Gå til innhold
Hundesonen.no

"franske ben"

LinL

Recommended Posts

Skrevet

Aro har en stor tendens til å ende opp med franske forben når han står, enden det er ståtrening eller når han bare stopper opp. Er dette valpefakter? Eller kan han "ende opp" sånn? hva har det å si for veksten hannes, og evt utstilling? Når vi trener på å stå, får han ikke noe når bena står sånn, da ber jeg han ta noen skritt fremover til det blir riktig, så han er ikke sånn HELE tiden, men veldig ofte..

tok noen bilder nå

ikke så ille her

04082011739.jpg

men her vises det godt

04082011740.jpg

Skrevet

jeg vet ingenting om "franske ben", men venninna mi sin hund har slike ben og er utstillingschampion. Tror ikke han har fått noe særlig om dette på kritikkene sine heller.

Skrevet

Linux har også sånne ben (ikke ekstremt, men i varierende grad, når han plasserer beina sånn han vil, er de omtrent som på det øverste bildet til TS), og han er NO UCH og SE UCH. Han får av og til kommentar på det i kritikkene han får, men det virker ikke som det har veid så tungt, men det kommer sikkert an på hvordan hunden er ellers i eksteriøret. For Linux er det stort sett det det blir pirket på, samt at han av og til har vært litt "løs i fronten" og evt."dagsformen" eller min handling, så det er kanskje derfor han har fått gode resultater til tross for delvis franske ben:)

Red; om det kommenteres/dømmes hardt kommer vel også litt an på om det er et utpreget problem på rasen også...

Jeg spurte en gang en dommer, som jeg hadde som handlingsinstruktør, om dette var noe man kunne "trene bort" på en måte, enten trene for å "stramme opp" musker osv (som man til en viss grad kan med sånne "løs i fronten"- ting), slik at beina utvikler seg bedre, eller trene på å stille seg opp riktig... Hun mente at det var en ting som ikke kunne trenes bort, og det eneste man evt kunne gjøre på selve utstillingen var å trene på at du kan stille beina slik de kan være, og at hunden tolererer at du plasserer den riktig, selv om det er unaturlig... Min vurdering ble den at jeg ønsket ikke å fikse og ordne så fælt med sånt, når det er sånn han er, også får det være med i vurderingen... Med min rase er det også få som driver å fikser og ordner med bein og oppstilling i ringen, her er det "fristilling" som gjelder, så det å plassere bein og ordne masse, det vil heller føre til at man tiltrekker seg oppmerksomhet på en negativ måte... Vet ikke hvordan det er med TS sin rase, men det kan hende det er mer naturlig å gjøre det der... Det får bli en vurdering... Linux har ivertfall ingen fysiske plager med det, men jeg vet ikke om det kan være en ulempe for de som har det mer ekstremt...

Skrevet

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

Skrevet

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

skal prøve å få tatt bilde i morgen, han sover nå :P er litt usikker, har ikke greie på sånt :icon_confused:

Skrevet

Linux har også sånne ben (ikke ekstremt, men i varierende grad, når han plasserer beina sånn han vil, er de omtrent som på det øverste bildet til TS), og han er NO UCH og SE UCH. Han får av og til kommentar på det i kritikkene han får, men det virker ikke som det har veid så tungt, men det kommer sikkert an på hvordan hunden er ellers i eksteriøret. For Linux er det stort sett det det blir pirket på, samt at han av og til har vært litt "løs i fronten" og evt."dagsformen" eller min handling, så det er kanskje derfor han har fått gode resultater til tross for delvis franske ben:)

Red; om det kommenteres/dømmes hardt kommer vel også litt an på om det er et utpreget problem på rasen også...

Jeg spurte en gang en dommer, som jeg hadde som handlingsinstruktør, om dette var noe man kunne "trene bort" på en måte, enten trene for å "stramme opp" musker osv (som man til en viss grad kan med sånne "løs i fronten"- ting), slik at beina utvikler seg bedre, eller trene på å stille seg opp riktig... Hun mente at det var en ting som ikke kunne trenes bort, og det eneste man evt kunne gjøre på selve utstillingen var å trene på at du kan stille beina slik de kan være, og at hunden tolererer at du plasserer den riktig, selv om det er unaturlig... Min vurdering ble den at jeg ønsket ikke å fikse og ordne så fælt med sånt, når det er sånn han er, også får det være med i vurderingen... Med min rase er det også få som driver å fikser og ordner med bein og oppstilling i ringen, her er det "fristilling" som gjelder, så det å plassere bein og ordne masse, det vil heller føre til at man tiltrekker seg oppmerksomhet på en negativ måte... Vet ikke hvordan det er med TS sin rase, men det kan hende det er mer naturlig å gjøre det der... Det får bli en vurdering... Linux har ivertfall ingen fysiske plager med det, men jeg vet ikke om det kan være en ulempe for de som har det mer ekstremt...

