som det er det for oss.... p-piller er farlig det, men jeg spiser dem likevell jeg... Har ikke dødd enda... Hundene mine spiser det meste jeg spiser og de er ikke syke... Det kan faktisk hende at hundene som dør av sjokolade er syke fra før.... Noen har allergi andre ikke, min drikker tilogmed kakao når vi er på tur den...

Og men akkurat hva dere vil om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om at hunden dør der og da av en sjokolade bit eller kakao, men det korter inn livslengden. Det er en grunn til at man ikke skal gi hundene sjokolade, og hvertfall ikke kakao!

Hvorfor må dere gi hundene deres noe som dere vet er farlig over lang sikt??? Jeg vil heller gi hunden min en brødskive og kanskje ha han i mange år fremover, enn at han stryker med før pga jeg har proppet i han sjokolade, kakao og menneske mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om at hunden dør der og da av en sjokolade bit eller kakao, men det korter inn livslengden. Det er en grunn til at man ikke skal gi hundene sjokolade, og hvertfall ikke kakao!

Hvorfor må dere gi hundene deres noe som dere vet er farlig over lang sikt??? Jeg vil heller gi hunden min en brødskive og kanskje ha han i mange år fremover, enn at han stryker med før pga jeg har proppet i han sjokolade, kakao og menneske mat...

Veldig bra skrevet. ;) Hva med å heller skaffe seg et barn, istedenfor å ødelegge hunden? Dere ser jo på hunden som et menneske, hallo? Bruk hodet!

EDIT: Hvorfor ta sjansen? En dag kan det hende det ikke går så bra som det har gått før, og ja, da har man ikke hund lengre, og man har seg selv å takke for det. Jeg ville aldri gitt hunden min sjokolade, og jeg har veldig strenge regler for sånt her hjemme, vis noen gjester bare prøver å gi hundene mine sjokolade, er det siste gang de er her i huset for å si det sånn. Ja jeg vet, jeg er veldig slem! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det irriterer meg så sjukt når folk overdriver på den måten. En liten bit kvikk-lunsj (som nesten bare består av kjeks) en gang i året skader ikke bikkja! Nå sier jo magicka at forrige hunden hennes levde til den var 14 og var den friskeste veterinæren hadde sett. Dette sier jo litt om hundeholdet hennes.

Hvis dere "overhysteriske" abselutt skal engasjere dere i noe burde det heller være i noe som skader hunden. Som f. eks. den overdrevne bur-bruken i det norske hjem. Eller bruk-og-kast oppførselen altfor mange mennesker har ovenfor hunder. Er nok betydelig flere hunder som blir skadet av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...