takk for svar :) er usikker på hva som er vanligst, å fristille eller ikke. Men skal sjekke litt opp om det er litt typisk dp eller ikke :)

Skrevet

Willy har også slike tendenser -og han har vel gjort det rimelig bra på utstillinger :). Jeg tror det er en eller kanskje to dommere som har kommentert det, ellers greier jeg vel stort sett å få ham til å stå rimelig greit. Årsaken til at han er litt sånn er at brystkorgen er litt for smal (den er veldig dyp, men smalner av nedover - litt sånn omvendt pære :lol:), derfor får ikke albuene noen støtte i skjelettet og synker litt inn. Han er godt trent, med utmerket muskulatur, men det hjelper ikke på beinstillingen i dette tilfellet.

Skrevet

Kommer vel litt an på om hunden din er litt fransk i fronten, eller om han har svake mellomhender. Det er en forskjell på det der. Jeg har selv en hund med svake mellomhender (og med dårlige/gale bevegelser blant annet grunnet dette) og DET skjer skeivt og skakt ut det. Synes ikke poden din så så ille ut i det hele tatt, og tviler på at det vil ha noe å si for verken vekst eller utstilling.

Skrevet

Boris har løse mellomhender og franske forben, har alltid hatt det og har det den dag idag som 4 åring. Får endel kommentarer på det på utstilling, men han har gjort det passe greit fordiom :)

Skrevet

Hvor gammel er han? Dersom han har litt å gå på når det gjelder utvikling, så kan det hende albuene får mer støtte fra en bredere front og bryst etter hvert, og da vil det kunne rette seg noe.

Skrevet

500mg C-vitamin pr. dag på en dvergpinscher? Det høres ut til å være ekstremt mye..

Skrevet

Hvor gammel er han? Dersom han har litt å gå på når det gjelder utvikling, så kan det hende albuene får mer støtte fra en bredere front og bryst etter hvert, og da vil det kunne rette seg noe.

han er 4 måneder og 1 uke. :)

Skrevet

500mg C-vitamin pr. dag på en dvergpinscher? Det høres ut til å være ekstremt mye..

Ja det er mye, men overskuddet skylles ut med urinen.

Skrevet

Ja det er mye, men overskuddet skylles ut med urinen.

Du er klar over at det utgjør sånn ca 100mg pr. kg hund?

Til sammenlikning tar gjerne jeg ca 10mg pr. kg menneske når jeg merker en forkjølelse komme.. Det er da en seriøs vitaminbombe for meg..

Skrevet

Du er klar over at det utgjør sånn ca 100mg pr. kg hund?

Til sammenlikning tar gjerne jeg ca 10mg pr. kg menneske når jeg merker en forkjølelse komme.. Det er da en seriøs vitaminbombe for meg..

Ja, og? Overskuddet går som sagt ut i urinen, og for de som ev bruker tab (jeg bruker askorbinsyrepulver) kan det være vanskelig å få delt tab i små nok biter. Det er umulig å overdosere C-vit.

05082011747.jpg

Mellomhendene ser fine ut, så da er han enten litt fransk i tærne eller litt for smal i brystet ennå. Er det pga brystet er sjansene store for at han blir bedre ettersom han modnes :)

Skrevet

Ja, og? Overskuddet går som sagt ut i urinen, og for de som ev bruker tab (jeg bruker askorbinsyrepulver) kan det være vanskelig å få delt tab i små nok biter. Det er umulig å overdosere C-vit.

Mellomhendene ser fine ut, så da er han enten litt fransk i tærne eller litt for smal i brystet ennå. Er det pga brystet er sjansene store for at han blir bedre ettersom han modnes :)

Okei, tusen takk for svar :D Jeg har som sagt ingen peiling på dette overhodet :P

Skrevet

Har sett en del franske ben på pinschere, men ikke på dverger. Mer kan jeg ikke om dette. ;)

Det er vanlig både å fristille dvergpinschere og å stille de opp selv. Det går på smak og behag. Kanskje en overvekt på det siste? Går med på hva hunden din ser best ut med og dagsform.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...